Opiskelijan tilitys Kelasta ja sosiaalitoimesta

Vierailija

"Heippa. Aattelin jakaa tänne sellasen asian, mikä varmasti koskee monia muitakin. Olen yksinasuva opiskelija. Saan opintotukea, ja siihen kuuluvaa asumislisää 426,86€ kuussa. Lisäksi saan perhe-eläkettä 56,18€ kuussa. Tämä tekee mun tuloiksi siis yhteensä huimaakin huimemmat 483€.. Mun ensi kuun menot on vuokra, lääkkeet, lääkärilaskut, sekä puhelinlasku (nämä kaikki yhteensä 544,58€). Sähkölasku mulla ei tule joka kuukausi. Lisäksi tarvitsisin henkilöllisyystodistuksen(henkilökortti), jolla hintaa 55€ + siihen päälle se parikymppiä kuvat.

Vaikka en henkilökorttia hankkisikaan, mun tulot ei riitä kattamaan mun menoja, joita ilman en edes pärjäisi. Mistään noista ei voi jättää mitään pois. Ja eihän tossa ollut vielä edes ruokaostosten suunnilleen-hintaa kuussa, ja silti mulla ei jää käteen mitään.

''Hae toimeentulotukea''. Voikun se tämän maan kansalaiselle olisikin yhtä helppoa kuin jostain muualta tulleelle Hymiö smile Puhelu sosiaalitoimistoon kyselläkseni mahdollista rahoitusta henkilökorttiin. Vastauksena ''Kyllä maksetaan, jokaisella pitää olla henkilöllisyystodistus, laita siihen toimeentulotukihakemukseen vaan johonkin kohtaan teksti ''haen tukea myös henkilökorttia varten'''' Mitään muuta ei mulle sanottu. Viikon päätöstä odotettuani, tulee kirje, jjossa käsketään toimittamaan tiliotteita toukokuulta. (HUOM. hain tukea syyskuulle). No toimitin puuttuvat otteet, VAIN odottaakseni viikon sitä, että postiluukusta kolahtaa kielteinen päätös toimeentulotuesta. Soitin uudestaan, ja kuulemma minulle oli sanottu jostakin ''liitteistä'' mitä olisi pitänyt toimittaa. Kysyessäni mitä liitteitä mahdetaan tarkoittaa, olinhan ylimääräisiä lappuja jo lisäksi vienyt - toivotettiin hyvää päivänjatkoa.