Kasvissyöjät neuvokaa: millä korvaisin aamiaisleivistä leikkeleet?
Olen vähän kerrallaan jättänyt lihatuotteita pois ruokavaliostani, ryhtymättä kuitenkaan kokonaan kasvissyöjäksi, koska olen kokenut sen olevan kuitenkin aika hankalaa (minulla ei ole paljoa aikaa käyttää ruokavalion suunnitteluun).
Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.
Aamiainen on minulle päivän tärkein ateria ja ainoa lihatuote, jota olen vielä säännöllisesti ostanut, ovat leikkeleet: kalkkuna ja naudanliha. Laitan niitä ruisleivän päälle salaatin ja tomaatin kanssa. Nyt jääkappissa ollut pakkaus tyhjeni ja huomasin ajattelevani, että en halua enää ostaa uutta.
Kysymys kuuluukin: millä voisin korvata lihasta valmistetun leikkeleen? Haluaisin proteiinia sisältävän ja lihan tapaan kylläisenä pitävän vaihtoehdon, jota voin käyttää samaan tapaan ruisleivän päällä. Makukin saisi mielellään olla hyvä. Mitä ehdottaisitte?
Kommentit (82)
Hummus helppo tehdä itse:
1 prk kikherneitä purkissa
3 rkl oliiviöljyä
2 valkosipulinkynttä
2 rkl seesamtahnaa eli tahinia
1 tl juustokuminaa
puolen sitruunan mehu
cayennepippuria (ripaus)
paprikajauhetta
Laita juustoa, jos et vegaaniksi aio ryhtyä. Avokado sopii levitteeksi myös. Sitä kannattaa maustaa suolalla ja/tai sitruunalla.
Pähkinävoi, tahini, sopivat hyvin kurkun, tomaatin ja salaatin kanssa.
Tempeh, on ehkä vähän erikoisen makuista.
Itse en laita enää leivän päälle muuta kuin oliiviöljyä. Paahdan leivän, laitan päälle hyvää oliiviöljyä ja hankaan pintaan vähän valkosipulin makua puolitetusta valkosipulista. Nam!
Koska olen lakto-ovovegetaristi, syön sitten leivän kaveriksi aina hedelmän ja lisäksi jotain proteiinipitoista, usein keitetyn munan tai maustamattoman jogurtin.
Pesto (ihan purkissa saa ja näitä on erimakuisia) on hyvää noiden tuorejuttujen kanssa leivällä. Tai sitten tosiaan ihan juustosiipale.
Kananmunaa tai juustoa. Erilaisia juustoja on vaikka kuinka paljon.
Itsellä on aina jotain papulevitettä kaapissa. Viikonloppuna tein hummusta paketillisesta kuivattuja kikherneitä, herkkua.
Raejuustosta saa myös nopean tahnan. Purkki raejuustoa ja mausteita oman maun mukaan. Sauvalla kaikki sekaisin tasaiseksi tahnaksi.
Mies tekee välillä seitania (bravuurinsa), joten pitkästä aikaa muistui se mieleen tästä ketjusta. Pitääkin pyytää tekemään vaihtelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus se aloitus kannattaisi lukea.
Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.
En tiedä missä ap asut, mutta ainakin Ruohonjuuressa erilaisia soijapohjaisia, ohuehkoja leikkeleitä joita voi laittaa leivän päälle.
Jos et kalansyntiä lopeta niin erilaisia kalavalmiteita. Esim savukala ruisleivällä on huippuhyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se aloitus kannattaisi lukea.
Itse luet rivien välistä. Missään ei sanottu että myös maitotuotteet tai munat menisi boikottiin.
Ihan yhtälailla se kananmunien tuottaminen on raakaa kuin lihateollisuuskin. En siis kananmunia suosittelisi
Leikkeleet on kai helpoin lihatuote jattaa pois ruokavaliosta! Kukaan ei tarvitse prosessoitua lihaa ruokavalioonsa, niin voit korvata nuo lahes milla tavoin hyvansa. Itse liputan avokadon puolesta - ota puolikas avokado, laita toinen puoli sitruunalla siveltyna ja muovitettuna jaakaappiin. Leikkaa hedelmaliha kuutioiksi kuoren sisalla ja nostele ne leivalle. Paalle rouhittua mustapippuria ja suolaa ja tomaattisiivut. Jos haluat, sulje leipa toisella siivulla. Ai etta!
Muita korvikkeita olisivat juurikin juustosiivut, tuorejuustot, vuohenjuusto (+hunaja ja walnoten? Saksanpahkinat?). Jos kayt lounasta kahvilasta, vakoile sielta makuyhdistelmia. En rupeaisi itse leikkimaan tekotekolihaleikkeleiden kanssa (soijamurekesiivut yms), vaan pitaisin ruoan mahdollisimman kasittelemattomana. Onnea uudelle ruokavaliolle!
Minä laitan proteiinilähteen lisäksi leivälle yleensä myös jotain rasvaista (muuta kuin margariinia) kylläisyyttä tuomaan. Joskus avokadoa, joskus itsetehtyä kurpitsansiemenlevitettä, joskus jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
En rupeaisi itse leikkimaan tekotekolihaleikkeleiden kanssa (soijamurekesiivut yms), vaan pitaisin ruoan mahdollisimman kasittelemattomana. Onnea uudelle ruokavaliolle!
Jos ap ei halua tukea julmia teuraskuljetuksia tai teurastuksia, niin miksi hänen tulisi syödä maitotuotteita? Mistä kuvittelet sen maidon tulevan?
meillä paistetaan kananmunat leivänpäälle joka aamu :) on hyvää ja tyydyttää sen ns. lihan tarpeen.
hyvä teflonpannu niin ei mene säätämiseksi
Jos maitotuotteet käyvät, käyttäisin raejuustoa/juustoa, käytän myös pestoa ja avokadoa.
Mielestäni paras lähtökohta kasvisruokavalion ei ole "miten voin korvata eineslihan täsmälleen samannäköisellä ja makuisella tuotteella." Tässä omia aamiaisvaihtoehtojani: voileipä, puuro soijarouheella, mysli, jopa pinaattiletut. Puuroon, mysliin ja smoothieen saa helposti ympättyä ravinnerikkaita siemeniä ja pähkinöitä; hamppu ja pellava ovat omia suosikkejani.
Valmiiksi marinoitua tofua? Esim. Jalotofulla on hyviä, alprolta en osta kuin marinoimatonta.
Paputahna on toinen vaihtoehto, mutta se vie aikaa enemmän. Hummusta saa valmiina pakastehyllystä, on tosin kallista kilohinnalta.
Toki on myös soija- ja seitanleikkeleitä, jotka muistuttavat aika tavalla lihaleikkeleitä.