Kasvissyöjät neuvokaa: millä korvaisin aamiaisleivistä leikkeleet?
Olen vähän kerrallaan jättänyt lihatuotteita pois ruokavaliostani, ryhtymättä kuitenkaan kokonaan kasvissyöjäksi, koska olen kokenut sen olevan kuitenkin aika hankalaa (minulla ei ole paljoa aikaa käyttää ruokavalion suunnitteluun).
Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.
Aamiainen on minulle päivän tärkein ateria ja ainoa lihatuote, jota olen vielä säännöllisesti ostanut, ovat leikkeleet: kalkkuna ja naudanliha. Laitan niitä ruisleivän päälle salaatin ja tomaatin kanssa. Nyt jääkappissa ollut pakkaus tyhjeni ja huomasin ajattelevani, että en halua enää ostaa uutta.
Kysymys kuuluukin: millä voisin korvata lihasta valmistetun leikkeleen? Haluaisin proteiinia sisältävän ja lihan tapaan kylläisenä pitävän vaihtoehdon, jota voin käyttää samaan tapaan ruisleivän päällä. Makukin saisi mielellään olla hyvä. Mitä ehdottaisitte?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunaa tai juustoa. Erilaisia juustoja on vaikka kuinka paljon.
Joskus se aloitus kannattaisi lukea.
Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.
Itse luet rivien välistä. Missään ei sanottu että myös maitotuotteet tai munat menisi boikottiin.
Hohhoijaa. Jos haluaa olla oikeasti tukematta ko toimintoja, maitotuotteet jää myös pois. Ja myös ne kananmunat. Tämän pystyy kuka tahansa normaalijärkinen ymmärtämään ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos et kalansyntiä lopeta niin erilaisia kalavalmiteita. Esim savukala ruisleivällä on huippuhyvää
Komppi tälle, samoin tonnikalasta ja majoneesista tehty levite on helppo tehdä ja hyvää. Säilyy tosin vain muutaman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luet rivien välistä. Missään ei sanottu että myös maitotuotteet tai munat menisi boikottiin.
Hohhoijaa. Jos haluaa olla oikeasti tukematta ko toimintoja, maitotuotteet jää myös pois. Ja myös ne kananmunat. Tämän pystyy kuka tahansa normaalijärkinen ymmärtämään ihan itse.
Se ei poista sitä faktaa, että puhuit vain lihan jättämisestä.
Tonnikalatahna:
1prk tonnikalaa
Tuoretta tilliä hienonnettuna
Jauhettua mustapippuria
Majoneesia (tai maustamatonta tuorejuustoa)
Sipulia pieneksi pilkottuna
Sitruunaa maun mukaan.
Kaikki sekoitetaan sekaisin tahnaksi.
http://allrecipes.com/recipe/147103/delicious-egg-salad-for-sandwiches/
kananmunasalaatti
Proteiinipitoisimpia (jos munat ja maito poissuljettuja):
- tofu (marinoitu jalotofu esim)
- seitan (itsetehty tai valmis)
- tempeh (maku vaatii ehkä totuttelua)
Hieman vähemmän proteiinia sitten erilaisissa pähkinä- ja papu/hernetahnoissa. Avokado on myös kiva, samoin kuin herkutellessa vaikka marmeladi.
Aamiaisen voi miettiä myös kokonaan uudestaan, niin kuin ylempänä jo ehdotettiin. Leivän lisäksi voisi syödä esim. soijajogurttia tai pehmeästä tofusta tehtyä smoothie/rahkatyyppistä sekoitusta marjojen kanssa, eli leivän päälle vaan joku rasva ja kasviksia tms.. Tai puuroa&proteiinijauhetta (herne, riisi, soija)&marjoja&pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla se kananmunien tuottaminen on raakaa kuin lihateollisuuskin. En siis kananmunia suosittelisi
Kai se paras olisi olla täysi vegaani, mutta itse kun aloitan siitä tilanteesta jossa olen syönyt joka aterialla, 2 kertaa päivässä, lihaa, niin aion kyllä alkuun ainakin tehdä kompromissin, jossa jatkan maitotuotteiden ja munien syömistä. Luomuna ne aion ostaa (kuten olen tehnyt nytkin), koska luomueläimillä on vähän väljemmät olot elinaikanaan, ja kiinnitetty enemmän huomiota mahdollisuuteen noudattaa lajinmukaista käydöstä. Ei toki täydellinen ratkaisu, mutta näen tämänkin isona parannuksena siihen että töissä lounaallla olen vetänyt lihaa ja kotona päivällisellä vielä lihaa tai kalaa, joka ainoa päivä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi sitten miettiä, onko tämä eläinsuojelullisesti sen parempi vaihtoehto. Kanoja pidetään edelleen aika ahtaissa oloissa, ja teurastaa ne maitolehmätkin pitää. Ja ennen muuta ylimääräiset vasikat. Pitäähän lehmän välillä poikia, jottei maidontuotto ehdy.
