Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!

Vierailija
31.10.2015 |

Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran.  Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan

Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.

Kommentit (292)

Vierailija
281/292 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas rankkoja hommia nuo kolumnissa luetellut uimakoulusta sopiminen netissä (ei tartte persettä nostaa penkistä), tarjoilujen ostaminen (hoituu siinä missä muutkin ostokset), teeman miettiminen (wtf? Jos on pakko olla teema, niin kai se lapsi sen keksii itsekin). . Tietysti jos aletaan luetella kaikki ne ajatukset joita me päivittäin mietitään niin kai me sitten ollaan todella, todella ahkeria? Suurin osa noista hommista on kuitenkin juttuja, jotka ei vaadi edes takamuksen nostamista sohvalta saatikka nosta hikeä pintaan. Normiarkea se on, turha siitä mitään rakettitiedettä on yrittää puhumalla tehdä.

Vierailija
282/292 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tekevät tärkeät työt, naiset puuhailevat kotona. Voihan tälle jonkun uuden termin keksiä mutta ei se todellisuus miksikään muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/292 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meihin tuo kirjoituksen sanoma pätee. Mun vastuulle on jäänyt kaiken lapseen liittyvän muistaminen ja suunnitteleminen. Mies ei muista, eikä tämä johdu siitä että minä olisi kaiken ominut, vaan vika on ihan siellä herran korvien välissä.

Ja ne miesten työt... vaihtaa kyllä autonrenkaat. Jos minä muistutan että on liukasta säätä luvattu, saatetaan ne saada ajoissa. Jos en muistuta, ei saada ajoissa.  Polkupyörän haku sisään talven tieltä ei onnistu, vaikka muistuttaisin. Liian vaikeaa. Kaksi talvea herran pyörä viettikin ulkona lumikinoksessa. Kerran on korjaillut pyörää, käytti oikein työkaluja. Työkalut jätti levälleen pyörävarastoon, olivat siellä viikkoja kunnes joku naapuri ne omaan talteensa korjasi. Joskus tekee ruokaa, mutta mikään jälkien siistiminen ei kiinnosta joten sitä ei tee. Tai omasta mielestään varmaan aikoo tehdä, sitä vaan saataisiin sitten odotella kuukausikaupalla että herra saa pannut pestyä ja tiskipöydän pyyhittyä. 

Eikä kiinnosta "antaa miehen opetella kantapään kautta" lapseen liittyviä asioita. Ei nyt juurikaan naurata jos oma lapsi joutuu kärsimään siitä että toinen vanhempi on idiootti. 

Ja on tää mies oikeasti ihan älykäs. Ehkä sitten liian putkiaivo. Ero on mielessä, ensinnäkin koska älystä huolimatta hänestä on muodostunut idiootti, toiseksi koska ei näe eikä arvosta minun panostustani. Väittää tekevänsä kotitöitä yhtä paljon kuin minä. Tämä ei millään mittarilla pidä paikkaansa, vaikka jättäisi tämän "metatyön" nyt laskuista.  

No kuulostaa siltä että mies on jo tottunut siihen, että vaimo muistuttaa miten asiat tehdään (siis vaimon mielestä) ja lopulta tekee asiat sitten itse. Ensin naiset totuttavat miehensä tällaiseen palveluun ja sitten yhtäkkiä odottavat että toinen rupeaisikin tekemään kaiken oma-aloitteisesti.

Toi "naisten oma syy" on niin kulunut, älä nyt viitsi. Miehissä nyt vain on enemmän välinpitämättömiä putkiaivoja, kun taas naiset osaavat paremmin hoitaa monia asioita kerralla, ennakoida ja ajatella laajemmin. Ei se ole naisten syy, että miehet ovat tyhmempi ja huonommin pärjäävä sukupuoli. 

Huonommin pärjäävä sukupuoli? Hmm... miehiähän yleensä on työpaikoilla johtoasemassa naisia enemmän ja palkkakin monesti parempi. Vai onko toi äly ja pärjääminen siis sun mielestä sitä, että osataan suunnitella Ella-Jannikan synttäreiden teema ja miettiä että tarvitaanko ensi talveksi uusi takki vai?

Miehet sairastavat enemmän, ryyppäävät enemmän, tekevät enemmän rikoksia ja joutuvat linnaan, kärsivät enemmän mielenterveysongelmista ja kuolevat nuorempina. Pärjäävät huonommin. Hyväveliverkosto lienee syy, miksi miesten aloilla on paremmat palkat, ja miksi ovat johtoasemassa usein, vaikka naiset pärjäisivät vähintään yhtä hyvin.

Mielenterveysongelmat ovat kylläkin enemmän naisten, kuin miesten ongelma. 

Tosiasiassa sekä miesten menestys että sen puute naisiin verrattuna johtuvat siitä, että miehet ottavat hanakammin riskejä kun taas naiset ovat aika turvallisuushakuisia keskitien kulkijoita. Ei tarvita mitään hyväveliverkostoita, riittää kun katsoo ketkä esim. pieniä kasvuyrityksiä perustavat. Naiset eivät ole valmiita ottamaan riskejä, joten menestystäkään ei tule samalla tavalla. Toisaalta osalle miehistä ne riskit realisoituvat ja lopputulos on sitten se toinen ääripää. 

Pohjimmiltaan on kyse hormoneista. Jos naiseen piikitetään testosteronia, niin naisen riskinsietokyky kasvaa. 

Vierailija
284/292 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministinä pakko olla eri mieltä tuosta, että miehet muka olisivat jotenkin tyhmempiä ja kaikki naiset muka ajattelisivat laajemmin, höpöhöpö. Äidit usein jo totuttavat pojat kotona siihen, että kyllä äiti hoitaa, muistuttelee kouluun lähdöstä, läksyistä ja harkoista jo isoakin jätkää jonka pitäis itse ottaa vastuuta.

Eihän miehet tyhmiä ole, he näkevät että kotona vaimo kuitenkin viime kädessä hoitaa hommat joten miksi vaivautua? Ikävä tietysti jos tämä viime kädessä johtaa eroon, mutta eihän niin käy läheskään aina kun nainen vaan jaksaa uhrautua....

Juuri näin. Tiedän muutamankin mamman, jotka tekee kaiken poikiensa eteen, eivät osaa ees valmista ruokaa lämmittää. Äityli vahtii vieressä et miten se ruoka maistuu, kyllähän se maistuu?

Tytöillä ei 24/7 palvelua ole.

Vierailija
285/292 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää miesvihainen maa..mutta tavallaan miehen oma vika kun enää lähtee parisuhteeseen hakkaamaan päätään seinään. Koiran homma.

Vierailija
286/292 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siis äitien syy. Ei miehillä mitään vastuuta ole tässäkään asiassa. 

Se jolla on valtaa, on myös vastuuta. Mitä valtaa miehellä tässä maassa enää on?

Vierailija
287/292 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koske ainoastaan äitejä. Kyllä meillä on iham sama kuvio parisuhteessa. Mies tekee kun pitää, mutta asioiden suunnittelu ja valmistelu jää minulle. Tuom kolumnin jälkeen luettuaan ymmärsi miksi olen stressaantunut.

Vierailija
288/292 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ollut lukenut tätä kolumnia ja toissapäivänä päästi nämä sanat suustaan: "Kyllä minä huolehdin puolet kotitöistä."

Meillä on kaupassakäynnit ja ruokavuorot jaettu. Ja isä vie aamuisin lapset päiväkotiin, minä haen. Siinä se. Muuta ei ole jaettu.

Minä hommaan lasten vaatteet ja kengät, pesen ne vaatteet, laitan ne vaatteet paikoilleen kaappeihin ja iltaisin laitan lasten seuraavan päivän vaatteet valmiiksi eteiseen. Kierrätän pieneksi jääneet vaatteet. Teen joka kevät, kesä, syksy, talvi uuden inventaarion lasten vaatekaappeihin.

Jokainen lasten harrastus on minun hommaamani/kilpailuttamani/järjestämäni. Lasten harrastusten joulunäytökset lähenevät. Mies on saanut tasan ne samat (kymmenet) sähköpostirinkien s-postit, mutta hän ei niihin mitenkään reagoi. Koska minä. Minä merkkaan harjoitus- ja esityspäivämäärät ylös kalenteriin. Minä hommaan/ompelen esiintymisasut. Minä ostan liput. Minä kutsun mummit ja vaarit paikalle. Sama suhteessa lasten päiväkodin viikkokirjeisiin ja tärkeisiin päivämääriin. Ihan yhtälailla pyyntö tuoda lasten vauvakuva päiväkotiin, voisi koskettaa miestä kuin minua. Jätin sen lopulta miehen tehtäväksi. Viimeksi perjantaina minulta kysyttiin päiväkodissa sitä kuvaa. Ei ollut näkynyt, vaikka asiasta on muistuteltu joo kuukausi.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Miehellä on tosin se käsitys, että kaikki kotiin ja lastenhoitoon liittyvä on 50-50. ;)

Vierailija
289/292 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu menevän sodaksi tämän keskustelu, mutta silti pitää munkin ottaa osaa.  Mies kyllä hoisi liiton aikana talotekniikkaa ja auton huollot, ne hänen piti tehdä kaikki itse. Hyvä esimerkki tuo pyykkien ripustaminen oli meilläkin. 14 vuoden aikana mies ei oppinut oikaisemaan vaatteita pyykkinarulle, kaikesta ohjeistuksesta ja jopa nalkutuksestakin huolimatta.  Oli harvinaisen veemäistä niitä ryppyisiä vaatteita oikoa kuivana, joten loppujen lopuksi koko homma jäi alusta loppuun mun vastuulle. Ja meillä on kolme lasta, joten mä ainakin yritin :D

Meillä kyse oli kyllä aivan suoraan siitä, että miehen vanhemmat oli hyvin perinteistä roolijakomallia + olivat passanneet poikansa pilalle. Aikuista miestä ei kenenkään hermot enää kestä opettaa jos peruasiat on jäänyt oppimatta ja kyky oppia on pakkasella. Ja oman isän malli oli juurikin se, että vasara kädessä kuljetaan ja korjaillaan sitä sun tätä, naiset hoitaa kodin työt.

