Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!

Vierailija
31.10.2015 |

Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran.  Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan

Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.

Kommentit (292)

Vierailija
141/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niihin liittyy myös metatyötä. Täytyy miettiä mitä saa tarjouksesta, mitä kannattaa ja voi ostaa varastoon, mahtuuko pakastimeen, mikä on vähissä, millaisia ateriakokonaisuuksia laittaa, miten vihannekset eivät ehdi pilaatua, entä kun tulee ruoka-aineallerginen vieras, miten lapsille on tarpeeksi sukkia, ovatko ne ehjiä, onko ulkovaatteetkin edustuskelpoisessa kunnossa ja mies sanoi, että täytyisi saada sitä ja tätä käyttöön jo keskiviikoksi. Pyykkihuoltoon liittyy uusia hankintoja ja vanhojen korjaamista. Paljo myös metatyötä! Kuka jaksaa kuunnella, kun lapset valittavat, että "taasko tätä samaa ruokaa, jota teit viimeviikollakin" vai uusiako perheen ruokalistaa ja kuulla sen jälkeenkin "en syö!"? Paljonko lapsen voi antaa laihtua? Tuleeko flunssat pian?  (tulee viimevuotisten tilastojeni mukaan) Onko särkylääkkeitä vai täytyykö käydä apteekissa? Nenäliinoja varastoon jne.

Vierailija
142/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha-asioiden hoito onnistuu yleensä kun kerran kuussa käyttää niihin aikaansa alle puoli tuntia.

Ruokaa täytyy suunnitella, hankkia, kuljettaa kotiin, laittaa ja siivota jäljet joka päivä! Samoin tahtoo olla muiden "naisten" arkiaskareiden kanssa, että joka päivä tai useita kertoja viikossa. Esim pyykki.

Autossa palaa merkkivalo silloin  kun se tarvitsee jotakin. Renkaat vaihdatetaan kaksi kertaa vuodessa, autoa käytetään pesussa, öljymäärät, jäähdytys- ja tuulilasinesteet tarkistetaan muutaman kerran useammin kuin em iahn vain varmemmaksi vakuudeksi, renkaiden paineet silloin kun vaimo huomaa jne heh heh! Kausihuoltoon viedään kun tulee kutsu.

vaimo

Ruokaa pitää syödä, ihan elämisen takia ja pyykkiäkin pestä.

Haluat perusasioilla korottaa itsesi jollekin korvaamattomalle jalustalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta niihin liittyy myös metatyötä. Täytyy miettiä mitä saa tarjouksesta, mitä kannattaa ja voi ostaa varastoon, mahtuuko pakastimeen, mikä on vähissä, millaisia ateriakokonaisuuksia laittaa, miten vihannekset eivät ehdi pilaatua, entä kun tulee ruoka-aineallerginen vieras, miten lapsille on tarpeeksi sukkia, ovatko ne ehjiä, onko ulkovaatteetkin edustuskelpoisessa kunnossa ja mies sanoi, että täytyisi saada sitä ja tätä käyttöön jo keskiviikoksi. Pyykkihuoltoon liittyy uusia hankintoja ja vanhojen korjaamista. Paljo myös metatyötä! Kuka jaksaa kuunnella, kun lapset valittavat, että "taasko tätä samaa ruokaa, jota teit viimeviikollakin" vai uusiako perheen ruokalistaa ja kuulla sen jälkeenkin "en syö!"? Paljonko lapsen voi antaa laihtua? Tuleeko flunssat pian?  (tulee viimevuotisten tilastojeni mukaan) Onko särkylääkkeitä vai täytyykö käydä apteekissa? Nenäliinoja varastoon jne.

Niin, mitäs sitten?

Ei ihme , että naiset eivät uraa luo tai pärjää työelämässä, jos saat näistä PERUSASIOISTA päiväsi jo täyteen, ja voivottelet sen rankkuutta.

Vierailija
144/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha-asioiden hoito onnistuu yleensä kun kerran kuussa käyttää niihin aikaansa alle puoli tuntia.

Ruokaa täytyy suunnitella, hankkia, kuljettaa kotiin, laittaa ja siivota jäljet joka päivä! Samoin tahtoo olla muiden "naisten" arkiaskareiden kanssa, että joka päivä tai useita kertoja viikossa. Esim pyykki.

Autossa palaa merkkivalo silloin  kun se tarvitsee jotakin. Renkaat vaihdatetaan kaksi kertaa vuodessa, autoa käytetään pesussa, öljymäärät, jäähdytys- ja tuulilasinesteet tarkistetaan muutaman kerran useammin kuin em iahn vain varmemmaksi vakuudeksi, renkaiden paineet silloin kun vaimo huomaa jne heh heh! Kausihuoltoon viedään kun tulee kutsu.

vaimo

Eikö perusasiat usein ole niitä tärkeimpiä. Usein niitä voisi arvostaa huomattavasti nykyistä enemmän... eikä pelkästään kotityössä vai muissakin asioissa.

Vierailija
145/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä tahdon syödä, niin lätkäisen lautaselle koko salaatin revittynä ja siihen päälle jotain lihaa kaupan valmistiskistä esim kalaa tai kanaa ja se on valmista! Kun mies tahtoo syödä lasten kanssa, niin täytyy laittaa ruokaa valmiiksi kokonaisesta kilosta raakaa lihaa, kuoria perunat, tehdä salaatti ja maustaa hyvin eli uhrata asialle yli tunti aktiivista keittiötyöaikaa, jotta eivät sano, että "taas saman makuista, kyllästyttää".

Jos minulla on kiinnostavaa tekemistä en tahdo syödä kuin kerran päivässä + illalla vähän leipää, jotta ei tarvitse yöllä käydä jääkaapilla, mutta kun muut huutavat nälkää viisi kertaa päivässä, joista tokit kaksi-kolme käsken etsimään itselleen välipalaa! Tämä laittaminen sujuu aika hienosti jo, mutta en tekisi tätä vain itseäni varten!

Vierailija
146/292 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä tahdon syödä, niin lätkäisen lautaselle koko salaatin revittynä ja siihen päälle jotain lihaa kaupan valmistiskistä esim kalaa tai kanaa ja se on valmista! Kun mies tahtoo syödä lasten kanssa, niin täytyy laittaa ruokaa valmiiksi kokonaisesta kilosta raakaa lihaa, kuoria perunat, tehdä salaatti ja maustaa hyvin eli uhrata asialle yli tunti aktiivista keittiötyöaikaa, jotta eivät sano, että "taas saman makuista, kyllästyttää".

Jos minulla on kiinnostavaa tekemistä en tahdo syödä kuin kerran päivässä + illalla vähän leipää, jotta ei tarvitse yöllä käydä jääkaapilla, mutta kun muut huutavat nälkää viisi kertaa päivässä, joista tokit kaksi-kolme käsken etsimään itselleen välipalaa! Tämä laittaminen sujuu aika hienosti jo, mutta en tekisi tätä vain itseäni varten!

No meillä tämä on hoidettu niin, että koska mies haluaa hifistellä ruokien kanssa, niin suunnittelee ruuat, hoitaa kaupat (tai antaa minulle listan, jos se on kätevämpää) ja kokkaa. Lapset auttaa kykyjensä mukaan, nuorempi kattaa ja korjaa pöydän ja vanhemmasta on hyvää vauhtia tulossa isänsä veroinen kokki. Jos minä teen ruuan (harvoin), niin se on jotain helppoa, vaivatonta ja yksinkertaista.

Vierailija
147/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaimo

Eikö perusasiat usein ole niitä tärkeimpiä. Usein niitä voisi arvostaa huomattavasti nykyistä enemmän... eikä pelkästään kotityössä vai muissakin asioissa.

En ymmärrä miten nämä liittyy ketjun aiheeseen. Näitä asioita joutuu tekemään kaikki: sinkut, pariskunnat, perheelliset, eläkeläiset, miehet, naiset, nuoret, vanhat... Muille ne ovat tosiaan sitä ihan perusarkea, mutta sitten kun ÄITI tekee nämä niin sitten ne ovat vähintäänkin Nobelin arvoisia urotöitä...

Vierailija
148/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeita? Ohjeistaminen on mielestäni sama asia kuin turhan asian jankuttaminen tai nalkuttaminen.

