Miten saisi 72v äidin tekemään edunvalvontavaltuutuksen?
Selitin että olis hyvä päättää kenen haluaa hoitavan asioitaan sitten kun oma järki ei enää pelaa. Ja se pitää tehdä nyt kun kaikki on vielä ok. Sama kuin testamentissa että sitte kun sitä tarvitaan niin on jo myöhäistä. Jätin äidille esitteet aiheesta luettavaksi, mutta sitten kun lähdin, hän juoksi perässäni autolle 'sulta jäi nämä' ja antoi ne esitteet mulle. Huoh.
Kommentit (48)
Hoitelen jo nyt joitaki äitini asioita, esim maksan hänen laskunsa verkkopankissa hänen tunnuksillaan. Mutta sitten jos äkisti joutuu sairaalaan ja muisti menee, en tietenkään voi sitä enää tehdä. Vaikka eihän tämä nykyinen käytäntökään ihan laillinen ole..
Vierailija kirjoitti:
Täällä laiskat ja pilalle paapotut itsekkäät aikuiset on valmiita millä tahansa keinoin viemään kaiken omaisuuden kaukaisiltakin sukulaisiltaan koska "mulla on oikeus"
Mummelit pitää sitten huolen testamentein ja muin toisaalle tehtyin valtuutuksin, ettei ne omat ahneet sukulaiset vie mitään. Ja kirjaavat hoito- ja hoivatahdon, jottei omaiset vaan päätä näistä asioista heidän puolestaan. Eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulla voidaan mutta ei kyllä voi itse valtuuttaa enää ketään.
Lievästi ja keskivaikeasti dementoituneet voivat kyllä hyvin valtuuttaa jonkun tietyn henkilön hoitamaan asioitaan.
Olin juuri kuuntelemassa aiheesta luentoa ja lakimies painotti, että muistisairas ei voi enää valtuuttaa ketään. Kannattaa tehdä ajoissa
Jos se keskivaikeasti muistisairas selvästi sanoo, että hän ei haluaa poikaansa edunvalvojakseen, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat moottoripyörään, eikä myöskään tytärtään, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat matkusteluun, vaan haluaa virkansa puolesta edunvalvontaa tekevän henkilön edunvalvojakseen. Niin hänkö ei sitten voi valtuuttaa ketään? Että ne äidin rahat tuhlaavat lapset vaan edunvalvojaksi, kun äiti kerran on muistisairas?
Me ollaan miehen kanssa vähän yli 40v ja tehtiin edunvalvontavaltakirjat ristiin viime viikolla. Lakimies kirjoitti ne samalla kun päivitti meidän testamentin. Onpahan valmiina jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne vinkujat vieläkin valtuuttaa sinut.
Jos on jo alkavaa muistisairautta, niin ei voi...
"voi olla mahdollista myös vielä muistisairauden varhaisessa vaiheessa" http://www.muistiliitto.fi/fi/muisti-ja-muistisairaudet/palvelut-etuudet-ja-oikeudet/edunvalvontavaltuutus/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievästi ja keskivaikeasti dementoituneet voivat kyllä hyvin valtuuttaa jonkun tietyn henkilön hoitamaan asioitaan.
Olin juuri kuuntelemassa aiheesta luentoa ja lakimies painotti, että muistisairas ei voi enää valtuuttaa ketään. Kannattaa tehdä ajoissa
Jos se keskivaikeasti muistisairas selvästi sanoo, että hän ei haluaa poikaansa edunvalvojakseen, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat moottoripyörään, eikä myöskään tytärtään, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat matkusteluun, vaan haluaa virkansa puolesta edunvalvontaa tekevän henkilön edunvalvojakseen. Niin hänkö ei sitten voi valtuuttaa ketään? Että ne äidin rahat tuhlaavat lapset vaan edunvalvojaksi, kun äiti kerran on muistisairas?
Virkavalvoja tulee jos ei ole itse valtuuttanut ketään. Eli niinpäin ei voi tehdä että jo muistisairaana haluaa oman tyttärensa edunvalvojaksi virkavaljojan sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"voi olla mahdollista myös vielä muistisairauden varhaisessa vaiheessa" http://www.muistiliitto.fi/fi/muisti-ja-muistisairaudet/palvelut-etuudet-ja-oikeudet/edunvalvontavaltuutus/
Siinä voi tulla riitoja esim sisaruksien kesken, onko mummi höynäytetty valtuuttamaan väärä henkilö jos ei ihan oikeesti tajua mitä on tekemässä. Kannattaa toimua vielä kun oma pää toimii kirkkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi tulla riitoja esim sisaruksien kesken, onko mummi höynäytetty valtuuttamaan väärä henkilö jos ei ihan oikeesti tajua mitä on tekemässä. Kannattaa toimua vielä kun oma pää toimii kirkkaasti.
Valttutukseen esim. muistisairauden toteamisen jälkeen kannattaa liittää lääkärintodistus josta selviää onko henkilö kykenevä tekemään päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valttutukseen esim. muistisairauden toteamisen jälkeen kannattaa liittää lääkärintodistus josta selviää onko henkilö kykenevä tekemään päätöksiä.
No sehän on pakko liittää, ei mene muuten maistraatissa läpi. Mutta se valtuutus on tehtävä tervejärkisenä.
Sanoin just samaa vanhemmille (ikää 65 ja 69) ja aikovat tehdä keskenäisen edunvalvontatestamentin (yleensä kyllä puoliso laitetaan automaattisesti) ja sitten toissijaisesti me lapset ikäjärjestyksessä. Maistaraatin valvojissa on myös se ongelma, että ne on tosi kalliita. Ne ottaa provikat myös omaisuuden hoitamisesta ja mitä työtä jonkun osakeomaisuuden hallitsemisesta on. Ei mitään, mutta niinpä vaan otetaan siitäkin prosentit. Kokonaislasku vuodessa pikkutyöstä voi olla useita tuhansia Euroja (siis muutama lasku ja omaisuuden hallinnointi) ja maistraattivalvojat kuulemani mukaan usein myös saattavat tuhlata vääriin asioihin ja samalla pihistää toisista, jotka tuottaisivat valvottavalle iloa. Pahimmillaan ne kurjistaa valvottavansa elämän täysin, vaikka rahaa johonkin hauskaan olisikin.
Tiedän tapauksen, jossa lievästi kehitysvammaisen edunvalvoja säästää tuon vammaisen rahoja hiki hatussa, vaikka perintöä olisi satojatuhansia ja perillisiä luonnollisesti ei edes ole. Tuo kehitysvammainen rakastaa prinsessatouhuja ja nyt ei saa edes kampaajalla käydä kuin harvakseltaan, meikeissä tai ostaa hepeniä, kun edunvalvoja ei anna käyttää säästötilejä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on pakko liittää, ei mene muuten maistraatissa läpi. Mutta se valtuutus on tehtävä tervejärkisenä.
Valtuutustahan ei viedä maistraattiin ennen kuin se halutaan astuvan voimaan. Siinä vaiheessa toki tarvitaan aina lääkärintodistus edunvalvonnan aloittamisen tarpeellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinä taas joku ahne paska haluaa päästä käsiksi äitinsä omaisuuteen, toivottavasti mummeli ei suostu
No oletpas tietämätön. Mummeli sais itse päättää kuka asioita hoitaa, vaihtoehtona joku ulkopuolinen maistratin määräämä tuntematon henkilö. Enkä sen tarvi olla minä. Voi olla vaikka luotettu ystävä, kummityttö, veljeni vaimo, keneen nyt eniten luottaa.
Ap.
Tiedän tunteen. Mut vastaus on, et mitenkään. Mulla vastaava tilanne. Pari vuotta sitten puhuin asiasta äidilleni, mutta jotenkin hän otti sen vain loukkauksena ja puhe meni kuuroille korville. Ajattelin sitten, että olkoon, painostaminen olisi turhaa. Ja tiedoksi huutelijoille, että välittää voi vaikkei perintörahat kiilukkaan silmäkulmissa. Äitini on köyhyysrajalla elävä eläkeläinen, omaisuutta ei ole. Noh, kuinkas sitten kävikään. Pari viikkoa sitten äitini itse otti asian puheeksi, että ryhtyisinkö siihen jne. Tottakai suostun, mutta kerroin myös että henkilö voi olla joku muukin äitini näin halutessa. Aika siis saattaa auttaa :) ja äitini on nyt 73v.
Vierailija kirjoitti:
Selitin että olis hyvä päättää kenen haluaa hoitavan asioitaan sitten kun oma järki ei enää pelaa. Ja se pitää tehdä nyt kun kaikki on vielä ok. Sama kuin testamentissa että sitte kun sitä tarvitaan niin on jo myöhäistä. Jätin äidille esitteet aiheesta luettavaksi, mutta sitten kun lähdin, hän juoksi perässäni autolle 'sulta jäi nämä' ja antoi ne esitteet mulle. Huoh.
Seitsemankymppisen mielipide: Nama ovat arkaluontoisia asioita, vanhukselle tulee mieleen etta nyt jo kaivetaan omaa hautaa, ei hyva. Jos osaisit rauhallisesti ja rakastavasti selittaa etta et ole mitaan hamuamassa vaan huolehdit aitisi tulevaisuudesta ja haluat varmistaa etta mikaan ei mene pieleen vaikka sinulle itsellesi sattuisi jotain.
Pyyda aitiasi kertomaan mita han haluaisi tapahtuvan ja tekemaan muistiinpanoja. Varaa aika ASIANAJAJALLE, menette sinne yhdessa ja selvitatte asianne, sitten itse poistut odotushuoneeseen ja annat aitisi selvitella asiansa ihan rauhassa ilman mitaan salailuja ja hapeilyja asiantuntijan kanssa. Lopuksi menette hyvaan kahvilaan ja juotte kakkukaffit.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan voi valtuuttaa itse! Tiedän tapauksen, jossa maistraatissa päätettiin, että henkilö ei tarvitse virallista edunvalvontaa, koska on itse valtuuttanut aikanaan jonkun henkilön hoitamaan asioitaan.
Vaikka olisi muistisairas tai peräti dementoitunut, on oikeus sellaisiin oikeustoimiin, joiden merkityksen ymmärtää. Esimerkiksi edunvalvojaksi voi itse valita sopivaksi katsomansa henkilön, mutta omaiset voivat kumota sen väittämällä, että eihän se höperö enää asiaa ymmärrä.
Itse olen tehnyt pankkiin valtakirjan, jolla ainakin pankkiasiat hoituvat tarvittaessa siinä vaiheessa, jos itse makaan toimintakyvyttömänä sairaalassa. Tämä pitäisi olla kyllä ihan jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa lievästi kehitysvammaisen edunvalvoja säästää tuon vammaisen rahoja hiki hatussa, vaikka perintöä olisi satojatuhansia ja perillisiä luonnollisesti ei edes ole. Tuo kehitysvammainen rakastaa prinsessatouhuja ja nyt ei saa edes kampaajalla käydä kuin harvakseltaan, meikeissä tai ostaa hepeniä, kun edunvalvoja ei anna käyttää säästötilejä.
Laki edunvalvonnasta sanoo selvästi, että päämiehen tahdon mukaan ja nimenomaan hänen hyväkseen on rahat käytettävä. Tuollaisessa tapauksessa on otettava yhteyttä edunvalvojia valvovaan maistraattiin ja kerrottava tilanne.
Sillä joko tulee muutos tai sitten ei. Itsekin olen selvittänyt erään edunvalvonnassa olevan puolesta kun oli sama ongelma: rahaa piti säästää niin vimmatusti, että hän joutui aivan normaalista elämästä tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi pitäisi tehdä se nyt?
KAIKKIEN pitäisi tehdä se NYT.
Typerää,kuka takaa että tämä valittu ihminen on hengissä siihen aikaan kun on tarvetta.
Elämää ei voi ohjelmoida etukäteen tässäkään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi pitäisi tehdä se nyt?
KAIKKIEN pitäisi tehdä se NYT.
Typerää,kuka takaa että tämä valittu ihminen on hengissä siihen aikaan kun on tarvetta.
Elämää ei voi ohjelmoida etukäteen tässäkään asiassa.
On mahdollista ja usein hyväkin valita myös varavaltuutettu edunvalvontaan. Viimeisin edunvalvontavaltuutus myös kumoaa edelliset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sululaismies, jonka omistuksessa on suvussa kulkenut kesäpaikka. Joku virkaedunvalvoja varmaan myy sen ekana hoitokulujen kattamiseksi eikä muu suku välttämättä edes tiedä siitä että voisivat ostaa sen. Voi kökkö. Vaan miten mennä tuolle sukulaismiehelle sanomaan että laittaa asiat paperille ajoissa??
Edunvalvojalla ei ole periaatteessa oikeutta myydä valvottavan omaisuutta, ilman tämän lupaa. jos on kyseessä ihan vaan edunvalvonta. Eri asia, jos valvottava on todettu vajaavaltaiseksi, mikä siis ei ole mikään automaatio edunvalvontakysymyksissä. Tuolla aiemmin oli puhetta, että hoitokoti ei suostu antamaan rahaa asiakkaan omaiselle. Periaatteessa hoitokoti ei voi sellaista päättää ja asiakkaan tahtoa pitäisi noudattaa. Ja jos joku päättää, niin edunvalvoja. Jos edunvalvoja on antanut valvottavalleen rahaa omaan käyttöön sinne hoitokotiin, niin valvottava saa kyllä ihan itse päättää, kuinka sen rahan käyttää.
Kyllä tämä oikeesti olisi hyvä hoitaa kuntoon kun vielä pystyy. Samoin on kaikenlaisten muidenkin asioiden kanssa. Leskeksi jääneenä voin kertoa että helpotti huomattavasti että tiesin mitä tehdä kun olimme mieheni kanssa sopineet ja keskustelleet kaikesta etukäteen. Aihe ei ole helppo mutta välttämätön koska me kaikki kuollaan joskus.
Täällä laiskat ja pilalle paapotut itsekkäät aikuiset on valmiita millä tahansa keinoin viemään kaiken omaisuuden kaukaisiltakin sukulaisiltaan koska "mulla on oikeus"