Ruoanlaitto oli toinen asia, mies ei vaan koskaan oppinut perunoiden ja puuron keittämistä kummempaa olin sitten pois kotoa tai kotona neuvomassa. Pistin jopa hänet Marttojen isille tehdyille ruokakursseille, mutta ei ne tiedot sieltäkään koskaan kotiutuneet (muut osallistuja olivat siellä omasta tahdostaan).

No nyt vaatteet tulevat isän luota pestyinä ja silitettyinä ja lapset ravittuina, joten mun hommat on siirtyneet uudelle naiselle ja hyvä niin. Toivottavasti pysyy kuvioissa mahdollisimman pitkään!

Vierailija
290/292 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei ollut lukenut tätä kolumnia ja toissapäivänä päästi nämä sanat suustaan: "Kyllä minä huolehdin puolet kotitöistä."

Meillä on kaupassakäynnit ja ruokavuorot jaettu. Ja isä vie aamuisin lapset päiväkotiin, minä haen. Siinä se. Muuta ei ole jaettu.

Minä hommaan lasten vaatteet ja kengät, pesen ne vaatteet, laitan ne vaatteet paikoilleen kaappeihin ja iltaisin laitan lasten seuraavan päivän vaatteet valmiiksi eteiseen. Kierrätän pieneksi jääneet vaatteet. Teen joka kevät, kesä, syksy, talvi uuden inventaarion lasten vaatekaappeihin.

Jokainen lasten harrastus on minun hommaamani/kilpailuttamani/järjestämäni. Lasten harrastusten joulunäytökset lähenevät. Mies on saanut tasan ne samat (kymmenet) sähköpostirinkien s-postit, mutta hän ei niihin mitenkään reagoi. Koska minä. Minä merkkaan harjoitus- ja esityspäivämäärät ylös kalenteriin. Minä hommaan/ompelen esiintymisasut. Minä ostan liput. Minä kutsun mummit ja vaarit paikalle. Sama suhteessa lasten päiväkodin viikkokirjeisiin ja tärkeisiin päivämääriin. Ihan yhtälailla pyyntö tuoda lasten vauvakuva päiväkotiin, voisi koskettaa miestä kuin minua. Jätin sen lopulta miehen tehtäväksi. Viimeksi perjantaina minulta kysyttiin päiväkodissa sitä kuvaa. Ei ollut näkynyt, vaikka asiasta on muistuteltu joo kuukausi.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Miehellä on tosin se käsitys, että kaikki kotiin ja lastenhoitoon liittyvä on 50-50. ;)

-sinähän teet myös päiväkodin, koulun ja harrastuspaikkojen työt. Mikset jätä niitä ammattilaisille? Miksi päiväkotiin pitäisi viedä eväitä, kuvia, leluja? Päiväkodin tehtävä on ihan itsenäisesti huolehtia niistä lapsista, ei teettää vanhemmilla ylimääräistä puuhastelua. Koululaiset osaavat huolehtia omista asioistaan, jos ne naisopettajat/naiskuraattorit/naisterveydenhoitajat eivät jankuta vanhempien vastuusta vaan vaativat lapsilta itseltään oppivelvollisuuden täyttämistä.

Läksyt tekemättä - vanhempien syytä... ei ole vaan lapsen laiskuutta. Harrastukset ovat lasten vapaa-ajan viettoa, ei äitylien kilpailua siitä, kuka on ommellut eniten paljetteja kertakäyttöasuihin! Lapsi ihan itse voi soittaa sille isovanhemmalle ja esittää kutsun, ei se puhelimen käyttö mitään rakettitiedettä ole.  Samalla oppii käyttämään kätevästi kalenteria ja helpottaa kellonaikojen, viikonpäivien kuukausien yms. oppimista. 

Naiset tekevät ison karhunpalveluksen omille lapsilleen kun eivät anna lastensa itse opetella hoitamaan omia asioitaan, nykyään tytötkin ovat uusavuttomia ja toistaitoisia pitkälle teini-ikään asti. 

Vierailija
291/292 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei ilahduttu, kun lähdin kehittämään keskustelua aiheesta :)

Todella yllättävää, että v ittumaisuudesta ei kukaan ilahdu

292/292 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen ei ole pakko olla kotona tai seurustella miehen kanssa joka ei tee töitä. Opetelkaa ottamaan vastuu omista valinnoistanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän