Miten saisi 72v äidin tekemään edunvalvontavaltuutuksen?

Vierailija

Selitin että olis hyvä päättää kenen haluaa hoitavan asioitaan sitten kun oma järki ei enää pelaa. Ja se pitää tehdä nyt kun kaikki on vielä ok. Sama kuin testamentissa että sitte kun sitä tarvitaan niin on jo myöhäistä. Jätin äidille esitteet aiheesta luettavaksi, mutta sitten kun lähdin, hän juoksi perässäni autolle 'sulta jäi nämä' ja antoi ne esitteet mulle. Huoh.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

siinä taas joku ahne paska haluaa päästä käsiksi äitinsä omaisuuteen, toivottavasti mummeli ei suostu

No oletpas tietämätön. Mummeli sais itse päättää kuka asioita hoitaa, vaihtoehtona joku ulkopuolinen maistratin määräämä tuntematon henkilö. Enkä sen tarvi olla minä. Voi olla vaikka luotettu ystävä, kummityttö, veljeni vaimo, keneen nyt eniten luottaa.
Ap.

Vierailija

Ei tarvitse ole mikään ahne paska. Itsekkäitä ovat ne, jotka eivät viitsi hoitaa asioitaan kuntoon. Minä olen totaalisen kyllästynyt setvimään ikääntyneiden sukulaisteni asioita. Just noitten, jotka eivät miettineet mitään vanhuuden hoito/asumisjuttuja etukäteen eivätkä hoitaneet testamenttejaan sun muita kuntoon siinä vaiheessa, kun järki vielä leikkasi normaalisti.

Nyt sitten vinkuvat ja valittavat, mutta toisaalta kukaan ei niitä heidän asioitaan pysty hoitamaan, kun ei ole valtuuksia.

Minun tapauksessa vielä kyse kolmesta lapsettomasta sukulaisesta, tädistä ja kahdesta sedästä eli vielä kinkkisempää kuin omien vanhempien kohdalla. Tekis mieli sanoa, että hoitakaa vaan nyt reippaasti omat asianne tai mädäntykää vaikka kadulle, kun olitte aikanaan just tuota mieltä, että ahneet paskat ne vaan suosittelee asioidensa järjestämistä. Mutta enpä sano vaan kiltisti soittelen sinne ja tänne ja kuuntelen lääkäreiden sun muiden "no, en oikein nyt voi sinulle tästä asiasta puhua, kun et ole nimetty lähiomainen"

Vierailija

Hyvä, että ap yrittää olla ajoissa liikkeellä. Mutta pelkäänpä vain, että käy  niin kuin meidän mummon kanssa. Ehdotimme hänelle, että tekisi valtakirjan siskolleni hoitaa hänen asioitaan, sitten kun ei enää itse/pysty. Mummohan topakkana vaan, että kyllä hän itse hoitaa asiansa ja että katsotaan sitten, kun sellanen paperi tarvitaan. Argh, kun siinä vaiheessa, kun sitä paperia tarvitaan, niin se on jo liian myöhäistä sitä alkaa enää tekemään. No, tulipa sitten se aivoverenvuoto, jonka seurauksena mummo pääsi palvelutaloon. Siskoni ei kelvannut menneiden luottotietojensa vuoksi edunvalvojaksi, enkä minä jaksanut alkaa ulkomailta käsin hoitamaan mummon asioita. Mummolle nimettiin edunvalvoja kaupungin puolesta, virka sellainen. Kertakaan ei tavannut mummoa (onkohan tämä tavallistakin?). Edunvalvoja hoiti vain laskut ja laskutti niiden hoitamisesta. Mitään lahjoituksia mummo ei enää saanut tehdä. Ja palvelutalossa eivät antaneet mummon rahoista siskolleni edes bensarahaa, joten eipä hän sitten päässyt niin usein mummoa katsomaan. Aiemmin kävi kolmisen kertaa viikossa, koska mummo maksoi bensat mielellään. Huoh, jos vain pystytte, niin hoitakaa asiat paperilla kuntoon, kun vielä voi.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että ap yrittää olla ajoissa liikkeellä. Mutta pelkäänpä vain, että käy  niin kuin meidän mummon kanssa. Ehdotimme hänelle, että tekisi valtakirjan siskolleni hoitaa hänen asioitaan, sitten kun ei enää itse/pysty. Mummohan topakkana vaan, että kyllä hän itse hoitaa asiansa ja että katsotaan sitten, kun sellanen paperi tarvitaan. Argh, kun siinä vaiheessa, kun sitä paperia tarvitaan, niin se on jo liian myöhäistä sitä alkaa enää tekemään. No, tulipa sitten se aivoverenvuoto, jonka seurauksena mummo pääsi palvelutaloon. Siskoni ei kelvannut menneiden luottotietojensa vuoksi edunvalvojaksi, enkä minä jaksanut alkaa ulkomailta käsin hoitamaan mummon asioita. Mummolle nimettiin edunvalvoja kaupungin puolesta, virka sellainen. Kertakaan ei tavannut mummoa (onkohan tämä tavallistakin?). Edunvalvoja hoiti vain laskut ja laskutti niiden hoitamisesta. Mitään lahjoituksia mummo ei enää saanut tehdä. Ja palvelutalossa eivät antaneet mummon rahoista siskolleni edes bensarahaa, joten eipä hän sitten päässyt niin usein mummoa katsomaan. Aiemmin kävi kolmisen kertaa viikossa, koska mummo maksoi bensat mielellään. Huoh, jos vain pystytte, niin hoitakaa asiat paperilla kuntoon, kun vielä voi.  

No tämä nyt oli kaiken huippu! Kiukutellaan siitä että luottotietonsa menettänyt tyyppi ei kelpaa edunvalvojaksi ja siitä, että sama tyyppi ei saa enää kupattua mummolta rahaa! Uskomatonta!!!

Vierailija

Mulla on sululaismies, jonka omistuksessa on suvussa kulkenut kesäpaikka. Joku virkaedunvalvoja varmaan myy sen ekana hoitokulujen kattamiseksi eikä muu suku välttämättä edes tiedä siitä että voisivat ostaa sen. Voi kökkö. Vaan miten mennä tuolle sukulaismiehelle sanomaan että laittaa asiat paperille ajoissa??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että ap yrittää olla ajoissa liikkeellä. Mutta pelkäänpä vain, että käy  niin kuin meidän mummon kanssa. Ehdotimme hänelle, että tekisi valtakirjan siskolleni hoitaa hänen asioitaan, sitten kun ei enää itse/pysty. Mummohan topakkana vaan, että kyllä hän itse hoitaa asiansa ja että katsotaan sitten, kun sellanen paperi tarvitaan. Argh, kun siinä vaiheessa, kun sitä paperiasiis tarvitaan, niin se on jo liian myöhäistä sitä alkaa enää tekemään. No, tulipa sitten se aivoverenvuoto, jonka seurauksena mummo pääsi palvelutaloon. Siskoni ei kelvannut menneiden luottotietojensa vuoksi edunvalvojaksi, enkä minä jaksanut alkaa ulkomailta käsin hoitamaan mummon asioita. Mummolle nimettiin edunvalvoja kaupungin puolesta, virka sellainen. Kertakaan ei tavannut mummoa (onkohan tämä tavallistakin?). Edunvalvoja hoiti vain laskut ja laskutti niiden hoitamisesta. Mitään lahjoituksia mummo ei enää saanut tehdä. Ja palvelutalossa eivät antaneet mummon rahoista siskolleni edes bensarahaa, joten eipä hän sitten päässyt niin usein mummoa katsomaan. Aiemmin kävi kolmisen kertaa viikossa, koska mummo maksoi bensat mielellään. Huoh, jos vain pystytte, niin hoitakaa asiat paperilla kuntoon, kun vielä voi.  

siis onko tosiaan olemassa ihmisiä jotka pyytävät matkakuluistaan rahaa kun menevät katsomaan omaa mummoaan palvelutaloon????

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sululaismies, jonka omistuksessa on suvussa kulkenut kesäpaikka. Joku virkaedunvalvoja varmaan myy sen ekana hoitokulujen kattamiseksi eikä muu suku välttämättä edes tiedä siitä että voisivat ostaa sen. Voi kökkö. Vaan miten mennä tuolle sukulaismiehelle sanomaan että laittaa asiat paperille ajoissa??

Sulta on tainnut vähän hämärtyä mikä on edunvalvojan tehtävä. Hän valvoo valvottavansa ja vain tämän etuja, ei sukulaisten etuja. Ja nimenomaan näin sen pitää mennäkin että esim. omaisuutta myydään hoitokulujen kattamiseksi sen sijaan että ahneet sukulaiset ison perinnön toivossa pihtaavat hoitokustannuksissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta on tainnut vähän hämärtyä mikä on edunvalvojan tehtävä. Hän valvoo valvottavansa ja vain tämän etuja, ei sukulaisten etuja. Ja nimenomaan näin sen pitää mennäkin että esim. omaisuutta myydään hoitokulujen kattamiseksi sen sijaan että ahneet sukulaiset ison perinnön toivossa pihtaavat hoitokustannuksissa.

Tietämätön edunvalvoja voi myös myydä omaisuutta joka on testamentattu jollekin vaikka muutakin myytävää on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne vinkujat vieläkin valtuuttaa sinut.

Jos on jo alkavaa muistisairautta, niin ei voi...

Kyllä alkavaa muistisairautta potevia kuullaan siinä missä ihan täyspäisiäkin, kun käsitellään edunvalvonta-asiaa, ja lievästi ja jopa keskivaikeasti dementoituneet voivat hyvin olla kärryillä asiasta. Jopa vaikeasti dementoituneita lääkärin on haastateltava, ennenkuin edunvalvontalausunto voidaan tehdä. Tässä itse juuri haastattelin virkani puolesta 9-kymppistä dementoitunutta paappaa, kun kyselin tietääkö hän mitä edunvalvoja tarkoittaa, rupesi hän kertomaan, että on juuri tänään tullut isäksi. Kun sitten selvitin, mitä se edunvalvonta tarkoittaa, kommentoi hän siihen, että on juuri tullut isäksi. Tulipahan ainakin selväksi, että edunvalvontaa tarvitsee. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne vinkujat vieläkin valtuuttaa sinut.

Jos on jo alkavaa muistisairautta, niin ei voi...

Kyllä alkavaa muistisairautta potevia kuullaan siinä missä ihan täyspäisiäkin, kun käsitellään edunvalvonta-asiaa, ja lievästi ja jopa keskivaikeasti dementoituneet voivat hyvin olla kärryillä asiasta. Jopa vaikeasti dementoituneita lääkärin on haastateltava, ennenkuin edunvalvontalausunto voidaan tehdä. Tässä itse juuri haastattelin virkani puolesta 9-kymppistä dementoitunutta paappaa, kun kyselin tietääkö hän mitä edunvalvoja tarkoittaa, rupesi hän kertomaan, että on juuri tänään tullut isäksi. Kun sitten selvitin, mitä se edunvalvonta tarkoittaa, kommentoi hän siihen, että on juuri tullut isäksi. Tulipahan ainakin selväksi, että edunvalvontaa tarvitsee. 

Kuulla voidaan mutta ei kyllä voi itse valtuuttaa enää ketään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat