Miten äiteillä ei ole muka aikaa??
Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.
Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.
- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)
-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko ajan tavaroiden paikallaan laittamista
-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)
-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä mukana
-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)
-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)
- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.
Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi.
Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?
Kommentit (355)
"Joo myönnän, että en ollut tälläinen kun ekan vauvan sain 20v, mut nyt 8v myöhemmin olen hioutunut pikkuhiljaa vuosien varrella varsin hyväksi. Aloituksen tarkoitus on antaa vinkkiä, kertoo esimerkin millaista se arki parhaimmillaan on ja että siitä voi tehdä helpompaa kun viitsii vaan opetella. Ap"
Onhan se kiva antaa vinkkejä, kun muut veronmaksajat maksavat sinunkin tuet ja kulut.
Miten muuten pikkurouvan käy, kun tuet loppuvat ja pitäisi työllistyä, kun sinulla ei todennäköisesti ole ammatillista koulutusta, vaan heti peruskoulun jälkeen aloitit lapsitehtailun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se tässä just onkin. Miten mä oon niin kätevä että saan tän kaiken toimimaan niin hyvin. Meillä on joka ilta miehen kaa 2-4h kahdenkeskistä aikaa kun lapset käy aikasin nukkuu.
Käydään kerhoissa, kavereilla, sukulaisissa, shoppailemassa, retkeilemässä, ja harrastan itsekin, ja nukun, viime yönäkin 22-05.30 katkeamatonta unta.
Mä oon kyllä aika hyvä tässä! mies sanookin, että mua täydellisempää naista sais ettiä. Että valitsi kyllä aivan oikein naisensa perheenperustamiseen. Ap
Hetkinen, mihis nyt jäi ne miehen eväät meikanneelta vaimolta? Ja miten älyttömän aikaisin teidän lapset nukahtaa, jos jo ennen kymmentä ehtii viettää 2-4 tuntia aikaa miehen kanssa?
Minä olen onnellinen, että mies on valinnut sellaisen vaimon, jonka kanssa on kiva jutella ja touhuta yhdessä, eikä mitään taloudenhoitajaa. Toisaalta meillä mieskin on kiinnostunut lapsista ja niiden hoitamisesta, ne eivät ole mikään äidin juttu pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
"Joo myönnän, että en ollut tälläinen kun ekan vauvan sain 20v, mut nyt 8v myöhemmin olen hioutunut pikkuhiljaa vuosien varrella varsin hyväksi. Aloituksen tarkoitus on antaa vinkkiä, kertoo esimerkin millaista se arki parhaimmillaan on ja että siitä voi tehdä helpompaa kun viitsii vaan opetella. Ap"
Onhan se kiva antaa vinkkejä, kun muut veronmaksajat maksavat sinunkin tuet ja kulut.
Miten muuten pikkurouvan käy, kun tuet loppuvat ja pitäisi työllistyä, kun sinulla ei todennäköisesti ole ammatillista koulutusta, vaan heti peruskoulun jälkeen aloitit lapsitehtailun.
Eikös näillä ollut diili, että mies elättää? Helppokos se on huudella, kun ei ole töistä tai koulutuksesta huolta. Tosin ääni voi muuttua kellossa sitten, kun mies ei enää jaksakaan pelkkää täydellistä kodinhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
On sillä montakin koulutusta, se on hygienisti.
Ei minulla ole mitään ongelmia hoitaa kotihommia palkkatyön ohessa. Suurempi haaste onkin sitten löytää aikaa itselleen (harrastuksille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä montakin koulutusta, se on hygienisti.
On se aika epeli tää meidän ap kun 28-vuotiaana on ehtinyt hommaamaan jo useamman koulutuksen, työkokemusta ja vielä neljä lastakin.
Miten paljon sulla menee aikaa töihin ja työmatkoihin päivässä?
Ap:n elämä kuulostaa niin keskinkertaiselta, että minulta hajoaisi pää tuollaiseen "harmaaseen arkeen". No onneksi ei ole lapsia, niin ei tarvi tuollaisista tyhjänpäiväisyyksistä. välittää
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa todella viihdyttävä ketju!
Harmi vain huomata kuinka oma elämä on täysi kaaos...
Kiva että tästä oli jollekkin edes jotain iloa, että joku ei tästä vedä hernettä nenään :) koska se ei ole sen tarkoitus. Ap
Täytyy tosiaan samaa ihmetellä, siis ajan riittämättömyyttä.
Jopa minä, mies, ehdin hoitaa lapset, siivota kodin, pyykätä ja kaikkea, mitä talouden pyörittämiseen kuuluu. Liikuntaakin ehdin harrastaa, lasten kanssa viettää aikaa ja töitäkin tehdä viitenä päivänä viikossa.
Laiskoja taitavat vaan olla...
En ole kyllä kuullut yhdenkään äidin valittavan noista ap:n aloituksessa listaamista asioista: ruuanlaitto, pyykit, tiskit, imurointi, lenkkeily, meikkaaminen. Siis siitä ettei näille olisi aikaa, siitä kylläkin että tällaisiakin pitää tehdä.
En jaksanut lukea viestejä, mutta missä välissä siis käyt töissä? Eihän tuo mikään temppu olekaan muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että tästä oli jollekkin edes jotain iloa, että joku ei tästä vedä hernettä nenään :) koska se ei ole sen tarkoitus. Ap
Harmittaako, että muiden naisten tavoitteena ei olekaan palvella miestä ja elellä miesten rahoilla, vaan he haluavat hankkia rahat itse ja jakaa vastuun lapsista ja kodista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kävi tässä heittämässä yhden pikaisen kommentin, mutta sitten taas katos jonnekin. Voin niin kuvitella miten siellä ap:n kotona pyörii just se siskon pedin sketsi livenä: äiti menee koneelle kirjoittelemaan vähän siirappista höttöä perheen arjesta mutta sitten joku niistä lapsista tuli siihen taas inisemään jotain ja ap joutui poistumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kävi tässä heittämässä yhden pikaisen kommentin, mutta sitten taas katos jonnekin. Voin niin kuvitella miten siellä ap:n kotona pyörii just se siskon pedin sketsi livenä: äiti menee koneelle kirjoittelemaan vähän siirappista höttöä perheen arjesta mutta sitten joku niistä lapsista tuli siihen taas inisemään jotain ja ap joutui poistumaan
Ei vaan käytiin saunassa :) enkä enää tähän ketjuun vastaile kun meni niin asiattomalle linjalle. Siihen seksiasiaan vastaan vielä, ja olen sanottavani sanonut. Meillä on miehen kanssa sitä kahdenkeskistä aikaa joka ilta 2-4h (enemmänkin, riippuen kauanko valvotaan) kyllä siinä keretään rakkauttakin antaa toiselle.
Ap
Et ilmeisesti käy töissä. Mulla on lapset 2 ja 4 vuotta ja teen 8 tunnin päivää, työmatkoihin menee yhteensä 50 minuuttia päivässä, sitten pitää tehdä ruoka ja syödä ja niiden lastenkin kanssa olis ihan kiva ehtiä viettää aikaa. Herätään kuudelta syömään aamupalaa ja 7:15 ollaan ulkona ovesta. Kotona ollaan siinä puoli viiden tai viiden pintaan riippuen käydäänkö kaupassa ja illallinen on syötynä noin kuudelta. Lapset menee nukkumaan yhdeksältä. Siinä on se 3 tuntia aikaa olla yhdessä ja vaikka ulkoilla ja lasten leikkiä keskenään. Koska en halua nipistää niistä vähistä yhteisistä tunneista arkena mulla jää siivoamiset sun muut sinne viikonloppuun. Pyykit peseytyy siinä syödessä. Kasilta aletaan jo iltapuuhiin vähitellen eli oikeastaan siinä on vaan se kaks tuntia aikaa koko porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sarkasmi tuttu käsite?
Olen tyytyväinen elämääni kolmen uhmaikäisen äiti. Enkä tosiaan ota paineita jos pyykkiä kertyy, koiran karvoja lattialla jne. Mulle on nyt lapset ykkösiä, kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan käytiin saunassa :) enkä enää tähän ketjuun vastaile kun meni niin asiattomalle linjalle. Siihen seksiasiaan vastaan vielä, ja olen sanottavani sanonut. Meillä on miehen kanssa sitä kahdenkeskistä aikaa joka ilta 2-4h (enemmänkin, riippuen kauanko valvotaan) kyllä siinä keretään rakkauttakin antaa toiselle.
Ap
Lapset menevät siis todella aikaisin nukkumaan, että ehditte viettää vähintään 2-4 tuntia yhteistä aikaa ennen kello kymmentä. Pitäähän sinun nukkua kauneusunet, että olet kaunis ja ihana aamuneljältä, kun alat laittautumaan miehesi eväiden valmistamista varten.
Mitä vaan jaksaa ja kerkeää, jos vanhempi saa NUKKUA riittävästi ja lapset ovat terveitä ja "helppoja". Olepas vuosi tai useampi pakotetuilla pätkäunilla, et jaksa ajatella selvästi hetkeäkään. Onnea sinulle!