Kasvissyöjät neuvokaa: millä korvaisin aamiaisleivistä leikkeleet?
Olen vähän kerrallaan jättänyt lihatuotteita pois ruokavaliostani, ryhtymättä kuitenkaan kokonaan kasvissyöjäksi, koska olen kokenut sen olevan kuitenkin aika hankalaa (minulla ei ole paljoa aikaa käyttää ruokavalion suunnitteluun).
Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.
Aamiainen on minulle päivän tärkein ateria ja ainoa lihatuote, jota olen vielä säännöllisesti ostanut, ovat leikkeleet: kalkkuna ja naudanliha. Laitan niitä ruisleivän päälle salaatin ja tomaatin kanssa. Nyt jääkappissa ollut pakkaus tyhjeni ja huomasin ajattelevani, että en halua enää ostaa uutta.
Kysymys kuuluukin: millä voisin korvata lihasta valmistetun leikkeleen? Haluaisin proteiinia sisältävän ja lihan tapaan kylläisenä pitävän vaihtoehdon, jota voin käyttää samaan tapaan ruisleivän päällä. Makukin saisi mielellään olla hyvä. Mitä ehdottaisitte?
Kommentit (82)
Ei aamulla mitään leipiä tarvi syödä
Syön usein aamulla ruisleipää, jonka päälle sipaisen ohuesti voita. Proteiinit syön erikseen. Suosikkini on sekoitus, jossa on puolet raejuustoa ja puolet idätettyjä auringonkukansiemeniä. Joskus maustan tämän seoksen sumakilla.
Minusta kanssa ap voisi laajentaa repertuaaria. Jonain aamuna voisi syödä juustoleivän. Ei paras mahdollinen vaihtoehto mutta hiljaa hyvä tulee. Sitten voisi olla soojajugurttia, hedelmiä tai marjoja, pähkinöitä ja kauraleseitä. Se tulee nopeasti. Smoothien voisi varmaan tehdä valmiiksi edellisenä iltana. Viikonloppuna sitten vaikka luomumunia leivän päällä. Avokado ja erilaiset tahnat esim. hummus ovat myös hyviä vaihtoehtoja. Näin ei tulisi joka päivä juustoa tai kananmunia.
Eihän, ap, leikkeleissä nyt oikeasti ole ihan hirmuisia määriä proteiinia. Mietin itsekin, onko leikkele aivan pakko korvata jollakin vastaavalla kasvis"leikkeleellä"? Ellet sitten innostu noista pähkinätahnoista, niin on varmasti ihan ok koota ruisleivälle levitteet, juustot (jos ei nyt vallan vegaaniksi heittäydy) ja pino erilaisia kasviksia. Sen rinnalle sitten vaikkapa hedelmä, jogurtti/rahka/vastaava, jonkun verran pähkinöitä...
Proteiinit on jees, mutta olen ihmeissäni tästä villityksestä, että jokaisella aterialla on saatava KUNNON tankkaus proteiinia. Miksi ihmeessä? Harva suomalainen kärsii oikeasti proteiininpuutteesta, ja jos pitää huolta muiden aterioiden proteiinisaannista (eikä kasvissyöjänä vain jätä lihaa pois, vaan korvaa sen esim. pavuilla, soijalla...), ne aamupalan kadonneet leikkeleet eivät pyllistä mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän, ap, leikkeleissä nyt oikeasti ole ihan hirmuisia määriä proteiinia. Mietin itsekin, onko leikkele aivan pakko korvata jollakin vastaavalla kasvis"leikkeleellä"? Ellet sitten innostu noista pähkinätahnoista, niin on varmasti ihan ok koota ruisleivälle levitteet, juustot (jos ei nyt vallan vegaaniksi heittäydy) ja pino erilaisia kasviksia. Sen rinnalle sitten vaikkapa hedelmä, jogurtti/rahka/vastaava, jonkun verran pähkinöitä...
Proteiinit on jees, mutta olen ihmeissäni tästä villityksestä, että jokaisella aterialla on saatava KUNNON tankkaus proteiinia. Miksi ihmeessä? Harva suomalainen kärsii oikeasti proteiininpuutteesta, ja jos pitää huolta muiden aterioiden proteiinisaannista (eikä kasvissyöjänä vain jätä lihaa pois, vaan korvaa sen esim. pavuilla, soijalla...), ne aamupalan kadonneet leikkeleet eivät pyllistä mihinkään suuntaan.
Tässä maassa ei käytännössä kärsi proteiininpuutteesta kuin huonosti syövät vanhukset, anorektikot, tai syömisensä laiminlyövät päihdeongelmaiset. Käytännössä on lähes mahdotonta syödä niin ettei saisi terveydelleen riittävästi proteiinia, jos syö kuitenkin kaloreita tarpeeksi niin että pysyy normaalissa painossa. Esim. perinteisessä Välimeren ruokavaliossa, joka jo 1950-luvulla todettiin terveelliseksi, proteiinia syötiin todella paljon vähemmän kuin nykysuositukset, eikä menoa haitannut vaan päinvastoin.
Tähän proteiinivillitykseen on paljolti syynä erilaiset painonhallintadieetit. On totta, että jos ihmisen täytyy tulla ilman nälkää toimeen kulutukseen nähden miinuskaloreilla, kukten laihduttaessa täytyy, runsaasta proteiinista on nälän pitämisessä iloa. Muuten ihminen ei kyllä tarvitse sellaisia määriä proteiineja kuin jotkut Jutta Gustafsbergit ja vastaavat neuvovat, kun pistävät ihmiset mättämään rahkaa ja raejuustoa monta kertaa päivässä.
Naudanlihasta 90% tulee maitokarjatiloilta. Maidon ja lihantuotanto on siis ihan samaa teollisuutta. Miksi ap jättää juuri lihan, mutta ei maitotuotteita, pois? Ihan vilpittömästä uteliaisuudesta perustelu kiinnostaa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Jos haluaa olla oikeasti tukematta ko toimintoja, maitotuotteet jää myös pois. Ja myös ne kananmunat. Tämän pystyy kuka tahansa normaalijärkinen ymmärtämään ihan itse.
Munat tulee pöytään kaverin pienkanalasta, jossa kanat viettävät taatusti kanannäköistä elämää ympäri vuoden. Kerrohan nyt, miten noista tehdään julma teurastamo- tai eläinkuljetusvideo?
Vai eikö se normaaliärki nyt riittänytkään?
Niin, onneksi meillä kaikilla on pääsy naapurin pienkanalan hyvinhoidettuihin kanoihin ja niiden muniin. Newsflash: ei ole.
Että ei se normaalijärki sulla kyllä näemmä riitä.
Miten paljon ap syö niitä leikkeleitä, jos ne ovat päivän pääasiallinen proteiininlähde? Yksi leikkelesiivu painaa varmaan jotain 10 grammaa, eli 2,4 grammaa proteiinia olisi yhdessä siivussa kalkkunaa.
Mutta mäkin suosittelen noita Wheatyn vegaanisia seitan-leikkeleitä, niissä on jopa enemmän proteiiniakin kuin kalkkunassa (30-35 g/100 g). Olen itse vege, mutta sekasyöjämiehenikin tykkää kovasti noista. Samoin ne chilinakit on herkkua. :>
Vierailija kirjoitti:
Naudanlihasta 90% tulee maitokarjatiloilta. Maidon ja lihantuotanto on siis ihan samaa teollisuutta. Miksi ap jättää juuri lihan, mutta ei maitotuotteita, pois? Ihan vilpittömästä uteliaisuudesta perustelu kiinnostaa :).
En ole ap mutta saman päätöksen tekijä. Perustelu on vain totutteluvaiheen mukavuus. En usko että pystyisin vaihtamaan kaikkia ruokailutottumuksiani kerralla, kun on muutenkin stressaava työ ja muutakin ajateltavaa. Luovun asioista vaiheittain, ja tarkoitus on luopua ehdottomasti lehmänmaidosta ja lehmänmaitotuotteista, mutta vasta sitten kun olen ensin tottunut lihattomuuteen.
Puolikas avokado viipaloituna leivän päälle haluamasi levitteen kanssa.
En ole pitkään aikaan enää ajatellut "korvaavani" leivältä puuttuvan leikkeleen jollakin. Yleensä laitan leivälle joko floraa tms. tai sokeroimatonta ketsuppia, tomaattia, kurkkua ja salaattia. Maistuu ainakin mulle, enkä koe mitään suurta lihankaipuuta. Avokado vois olla myös jees, ja hummus, jos saisin aikaiseksi väsätä.
