Opiskelijan tilitys Kelasta ja sosiaalitoimesta

Vierailija

"Heippa. Aattelin jakaa tänne sellasen asian, mikä varmasti koskee monia muitakin. Olen yksinasuva opiskelija. Saan opintotukea, ja siihen kuuluvaa asumislisää 426,86€ kuussa. Lisäksi saan perhe-eläkettä 56,18€ kuussa. Tämä tekee mun tuloiksi siis yhteensä huimaakin huimemmat 483€.. Mun ensi kuun menot on vuokra, lääkkeet, lääkärilaskut, sekä puhelinlasku (nämä kaikki yhteensä 544,58€). Sähkölasku mulla ei tule joka kuukausi. Lisäksi tarvitsisin henkilöllisyystodistuksen(henkilökortti), jolla hintaa 55€ + siihen päälle se parikymppiä kuvat.

Vaikka en henkilökorttia hankkisikaan, mun tulot ei riitä kattamaan mun menoja, joita ilman en edes pärjäisi. Mistään noista ei voi jättää mitään pois. Ja eihän tossa ollut vielä edes ruokaostosten suunnilleen-hintaa kuussa, ja silti mulla ei jää käteen mitään.

''Hae toimeentulotukea''. Voikun se tämän maan kansalaiselle olisikin yhtä helppoa kuin jostain muualta tulleelle Hymiö smile Puhelu sosiaalitoimistoon kyselläkseni mahdollista rahoitusta henkilökorttiin. Vastauksena ''Kyllä maksetaan, jokaisella pitää olla henkilöllisyystodistus, laita siihen toimeentulotukihakemukseen vaan johonkin kohtaan teksti ''haen tukea myös henkilökorttia varten'''' Mitään muuta ei mulle sanottu. Viikon päätöstä odotettuani, tulee kirje, jjossa käsketään toimittamaan tiliotteita toukokuulta. (HUOM. hain tukea syyskuulle). No toimitin puuttuvat otteet, VAIN odottaakseni viikon sitä, että postiluukusta kolahtaa kielteinen päätös toimeentulotuesta. Soitin uudestaan, ja kuulemma minulle oli sanottu jostakin ''liitteistä'' mitä olisi pitänyt toimittaa. Kysyessäni mitä liitteitä mahdetaan tarkoittaa, olinhan ylimääräisiä lappuja jo lisäksi vienyt - toivotettiin hyvää päivänjatkoa.

Sosiaalitoimisto maksaa mun lääkkeet, JOS ensin itse ostan ne, hommaan apteekista lääkelaskelmat, kuitit ja vaikka mitkä tositteet. Viimeksi näin tehtyäni muutama kuukausi sitten, korvauksia miltei sadan euron lääkeostoksista sain alle 8 euroa. Yleisesti joka kuukausi joudun ostamaan lisää lääkkeitä, esimerkiksi astmalääkkeet. Millä logiikalla saan ostettua kyseiset lääkkeet ensin itse? Jos kuun viimeisinä viikkoina mulla ei ole edes syötävää.

Lisäksi, koska sosiaalitoimisto vaatii toimeentulotukeen jos jonkinlaisia lippulappusia, mulla on ongelma jo siinä. Mulla ei ole tulostinta. Parhaillaan liitteitä on parisenkymmentä a4-arkkia. ''Mene kirjastoon tulostamaan'' t. sosiaalitantta. Kirjastossa YKSI mustavalkotuloste maksaa 50snt. Jos loppukuusta hakemusta laittaessani mulla ei ole lompakossa edes kymmentä senttiä, millä saan nämä laput tulostettua. Jokainen asiakaspalvelija, joka on sosiaalitoimiston puhelimen vastaamassa puhuu jotain ihme lakipohjaista ja muutenkin kapulakieltä. ''Hakemus ylijäämäinen, perustuu siihen ja siihen lakiin'' Ja kysyttäessä sanotaan että lue sieltä ja sieltä.

Olen välillä saanut toimeentulotuen helposti, ilman kummempia ongelmia. Silti melkein jokakuukausi taistelen tätä paskasysteemiä vastaan. Kesäloman oltuani sairaslomalla sain sairaspäivärahaa kelasta, ja sekin tuli vähän silloin ja tällöin. Luvattiin 250€ heinäkuun 17päivä. Sain 75€. ''Saat ne sitten veronpalautuksissa kahden vuoden päästä'' No mutta hei tosikiva.

Kovasti koitan valmistua nopeasti, jotta mahdollisuus irtautua tästä kaikesta paskasta olisi mahdollista. Töitä vaan ei jaettavaksi asti ole, varsinkaan kun koulu vielä kesken. Edelleen todella moni ihminen jaksaa sanoa, että ostan liikaa kaikkea turhaa? Lääkkeet olen vaihtanut halvempiin merkkeihin, ruokaostokseni teen(jos teen) Lidlissä tai ostan tarjouksesta, en käy juhlimassa, en osta itselleni yhtään mitään, enkä käy missään. Jos mulla lompakossa on enää parikymmentä senttiä, onko sillä väliä ostanko sillä suklaapatukan vai säästänkö sen, kun kuitenkin tiedän ettei yhdellä viisikymmentäsenttisellä saa sen enempää ensikuussakaan?

Kiitos kaikille ketkä ovat mulle rahaa lainanneet kaiken tämän rumban keskellä. Sosiaalitoimisto tietysti katsoo ne tuloina. Vaikka vähäisistä rahoistani velkani maksan takaisin, he eivät sitä huomioi vaan näkevät 20€ lainan tuloina, vaikka minulta se samainen kaksikymmentä euroa on lähtenyt takaisin.

Mietitään vielä miksi voidaan pahoin, ja muuta? Haloo, just tätä voitais ajatella siinä, että ENSIN OMAT ASIAT kuntoon ja sittenvasta puolentusinaa pakoilaista jokaisen kotiin. En ole rasisti, en ole natsi, olen erittäin vittuuntunut ja nälkäinen 19vuotias opiskelija. En edes muista milloin viimeksi olen syönyt kunnolla. En halua sääliä keneltäkään, haluan vaan että ehkä joskus joku ymmärtää, ettei täällä omillakaan ole ihan helppoa, mutta joo pistetään vaan rahat kaikkialle muualle. Olen muutaman kerran käynyt diakoniatoimistossa ja ruokajakeluissa. Olenhan suomalainen ja minusta pidetään huolta. Todella mieltäylentävää seisoa jossain leipäjonossa pakolaisten saadessa pari tonnia kuussa käteen."

Teksti Facebookista. Ajatuksia, keskustelua?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Miksei hae opintolainaa? Sossusta ei käsittääkseni saa tt-tukea jos saa opintotuella ja lainalla menot katettua. Ts. Se lasketaan tuloihin, nosti sen tai ei.

Vierailija

Minä elin opiskeluajan opintolainalla. Kuluni olivat aika saman tyyppiset enkä käynyt töissä kuin ihan opiskelujen loppumetreillä. Pärjäsin mainiosti. Eihän tuota lainaa ole tietenkään kiva maksella takaisin, mutta muuten en olisi pärjännyt. Nykyään lainasta taitaa jopa saada vähän alea, kun valmistuu ajoissa.

Myönnän toki, että ei ole mikään kiva lukea että pakolaisille sun muille maksetaan vissiin suurempia summia kuin opiskelijoille mutta on kyllä ihan hyvä muistaa, että todella harvoissa maissa saadaan mitään opiskelutukia ja että opiskelu on kaupan päälle vielä ilmaista! Täällä pelätään muutaman tonnin velkaa kuin ruttoa kun muualla et opiskele siihen rahaan puolta vuottakaan.

Vierailija

Taitaa asua liian kalliisti?

Minulla on tulot tällä hetkellä samaa luokkaa. Olen ns. työssäkäyvä (osapäiväinen, tavallinen työpäivä on 2 h aamulla, 1 h illalla).

Minun opiskelujen aikaan opintotuki ja asumislisä oli vain n. 400 e/kk. Tiukkaa oli, mutta selvisi kun otti kaikki ekstrahommat mitä sai ja suunnitteli talouden. Nimenomaan suunnitteli - ei odottanut että lompakossa on enää 20 senttiä ja sitten mennyt vaatimaan apua "paskasysteemiltä".

Asenne on kirjoittajalla todella syvältä. Jos on noin tiukkaa, opintolaina olisi hänellä vapaasti nostettavissa. Luulisi nuoren opiskelijan olevan niin lukutaitoinen, että osaisi senkin selvittää että pakolaiset eivät saa paria tonnia käteen. Ja toisaalta, opiskelua ei auta se että "ei käy missään", eikä siitä saa marttyyrin kruunua. Kävelyllä voi käydä ihan ilmaiseksi, samoin useissa opiskelijariennoissa. Siellä mieli ja kroppa tuulettuvat, ja jaksaa taas tehdä töitä.

Jos sattuu itse tätä lukemaan, niin ihan paras vinkki olisi ottaa itse vähän vastuuta omasta elämästään. Se näkyy päällepäin, ja vastaanotto on aina positiivisempaa kun yrittää itse parhaansa mukaan eikä ole vain passiivisena vaatimassa palvelua.

Vierailija

Minäkin mietin onko opintolainaa nostettu. Ymmärrän toisaalta, ei tämä järjestelmä kannusta opiskelemaan kun tuet eivät riitä edes vuokraan. Itse en ole sossusta jaksanut hakea mitään juurikin tuon paperisodan ja liitteenliitteidenliitteet-sekoilun vuoksi. Lainalla mentiin ja nyt yritän kuumeisesti hakea töitä että saisin sen pois maksettua.

Vierailija

Lähes jokainen meistä on nuo ajat läpi käyneet ja hengissä selvinneet. Ehkä se on osa aikuistumisprosessia.

Miten aktiinen kyseinen henkilö on ollut työnhaussa?!

Vierailija

Millaisiahan pakolaisten tuet oikeasti ovat? Kun aina puhutaan näistä tuhansista euroista... voiko se olla totta? Olisi mielenkiintoista lukea rehelliset selvitykset muutamista esimerkkitapauksista.

Vierailija

Opiskelijan ensisijainen rahalähde on opintotuki ja siihen kuuluu opintolaina. Miksi et ole nostanut lainaa. Hakemus on siis turha ja et ole oikeutettu kuin pikkusummiin niinäkuukausina, jossa esim. lääke- ja lääkärimenosi ovat todella isot.

Opintolainaa siis hakemaan. Kyllähän se lainan maksaminen sitten harmittaa, mutta se mahdollistaa opinnot. Itsekin ostin kolmelle lapselle ruokaa ja vaatetta opintolainalla. Vieläkin on 3000 euroa makseltavaa, vaikka valmistumisesta jo kohta kuusi vuotta. Toinen vaihtoehto on töihin meno. Muutama tunti viikossa töitä helpottaisi taloutta melkoisesti.

Vierailija

Eipä tuo voi pitää paikkansa. Opintotuesta voi päätellä, että nainen on korkeakouluopiskelija. Hän saa opintotukea jo enemmän kuin aikaisemmin aloittaneet ja lisäksi opintolaina. Oman tarinansa mukaan tulee vielä joku perhe-eläke. Noilla tuon naisen pitäisi saada melkein 800 €/kk. Jokainen opiskelija pärjää kyllä tuolla summalla, vaikka olisi lääkkeitä ostettavana melkein sadalla eurolla kuukaudessa.

Jos on muuttanut liian kalliiseen asuntoon, muttaa halvempaan. Lääkkeistä saa jotain avustusta, vaikka se olisi vain alle 10 €. Loppusummaksi jäisi silloin silti pienempi kuin ilman, turhaa sitä kitisemään. Vakuutukset kilpailutetaan ja vakuutusyhtiöillä on niin huimat edut nykyään nuorille, että vain idiotti jättää sellaisen käyttämättä. Ruokaa saa edullisesti, ei opiskelijan kuulu syödä mitenkään erikoisesti. Lihaa ei tarvita joka aterialla ja kaikenmaailman muotidietit voi jättää välistä. Harrastuksia on ilmaisia.

Kouluissa saa tulostettua ilmaiseksi, en ole kuullut yhdestäkään korkeakoulusta, jossa pitäisi tulostuksesta maksaa. Tietenkin siinä vaiheessa, jos menee limittien yli niin jotuu maksamaan. Mutta eikai kukaan yli 1000 sivua / lukuvuosi tulosta?

Kyllä sitä on joskus osattu opiskella pelkällä opintolainalla. Kesät vietettiin töissä tai lomaillen, mutta silti sitä elettiin. Nykyään vain kaikilla pitää olla kaikki ja vähän päälle, ilman, että osataan katsoa omia tuloja kokonaisuudessa ja elää niiden mukaan. Tiedän monta ihmistä, jotka valittavat köyhyydestä ja siitä kun ei ole ikinä varaa tehdä mitään. Kun alkaa antamaan konkreettisia vinkkejä siihen, että laittaa kaikki, ihan kaikki, menot ylös ja laskee ja miettii sitä kautta, niin saa vastauksen, että kyllä tietää mihin rahat menevät, mutta ne ei riitä. Sitten antaa seuraavan vinkin, että luopuu jostain niin ärähdetään, että sä et ymmärrä. Kyllä mä ymmärrän. Olen itse elänyt puoli vuotta 2000€:lla, siitä maksanut pientä vuokraa ja muuta elämistä.

Vierailija

Ja ne liitteet voi myös laittaa netin kautta menemään. Ainakin Kotkassa, en tiedä muista kaupungeista. Mutta eiköhän esim. sähköpostitse voi laittaa suoraan käsittelijälle.

Vierailija

toimeentulotukea hakiessa kannattaa lukea ne ohjeet tarkkaan. Aina kun ensimmäistä kertaa haetaan niin pitää toimittaa tiliotteet kolmelta kuukaudelta + kaikki menot kirjallisina.. Sinänsä sulle on neuvottu väärin että ensin pitäisi itse ostaa ja sitten vasta saisi takaisin. Minä olen ainakin saanut aina erillisen maksusitoumuksen lääkkeisiin. Et vaan nyt oikeasti ole osannut hakea tukea oikein

Vierailija

Sääliksi käy, mutta niin se vaan on että yksinasuva opiskelija ei tule toimeen ilman a) töitä tai b) opintolainaa. Näin se on ollut jo pitkään ja näin se tulee olemaan. Jos haluaa elää sossun rahoilla niin sitten pitää lopettaa opiskelu.

En ole itsekään iloinen niistä summista mitä kaikenlaiset eliöt saavat sossusta ja kelasta. Niillä kustannetaan viinat, älypuhelimet ja rattaat ja mä teen viikossa jopa 6pv töitä, josta saan palkkaa, josta maksan veroja joilla nämä kaikki maksetaan.

ei se reilua ole, mutta mun pitää muistaa että veroista maksettiin myös mun opintotuki, joka mahdollisti mun opiskelun, jonka ansiosta päädyin tähän nykyiseen työhöni. Ilmainen koulutus ja vieläpä ilmaista rahaa opiskeluun, ei paha ollenkaan. Toki rahaa ei saa paljoa, mutta opintolaina on edullinen. Kaikki on valintoja. Voi asua yksin kalliisti tai edullisemmin solussa. Voi nostaa opintolainaa ja syödä muutakin kuin kiviä tai sitten voi valittaa kun rahat ei riitä edes puuroon. Voi opiskella ja ehkä joskus elää omilla rahoillaan tai sitten voi lopettaa opiskelun ja nostaa sossusta samoja huimia summia kuin muutkin syrjäytyneet.

Leipäjonossa ei ole mitään noloa. Opiskelijan on erittäin fiksua käydä siellä. Opiskelijan pitää ehkä vaan päästä yli tosta asenteesta että elämä on niin epäreilua kun muut saa  kaiken käteen ja hänen pitää jonottaa saadakseen pari ruokapurkkia. Ilmaista ruokaa ja kehtaa vielä valittaa että ei ole mieltäylentävä kokemus?

ps. Opiskelija, joka ei muka voi tulostaa koulussa? En usko.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat