Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kestätte lasten tylsyyttä?

Vierailija
26.10.2015 |

Lapsinerot ja pikkuvanhat viikarit poislukien lapset ovat kammottavan tylsiä. Vauvat, taaperot ja pikkulapset eivät osaa juuri mitään. Lapset haluavat katsoa samoja leffoja uudelleen ja uudelleen, kysyvät tyhmiä kysymyksiä, kertoa jollottavat yhdentekeviä tarinoita ilman mitään pontta, keskustelevat huonosti ja pelaavat hyvin rajoittuneita pelejä. Ajan viettäminen ja vuorovaikutus lasten kanssa on monotonista ja hajottavaa.

Te, jotka vietätte paljon aikaa lasten kanssa: miten kestätte lasten tylsyyttä? Onko teillä joitakin strategioita, joiden avulla selviätte tilanteesta?

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

137: "Siis nämä kaksi tässä ihan pokkana purnaavat, kun neljävuotiaalta ei irtoa yhtä kypsää läppää kuin koulutetulta aikuiselta. "

Enhän purnaa, vaan sanon, että se on todella tylsää. Ymmärrän kyllä täysin miksi se neljävuotiaan "läppä" on tylsää, tottakai. Ei se voisi lapsen ymmärrys- ja tietämystasolla oikein muuta ollakaan. Mutta ei ymmärrys muuta sitä yhtään mielenkiintoisemmaksi. Vrt. ymmärrän miksi puliukko ei saa suustaan muuta kuin käsittämätätöntä örinää, mutta en silti jaksa sitä örinää kuunnella kiinnostuneena. 

"Lapsenomainen ihmetys ei ole poissuljettua, vaikka tietäisikin, miten maailma oikeasti toimii."

Ei tietenkään, mutta kykenen siihen ihmettelyyn itsekin, ja harrastan sitä todella paljon. En tarvitse sitä lasta lausumaan niitä ihmetyksiä ääneen, sillä useimmiten ne lapsen ihmetykset ovat sellaisia jotka itse olen jo käynyt läpi useaan kertaan ja ehtinyt pohtia ne puhki. Lapsen kokemus- ja tietämystasolla niihin vaan hyvin hyvin hyvin harvoin löytyy enää mitään uutta näkökulmaa. 

T. Se sielunsisar

Mun mielestä autourheilu ja golf on tylsää. Siksipä en niitä harrasta. Mutten myöskään tuhlaa aikaani narisemalla aiheesta sivutolkulla keskustelupalstalla. Hyväksyn sen, että ne jonkun muun mielestä ovat mielenkiintoisia. Suosittelen samaa sinulle.

Et siis ole tarpeeksi mielikuvituksekas harrastaaksesi lapsenomaista ihmettelyä siitä, miten jokin itseni todella tylsäksi kokema voi jonkun muun mielestä olla mielenkiintoista... On varmaan tylsä sisäinen maailma sinulla :(.  Ymmärrän ainakin nyt, kuinka jotkut todella tarvitsevat sen lapsen osoittamaan niitä ihmettelyn aiheita ;). 

Vierailija
142/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kaikkea muuta kuin tylsiä! Lapsihan on pieni filosofi, hänelle kaikki on uutta ja jännää ja hänen kauttaan  voi löytää itsekin aivan uusia, odottamattomia näkökulmia. Kyse on vain omasta asenteesta - pitääkö ne silmänsä, korvansa ja etenkin mielensä avoimena, vai pitäytyykö mieluummin härkäpäisesti omissa luutuneissa käsityksissään ja asenteissaan. Ap:n kaltaisille tekisi hyvää päästää irti omahyväisyydestään ja hyväksyä, ettei tiedäkään kaikkea ja että jonkun muun näkemys voi olla aivan yhtä oikea (tai apua, ehkä jopa oikeampi!) kuin hänen tarkkaan varjeltu oma maailmankuvansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä!

Ap sanoo tosiasian, ja mielestäni enemmän ihailevaan kuin haukkuvaan sävyyn, hän siis kysyy että miten te kestätte.

Ja nyt aletaan häntä haukkua ja diagnosoida.... Miksi?

