Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisi 72v äidin tekemään edunvalvontavaltuutuksen?

Vierailija
22.10.2015 |

Selitin että olis hyvä päättää kenen haluaa hoitavan asioitaan sitten kun oma järki ei enää pelaa. Ja se pitää tehdä nyt kun kaikki on vielä ok. Sama kuin testamentissa että sitte kun sitä tarvitaan niin on jo myöhäistä. Jätin äidille esitteet aiheesta luettavaksi, mutta sitten kun lähdin, hän juoksi perässäni autolle 'sulta jäi nämä' ja antoi ne esitteet mulle. Huoh.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siinä taas joku ahne paska haluaa päästä käsiksi äitinsä omaisuuteen, toivottavasti mummeli ei suostu

No oletpas tietämätön. Mummeli sais itse päättää kuka asioita hoitaa, vaihtoehtona joku ulkopuolinen maistratin määräämä tuntematon henkilö. Enkä sen tarvi olla minä. Voi olla vaikka luotettu ystävä, kummityttö, veljeni vaimo, keneen nyt eniten luottaa.
Ap.

Tiedän tunteen. Mut vastaus on, et mitenkään. Mulla vastaava tilanne. Pari vuotta sitten puhuin asiasta äidilleni, mutta jotenkin hän otti sen vain loukkauksena ja puhe meni kuuroille korville. Ajattelin sitten, että olkoon, painostaminen olisi turhaa. Ja tiedoksi huutelijoille, että välittää voi vaikkei perintörahat kiilukkaan silmäkulmissa. Äitini on köyhyysrajalla elävä eläkeläinen, omaisuutta ei ole.  Noh, kuinkas sitten kävikään. Pari viikkoa sitten äitini itse otti asian puheeksi, että ryhtyisinkö siihen jne. Tottakai suostun, mutta kerroin myös että henkilö voi olla joku muukin äitini näin halutessa. Aika siis saattaa auttaa :) ja äitini on nyt 73v. 

Kyllä maistraattikin voi määrätä edunvalvojaksi muun, kuin virkamiehen. Meillä meni ihan kivuttomasti, äiti sairastui, sisko haki edunvalvojaksi, maistraatin tyypit kävivät hoitokodissa tapaamassa äitiä ja siellä sitten itse allekirjoitti suostumuksen. Jos ei olisi kirjoittanut, niin prosessi olisi mennyt oikeuteen, mutta lopputulos sitten sama.

Vierailija
42/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulla voidaan mutta ei kyllä voi itse valtuuttaa enää ketään.

Lievästi ja keskivaikeasti dementoituneet voivat kyllä hyvin valtuuttaa jonkun tietyn henkilön hoitamaan asioitaan.

Olin juuri kuuntelemassa aiheesta luentoa ja lakimies painotti, että muistisairas ei voi enää valtuuttaa ketään. Kannattaa tehdä ajoissa

Muistisairaan omainen voi kyllä hakea edunvalvontaa itselleen, ja jos muut lähiomaiset eivät vastusta, niin menee ihan sujuvasti läpi. Toki maistraatti tarkistaa ja toteaa edunvalvonnan tarpeellisuuden, ennen kuin päätöksen tekee. Tämä kommentti siksi, että jos jollain on käsitys, että automaattisesti määrätään virkaholhooja, ellei asianomainen ole itse aikanaan ketään valtuuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulla voidaan mutta ei kyllä voi itse valtuuttaa enää ketään.

Lievästi ja keskivaikeasti dementoituneet voivat kyllä hyvin valtuuttaa jonkun tietyn henkilön hoitamaan asioitaan.

Olin juuri kuuntelemassa aiheesta luentoa ja lakimies painotti, että muistisairas ei voi enää valtuuttaa ketään. Kannattaa tehdä ajoissa

Jos se keskivaikeasti muistisairas selvästi sanoo, että hän ei haluaa poikaansa edunvalvojakseen, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat moottoripyörään, eikä myöskään tytärtään, koska tämä on tuhlannut äitinsä rahat matkusteluun, vaan haluaa virkansa puolesta edunvalvontaa tekevän henkilön edunvalvojakseen. Niin hänkö ei sitten voi valtuuttaa ketään? Että ne äidin rahat tuhlaavat lapset vaan edunvalvojaksi, kun äiti kerran on muistisairas?

Virkavalvoja tulee jos ei ole itse valtuuttanut ketään. Eli niinpäin ei voi tehdä että jo muistisairaana haluaa oman tyttärensa edunvalvojaksi virkavaljojan sijaan

Ei tule. Se tytär voi tuossa tapauksessa hakea äitinsä edunvalvojaksi.

Vierailija
44/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, oletteko jo ITSE miettineet kuka on teidän edunvalvojanne? Itse olen vasta 35 ja sairasteluni on aiheuttanut jo kerran pahoja muistiongelmia, joten olen jo miettinyt, kuka olisi edunvalvojani sitten kun vanhempiani ei enää ole, tai ovat jo itse edunvalvonnan tarpeessa.

Vierailija
45/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähiomainen joutuu esim.sairaalaan niin vastaava lääkäri kirjoittaa niinsanotun asiointipaperin lähiomaiselle, ainekin sille jonka nimi on laitettu sairaalan tietoihin. Sillä paperilla voi maksaa kyseisen henkilön laskuja pankissa hänen tililtään.
Virallista edunvalvontaa ei tarvita !!
Esim. avomieheni sai aivovamman. Lapsemme ovat jo täysi-ikäisiä ja heidän kanssa sovittiin että hoidan hänen asiat. Maksan laskut verkkopankissa koska tunnukset olivat tiedossa.
Maistraatti sanoi että aina parempi kun voimme hoitaa asiat näin. Pankki ei kuulemma välttämättä pidä asiasta mutta laitonta se ei ole !!

Vierailija
46/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä mieheni isälle että minun äidilleni hankittu virkaholhooja. On paljon parempi, että ammattilainen hoitaa asiat, eikä sukulaisten kanssa tule sitten kinaa hyväksikäytöstä. Näin me sisarukset päätettiin siinä vaiheessa, kun äitimme joutui laitoshoitoon.

Ja hyvin on äitimme asiat hoidettu. Hänellä käy viikottain jumppari, kerran kuukaudessa jalkojenhoitaja ja kampaaja. Kerran vuodessa holhooja toimittaa maistraattiin tarkan tilinpidon. Virkaholhooja ei saa itse mitään prosenttiosuutta vaan hän on normaalilla palkalla toimiva virkamies.

Vierailija
47/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa vanhuksilla ei ole enää mitään arvoa, he ovat yhteiskunnalle suunnaton taloudellinen taakka. Nykyinen hallituskin yrittää kaikin tavoin heikentää eläkeläisten ja vanhusten kohtuullisen toimeentulon ylläpitämistä. Rosvoille ja rikkaille vaan lisää kaikkea hyvää, se on tämän porvarihallituksen päämäärä. En ikinä enää äänestä kepua, persuja tai kokkareita, ääneni menee seuraavaksi kristillisille.

Vierailija
48/48 |
23.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähiomainen joutuu esim.sairaalaan niin vastaava lääkäri kirjoittaa niinsanotun asiointipaperin lähiomaiselle, ainekin sille jonka nimi on laitettu sairaalan tietoihin. Sillä paperilla voi maksaa kyseisen henkilön laskuja pankissa hänen tililtään.
Virallista edunvalvontaa ei tarvita !!
Esim. avomieheni sai aivovamman. Lapsemme ovat jo täysi-ikäisiä ja heidän kanssa sovittiin että hoidan hänen asiat. Maksan laskut verkkopankissa koska tunnukset olivat tiedossa.
Maistraatti sanoi että aina parempi kun voimme hoitaa asiat näin. Pankki ei kuulemma välttämättä pidä asiasta mutta laitonta se ei ole !!

Sillä paperilla voi maksaa kyseisen henkilön laskuja pankissa hänen tililtään.

Ei tähän mitään paperia tarvi, ihmisen omat laskut voi kiikuttaa hänen pankkiinsa ja ne maksetaan hänen tililtään. Kysyvät vain henkkarit ja ottavat allekirjoituksen laskujen tuojalta. Kenenkään toisen laskuja ne ei sinne sitten huoli.