Nyt tämä keskustelu on 9 vuotta myöhemmin ajankohtainen, kun uudet ravintosuositukset on julkaistu ,ja leikkeleet on sen mukaan pahasta.
Millä olette korvanneet leikkeleet jos olette siihen ryhtyneet?
Moniko vielä syö leipää ylipäätään kaikkien ketobuumien jälkeen?
T: Eri kuin AP
leivän päälle paksulti kinkkua nii maistuu parhaalta..ei kannata lähteä ituhippien kelkkaan.saattaa sairastua itekkin siihen mielenhäiriöön mikä on pahasta.
Raejuustotahna: rasvaton raejuusto, yrttejä, vähän oliiviöljyä tai typsiöljyä -> blenderissä sekaisin.
Voitvaihdella yrytejä, riippuen minkä makuisen haluat. Esim valkosipuli, kurkku ja minttu- tsatsiki. Italian yrtit- italia jne.
Hirmu ongelma nyt monellakin. Leipä ei vaadi muuta kuin tuoreuttamisen mikrossa tai paahtamisen ja päälle voita tai margariinia. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo vuosua kun näin vanhusten vajaaravitsemuksen estämiseksi suositellut proteiinilisät. Hämmästyin, sillä itse en ole elämäni aikana tottunut syömään niistä kuin ehkä kymmenesosan. Arvelin, että urakoimiseksi menisi, jotta saisi päiväsuosituksen täyteen.
Syö keitettyjä kananmunia. Niiden määrää ei vissiin ole vielä missään suosituksissa alettu rajoittaa, vai onko? Käsittääkseni keitettyjä kananmunia saa joka aamu syödä niin paljon kuin vain huvittaa. Lisäksi hyvä puoli keitetyissä kananmunissa: ne säilyvät jääkaapissa tosi pitkään, ainakin viikon, ehkä kaksi viikkoa, säkällä jopa pidempään, kenties parhaimmillaan jopa kolme viikkoa. Joten: maanantai-aamuna keitä 21 kananmunaa, niinpä saat koko viikoksi kananmunat, eli viikon jokaiselle päivälle kolme kananmunaa. Se onkin siinä. Niin helppoa. Nykysuositusten mukaan. Vaikkei näissä nykysuosituksissa välttämättä mitään järkeä olekaan.
Eli minun suositukseni: älä noudata nykysuosituksia. Paitsi jos haluat syödä 21 keitettyä kananmunaa joka viikko. Syö mieluummin jotain muuta! Ihan mitä vaan muuta!
Pähkinävoita, tähteeksi jääneitä ruokia, esim. keitetty porkkana on hyvää siivutettuna leivällä, hedelmäviipaleita, nyt on päärynää, omenaa, persimonia kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Raejuustotahna: rasvaton raejuusto, yrttejä, vähän oliiviöljyä tai typsiöljyä -> blenderissä sekaisin.
Voitvaihdella yrytejä, riippuen minkä makuisen haluat. Esim valkosipuli, kurkku ja minttu- tsatsiki. Italian yrtit- italia jne.
Esim. linsseistä voi paistaa helposti sellaisia ohuita lettuja, jotka on tosi hyviä leivällä, hakkaa kyllä mennen tullen jotkut makkarasiivut.
Ap sulla on kyllä aika jäykät kriteerit. Miksi sinun täytyy se proteiini saada juuri leivän päällä olevasta leikkeleen tyylisestä tuotteesta? Mikset voi syödä jotain muuta missä on proteiinia. Jos ei maitotuotteet käy, niin entä pähkinät?
Hiton vaikeaa tulee kyllä olemaan sun lihan jättö, jos noin jäykkää on miten ja mitä haluat syödä. Ei se oikeasti onnistu niin, että vaan korvaat lihatuotteet 1:1 jollain kasvistuoteella, esim. leipäleikkeleen jollain kasvistuotteella.
Yksi monien vegejen suosima aamujuttu on muuten smoothiet, joissa on marjoja ja jotain proteiinipitoista, esim. jogurtti tai kaura- tai soijamaito. Mutta tämäkään ei sulle käynyut koska mikään makea ei käy aamupalalla. Eikä mikään muukaan mikä ei ole jotain proteiinipitoista leivän päällä.