Kulinaarisesti noilla pärjää kyllä. Olen itse sekasyöjä, mutta en tunne mitään tarvetta saada lihaleikkelettä leivälle. Sitten sellainenkin kuin kala on keksitty. Hummus on oikeasti hyvää; voi vain pistää tottumattomalta mahan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohiksena kommentoisin, että jos on järkyttynyt tuotantoeläinten kohtelusta, millä logiikalla kananmunat ovat ok? Mieti, niillä vasta surkeat olot ovatkin, vain pienosa munakanoista edes kelpaa teuraaksi, koska ovat nälkiintyneitä.
Sekoita rahkaan hiukan yrttisuolaa ja runsaasti silputtua persiljaa tai basilikaa. Anna tekeytyä vuorokauden verran jääkaapissa, niin maku tulee täyteläiseksi.
Mainitsiko joku jo pähkinävoin? Varsinkin semmoinen rouheinen (seassa karkeampia maapähkinän palasia) on hyvää, voi syödä sellaisenaan tai amerikkalaiseen tyyliin vadelmahillon kanssa.
Oikein tuhdin ja maukkaan sämpylän saat grilaltuista vihanneksista (ohuita siivuja munakoisoa, paprikaa, kesäkurpitsaa), pirskottele oliiviöljyllä ja sormisuolalla, leivän pinnalle pestoa. Nam!
Munakoiso on muutenkin mahtavaa. Sitä voi syödä paistettuna leivällä tai tehdä tahnaksi.
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-1443783356735.html
Samaten on hyvää jonkun jo mainitsema avokado, josta siitäkin voi tehdä kerralla muutaman pälvän satsin quacamolea, erinomaista levitettä leivälle.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/626/Guacamole/
Hummusin ohjeen jo saitkin, siitä voi viilata tulisempaakin kuin ekan sivun ohjeessa.
Proteiinia ei munakoisossa ole juuri lainkaan, avokadossa hiukan ja hummusissa ja pähkinävoissa aika lailla. Mutta joka aterialla ei proteiinia edes tarvita, joten joskus voi aamupalalla syödä vähemmänkin proteiinia (leipän itsessään on kyllä proteiinilähde).
Kyllä luomumunia voi ostaa hyvällä omalla tunnolla. Niillä kanoilla on hyvät oltavat. Ei siis mitään vapaan kanan munia vaan luomumunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohiksena kommentoisin, että jos on järkyttynyt tuotantoeläinten kohtelusta, millä logiikalla kananmunat ovat ok? Mieti, niillä vasta surkeat olot ovatkin, vain pienosa munakanoista edes kelpaa teuraaksi, koska ovat nälkiintyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalatahna:
1prk tonnikalaa
Tuoretta tilliä hienonnettuna
Jauhettua mustapippuria
Majoneesia (tai maustamatonta tuorejuustoa)
Sipulia pieneksi pilkottuna
Sitruunaa maun mukaan.Kaikki sekoitetaan sekaisin tahnaksi.
Tonnikala se vasta onkin epäeettistä ja tulee kaukaa.
Kotimaiset luomukananmunat ovat läheltä eikä luomukanat kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Munat tulee pöytään kaverin pienkanalasta, jossa kanat viettävät taatusti kanannäköistä elämää ympäri vuoden. Kerrohan nyt, miten noista tehdään julma teurastamo- tai eläinkuljetusvideo?
Vai eikö se normaaliärki nyt riittänytkään?
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset luomukananmunat ovat läheltä eikä luomukanat kärsi.
Tehotuotantoa se luomukin on, vaikka onkin vähän parempi kuin vapaa tai paljon parempi kuin virike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito- ja siipikarjaa ei teurasteta, vaan he saavat nukkua ikiuneen leppoisien eläkepäivien ja saattohoidon jälkeen omassa luksuskarsinassaan kotitilalla?
Jalotofun savutofua, saa ihan perusmarketeista. Monien mielestä maistuu kinkulta tms.
Vastaamista helpottaisi jos aloittaja tarkentaisi kuinka tiukkalinjaista kasvissyöntiä aikoo jatkossa noudattaa, eli miten aikoo toimia esim. juuri maitotuotteiden, munien ja kalan kanssa...
Puhuit lihan pois jättämisestä. Kananmuna ja juusto eivät ole lihaa.