Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI EN LAIHDU? (päivän ruoat)

Vierailija
23.10.2015 |

Eli olen 27-vuotias 174cm/78kg nainen. Ongelma on laihduttaminen. Olen aina urheillut paljon n. 1-2h päivässä 5-6krt viikossa lähinnä salia ja pallopelejä ja sen lisäks koiran ulkoilutukset. Painoa on kertynyt aikuisiällä vähän liikaa ja nyt oon lähes puol vuotta yrittänyt laihduttaa ensin kituuttamalla 3kk alle 1400kcal/päivä ja tulos -2kg. Nyt järkevästi toisen mokoman jaa tulos -1kg... Missä mättäää? Esimerkkiruoat eiliseltä:

Aamupala klo 7.30:
Puuro rasvattomaan maitoon
Mansikoita ja mustaherukoita
Kananmuna

Lounas klo 11:
Porkkana-purjo-bataattisosekeitto
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoa

Välipala klo 13:
Vihreä tee hunajalla ja maidolla
Omena
Kananmuna

Päivällinen klo 17:
Perunamuusia ja lihapullia
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkulla

Iltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)

Liikunnat:
Ennen aamupalaa 30min kävelyä koiran kanssa
Ennen päivällistä 1,5h sali
Illalla 45min kävelyä koiran kanssa.
Lisäksi pyöräilen työmatkat (n. 2km suuntaansa)

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli poistat tuon PÄIVÄLLISEN niin laihdut. Miten vaikea on ymmärtää että kun tunnet nälkää nin laihdut? Silloin kun olet jatkuvasti hieman nälkäine niin laihdut koko ajan. Ilman nälkää et laihdu ja piste. Sisäistä tämä ja laihdu. SYÖ VÄHEMMÄN. Kun olet nälkäinen LAIHDUT.

Ei mulla muuta, vittu kun näitä laihdutuspaska-aiheita saa lukea päivittäin kun ihmiset eivät vaan ymmärrä että NÄLKÄ on laihduttajan paras ystävä.

Älä selitä potaskaa. Itse laihduin huomaamattani 50kiloisesta 42kiloiseksi. En todellakaan nähnyt minkäänlaista nälkää.

Vierailija
102/116 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso osa painostasi on lihasta? Sinulla on arvatenkin aika lihaksikas alavartalo, jos se kehonkoostumusmittauksenkin mukaan on "yli". Rasva ei paina niin paljon, eli jos haluat nimenomaan pudottaa painoa, sinun tulisi päästä eroon lihasmassasta. Jos taas haluat kiinteytyä, niin unohdat painon tarkastelun ja vaihdat puntarin mittanauhaan ja lisäät aerobista treeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, että yritätkö nyt viilata pilkkua. On kuitenkin käytännössä mahdotonta olla kitudieetillä, säilyttää lihaksensa ja pysyä terveenä samanaikaisesti. Jos saat jotenkin lihaksesi pysymään kropassasi, niin varmasti pilaat muun terveytesi. Onko tämä nyt se vastaus mitä hait?

Oikein suunnitellulla kitudieetillä toimisi. Paitsi polla voisi kyllä hajota. Ainakin sikäli toimisi, että lähtee lähinnä rasvaa eikä lihaksisto olennaisesti surkastu.

Ja siis tosiaankaan en silti suosittele kitudieettiä noin yleisesti. En varsinkaan tälle aloittajalle. 

Vierailija
104/116 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöliekillä voi mennä jopa kuukausia, ennen kuin paino lähtee putoamaan. Tällaisessa laihdutuksessa katoaa ensisijassa ne lihakset.

Jos lihakset katoaa, ongelma on siinä, että niukkaenergisestä ravinnosta ei saa tarpeeksi proteiinia ym. suojaravinteita. Ei energian itsensä puutteesta. Tai sitten siitä ettei liiku ollenkaan.

Edelleenkään ikiliikkkujaa ei ole keksitty. Jos säästöliekki on totta, keksin sen heti, kun minulle annetaan säästöliekillä oleva laihduttaja, jonka pistän polkemaan kuntopyörää.

En ole varma, että yritätkö nyt viilata pilkkua. On kuitenkin käytännössä mahdotonta olla kitudieetillä, säilyttää lihaksensa ja pysyä terveenä samanaikaisesti. Jos saat jotenkin lihaksesi pysymään kropassasi, niin varmasti pilaat muun terveytesi. Onko tämä nyt se vastaus mitä hait?

