Miten kestätte lasten tylsyyttä?
Lapsinerot ja pikkuvanhat viikarit poislukien lapset ovat kammottavan tylsiä. Vauvat, taaperot ja pikkulapset eivät osaa juuri mitään. Lapset haluavat katsoa samoja leffoja uudelleen ja uudelleen, kysyvät tyhmiä kysymyksiä, kertoa jollottavat yhdentekeviä tarinoita ilman mitään pontta, keskustelevat huonosti ja pelaavat hyvin rajoittuneita pelejä. Ajan viettäminen ja vuorovaikutus lasten kanssa on monotonista ja hajottavaa.
Te, jotka vietätte paljon aikaa lasten kanssa: miten kestätte lasten tylsyyttä? Onko teillä joitakin strategioita, joiden avulla selviätte tilanteesta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Mutta mitä vesi sitten on? H2O:ta!?)
Mitä H2O on? Miksi se on?
No minusta se on jo paljon helpompi määritellä. Joku kemisti varmaan voi tehdä sen :D Minusta se on kaksi vetymolekyyliä ja happimolekyyli yhdistettynä joillain sidoksilla :D
Minusta se, ettei lapsi ymmärrä synonyymejä voi kyllä luoda hauskaa ja hauskoja tilanteita. Kyllä minua ainakin nauratti 4-vuotiaani tuohtumus, kun luin hänelle lelun pesulappuohjetta (lapsen pyynnöstä) ja siellä kiellettiin ettei pehmokissaa saa silittää!
Vierailija kirjoitti:
Nikkari kirjoitti:
Mielenkiintoista. Ap ja hänen sielunsiskonsa eivät suostu määrittelemään, mikä edes heidän mielestään on mielenkiintoista.
Olen jo vastannut monesti, mutta ilmeisesti sitä ei joko ymmärretä tai jakseta lukea tai, kuten arvelen, tätä jankutetaan ihan vaan uhalla. Esimerkkeinä annoin vaikka sen maatalousyrittäjän kanssa keskustelun eri lannoitustapojen hyödyistä, tai sen, millaisia maatalouskoneita erilaiset viljelijät voivat käyttää. Yleisempänä mielenkiintoisena keskusteluna olen moneen otteeseen maininnut sen, että molemmat osapuolet tietävät aiheesta tarpeeksi pohtiakseen sitä monelta kannalta ja kykenevät kertomaan toiselle aiheesta jotain uutta sekä perustelemaan mielipiteensä. Eli eivät ole pelkän "tuo auto on ford" -tyylisen ulkoaopetellun tiedon varassa. Tällöin aiheella ei ole niin suurta merkitystä, koska kaikkien mielenkiintoisten aiheiden luettelemiseen ei päivä riittäisi.
Kyseisenkaltaisiin keskusteluihin ei yksikään lapsi kykene.
T. Se sielunsisar
Ihan oikeasti? Tuoko on sun mielestä mielenkiintoista? Mitä jos ei kiinnosta maatalouskoneet tai apulannat? Minä olen lapsena asunut maatilalla, eikä voisi vähempää kiinnostaa vaikka niistä asioista jotain tiedänkin.
Lapset kyllä osaavat perustella mielipiteitään ja miettiä asioita eri kanteilta, puhumattakaan siitä loputtomasta lapsen mielikuvituksesta. Jos ei osaa ajatella boxin ulkopuolelta voi helposti alkaa kuulostaa tylsältä, ne "faktat" on niin kuultuja.
En ole kyllä koskaan ajatellut lapsia tylsinä. Kaikenlaista muuta ne voivat olla, mutteivät tylsiä. Täynnä energiaa, ihmettelyä, oppimista. Monesti ovat aika ennalta-arvaamattomia. Aikuiset taas käyttäytyvät yleensä aika muodollisesti ja ennalta-arvattavasti. Keskustelut ovat pinnallisia useimpien kanssa, koska se nyt vaan on sosiaalinen normi jos mietitään vaikka kahvipöytäkeskusteluja. Lapset taas eivät normeja vielä ole oppineet. Joten tältä pohjalta aikuiset ovat kyllä tylsempiä kuin lapset.
Toisekseen jos on kiinnostunut psykologiasta tai ihmisyydestä yleensä, niin lasten seuraaminenhan on mitä mielenkiintoisinta aktiviteettia. Kyllä sitä aina voi ymmärtää ja oppia jotain uutta. Todella ylimielistä ja epätieteellistä väittää, että tietää muka lapsista ja heidän näkökulmistaan kaiken, joten lapsilta ei voi oppia mitään eikä heillä ole mitään tarjottavaa. Viisaammat ymmärtävät, että loppujen lopuksi heidän tietämyksensä on vain pisara meressä. Lisäksi ap haluaa näemmä kaiken tiedon hänelle valmiiksi pureksittuna ja kerrottuna. Hän ei itse osaa tarkkailla ympäristöä eli tässä tilanteessa lapsia, ja oppia.
Toki eihän psykologia, ihmisen biologia, yms. kaikkia kiinnosta. Joten sikäli ne aiheet ja lapsien kanssa oleminen voivat olla tylsiä.
Myöskin aika suppea ja alkeellinen ajattelutapa on se, että vain oppilaana ollessa voi oppia. Monesti opettajana ollessa oppii paljon enemmän.
Olen jo vastannut monesti, mutta ilmeisesti sitä ei joko ymmärretä tai jakseta lukea tai, kuten arvelen, tätä jankutetaan ihan vaan uhalla. Esimerkkeinä annoin vaikka sen maatalousyrittäjän kanssa keskustelun eri lannoitustapojen hyödyistä, tai sen, millaisia maatalouskoneita erilaiset viljelijät voivat käyttää. Yleisempänä mielenkiintoisena keskusteluna olen moneen otteeseen maininnut sen, että molemmat osapuolet tietävät aiheesta tarpeeksi pohtiakseen sitä monelta kannalta ja kykenevät kertomaan toiselle aiheesta jotain uutta sekä perustelemaan mielipiteensä. Eli eivät ole pelkän "tuo auto on ford" -tyylisen ulkoaopetellun tiedon varassa. Tällöin aiheella ei ole niin suurta merkitystä, koska kaikkien mielenkiintoisten aiheiden luettelemiseen ei päivä riittäisi.
Kyseisenkaltaisiin keskusteluihin ei yksikään lapsi kykene.
T. Se sielunsisar