Minusta miehet (keskimäärin) osaa delegoida tehtäviä. Hyvään delegointiin harvemmin kuuluu se että kerrotaa miten joku asia pitää tehdä, mieluummin kerrotaan mikä on toivottu lopputulos ehkä myös aikataulu.

Vastuualueet voi myös esim perheessä jakaa ilman että kukaan siirtää tehtäviä itseltään jollekin toiselle.

Työelämässä olen törmännyt miehiin, jotka osaa delegoida. Ne siirtää tehtäviä muille, koska eivät itse viitsi tehdä niitä. 

Vierailija
149/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeita? Ohjeistaminen on mielestäni sama asia kuin turhan asian jankuttaminen tai nalkuttaminen.

Minusta miehet (keskimäärin) osaa delegoida tehtäviä. Hyvään delegointiin harvemmin kuuluu se että kerrotaa miten joku asia pitää tehdä, mieluummin kerrotaan mikä on toivottu lopputulos ehkä myös aikataulu.

Vastuualueet voi myös esim perheessä jakaa ilman että kukaan siirtää tehtäviä itseltään jollekin toiselle.

Työelämässä olen törmännyt miehiin, jotka osaa delegoida. Ne siirtää tehtäviä muille, koska eivät itse viitsi tehdä niitä. 

Mä myönnän naisenakin peruslaiska ja jos joku tekee työn varsinkin sellaisen joka ei erityisesti kiinnosta, miksi mä tekisin sen. Kotitöissä vain naiset hyväksyy tilanteen eivätkä edes yritä muutosta vaikka eivät olekaan tilanteeseen tyytyväisiä.

Vierailija
150/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ap:n linkissä hyvää tekstiä. Täytyykin katsoa Marja Hintikan ohjelma jos tuo nainen esiintyy siinä. 

Mä olen käyttänyt termiä "shitwork". Nykyäänhän paskaduunilla tarkoitetaan huonosti palkattuja, pätkä- ja silpputöitä. Mulle tuo käsite merkitsee työtä joka, jos se tehdään, kukaan ei huomaa, mutta jos se jää tekemättä kaikki kärsivät. Lehtisen metatyö on sitä, siivoojan työ on sitä. 

Vierailija
151/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on just näin. Toki täytyy muistaa, että matkalle mennään aloitteestani, olen miettinyt myös lomat, suunnitellut miehen loman kesälle, jotta vapaata riittää myös talvelle, järjestellyt matkat yms. Ja maksanut kaikesta vähintään puolet.

Muutama vuosi sitten henkeni oli tilapäisesti uhattuna. Iso huoleni koski, ymmärtäisikö mieheni leikata lasten kynsiä ja etsiä heille talvivaatteet jos minua ei olisi. Sairaalan kotilomalla tilasin kotiinkuljetuksena lasteittain perheelle ruokaa.

Miten miehesi yksin ollessaan osasi suunnitella lomat tai ylipäätään tehdä mitään lomilla? Eikö hän ikinä leikkaa omia kynsiään tai oma-aloitteisesti ota talvivaatteita esille ja jopa päällensä, kun ilmat viilenevät? Eikö ruokahuolto todellakaan olisi toiminut, jos et olisi tilannut ruokaa?

Vierailija
152/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

marttyyrinkruunu postissa  , hurrataana äitimyyttiä, nainen on aina uhri ja sikamiehet.

tässä nyt haluamasi vastaukset tiivistettyinä, ole hyvä.

Hyvä 14,

sinä olit ensimmäinen, joka sanoit miehiä sioiksi. Lienet mies? 

Vierailija
153/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos aloittaisit siitä, että mies ja lapset opettelevat kuorimaan perunoita ja vaikka avustamaan ruoanlaitossa tai sitten mies alkaa tekemään ruokaa ihan itse.

Vierailija
154/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ap:n linkissä hyvää tekstiä. Täytyykin katsoa Marja Hintikan ohjelma jos tuo nainen esiintyy siinä.

Mä olen käyttänyt termiä "shitwork". Nykyäänhän paskaduunilla tarkoitetaan huonosti palkattuja, pätkä- ja silpputöitä. Mulle tuo käsite merkitsee työtä joka, jos se tehdään, kukaan ei huomaa, mutta jos se jää tekemättä kaikki kärsivät. Lehtisen metatyö on sitä, siivoojan työ on sitä.

Metatyö eli suunnittelu, pohtiminen, keskustelu, työ joka ei ole varsinaisesti sitä perustyötä, mutta jota ilman ei ole sitä (perus)työtäkään oikeastaan harvoin on "shitworkiä". Sitä usein huomaa tekevänsä turhaankin koska se on kivempaa kuin se  joka alkaa sen jälkeen, siivoaminen, pakkaaminen, pyykkääminen jne.

Vierailija
155/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, n47 ja kahden teinin äiti, tunnistan hieman metatyötä, mutta en kamalasti.

On asioita, jotka on hoidettava, koska muuten niitä ei kukaan muu hoida (että reissuun lähdettäessä kaikilla on passit ja vakuutukset) Mutta - sitten on asioita, joiden hoitamattomuuteen ei maailma kaadu (onko kaikki tavarat mukana).

Työelämässäkin moni tekee turhaa työtä. Samoin kotona. Koko ajan pitäisi miettiä mitä tapahtuu, jos minä en tätä tee? Jos toteaa, että ei mitään vakavaa - niin älä tee. 

Vierailija
156/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huhuh... Ei ihme, jos uuvuttaa... Relaa vähän....

Vierailija
157/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

39. Nuohan nyt ovatkin jokapäiväisiä päänvaivoja, käyttää auto kerran vuodessa konttorilla jne.

No mintako kertaa vuodessa täytyy ilmoittaa lapsi uimakouluun ja suunnitella synttäreiden teema? Esimerkkejä joita käytettiin noista naisten metatöistä. Jälleen kerran naisten tekemisistä tehdään ihan valtava show mutta miesten töistä puhutaan vähättelevästi että "kerran vuoteen"...

Uimakoulut ja synttärit ovat vain muutama monista hommista. On myös koulu-ja päiväkotikuvaus, lomakyselyt, metsäretket eväineen, lelupäivät, koululaisen luistelut, uinnit jne, parturit, hammaslääkärit, puheterapia, talvivaatteiden hankinta, kesävaatteiden hankinta jne., kavereiden synttärit ja lahjat kavereille, vanhempainyhdistyksen kokoukset ja myyjäiset jne. Lista jatkuu ja jatkuu...

Sorry nyt mutta mitä hiton metatyötä äidiltä vaikka joku lasten lelupäivä vaatii??? Toisekseen kaiken yllämainitun voi hoitaa kyllä isäkin. Että etköhän sä vaan itse kuvittele itsestäs liikoja.

Meillä ainakin usein on joku teemalelu ja jos en minä sitä katso valmiiksi ja muista, niin lapsi on ilman leluaan. Niinkuin monta muutakin asiaa. T:ohis

Vierailija
158/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä metatyö on? No sehän on tietysti sitä, että mietitään ahkerasti sitä, mitä pitäisi tehdä."...

"Oikean metatyön keskeinen tunnusmerkki on se, että metatyötä tekevä henkilö tuntee tekevänsä työtä, mutta lopputulos ei johda tavoitteiden kannalta oikeaan suuntaan. Organisaatioiden sisäiset kokoukset tai uudenvuodenlupaukset ovat usein tällaisia."

http://kissajohtaminen.com/2011/01/17/metatyo/

Vierailija
159/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että metatyöllä on ennen ollut toinen nimi: suorittaminen. 

Vierailija
160/292 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä metatyö on? No sehän on tietysti sitä, että mietitään ahkerasti sitä, mitä pitäisi tehdä."...

"Oikean metatyön keskeinen tunnusmerkki on se, että metatyötä tekevä henkilö tuntee tekevänsä työtä, mutta lopputulos ei johda tavoitteiden kannalta oikeaan suuntaan. Organisaatioiden sisäiset kokoukset tai uudenvuodenlupaukset ovat usein tällaisia."

http://kissajohtaminen.com/2011/01/17/metatyo/

kiitos lainauksesta. Tämä pätee myös kotimetatyöhön. 

Äidin tavoitteena on kasvattaa lapsista tasapainoisia ihmisiä => se, onko uimahousut kuivamassa tai ruokalista suunniteltu, ei auta tavoitteen saavuttamisessa => metatyö on useinmiten sitä työtä, jonka voi jättää tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä