Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?
Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että jos ei saa unta ilman lääkettä, niin jotain on pielessä ja se liittyy elämäntapoihin; ette liiku kunnolla, syö terveellisesti, jne. Todennäköisesti kukaan teistä ei ole ensin kokeillut urheilua ja esim. kahvinjuonnin lopettamista!?? Kofeiiniherkkyys saattaa vaikuttaa siihen, että ei saa nukuttua. En lähtisi ensimmäisenä hakemaan apua lääkkeistä, jotka sekoittavat kehoa vielä entisestään. Ja joista on erittäin vaikeaa päästä irti. Ensin kannattaisi kokeilla kaikki muu apu; liikunta, ruokavalio, kahvin ja tupakan jättäminen, luonnollisia keinoja löytyy vaikka kuinka. Jos pitää vetää jotain lääkettä, että kykenee työntekoon, niin etteko itse tajua että jotain on pahasti pielessä?
Sanon suoraan sinulle, että painu helvettiin. Ihmiset jotka eivät ole kärsineet pitkäkestoiset unettomuudesta, voisivat pitää suunsa kiinni. Ett vituttaa tuollaiset viisastelijat, mitkä eivät tiedä mistään mitään. Luuletko etteivät krooniset unettomat ihmiset ole kokeilleet KAIKKEA, että saisivat unta. Toivottavasti et koskaan tule vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että jos ei saa unta ilman lääkettä, niin jotain on pielessä ja se liittyy elämäntapoihin; ette liiku kunnolla, syö terveellisesti, jne. Todennäköisesti kukaan teistä ei ole ensin kokeillut urheilua ja esim. kahvinjuonnin lopettamista!?? Kofeiiniherkkyys saattaa vaikuttaa siihen, että ei saa nukuttua. En lähtisi ensimmäisenä hakemaan apua lääkkeistä, jotka sekoittavat kehoa vielä entisestään. Ja joista on erittäin vaikeaa päästä irti. Ensin kannattaisi kokeilla kaikki muu apu; liikunta, ruokavalio, kahvin ja tupakan jättäminen, luonnollisia keinoja löytyy vaikka kuinka. Jos pitää vetää jotain lääkettä, että kykenee työntekoon, niin etteko itse tajua että jotain on pahasti pielessä?
Voi luoja! Unettomuus, siis todellinen kroonistunut unettomuus on niin hirveää, ettei sitä voi edes käsittää, ellei ole itse kokenut. Minulla kova stressi vei väliaikaisesti unet: heräsin aina kaksi tai kolme tuntia liian aikaisin enkä enää saanut unta. Keho oli kuin jousen jänne koko ajan, jatkuvassa iskuvalmiudessa. Viikkoja ja kuukausia kun tällä mentiin, makasin työpäivän jälkeen ulkovaatteet päällä eteisen lattialla itkemässä räkä poskella. Itkun joka päivä. Olin niin väsynyt.
Meditoin. Joogasin. Tuuletin makuuhuoneen ja nukuin lämpimät sukat jalassa. Ulkoilin, liikuin, puhuin huolistani ja tein rentoutusharjoituksia. Ei auttanut. Vasta lääke katkaisi noidankehän. En pitänyt ajatuksesta, että söisin lääkettä, mutta se oli siihen kohtaan ainoa pelastus. Minulla unettomuus on parantunut niin paljon, etten enää lääkettä tarvitse. Joidenkin unettomuus on kuitenkin pahempaa ja täysin kroonista. Heille on ihan turha lässyttää elämäntavoista. Se ei heitä auta pätkän vertaa.
Yks lääkäri sanoi, että jättää yhden yön nukkumatta kokonaan, että kyllä sitten nukkuu kun tarpeeksi väsyttää.
Ketipinoria voi olla tosi pieni annos. Atarax nukuttaa. Hopeatee on kuin lämmintä maitoa.
Unettomat, ette ole yksin. Jossain joku muukin valvoo.
Unettava vaikutus haihtuu parissa viikossa. Annosta pitää suurentaa, jos haluaa sen yhä tehoavan.
Ja toisin kuin lääkäri väittää, riippuvuus ja vieroitusoireet tulee.
Närästää, lihottaa, päiväväsymystä.
Huono lääke.
olem syöntr mirtasapam 45 mg pöuvössö 21 vuoden akan!! :))) voib varauksetta suositella kaikille!
Unettomuuteen lämmin maito viileä ja pimeä hhuone :)) ei nuku päivä unia kyllä nukuttaa hyvin yöllä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te uskallatte leikkiä näillä lääkkeillä? Vaarallista leikkiä, sanon minä. Ja voi olla kauaskantoiset vaikutukset aivoihin.
Jos on 34 vuotta, 1kk ja 24 pv kärsinyt unettomuudesta ja Mirtazapin auttaa voin sanoa että ihan sama mitä myrkkyä kunhan tehoaa!
Viimevuoteen saakka nukuin yhtäjaksoista unta 2-4h, sen jälkeen loput vartin pätkissä. Nyt saatan nukkua tuon 2-4 tunnin lisäksi vielä 2h aamuyöllä yhtäjaksoisesti mikä on mulle ihan taivas!
Käytän 5mg.
Eikä lihota ainakaan näin vuoden käyttökokemuksella
Vierailija kirjoitti:
Elämäntavat kunnossa, kaikki em on tiedostettu jo vuosikymmeniä, ulkoilen ja urheilen, ei käytä alkoholia, en tupakoi jne. "Unihygienia" hoidettu, kaikki temput tehty ja nähty.
Mun syyni unettomuuteen oli 2. lapseni joka valvoi kaikki yöt 3v saakka. En ehtinyt edes sänkyyn kun pärähti taas itkemään tai huutelemaan äitiä. Yöt meni valvoessa ja päivät normaalissa elämässä - töissä ja kotia + lapsia hoitaessa. Univelka meni hetkessä niin överiksi ettei edes yksin ollessa voinut nukahtaa, kroppa ja pää herätti kuin automaattiohjauksella vartin välein.
No, lapsi oppi nukkumaan 3v:nä, minä en enää koskaan.
Olisiko mun pitänyt antaa lapsi laitokseen tai adoptioon kun "pilasi" mun elämäntapani??
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkunut unettomuus on niin hirveä vaiva että on lopulta valmis kokeilemaan melkein mitä vaan. Ja onkin kokeiltu. Minulla kuten monella muullakin taipumus neuroottisuuteen, eli murehtimiseen, sekä masennus. Terapiat käytynä, muuten tilanne olisi paljon huonompi. Elämäntapa on säännöllinen, päivittäin on liikuntaa, kasvisvoittoiinen ruokavalio, kahvia vain aamupäivällä, alkoholia ei juuri ollenkaan. Hyviä ystäviä pari, samoin harrastuksia ja kivaa tekemistä. Makuuhuonekin pimennetty ja tuuletettu! Jumankauta kun en silti nuku, ajoittain. Joten on silloin pakko käyttää: cirkadin, mirtazapin, välillä imovane. Koska elämäni menee muuten vessanpytystä alas. Älkää tuoko luomuilijat neuvomaan. Vaikka hyvää te varmaan tarkoitat te.
Vaan yhden neuvon annan itse: kaikki nämä lääkkeet pitää ottaa ajoissa illalla, itse otan klo 21.30. Eikä koskaan keskellä yötä. Muuten on hirveä pöhnä seuraavan päivän - koska elimistön pitäisi olla vielä unessa.
Sitten kun olen eläkkeellä, lopetan kaikkien nappien käytön.
Minä otan melatoniinin ja mirtazapinin (5mg) klo 20.15, silloin jm vaikutus tulee aamuyölle jolloin tarvitsen sitä eniten. Nukkumaan menen n 22. Pöhnää ei ole ollut koskaan
Käytin mirtazapinia 1,5 vuoden ajan ja mulle määrättiin se masennukseen. Tausalla oli se, että heräilin aamuyöstä enkä enää sen jälkeen nukkunut, joten univelkaakin alkoi olla mikä pahentaa mielialaa. Aloitin 15mg:lla ja ensimmäinen nappi veti kyllä tajun pois. Otin sen onneksi vapaapäiviä vastaen, sillä nuokuin ja nukuin koko seuraavan päivän ihan pöllyssä ja tokkurassa, mutta muutaman päivän jälkeen tuo tokkuraisuus hävisi, mutta ei tuo suotta ole unta tukeva mielialalääke. Vaikka heräsinkin yöllä ja vessassa kävin, niin se "pöllyn tunne" auttoi nukahtamaan uudelleen. Ei vie sellaiseen uneen, josta ei heräisi esim. ääniin tai vauvan itkuun tms.
Mulla on tuota lääkettä muutama levy vanhastaan jäljellä ja vanhentunuttakin se on. Olen silti muutamina iltoina ottanut ihan todella pienen murusen (3,5mg verran) jos on monta yötä mennyt huonosti. Sillä murenalla saa nukuttua hyvin. Täytyy vaan ottaa se illalla ajoissa 7-8 maissa, koska se pieni pöllyn tunne jatkuu muuten pitkälle aamupäivään. Käyttäessäni tuota 1,5 vuoden ajan määrillä 15mg ja myös 30mg pitkän ajan, paino nousi. Tai pikemminkin sitä ei saanut kovalla työllä laskemaan. Kun viimein vähitellen lopetin käytön ja tuo lähti elimistöstä pois, niin painoni laski 3 viikon aikana sellaiset 3-4 kg ihan rytäkässä, joten kyllä tuo melkoista myrkkyä on elimistölle, sen totesin. Mutta auttoi nukkumisen kanssa ja mielialaan positiivisesti.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa!
Ei lihota jos kykenee säätelemään syömisiään. Lihominen johtuu kuulema siitä että ruokahalu ja mieliteot voivat lisääntyä mutta jos pysyy lujana niin ei lihota.
Uneen auttaa ja olen käyttänyt muutaman kuukauden. Leikkaan 15mg tabletin kolmeen osaan, lääkäri sanoi että neljännes voi jopa auttaa. Eli tosi pieni määrä.No ainakin 30 mg vuorokausiannos lihottaa. Paino nousi 2 v aikana 35 kiloa, vaikka söin samanlaisia suht pieniä ruoka-annoksia.
Noin valtava annos ei kyllä ole unettomuuteen! Siihen suositellaan 3-7,5 mg
Vierailija kirjoitti:
Unettava vaikutus haihtuu parissa viikossa. Annosta pitää suurentaa, jos haluaa sen yhä tehoavan.
Ja toisin kuin lääkäri väittää, riippuvuus ja vieroitusoireet tulee.
Närästää, lihottaa, päiväväsymystä.Huono lääke.
Nukkumiseen annosta kuuluu pienentää, eikä lääkkeen kuulukaan unettaa vaan auttaa pysymään unessa, alussa toki väsyttää mutta sen tunteen kuuluukin poistua. Kyseessä ei ole nukahtamislääke.
Tällä lääkkeellä opin taas nukkumaan uudestaan vuosien unettomuuden jälkeen, ja nyt olen jo vuosia kyennyt nukkumaan ilman mitään lääkkeitä.
Mulle syötettiin Remeronia (sama valmiste) joskus 20 vuotta sitten psykiatrisella osastolla, muistaakseni 30 mg (oranssin ruskea soikea pilleri?), ja nukuin sillä kivoja 16 tunnin yönunia, heräämiseenkin meni todella kauan.
Kiva, että nykyään sitä määrätään vähän pienempiä annostuksia, tää oli uusi lääke silloin ja meitä oli joku 10 jotka osastolla söivät samaa lääkettä, oli vissiin lekurilla joku lääkefirma sponsorina ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan sinulle, että painu helvettiin. Ihmiset jotka eivät ole kärsineet pitkäkestoiset unettomuudesta, voisivat pitää suunsa kiinni. Ett vituttaa tuollaiset viisastelijat, mitkä eivät tiedä mistään mitään. Luuletko etteivät krooniset unettomat ihmiset ole kokeilleet KAIKKEA, että saisivat unta. Toivottavasti et koskaan tule vastaan!
Kognitiivinen psykoterapia on ensisijainen hoitimuoto. Kuuluuko se tähän KAIKKEA määritelmään?
Itse olen hyötynyt Jenkem hoidosta Se on tällainen uusi hoitomuoto. Vastikään kehitelty. Otettu käyttöön jo monessa psykiatrisessa sairaalassa ja avohoidon yksikössä. Halpa ja tehokas valmiste unettomuuteen. Voidaan valmistaa hoitoyksikössä/apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kognitiivinen psykoterapia on ensisijainen hoitimuoto. Kuuluuko se tähän KAIKKEA määritelmään?
En ole edellinen mutta ollut psykoterapiassa jo 1,5v. Ei vaikutusta.
Eiköhän tässä ole "kaikki"
Mulla auttoi alussa katkaisemaan unettomuuskierteen. Oli siis siinä vaiheessa iso apu. Lisäsi ruokahalua hirveästi ja lihoin kahdeksan kiloa alle puolessa vuodessa. Näistä kiloista en ole vielä kolmen vuoden jälkeenkään päässyt. Uskon, että tuo lääke on vähintäänkin osasyyllinen.
Nykyisin otan 15 mg tabletista satunnaisesti yhden neljäsosan tai jopa vain kahdeksasosan (ihan pikku murusen siis), jos on ollut uneton jakso päällä. Ongelma vain on, että tuolla tavoin kerran silloin tällöin otettuna Mirtsa tekee olon seuraavana päivänä tosi tokkuraiseksi. Pidempi käyttöjakso tasoittaisi tuon. En vain enää halua tuota ottaa kuin max. kahtena päivänä peräkkäin, ja sitten taas useamman viikon tauko. Vituttaa tuo lihominen niin.