Vierailija
144/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kestää. En kauheasti pidä ja odotan kovasti muksujen kasvamista. Ehkä olen erilainen, mutta pidän enemmän aikuisista. Kivittäkää vaan .Olen ainakin rehellinen.

Vierailija
145/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajatellut että lasten tehtävä ois jotenkin viihdyttää aikuista.Ootkohan sä ap jääny vähän lapsen tasolle itse?

Vierailija
146/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

137: "Siis nämä kaksi tässä ihan pokkana purnaavat, kun neljävuotiaalta ei irtoa yhtä kypsää läppää kuin koulutetulta aikuiselta. "

Enhän purnaa, vaan sanon, että se on todella tylsää. Ymmärrän kyllä täysin miksi se neljävuotiaan "läppä" on tylsää, tottakai. Ei se voisi lapsen ymmärrys- ja tietämystasolla oikein muuta ollakaan. Mutta ei ymmärrys muuta sitä yhtään mielenkiintoisemmaksi. Vrt. ymmärrän miksi puliukko ei saa suustaan muuta kuin käsittämätätöntä örinää, mutta en silti jaksa sitä örinää kuunnella kiinnostuneena. 

"Lapsenomainen ihmetys ei ole poissuljettua, vaikka tietäisikin, miten maailma oikeasti toimii."

Ei tietenkään, mutta kykenen siihen ihmettelyyn itsekin, ja harrastan sitä todella paljon. En tarvitse sitä lasta lausumaan niitä ihmetyksiä ääneen, sillä useimmiten ne lapsen ihmetykset ovat sellaisia jotka itse olen jo käynyt läpi useaan kertaan ja ehtinyt pohtia ne puhki. Lapsen kokemus- ja tietämystasolla niihin vaan hyvin hyvin hyvin harvoin löytyy enää mitään uutta näkökulmaa. 

T. Se sielunsisar

Mun mielestä autourheilu ja golf on tylsää. Siksipä en niitä harrasta. Mutten myöskään tuhlaa aikaani narisemalla aiheesta sivutolkulla keskustelupalstalla. Hyväksyn sen, että ne jonkun muun mielestä ovat mielenkiintoisia. Suosittelen samaa sinulle.

Et siis ole tarpeeksi mielikuvituksekas harrastaaksesi lapsenomaista ihmettelyä siitä, miten jokin itseni todella tylsäksi kokema voi jonkun muun mielestä olla mielenkiintoista... On varmaan tylsä sisäinen maailma sinulla :(.  Ymmärrän ainakin nyt, kuinka jotkut todella tarvitsevat sen lapsen osoittamaan niitä ihmettelyn aiheita ;). 

Hassua, ajattelen sinusta ihan samalla tavalla. Mutta itse sentään tajuan, että ihmiset ovat erilaisia ja kaikkien kukkien on hyvä antaa kukkia. Minä tykkään viettää aikaa lasten kanssa ennemmin, kuin ankeiden aikuisten. Olen sen verran tasapainoinen aikuinen, etten koe omaa älykkyyttäni uhatuksi sen vuoksi, että välillä laskeudun sinne lapsen maailmaan ihmettelemään. Suo se vapaus minulle. Minä vastaavasti annan sinun pitää omat suppeat näkemyksesi. Toivon kovasti, että sinulla on ehkäisy hyvin hanskassa. En toivo kaltaistasi vanhempaa yhdellekään lapselle.

Vierailija
147/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ajatellut että lasten tehtävä ois jotenkin viihdyttää aikuista.Ootkohan sä ap jääny vähän lapsen tasolle itse?

Ei ap niin väitäkään mutta aikuiselle on kasattu paljon velvollisuuksia nykypsykoloogien ym taholta mm tämä läsnäolo.

No ap, eihän useimmat kestäkään. Sitä varten on kaverilaumat ja päiväkodit ym

Valkoiset miehet yleensä vasta eläkkeellä jonkun verran kiinnostuvat lapsista, tai siis kukaan ei pakota heitä siihen aiemmin.

Vierailija
148/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Se sielunsisar

Keneltä sitten löytyy?

Tieteellisessä keskustelussakin aivan radikaalisti uudet näkökulmat ovat äärimmäisen harvinaisia. Kyse on viilaamisesta, tilastojen tulkinnoista ym. Oletan nyt, että olet jonkintasoista yliopistoa käynyt ja seuraat asioita. 

Se on totta, että lapsi esittää kysymyksiä, joita on käsitelty filosofian, lääketieteen, fysiikan, psykologian, ym... ym.. piirissä jo kauan ja saamatta vastauksia. Kysymykset eivät ole tyhmiä, ne vain esitetään "tyhmästi" niiden mielestä, jotka priorisoivat formaalia ilmaisua eivätkä ajatusta sen takana. 

Mutta kerro, missä piireissä viihdyt? Minä en ainakaan jaksa sitä näennäistieteellistä keskustelua akateemisissa piireissä, joissa perustarkoituksena on vain näyttää paremmuuttaan toisiin nähden. 

Lapsi esittää ajatuksiaan harvoin "esittääkseen" jotain! Ja siitä pidän!

Vierailija
149/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en oikein ymmärrä, lapsethan yrittää aina esittää saadaksen huomiota.

Lasta teennäisempää otusta saa hakea.

Vierailija
150/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat kaikkea muuta kuin tylsiä! Lapsihan on pieni filosofi, hänelle kaikki on uutta ja jännää ja hänen kauttaan  voi löytää itsekin aivan uusia, odottamattomia näkökulmia. Kyse on vain omasta asenteesta - pitääkö ne silmänsä, korvansa ja etenkin mielensä avoimena, vai pitäytyykö mieluummin härkäpäisesti omissa luutuneissa käsityksissään ja asenteissaan. Ap:n kaltaisille tekisi hyvää päästää irti omahyväisyydestään ja hyväksyä, ettei tiedäkään kaikkea ja että jonkun muun näkemys voi olla aivan yhtä oikea (tai apua, ehkä jopa oikeampi!) kuin hänen tarkkaan varjeltu oma maailmankuvansa!

Tämäkin on totta, mutta onhan se elämä silti aikuiselle jollain tapaa hidasta, vaikka tajuaisi että tuo olento on viisaampi kuin minä. Jo pelkkää liikkuminen vaatii hermoja kun itse on nopea kävelijä... jne

Ymmärrän aloittajaa hyvin mutta toki oma lapsi on eri asia.

Vierailija
151/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, aikuinen joka odottaa jotain lapselta on vähän.....yksinkertainen.

Vierailija
152/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ällöttävä veto tuo että lapset ovat aitoja. Suurin osa ei todellakaan ole aitoja, vaan teeskentelyn huippuja.

Vierailija
153/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kokemuksesi lapsista? Veikkaan, että palsta-vela riehuu..... 

On tietysti totta, että väärässä ympäristössä lapsi toki on huomionhakuinen jatkuvasti ja se tuottaa monenlaista käytöstä. Mutta eikö näin ole aikuistenkin kohdalla? Ei lapsi siinä poikkea. 

Mutta, jos lapsi lähtökohtaisesti sinusta on teennäisin otus maailmassa, nin kasvatus ainakin on varmasti sinusta kohdillaan. Tämä väittämäsi pitää sisällään, että aikuiset eivät ole niin teenäisiä. Jossain kohden on tapahtunut muutos. 

Teininä?

Vierailija
154/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä lause kertoo paljon. Veikkaan, että sen kirjoittajalla on jokin diagnoosi. Koko tämä ketju henkii täydellistä ymmärtämättömyyttä siitä, että lapsi on vasta kehittyvä ihmisen alku. Se kertoo myös siitä, ettei kirjoittaja tunne yhtään lasta läheisesti tai ole viettänyt lasten kanssa aikaa. 

Lapsen tehtävä on olla lapsi ja kysyä kysymyksiä, joihin jokainen aikuinen tietää vastaukset. Vain aikuinen, jonka oma kehitys on jäänyt jotenkin kesken tai vajaaksi ei tätä tajua, vaan jankuttaa viesti viestin perään, että kun lapset ei ole yhtä älyllisiä kuin aikuiset. Newsflash! No ei ole. Koska ne on LAPSIA.

Vierailija
155/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ällöttävä veto tuo että lapset ovat aitoja. Suurin osa ei todellakaan ole aitoja, vaan teeskentelyn huippuja.

Lapsi ei välttämättä ole teeskentelyn huippu käytöksessään. Hän ei vain osaa teeskennellä niin hyvin kuin aikuinen. Hän paljastuu! Se on niin läpinäkyvää, kun lapsi teeskentelee. 

Narsisti-psykopaatti aikuinen näes osaa jo homman. 

Mutta samaa mieltä, ettei lapsi ole koko ajan "aito". Harjoittelee sosiaalisia taitoja tekeytymällä milloin miksikin. Jo parivuotias osaa kyllä vetää oikeasta narusta, jos on älykkäämmästä päästä. 

Vierailija
156/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ap hän mutta palstalla on vakiorölli joka kirjoittaa juuri samalla tavalla kaikesta. Sellainen täysin tunteeton, mahdollisimman neutraali "ammattimainen" sävy. Hän on lähes joka ketjussa ja ei koskaan sano mitään kovin yksityiskohtaista itsestään.

Veikkaan että palstalla on maksettu henkilö jonka tehtävä on ylläpitää keskustelua että mainostajat on tyytyväisiä.

Asia pisti silmään kun tein jotain ketjuja aiemmi ja < 5 minuutissa tämä henkilö tuli joko heittämään jotain ärsyttävää kommenttia (tarkoituksena herättää lisää keskustelua) tai sitten aloitti yhden tai useampia samaan sävyyn kirjoitettuja ketjuja samasta aiheesta.

Vierailija
157/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei välttämättä ole teeskentelyn huippu käytöksessään. Hän ei vain osaa teeskennellä niin hyvin kuin aikuinen. Hän paljastuu! Se on niin läpinäkyvää, kun lapsi teeskentelee. 

Narsisti-psykopaatti aikuinen näes osaa jo homman. 

Mutta samaa mieltä, ettei lapsi ole koko ajan "aito". Harjoittelee sosiaalisia taitoja tekeytymällä milloin miksikin. Jo parivuotias osaa kyllä vetää oikeasta narusta, jos on älykkäämmästä päästä. 

Mun mielestä on ihan ok, että lapset on teennäisiä ja myös tylsiä, koska ne on molempia.

Mutta se on ymmärrettävää, tietysti, koska ne on lapsia.

En vaan ymmärrä miksi siitä pitää loukkaantua ja keksiä jotain tarinoita huippufilosofilapsista, jotka ihmettelee miksi sade on märkää....

Ei siinä ole mitään vikaa, jos lapsesi on tylsä ja teennäinen, ei se ole henkiläkohtainen loukkaus sinua kohtaan, tämä siis näille huippufilosofien äideille, jotka tässäkin ovat loukkaantuneet.

Vierailija
158/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(...) En vaan ymmärrä miksi siitä pitää loukkaantua ja keksiä jotain tarinoita huippufilosofilapsista, jotka ihmettelee miksi sade on märkää....

Tästähän ajattelussa juuri on kysymys. Lapsilla on kyselykausi, ja tärkein kaikista kysymyksistä on "MIKSI?" Ihmettely on kaiken ajattelun lähtölaukaus, ja tämä pätee niin filosofiaan kuin tiukkohin luonnontieteisiin. Selitäpäs sinä nyt meille, miksi sade on märkää! 

Vierailija
159/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapset oo tylsiä. Eihän niillä tosin ole tylsiä vanhempiakaan!

Vierailija
160/185 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(...) En vaan ymmärrä miksi siitä pitää loukkaantua ja keksiä jotain tarinoita huippufilosofilapsista, jotka ihmettelee miksi sade on märkää....

Tästähän ajattelussa juuri on kysymys. Lapsilla on kyselykausi, ja tärkein kaikista kysymyksistä on "MIKSI?" Ihmettely on kaiken ajattelun lähtölaukaus, ja tämä pätee niin filosofiaan kuin tiukkohin luonnontieteisiin. Selitäpäs sinä nyt meille, miksi sade on märkää! 

Sade on vettä maapallon vesikierron takia.

Olipas vaikeaa.

Mä olen muuten opiskellut käytännöllistä filosofiaa, enkä kyllä koe noita lasten kysymyksiä millään tavalla filosofian pohjana, sori.