Olen raavas mies. 4 viikkoa kitudieetillä. Läskiä lähtenyt 10 kiloa, lihakset näyttävät suuremmilta kuin koskaan ja olen myös voimakkaampi, eli menee enemmän toistoja (voi johtua painon pudotuksesta mutta myös voiman kasvusta). Olen jatkuvasti nälissäni. Ravaan jääkaapilla syömässä palan kanan rintaa parin tunnin välien. Mutta vain sen verran että pieni nälkä jää.

Jos syön itseni kylläiseksi en laihdu, on 15 vuotta kokemusta.

Uskokaa nyt että jos syöt mahan täyteen edes kerran päivässä, et tule laihtumaan. Laihtuminen vaatii omistautumista ja tahdonvoimaa. Nälkää pitää oppia sietämään. Kaikenmaailman atkinsit ja hiilarittomat kannattaa unohtaa.

Syötte vähän mutta useasti ja teette pieniä lihaskuntoharjoituksia aina kun on mahdollista.

Vierailija
105/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt aivan järkyttävän paljon, kai syy on siinä. Itse laihduttelen juuri normaalipainon sisällä (163/60 -> 52, nyt puolivälissä), ja normaalina päivänä en syö kuin aamupalan (rahka, hedelmä tai pelkkä tee) ja illallisen (yksi lautasellinen kasvisruokaa, oli mitä hyvänsä). Väliaikoina vain vettä, teetä tai vähäenergisiä kasviksia. Tänään pidin plösöpäivän deadlinen saavuttamisen kunniaksi ja söin aamulla rahkan banaanin kanssa, iltapäivällä kaksi palaa leipää ja illalla käymme noutoruoan miehen kanssa. Näistä kalorit ehkä max. 1500, eli sinun perusruokasi todellakin minun plösöpäivänäni.... Normaalisti syön n. 500-1000 kaloria päivässä, en laske kaloreita mutta paino tippuu nätisti ja nopsaan.

Olen vuosien saatossa huomannut että naisena ei voi syödä oikein mitään, jos ei halua leventyä. Kehonkoostumusmittauksessa peruskulutukseni oli 1400 kcal, eli aika paljon pitää mennä tuon alle jos mielii laihtua. Harrastan rankkaa lihasliikuntaa kaksi kertaa viikossa ja kevyttä kerran.

Peruskulutus 1400kcal? Niin tarkoitatko sitä, että se on tuon, jos makaat 24/7 sängyssä ja ainoa aktiviteetti on pään kääntely? Jos nouset joskus sieltä pedin pohjalta, niin toki kulutatkin enemmän. Koska kokonaiskulutus on aina suurempi kuin koomakulutus. Eli jos painaa enemmän, liikkuu enemmän niin laihduttaa voi suuremmilla kcal-määrillä kuin tuo sinun 500kcal/vrk.

Itse laihdutan noin 1300-1600kcal/vrk. Päivän aktiivisuudesta riippuen...jos on laiska vapaapäivä niin kulutan toki vähemmän ja sitä myöten syönkin vähemmän. Mutta työnikin on jo lähinnä seisomista ja liikkumista ja yksi työvuoro tuo jo montasataa kcal lisää kulutukseen, jolloin voin luonnollisesti syödä enemmän.

Vierailija
106/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöliekillä voi mennä jopa kuukausia, ennen kuin paino lähtee putoamaan. Tällaisessa laihdutuksessa katoaa ensisijassa ne lihakset.

Jos lihakset katoaa, ongelma on siinä, että niukkaenergisestä ravinnosta ei saa tarpeeksi proteiinia ym. suojaravinteita. Ei energian itsensä puutteesta. Tai sitten siitä ettei liiku ollenkaan.

Edelleenkään ikiliikkkujaa ei ole keksitty. Jos säästöliekki on totta, keksin sen heti, kun minulle annetaan säästöliekillä oleva laihduttaja, jonka pistän polkemaan kuntopyörää.

Olen raavas mies. 4 viikkoa kitudieetillä. Läskiä lähtenyt 10 kiloa, lihakset näyttävät suuremmilta kuin koskaan ja olen myös voimakkaampi, eli menee enemmän toistoja (voi johtua painon pudotuksesta mutta myös voiman kasvusta). Olen jatkuvasti nälissäni. Ravaan jääkaapilla syömässä palan kanan rintaa parin tunnin välien. Mutta vain sen verran että pieni nälkä jää.

Uskokaa nyt että jos syöt mahan täyteen edes kerran päivässä, et tule laihtumaan. Laihtuminen vaatii omistautumista ja tahdonvoimaa. Nälkää pitää oppia sietämään. Kaikenmaailman atkinsit ja hiilarittomat kannattaa unohtaa.

Syötte vähän mutta useasti ja teette pieniä lihaskuntoharjoituksia aina kun on mahdollista.

Ota huomioon, että kaikki tyylit eivät sovi kaikille. Minulle taas ei käy tuo parin tunnin välein napostelu ja puputtaminen vaan päivästä riippuen 3 tai 4 ruokailua, joilla jokaisella voi syödä nälän pois ja paino putoaa. Ei kituuttamista eikä jatkuvaa jääkaapilla ravaamista vaikka kulutankin ihan kiitettävästi aktiivisimpina päivinä.

Vierailija
107/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon, että kaikki tyylit eivät sovi kaikille. Minulle taas ei käy tuo parin tunnin välein napostelu ja puputtaminen vaan päivästä riippuen 3 tai 4 ruokailua, joilla jokaisella voi syödä nälän pois ja paino putoaa. Ei kituuttamista eikä jatkuvaa jääkaapilla ravaamista vaikka kulutankin ihan kiitettävästi aktiivisimpina päivinä.

Näin toimii minullakin.

Vierailija
108/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa. Aamupala ok.Leipä pois lounaalta ja päivälliseltä. Keiton kanssa yhden leivän voi syödä, mutta silloinkin juusto pois (1 siivu kinkkua ok). Peruna-lihapulla-annokseen kuuluu pari pientä perunaa ja kolme lihapullaa. Teestä pois hunaja.

Lisää kasvisten syöntiä. Minulla tyypillinen lounas esim. 120g kanaa/kalaa ja hervottomasti kasviksia/vihanneksia. Juo vettä väh 2 l/päivä. Jos nälkä, napostele porkkanoita.

Vierailija
109/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja iltapalalla koko purkki rahkaa plus marjoja. Unohda banaani.

Vierailija
110/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea kaikkia kommentteja läpi. Ruokailut näyttää hyvältä, samoin liikunta. Vika on jossain muualla kuin noissa. Pidätkö lepopäiviä liikunnasta? Nukutko? Muistatko vedenjuonnin? Stressaatko? Laihtumiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin kalorit, vaikka moni täällä toisin väittää.

Mites se salitreenaus? Tiedätkö mitä siellä teet vai tuleeko vain istuttua laitteissa? Lihaksikas kroppa kuluttaa enemmän joten lihaksien määrällä voi vaikuttaa aineenvaihduntaan. Mutta lihakset ei kasva sisäreisilaitteen heiluttelulla...

Joillakin toimii ns. cheat-päivän pitäminen, joka varsinkin runsaasti liikuntaa ja salitreeniä harrastavilla on tärkeä. Tämä ei siis ole sama asia kuin vapaasyönti vaan syödään runsaasti hiilaria yhden päivän ajan.

Oletko miettinyt makrojakaumaa? Proteiinin, rasvan ja hiilarin suhdetta toisiinsa?

Et ole runsaasti ylipainoinen ja hyväkuntoinen oletettavasti joten ne viimeiset kilot ovat vaikeita. Suosittelen palkkaamaan esim. PT:n jonka kanssa näitä voisi käydä läpi. Av palstalta et saa kaipaamaasi vastausta, tai et ainakaan erota sitä näiden monikirjavien ohjeiden joukosta.

Tsemppiä urakkaan ja muista seurata myös mittanauhaa ja peilikuvaa! Kilot ei kerro kaikkea!

Vierailija
111/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet selvästikin lähellä sinulle sopivaa energiamäärää, kun paino ei putoa. Ihmisten välisissä päivittäisessä energiankulutuksessa voi olla merkittäviä eroja ja sinä selvästikin tulet toimeen pienellä energiamäärällä. Yksi kilo rasvaa on n. 7000 Kcal ja mikäli haluat sen pudottaa, se vaatii energiavajetta. 7000 Kcal putoaa yhtä hyvin -100 Kcal/pvä (x70 päivää) tai 500 Kcal/pvä (x14 päivää). Tahti riippuu siitä kuinka paljon olet valmis muuttamaan nykyisiä ruokatottumuksiasi.

Vierailija
112/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että tuossa olisi ehkä 2300 kilokaloria. Annoskoot jouduin tietysti vetäisemään ihan hatusta. Aika paljon pitää liikkua, jos noin runsailla syömisillä aikoo laihtua.

Ns. hyvää rasvaa ei tule juuri lainkaan. Korvaisin banaaninpuolikkaan avocadonpuolikkaalla, juusto+kinkku+oivariiinin kylmäsavulohella. Päivällisen juustovoileipä pois ja sen sijaan salaattiin kastike oliiviöljystä. 

Vierailija
113/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli.

Vierailija
114/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olen 27-vuotias 174cm/78kg nainen. Ongelma on laihduttaminen. Olen aina urheillut paljon n. 1-2h päivässä 5-6krt viikossa lähinnä salia ja pallopelejä ja sen lisäks koiran ulkoilutukset. Painoa on kertynyt aikuisiällä vähän liikaa ja nyt oon lähes puol vuotta yrittänyt laihduttaa ensin kituuttamalla 3kk alle 1400kcal/päivä ja tulos -2kg. Nyt järkevästi toisen mokoman jaa tulos -1kg... Missä mättäää? Esimerkkiruoat eiliseltä:

Aamupala klo 7.30:
Puuro rasvattomaan maitoon
Mansikoita ja mustaherukoita
Kananmuna

Lounas klo 11:
Porkkana-purjo-bataattisosekeitto
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoa

Välipala klo 13:
Vihreä tee hunajalla ja maidolla
Omena
Kananmuna

Päivällinen klo 17:
Perunamuusia ja lihapullia
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkulla

Iltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)

Liikunnat:
Ennen aamupalaa 30min kävelyä koiran kanssa
Ennen päivällistä 1,5h sali
Illalla 45min kävelyä koiran kanssa.
Lisäksi pyöräilen työmatkat (n. 2km suuntaansa)

Hei ystävä vieras,

Jätä maitotuotteet täysin, kokonaan pois.

pienennä ruoka-annosten kokoa, jätä mahdollisesti yksi isompi lounas syömättä päivässä. Syö päivällisellä vain varsinaista ruokaa.

Vierailija
115/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea kaikkia kommentteja läpi. Ruokailut näyttää hyvältä, samoin liikunta. Vika on jossain muualla kuin noissa. Pidätkö lepopäiviä liikunnasta? Nukutko? Muistatko vedenjuonnin? Stressaatko? Laihtumiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin kalorit, vaikka moni täällä toisin väittää.

Mites se salitreenaus? Tiedätkö mitä siellä teet vai tuleeko vain istuttua laitteissa? Lihaksikas kroppa kuluttaa enemmän joten lihaksien määrällä voi vaikuttaa aineenvaihduntaan. Mutta lihakset ei kasva sisäreisilaitteen heiluttelulla...

Joillakin toimii ns. cheat-päivän pitäminen, joka varsinkin runsaasti liikuntaa ja salitreeniä harrastavilla on tärkeä. Tämä ei siis ole sama asia kuin vapaasyönti vaan syödään runsaasti hiilaria yhden päivän ajan.

Oletko miettinyt makrojakaumaa? Proteiinin, rasvan ja hiilarin suhdetta toisiinsa?

Et ole runsaasti ylipainoinen ja hyväkuntoinen oletettavasti joten ne viimeiset kilot ovat vaikeita. Suosittelen palkkaamaan esim. PT:n jonka kanssa näitä voisi käydä läpi. Av palstalta et saa kaipaamaasi vastausta, tai et ainakaan erota sitä näiden monikirjavien ohjeiden joukosta.

Tsemppiä urakkaan ja muista seurata myös mittanauhaa ja peilikuvaa! Kilot ei kerro kaikkea!

Olen teettänyt saliohjelman kuntosalin ohjaajalla ja sitä noudatan aina puoli vuotta, jonka jälkeen päivitetään. Näin on menty jo 5 vuotta ja kehitystä tapahtuu koko ajan. 3-4 krt salitreeni ja 2-3 krt pelaan sulkapalloa ja lentopalloa harrastusporukalla.

Lepopäiviä tulee 1-2 viikossa, jolloin pyrin aktiiviseen lepoon eli myös huoltamaan ja harjoittamaan liikkuvuutta.

Nukun 7-8h yössä, tosin melko levottomasti ja heräilen useita kertoja yössä. Firstbeat-mittauksen mukaan pitäisi nukkua paremmin, jotta palautuisin, mutta iltarutiineja parantamallakaan en osaa nukkua kunnolla.

Vettä pyrin juomaan sen 2l päivään, mutta aika usein jään alle sen.

Makrojakaumaa en ole sen tarkemmin ajatellut, pyrin syömään 1/2 kasviksia, vajaa 1/4 riisiä ym ja reilu 1/4 lihaa ym. lämpimällä ruoalla ja aamu- ja iltapalaks marjoja, hedelmiä, kananmunia, puuroa, rahkaa ym.

AP

Vierailija
116/116 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanen kysyä, että miten käytännössä onnistuu lihasten ylläpitoon tarvittavan proteiinimäärän saaminen ruokavalioon, jossa nautitaan vaan noin 1000 kcal päivässä? Ja siihen vielä rasvat ja mielellään hiilarit päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän