Todistamisen taakka on ateisteilla

Vierailija

Ainahan sanotaan, että todistamisen taakka on sillä joka esittää väitteen. Ateistithan väittävät ettei Jumalaa ole. Missä todisteet? Jos ateisti pitää Jumalan olemassaoloa mahdollisena, miksei hän kutus itseään agnostikoksi? Agnostikkokaan ei usko Jumalaan. Mutta agnostikko pitää sitä kuitenkin mahdollisena.

Koska ateisti ei voi todistaa sitä, ettei Jumalaa ole, hänen täytyy vain uskoa siihen, ettei sitä ole - mikä tekee ateistista uskovaisen.

Sivut

Kommentit (138)

Vierailija

Agnostikko voi uskoa Jumalaan tai vaikka Jeesukseen. Useimmiten ei, mutta se ei ole mitenkään poissuljettua. Ateismi on uskontoihin rinnastettavissa oleva asia, vaikka onkin täysin erilainen.

Mitä tulee todistamistaakkaan, niin se on molemmilla, sekä uskovaisilla että ateisteilla. Yleisesti ottaen ateistiksi itsensä mieltävä henkilö mielellään väittelee/keskustelee aiheesta.

Vierailija

Missä vasta-argumentit? Ei minun tarvitse todistaa Jumalan olemassaoloa, se on toinen keskustelu. Vastatkaa aloitukseen omin sanoin, en jaksa nyt lukea Russellia enkä Leniniä.

ap

Vierailija

Mun mielestä se todistamisen taakka on nimenomaan uskovaisilla. He uskovat johonkin minkä olemassa olosta ei ole mitään todisteita. Ihan sama kuin joku uskoisi yksisarvisiin ja kummituksiin kun ei niitä ole.

Vierailija

Jokainen uskova ihminen uskoo itse. Ei siinä tarvita muiden uskoa. Ei sitä tarvita edes jatkuvasti muuttuvassa tieteessäkään. Usko on pysyvämpi yksilöllisesti ajateltuna.

Vierailija

Jos sä sanot nähneesi vaikka tontun ja mä sanon ettei niitä ole olemassa niin kyllä se on sun tehtävä todistaa että olisit sellaisen nähnyt...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se todistamisen taakka on nimenomaan uskovaisilla. He uskovat johonkin minkä olemassa olosta ei ole mitään todisteita. Ihan sama kuin joku uskoisi yksisarvisiin ja kummituksiin kun ei niitä ole.

"Mut todistamisen taakka on sulla!! Miten voit väittää ettei yksisarvisia ja kummituksia ole :) Todisteet?"

Ateisti

Todistustaakka on olemassaoloväitteen esittäjällä, koska olemassaolematonta ei voi todistaa. Olemassaolematon ei jätä todisteita olemattomuudestaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä uskovainen väittää. Jos uskovainen sanoo uskovansa Jumalaan, ei tämän tarvitse todistaa mitään. Onnistuinko tekemään ateismin tyhjäksi aloituksellani?

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat