Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?
Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?
Kommentit (171)
Näillä lääkkeillä te sekoitatte aivokemianne lopullisesti, ette vaan nyt tajua. Kannattaa tutkia aihetta. aiheesta löytyy mm. suomeksi kirjoitettu kirja. Suuri masennushuijaus tms.
Ensin nukuttavat hyvin ja väsyttävät seuraavana päivänä, sitten vaan nukuttavat hyvin, ja lopuksi eivät enää kunnolla nukuta. Ja mulla toi tapahtuu jo parissa viikossa (annos 7,5 mg).
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen unettomuuteen ainoastaan homeopatisia valmisteita. Tutustu esim. antroposofiseen lääketieteeseen, et pety :)
Vettä saa hanastakin. Ja halvemmalla. Unettomuuteen se ei kylläkääb auta, pissattaa vaan.
Antroposofisesta "lääketieteestä" on tiede kaukana.
Lisään vielä, että jos ei saa unta ilman lääkettä, niin jotain on pielessä ja se liittyy elämäntapoihin; ette liiku kunnolla, syö terveellisesti, jne. Todennäköisesti kukaan teistä ei ole ensin kokeillut urheilua ja esim. kahvinjuonnin lopettamista!?? Kofeiiniherkkyys saattaa vaikuttaa siihen, että ei saa nukuttua. En lähtisi ensimmäisenä hakemaan apua lääkkeistä, jotka sekoittavat kehoa vielä entisestään. Ja joista on erittäin vaikeaa päästä irti. Ensin kannattaisi kokeilla kaikki muu apu; liikunta, ruokavalio, kahvin ja tupakan jättäminen, luonnollisia keinoja löytyy vaikka kuinka. Jos pitää vetää jotain lääkettä, että kykenee työntekoon, niin etteko itse tajua että jotain on pahasti pielessä?
Itselläni ei ole kokemusta tuosta Mirtazapiinista. Olen kärsinyt huonoista yöunista nyt vuoden verran. Unettomuus johtuu raskaasta elämäntilanteesta. Parhaan avun olen saanut Triptylistä. 10 mg tabletti riittää itselläni, joskus jopa puolikas, mutta näyttää siltä, että unettavaan vaikutukseen tottuu, joten tauotan sitä ajoittain.
Melatoniini auttaa nukahtamaan, mutta ei pysymään unessa, joten herään parin tunnin unen jälkeen.
Cirkadinista ei tuntunut olevan apua, mutta joku tässä ketjussa sanoi, että vaikutus tulee vasta parin viikon jälkeen. Itse en sitä kokeillut niin pitkään. Minulle aiheutti aamutokkuraa, mutta ei auttanut yöuniin.
Yksi apu unettomuuteen ovat vanhanaikaiset antihistamiinit, esim. Atarax. Itselläni auttaa unen saantiin Zyrtec tai Histec. Näistä voi toki tulla päiväväsymystäkin, lienee yksilöllistä. Itse vaihtelen Triptylin ja Zyrtecin välillä.
10 vuotta 1/2 tablettia syöneenä voin suositella, loistava lääke.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että jos ei saa unta ilman lääkettä, niin jotain on pielessä ja se liittyy elämäntapoihin; ette liiku kunnolla, syö terveellisesti, jne. Todennäköisesti kukaan teistä ei ole ensin kokeillut urheilua ja esim. kahvinjuonnin lopettamista!?? Kofeiiniherkkyys saattaa vaikuttaa siihen, että ei saa nukuttua. En lähtisi ensimmäisenä hakemaan apua lääkkeistä, jotka sekoittavat kehoa vielä entisestään. Ja joista on erittäin vaikeaa päästä irti. Ensin kannattaisi kokeilla kaikki muu apu; liikunta, ruokavalio, kahvin ja tupakan jättäminen, luonnollisia keinoja löytyy vaikka kuinka. Jos pitää vetää jotain lääkettä, että kykenee työntekoon, niin etteko itse tajua että jotain on pahasti pielessä?
Taidat olla varsin nuori?
Omalla kohdallani taustalla on niin raskas elämäntilanne, että se jo yksinään vei työkyvyn. Eli kyllä, todella moni asia on pahasti pielessä. Kukaan täysijärkinen ihminen ei tilanteeni tietäen tulisi puhumaan esim. ruokavaliosta yhtään mitään.
Miksi muuten kuvittelet, että noin yleisesti ottaen kirjoittajat ole kokeilleet muita keinoja? Jos siis kyse on pitkään jatkuneesta unettomuudesta, joka ei ole aiheutunut äkillisestä traumasta.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että kofeiiniherkkyys vaikuttaa, joo. Itse kyllä epäilen, että unettomuus johtuu siitä, että sain tietää sairastavani syöpää. Siihen asti kyllä urheilin ja mielestäni söinkin ihan terveellisesti. En ole koskaan tupakoinut.
Pitkään jatkunut unettomuus on niin hirveä vaiva että on lopulta valmis kokeilemaan melkein mitä vaan. Ja onkin kokeiltu. Minulla kuten monella muullakin taipumus neuroottisuuteen, eli murehtimiseen, sekä masennus. Terapiat käytynä, muuten tilanne olisi paljon huonompi. Elämäntapa on säännöllinen, päivittäin on liikuntaa, kasvisvoittoiinen ruokavalio, kahvia vain aamupäivällä, alkoholia ei juuri ollenkaan. Hyviä ystäviä pari, samoin harrastuksia ja kivaa tekemistä. Makuuhuonekin pimennetty ja tuuletettu! Jumankauta kun en silti nuku, ajoittain. Joten on silloin pakko käyttää: cirkadin, mirtazapin, välillä imovane. Koska elämäni menee muuten vessanpytystä alas. Älkää tuoko luomuilijat neuvomaan. Vaikka hyvää te varmaan tarkoitat te.
Vaan yhden neuvon annan itse: kaikki nämä lääkkeet pitää ottaa ajoissa illalla, itse otan klo 21.30. Eikä koskaan keskellä yötä. Muuten on hirveä pöhnä seuraavan päivän - koska elimistön pitäisi olla vielä unessa.
Sitten kun olen eläkkeellä, lopetan kaikkien nappien käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen unettomuuteen ainoastaan homeopatisia valmisteita. Tutustu esim. antroposofiseen lääketieteeseen, et pety :)
.
Jos saisin päättää, kieltäisin kaikenmaailman vaihtoehtohoidot vakavasti sairailta ihmisiltä ja lisäksi nämä " hoitajat" tulisi saattaa vastuuseen teoistaan.
Sh, syöpäpoli.
Komppaan sinua, mutta ainoastaan vakavien sairauksien yhteydessä. Homeopatiaa tai muita vaihtoehtoisia hoitoja on väärin tarjota syöpäpotilaalle, mutta miksei niitä voisi unettomuuteen tai muihin vaarattomiin vaivoihin kokeilla? Meilläkin terveykseskuksessa töissä kokenut yleislääketieteen erikoislääkäri, joka on käynyt usean vuoden koulutuksen homeopaatiksi, ja yksityisvastaanotollaan toimii myös homeopaattina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 10(-20) mg Triptyl toimii unettomuuteen.
Siinäkin on haittavaikutuksensa. Suuta kuivasi niin vietävästi, haarukalla ja veitsellä syöminen ei tahtonut onnistua ja lopulta jo kävelykykykin alkoi mennä. Kyseessä, minä, alle 40-v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä eikä Triptyl. Jonkun verran paremmin Ketipinor.
En ota toista kertaa triptyliä, testasin omalla luvalla kun unettomuus rassasi. Tuntui että pää nyki seuraavana aamuna. Muutenkin oli omituinen en ole täällä olo. Ketipinorin testasin lääkärin pyynnöstä. Ne 10 iltaa/yötä riitti, mielummin kärsin unettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa!
Ei lihota jos kykenee säätelemään syömisiään. Lihominen johtuu kuulema siitä että ruokahalu ja mieliteot voivat lisääntyä mutta jos pysyy lujana niin ei lihota.
Uneen auttaa ja olen käyttänyt muutaman kuukauden. Leikkaan 15mg tabletin kolmeen osaan, lääkäri sanoi että neljännes voi jopa auttaa. Eli tosi pieni määrä.
No ainakin 30 mg vuorokausiannos lihottaa. Paino nousi 2 v aikana 35 kiloa, vaikka söin samanlaisia suht pieniä ruoka-annoksia.
Hyödytön unettomuuteen omalla kohdalla.
Mieliala olisi ollut ok ilman sivuvaikutuksia eli tosi kova nälkä koko ajan, paino nousi 23 kg alle vuodessa, keräsi myös nestettä, väsytti päivisinkin (tosin ei pahimmasta päästä)....Ei enää ikinä.
Mirtazapin auttoi minulla unettomuuteen vasta hyvin pienenä annoksena, eli noin 1/6 osalla 15 mg tabletista.
Ei auta, vaikuttaa aivokemiaan hyvin arvaamattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Näillä lääkkeillä te sekoitatte aivokemianne lopullisesti, ette vaan nyt tajua. Kannattaa tutkia aihetta. aiheesta löytyy mm. suomeksi kirjoitettu kirja. Suuri masennushuijaus tms.
En suosittele muuten kuin hyvin poikkeuksellisiin tilanteisiin. 7,5-15 mg mirtatsapiinia ei ole tottumattomalle pieni annos vaan nuijanukutus. Sellaisen kun ottaa ensimmäistä kertaa, kannattaa valmistautua nukkumaan pitkään ja seuraavan päivänä nuokkumaan todella väsyneenä. Jatkuvassa käytössä se ei toimi enää niinkään unilääkkeenä, vaan tunteiden täydellisenä lamauttajana.
Korjaan vielä edelliseen, kun tästä on jo aikaa otin mirthzaa 15mg muistaakseni vain puolikkaan, joten vahvasta aineesta kysymys ainakin kohdallani.