MIKSI EN LAIHDU? (päivän ruoat)
Eli olen 27-vuotias 174cm/78kg nainen. Ongelma on laihduttaminen. Olen aina urheillut paljon n. 1-2h päivässä 5-6krt viikossa lähinnä salia ja pallopelejä ja sen lisäks koiran ulkoilutukset. Painoa on kertynyt aikuisiällä vähän liikaa ja nyt oon lähes puol vuotta yrittänyt laihduttaa ensin kituuttamalla 3kk alle 1400kcal/päivä ja tulos -2kg. Nyt järkevästi toisen mokoman jaa tulos -1kg... Missä mättäää? Esimerkkiruoat eiliseltä:
Aamupala klo 7.30:
Puuro rasvattomaan maitoon
Mansikoita ja mustaherukoita
Kananmuna
Lounas klo 11:
Porkkana-purjo-bataattisosekeitto
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoa
Välipala klo 13:
Vihreä tee hunajalla ja maidolla
Omena
Kananmuna
Päivällinen klo 17:
Perunamuusia ja lihapullia
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkulla
Iltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)
Liikunnat:
Ennen aamupalaa 30min kävelyä koiran kanssa
Ennen päivällistä 1,5h sali
Illalla 45min kävelyä koiran kanssa.
Lisäksi pyöräilen työmatkat (n. 2km suuntaansa)
Kommentit (116)
Jos mitään ei tapahdu, totuus on että syöt liikaa + liikut liian vähän. Vähemmän ruokaa ja enemmän liikuntaa. :) Luonto hoitaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Kehonkoostumusmittauksessa peruskulutukseni oli 1400 kcal, eli aika paljon pitää mennä tuon alle jos mielii laihtua.
Oletkohan nyt ymmärtänyt väärin sen, mitä tarkoittaa peruskulutus? Siis sen verran kuluttaisit, vaikka et tekisi muuta kuin makaat sängyssä. Koska kuitenkin teet muutakin, kulutat enemmän, ja ihan hyvin voit laihtua, vaikka myös söisit yli peruskulutuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla selluliittia?
En ole AP, mutta mulla olis. Paljonko haluat?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sun laihduttaa? Kehonrakenteita on monenlaisia ja ehkä sinulle aavistuksen painavempi keho on sopivampi ja elimistösi pitää kiinni niistä kiloista. Kerta oöet sporttinen, niim olisiko parempi tavoite lisä kiinteytyminen ja painonhallinta?
Kiintetyminen =vähemmän rasvaa...
AP
Suosittelen kaikkia teitä tässä keskustelussa ottamaan selvää "freelee the banana girl"-nimisestä naisesta!
Olen 27-vuotias nainen ja tällä hetkellä elämäni kunnossa tuon naisen vuoksi! Minulla on menneisyydessä ylipainoa (165cm 75g) ja syömishäiriöitä. N. 18-vuotiaana aloin laihduttamaan toden teolla ja mitä tein ensin? Aloin tietysti laskemaan kaloreita ja syömään pieniä määriä ruokaa. Tämä toimi osittain, mutta jatkuva kalorien rajoittaminen ei kestänyt pitkään tietenkään...siispä aloin oksentamaan ja siitä alkoi puolentoistavuoden bulimia-kierre, jonka jälkeen kärsin vielä anoreksiasta. Paino jojoili koko tämän ajan ja olin todella huonossa hapessa sekä fyysisesti että henkisesti.
Sitten löysin Freelee the banana girlin, joka on siis dieetti "guru" youtubessa. Freelee noudatta "high carb low fat vegan"-ruokavaliota, joka koostuu pääasiassa hedelmistä, juureksista ja kasviksista. Tällä naisella on todella samankaltainen tausta kuin itselläni eli ylipainoa ja syömishäiriöitä. Kuitenkin nykyisin hän on todella hyvässä kunnossa ja hirmu hoikka, mutta silti lihaksikas!
Freelee on kohauttanut mm. syömällä 51 banaania päivässä (n. 5100 kaloria) tai yli 20 mangoa kerralla. Hän syö joka päivä 3000-5000 kaloria, eikä näe nälkää! Youtube on täynnä samalla elämäntyylillä eläviä vegaaneja, jotka ovat pudottaneet painoa, mutta eivät tunne nälkää. Minäkin olen yksi heistä, vaikken youtubeen videoita teekään Painan nykyisin 52 kiloa ja syön vähintään 2000 kaloria päivässä. Usein jopa yli 3000. Eikä muuten ole nälkä! Mutta koska syön kasvipohjaisesti, en myöskään liho.
Eli siis eläintuotteet pois ruokavaliosta ja laihtuminen (ja yleinen hyvinvointi) on varmaa! Samalla teet suuren palveluksen ympäristölle ja eläimille.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen 27-vuotias 174cm/78kg nainen. Ongelma on laihduttaminen. Olen aina urheillut paljon n. 1-2h päivässä 5-6krt viikossa lähinnä salia ja pallopelejä ja sen lisäks koiran ulkoilutukset. Painoa on kertynyt aikuisiällä vähän liikaa ja nyt oon lähes puol vuotta yrittänyt laihduttaa ensin kituuttamalla 3kk alle 1400kcal/päivä ja tulos -2kg. Nyt järkevästi toisen mokoman jaa tulos -1kg... Missä mättäää? Esimerkkiruoat eiliseltä:
Aamupala klo 7.30:
KananmunaLounas klo 11:
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoaVälipala klo 13:
Omena
KananmunaPäivällinen klo 17:
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkullaIltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)Liikunnat:
Et laihdu yksinkertaisesti siksi, koska ruokavaliossasi on liikaa hiilareita ja liian vähän rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikkia teitä tässä keskustelussa ottamaan selvää "freelee the banana girl"-nimisestä naisesta!
Hei kiitos vinkistä! Vaikka ei painon kanssa mitään ongelmaa olekaan, niin lihansyönnin vähentäminen ois hyvä homma. Ja laihtua en voi. Onks tuolla mitään ruokavaliovinkkejä? Tuntuu tosi vaikealta saada 3000 kcal täyteen kasveilla. Mulla on keliakia, allergioita ja soijaa ei voi käyttää.
Minusta ap ei todellakaan syö järkyttävän paljon, vaan suunnilleen sopivasti. Se kyllä pistää silmään, että rasvaa on liian vähän. Juomisesta et maininnut yhtä vihreää teetä lukuunottamatta mitään. Juotko tarpeeksi?
En ymmärrä, miksi lihapulla-aterian kanssa pitää syödä juustovoileipä (ottaisin mieluummin vaikka lasillisen piimää), ja miksi käyttää teessä maitoa ja varsinkin hunajaa. Mutta, koska laihdut vaikkakin hitaasti, ne varmaan ovat sinulle OK.
Itse laihduin, kun vähensin leivänpupeltamista, johon olin kotona oppinut. Äitini oli kotoisin maalta ja tottunut tekemään ruokaa, jolla pärjää raskaassa maatyössä, ja totta kai ruoan kanssa oli aina leipää. Minusta tuli toimistotyöläinen, jolle leipä ruoan kanssa oli ihan tarpeeton lisäenergiapaukku. Aamuvoileipien sijasta syön yleensä pikku munakkaan, ja puuron siirsin iltaan - kuinka ollakaan, voileipien sijaan. Puuro tuntuu unettavan, joten sopii iltaan paremmin, proteiinipitoinen munakas taas aamusta pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunan söin aanulla. sillä pelkällä puurolla (1/2dl hiutaleita, 1dl maitoa ja vajaa 1dl marjoja) ois nälkä jo parin tunnin päästä. Iltapäivän kananmuna taas oli ennen salia, sillä pelkkä omena tuntui liian heppoiselta
Kyllä ihmisen on hyvä pientä nälkää oppia sietämään. Etenkin, jos on toiveissa painonpudotus.
Kyllä mulla on pieni nälkä aina ennen kun syön, mutta noin pienellä aamiaisella eli pelkällä puurolla nälkä yltyy todella kovaksi ennen lounasta. Keskittyminen herpaantuu kun nälkä on liian kova
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap ei todellakaan syö järkyttävän paljon, vaan suunnilleen sopivasti. Se kyllä pistää silmään, että rasvaa on liian vähän. Juomisesta et maininnut yhtä vihreää teetä lukuunottamatta mitään. Juotko tarpeeksi?
Pyrin juomaaan vettä tarpeeksi, mutt myönnän, että välillä se meinaa unohtua. 2 lasia ruoalla ja välissä sen minkä muistan. Yleensä minulla on vesipullo aina käden äärellä
AP
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi lihapulla-aterian kanssa pitää syödä juustovoileipä (ottaisin mieluummin vaikka lasillisen piimää), ja miksi käyttää teessä maitoa ja varsinkin hunajaa. Mutta, koska laihdut vaikkakin hitaasti, ne varmaan ovat sinulle OK.
Itse laihduin, kun vähensin leivänpupeltamista, johon olin kotona oppinut. Äitini oli kotoisin maalta ja tottunut tekemään ruokaa, jolla pärjää raskaassa maatyössä, ja totta kai ruoan kanssa oli aina leipää. Minusta tuli toimistotyöläinen, jolle leipä ruoan kanssa oli ihan tarpeeton lisäenergiapaukku. Aamuvoileipien sijasta syön yleensä pikku munakkaan, ja puuron siirsin iltaan - kuinka ollakaan, voileipien sijaan. Puuro tuntuu unettavan, joten sopii iltaan paremmin, proteiinipitoinen munakas taas aamusta pitää nälkää.
1 ruisleipä ja 1 hapankorppu päivään ei mielestäni ole vielä kovin kummoista "leivän pupeltamista".
Syöt liian usein ja verensokeria nostattavaa ruokaa. Tällöin insuliinia erittyy paljon. Insuliini on varastohormoni, joka huolehtii, että varastot ovat täynnä ylimääräistä läskiä.
Näin helppotajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kiintetyminen =vähemmän rasvaa...
AP
Jos samalla lihakset kasvaa, niin kiinteytymistä ei näe vaa'an lukemasta, joka voi pysyä ihan ennallaan. Sinulla ei kuitenkaan kehonkoostumusmittauksen mukaan rasvaprosentti ole mikään paha.
Vierailija kirjoitti:
Hunajaa tulee teehen alle 1 tl ja maitoa n. 2-3rkl, joten sillä tuskin tätä painon putoamattomuutta voi selittää. Maun vuoksi laitan. Hunajan toki voisi jättää myös pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7.30:
KananmunaLounas klo 11:
Raejuustoa
Näkkileipä oivariinilla, kalkkunaleikkeellä ja 2 siivulla juustoaVälipala klo 13:
Omena
KananmunaPäivällinen klo 17:
Höyrytettyä kukkakaalia
Vihersalaatti
Ruisleipä oivariinilla, juustolla ja suolakurkullaIltapala klo 21:
Smoothie (1/2 prk rahkaa, 1/2 banaani, mustikoita, chian siemeniä, vettä)Liikunnat:
Et laihdu yksinkertaisesti siksi, koska ruokavaliossasi on liikaa hiilareita ja liian vähän rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian usein ja verensokeria nostattavaa ruokaa. Tällöin insuliinia erittyy paljon. Insuliini on varastohormoni, joka huolehtii, että varastot ovat täynnä ylimääräistä läskiä.
Näin helppotajuisesti.
Mitä on verensokeria nostattamaton ruoka? Eli mitä korvaisit esimerkkipäivästäni ja millä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hunajaa tulee teehen alle 1 tl ja maitoa n. 2-3rkl, joten sillä tuskin tätä painon putoamattomuutta voi selittää. Maun vuoksi laitan. Hunajan toki voisi jättää myös pois.
Teen höysteistä siis ehkä 30 kCal päivässä ylimääräistä, kuukaudessa 900 kCal, eli sata grammaa läskiä. Eli, jos puolessa vuodessa olet laihtunut kilon, olisit ilman noita laihtunut jo reilut puolitoista kiloa.
Ja mitä niihin leipiin tulee niin niiden päällä menee aina myös oivariinia ja juustoa. Tuollaisesta kaikesta pienestä se koostuu.
Ei se kertyminen näännyttämällä katkea. Kun pääset tavoitteeseesi ja lopetat näännyttämisen, kertyminen alkaa taas.