Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?
Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Kognitiivinen psykoterapia on ensisijainen hoitimuoto. Kuuluuko se tähän KAIKKEA määritelmään?
Juuh, annapas rahaa, että pääsee sinne terapiaan tuosta noin vain. Itsekin tiedät, että jos sattuu olemaan köyhempi, silloin tarvitsisi Kelan tukemaa, jonne ei noin vain mennä. Johonkin voi vieläpä kuulua se, että täytyy käydä tavallisesti löpöttelemässä psykologille jonkun aikaa, sitten vasta arvioidaan, pääseekö terapiaan.
Itse aiheeseen, aloittelin tuon lääkkeen vasta muutama päivä sitten. Kokeilin myös kaikkea (paitsi sitä terapiaa em syystä). Mutta työstressin pahentuessa radikaalisti siihen pisteeseen, että itkin joka päivä eikä ollut tippaakaan ruokahalua unettomuuden lisäksi, jouduin nielemään ylpeyteni ja pyytämään lääkkeen. Toivon todella, että tämä lääke auttaa, pari viim yötä on mennyt ihan kohtalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se auttoi 2 viikkoa. Sitten unettava vaikutus loppui. Tämän jälkeen lääkäri lisäsi lääkkeen lisäksi miedon bentson. Tämä toimi kyllä, mutta en halunnut olla bentsoriippuvainen joten lopetin sen itsenäisesti noin kuukauden käytön jälkeen. Mirtatsapiinia en valitettavasti ole pystynyt lopettamaan, vaikkei se autakaan unettomuuteen enää mulla. Jos yritän edes vähentää neljäsosa-annoksen, vieroitusoireet on täysin sietämättömät ja tekevät työkyvyttömäksi... Ja tämän kun EI pitänyt aiheuttaa riippuvuutta :(
Tällaisessa tapauksessa kannattaa vähentää vielä hitaammin. Mirtatsapiinitabletit muistaakseni liukenevat hyvin veteen, joten tarkan annoksen pystyy mittaamaan lääkeruiskulla.
Puolikas (7,5mg) toimii, käytän satunnaisesti.
Puolikas päivässä vuoden, lihoin 17 kiloa :(
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapinia käytetään kakskisuuntaisessa mielialahäiriössä, mutta isommalla annostuksella. Pienellä annostuksella nukuttava vaikutus.
Mulla ainakin se alun pöhnäisyys helpotti noin kuukauden jälkeen ja sen jälkeen on ollut loistava lääke.
Ekan kuukauden aikana mulla oli levottomat jalat ja se johtuu dopamiini yliherkkyydestä.Sekin helpotti kun kroppa tottui lääkkeesseen.
Mirtazapiinia käytetään masennuksen hoidossa, ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava saattaa manian saada siitä!
Mirtazapiinilla jos millään saa itsensä lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kognitiivinen psykoterapia on ensisijainen hoitimuoto. Kuuluuko se tähän KAIKKEA määritelmään?
Juuh, annapas rahaa, että pääsee sinne terapiaan tuosta noin vain. Itsekin tiedät, että jos sattuu olemaan köyhempi, silloin tarvitsisi Kelan tukemaa, jonne ei noin vain mennä. Johonkin voi vieläpä kuulua se, että täytyy käydä tavallisesti löpöttelemässä psykologille jonkun aikaa, sitten vasta arvioidaan, pääseekö terapiaan.
Itse aiheeseen, aloittelin tuon lääkkeen vasta muutama päivä sitten. Kokeilin myös kaikkea (paitsi sitä terapiaa em syystä). Mutta työstressin pahentuessa radikaalisti siihen pisteeseen, että itkin joka päivä eikä ollut tippaakaan ruokahalua unettomuuden lisäksi, jouduin nielemään ylpeyteni ja pyytämään lääkkeen. Toivon todella, että tämä lääke auttaa, pari viim yötä on mennyt ihan kohtalaisesti.
Tiedoksi kaikille ketjun unettomille, että nykyään on olemassa tällainen HUS:in tuottama, kaikille avoin palvelu mielenterveystalo.fi, josta löytyy myös paljon omahoito-oppaita (https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…) . Tuolla on opas myös unettomuuden omahoitoon. Oma psykiatrini vinkkasi tästä sivustosta, ja voin kyllä suositella.
En nyt siis väitä missään nimessä, että paha unettomuus välttämättä väistyisi vain tuon omahoito-oppaan avulla. Mutta moni on tilanteessa, jossa on saanut pelkät lääkkeet unettomuuteen, eikä rinnalla ole mitään terapiaa, vaikka sitä ehkä tarvitsisi. Tästä oppaasta voi olla silloin apua, ja parhaassa tapauksessa omahoidon avulla lääkkeiden käyttö jää vain välivaiheeksi.
Tsemppiä kaikille unettomille, on kyllä kamala kroonistuessaan kamala vaiva!
Joo mun äiti liho kamalasti ja söi tota nukahtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapinia käytetään kakskisuuntaisessa mielialahäiriössä, mutta isommalla annostuksella. Pienellä annostuksella nukuttava vaikutus.
Mulla ainakin se alun pöhnäisyys helpotti noin kuukauden jälkeen ja sen jälkeen on ollut loistava lääke.
Ekan kuukauden aikana mulla oli levottomat jalat ja se johtuu dopamiini yliherkkyydestä.Sekin helpotti kun kroppa tottui lääkkeesseen.Mirtazapiinia käytetään masennuksen hoidossa, ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava saattaa manian saada siitä!
Mirtazapiinilla jos millään saa itsensä lihomaan.
Auttoi unettomuuteen mutta lihominen nesteen keräytyminen kroppaan alkoi pian lääkkeen aloituksesta.
Olin ihmeissäni. Uni oli siitä hyvää että pääsi pian uneen kun oli käynyt yöllä vessassa.
Käytin n 4-5 kk ja oli lopetettava kun painoa tuli vaan lisää. Kummallista vaikka otin kolmanneksen 15mg tabletista joskus vain neljänneksen.
Vieläkin pudottelen kiloja
Mulle määrättiin 1/4 osaa tabletista unettomuuteen ja auttaa hyvin... Eka päivä oli väsynyt mutta äkkiä tottui ja sain hyvin nukuttua tuolla pienellä annoksella...
Lääkäri määräsi minulle 15mg, puolikas illalla ja kertoi että jotkut ottavat vain 1/4 osaa tabletista. Kahtena iltana olen ottanut, ensimmäisenä puolikkaan ja eilen neljäsosan. Neljäsosakin taitaa olla ihan maximi annosa minulle koska unettava vaikutus näyttää olevan liiankin pitkä. Voisin nukahtaa pystyyn töissä eikä jaksaminen riitä mihinkään. Nämä kaksi yötä olen kyllä nukkunut aivan loistavasti eikä unen tuloakaan ole tavinnut kauaa odotella. Täytyy seurailla miten kroppa tottuu tähän. Jos päiväväsymys jatkuu tällaisena pitkään niin sitten ei tuu mitään.
Huvittavaa miten plasebo toimii. Kyseinen lääke vaikuttaa yleensä vasta muutamassa viikossa, mutta täällä siitä saadaan vaikutuksia heti. Ehkä pitäisi tehdä "lääke" nimeltä SyväUni, joka sisältää pelkkää sokeria. Varmasti olisi erittäin tehokas ja kannattava business.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten plasebo toimii. Kyseinen lääke vaikuttaa yleensä vasta muutamassa viikossa, mutta täällä siitä saadaan vaikutuksia heti. Ehkä pitäisi tehdä "lääke" nimeltä SyväUni, joka sisältää pelkkää sokeria. Varmasti olisi erittäin tehokas ja kannattava business.
Huvittavaa että puhut asiasta josta sinulla ei taida olla tietoa tai kokemusta pätkän vertaa :D
Vierailija kirjoitti:
Se vaikuttaa masennukseen muutamassa viikossa. Unettomuuteen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Unettomuuteen sitä ei ole edes tutkittu. On off-label-käyttöä. Menee siis omalla riskillä. Masennuksessa teho on plasebon luokkaa. Katso tutkimukset.
Mulla auttoi hyvin unettomuuteen, mutta tulin todella vihaiseksi. En voinut käyttää pidempään kun perhe kärsi v*ttumaisesta äidistä. Olin myös aivan pää sekaisin aamulla ja päivälläkin vielä. Voi toki johtua myös siitä, että taustalla oli pitkä unettomuus. Monesti tuntuu, että kun lopulta sitten saa nukuttua, menee pää vain enemmän sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Unettomuuteen sitä ei ole edes tutkittu. On off-label-käyttöä. Menee siis omalla riskillä. Masennuksessa teho on plasebon luokkaa. Katso tutkimukset.
Unettomuuteen ei ole tutkittu. Suuri vale. Tässä nyt vaan nopeasti pari esimerkkiä, tutkimuksia löytyy kaksinumeroisia määriä. Kaikenlaisia trolleja täälläkin liikkuu. Eikä todellakaan ole mitään "omaa riskiä", kun low dose -mirtatsapiinista puhutaan. Sitä tarjotaan turvallisena unilääkkeenä mm. sydänpotilaillekin.
Anteeksi mutta pakko sanoa että kyllä mirtazapin VOI lihottaa muutenkin kuin lisäämällä ruokahalua vaikka lääkärit muuta väittävät. Söin sitä kuukauden unettomuuteen ja masennukseen ja lihoin 10kg vaikka ensimmäiset 2 viikkoa tuli vain nukuttua kun en vain pysynyt hereillä. Söin silloin pakolla keiton ja yhden leivän päivän aika ja loput pari viikkoa söin normaalisti. En voinut uskoa silmiäni kun huomasin kuinka paljon olin lihonnut kuukaudessa siitä huolimatta että olin käynyt juoksulenkeillä ja salilla kun väsymys oli hellittänyt. Joten rupee hieman vituttamaan jos kuulen jonkun väittävän että lääke lihottaa vain lisäämällä ruokahalua varsinkin kun lääkärit eivät suostu edes kuuntelemaan kun sanon että lääke lihotti ihan itsessään. Mutta Sen voin sanoa että kilot ovat vain nestettä ja ne jotka ovat lihoneet tällälailla ovat yleensä myös heti saaneet kilot pudotettua kun lääkkeet on lopetettu.