Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?

Sephora
20.10.2015 |

Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten plasebo toimii. Kyseinen lääke vaikuttaa yleensä vasta muutamassa viikossa, mutta täällä siitä saadaan vaikutuksia heti. Ehkä pitäisi tehdä "lääke" nimeltä SyväUni, joka sisältää pelkkää sokeria. Varmasti olisi erittäin tehokas ja kannattava business.

Siis lääke on masenukseen ja auttaa siihen suunnilleen kahden viikon käytön jälkeen. . Mutta unettomuuteen voi vaikuttaa vaikka heti kun on pillerin ottanut eli noin tunnin kuluttua.

Vierailija
102/171 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa unettomuuteen pienellä annoksella. Kolmannes tai neljännes 15mg tabletista auttaa parhaiten. Otettava noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos herää yöllä pääsee taas uneen. Hyvin on toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkäri ei tainnut olla oikein kartalla, kun määräsi 15 mg heti alkuun unettomuuteen ja sanoi että pari viikkoa kestää ennen kuin tulee vaikutusta. Taidan omatoimisesti puolittaa annoksen, vai miten?

Vierailija
104/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkäri ei tainnut olla oikein kartalla, kun määräsi 15 mg heti alkuun unettomuuteen ja sanoi että pari viikkoa kestää ennen kuin tulee vaikutusta. Taidan omatoimisesti puolittaa annoksen, vai miten?

Onko kellään määrätty näin suurta määrää unettomuuteen?

Vierailija
105/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten plasebo toimii. Kyseinen lääke vaikuttaa yleensä vasta muutamassa viikossa, mutta täällä siitä saadaan vaikutuksia heti. Ehkä pitäisi tehdä "lääke" nimeltä SyväUni, joka sisältää pelkkää sokeria. Varmasti olisi erittäin tehokas ja kannattava business.

Se vaikuttaa masennukseen muutamassa viikossa. Unettomuuteen heti.

Höpsis. Unettomuuteen sitä ei ole edes tutkittu. On off-label-käyttöä. Menee siis omalla riskillä. Masennuksessa teho on plasebon luokkaa. Katso tutkimukset.

Unettomuuteen ei ole tutkittu. Suuri vale. Tässä nyt vaan nopeasti pari esimerkkiä, tutkimuksia löytyy kaksinumeroisia määriä. Kaikenlaisia trolleja täälläkin liikkuu. Eikä todellakaan ole mitään "omaa riskiä", kun low dose -mirtatsapiinista puhutaan. Sitä tarjotaan turvallisena unilääkkeenä mm. sydänpotilaillekin.

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28093029

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5940447/

Juu, otin tuota kerran puoli tablettia nukahtamista helpottamaan ja yöllä kun kävin vessassa niin jouduin mennä makaamaan lattialle kesken matkan kun nukutti niin kovasti ja nukahdin siihen.

Mutta joo, kyllä mirtatsapiini on ei-barbituraatti-sedatiivinen. Se salpaa antihistaaminien tavoin H1-reseptoreita, millä on voimakas sedatiivinen vaikutus.

Vierailija
106/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kokemus. En meinannut nukahtaa millään. Sitten kun nukahtaminen onnistui, olinkin tokkurassa koko seuraavan päivänkin. Siirsin tabletin ottamista aikaisemmaksi, sillä seurauksella että illatkin menivät pöhnässä, mutta seuraava päivä ei ollut sen helpompi. Sain vielä töissä huomautuksen uneliaisuudesta, siihen loppui tämän lääkkeen kokeilu minulla. Huonosti nukutun yön jälkeenkin olen päivällä virkeämpi kuin Mirtazapin-pöllyssä.

Vierailija
107/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono kokemus. En meinannut nukahtaa millään. Sitten kun nukahtaminen onnistui, olinkin tokkurassa koko seuraavan päivänkin. Siirsin tabletin ottamista aikaisemmaksi, sillä seurauksella että illatkin menivät pöhnässä, mutta seuraava päivä ei ollut sen helpompi. Sain vielä töissä huomautuksen uneliaisuudesta, siihen loppui tämän lääkkeen kokeilu minulla. Huonosti nukutun yön jälkeenkin olen päivällä virkeämpi kuin Mirtazapin-pöllyssä.

Mirtazapin on jännä lääke: 1/4 osa tabletti riittää nukahtamiseen ja sillä nukuin koko yön. Kokonainen tabletti aiheutti aivan järkyttävät tykytykset + levottomat jalat eikä todellakaan tullut uni ja koko seuraava päivä meni pöppörössä. Kokeile siis tuota 1/4 annostusta. Mulla ainakin antoi hyvät unet ja pirteän seuraavan päivän.

Vierailija
108/171 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Puolita tabletti ja ota noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tuolla tavalla on toiminut itselläni. Voi yrittää jakaa myös pienempiin osiin, sillä monilla tehoaa unettomuuteen paremmin esim 1/4 tai. Mirtan etu näkyy siinä myös, että jos herää yöllä pääsee pian taas uneen.

Vierailija
109/171 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtaa syönyt 15mg tunti ennen nukkumaan menoa noin kahdeksan vuotta ja ei mitään ongelmia, nukkuu paremmin, eikä herää keskellä yötä ja valvo aamuun.

Vierailija
110/171 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä koitin puolikkaalla tabletilla, heräsin yhden aikaan yöllä ja sitten ei meinannutkaan enää uni tulla, että se siitä kokeilusta.

Vierailija
111/171 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tosta kyllä syvä uni, mutta nukahtaessa hirvee levottomat jalat oire ja aamuherääminen on vaikeaa. Lihonutkin oon mutta en ole osannut yhdistää tähän Mirzaan.

112/171 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin on yksi lääkkeistä, joita käytän tarvittaessa unettomuuteen. Otan sitä lääkärin ohjeen mukaan 1/4 tablettia eli 7,5mg juuri ennen nukkumaanmenoa, koska se auttaa nopeasti.

Akuutissa unettomuuden vaiheessa se ei minulla auttanut, vaan alkoi tehota vasta muutama viikko myöhemmin unettomuuden jo hieman parannuttua, kun kokeilin sitä uudestaan. Ei siis kannata heittää lääkettä pois, vaikkei se heti auttaisikaan. Minusta tuntuu, että mikään lääke ei auta, jos unettomuus on edennyt tiettyyn pisteeseen, vaan se lähtee korjautumaan itsestään vähitellen.

Itse en käytä Mirtazapinia kuin silloin tällöin, koska huomasin, että jo muutamankin illan yhtäjaksoisen käytön jälkeen se aiheuttaa selittämätöntä näläntunnetta, syömishalua. Monihan kertookin lihoneensa Mirtazapinin säännöllisen käytön aikana.

Vaikka tarvitsisinkin unilääkettä muutamia iltoja yhtäperää, en ota Mirtazapinia, vaan minulla on sitä varten Ataraxia (vanhanajan antihistamiini, joka unettaa), että voin vaihdella lääkettä. Onneksi en kärsi jatkuvasta unettomuudesta.

Vierailija
113/171 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpo!!!

Vierailija
114/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi muakin rrrrraivostuttaa, että parhaita neuvoja ovat antavinaan ne, joilla ei ole mitään kokemusta/käsitystä kroonisesta unettomuudesta. Saattavat joskus jonkun yönsä olla nukkunut vähän huonosti tai ei sitäkään. Silti kaikkitietäväisinä luetellaan konsteja, millä muka unettomuus helpottaa.

Itse olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta jo 16 v, käynyt kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat/hoidot/lääkärit, lääkkeitä on vaihdeltu (yht. n. 40 eri valmistetta), mutta apua ei ole löytynyt. "Parhaan" neuvon antoi viimekertaisella munuaispkl-käynnilläni nefrologi, joka sanoi, että uni tulee, kun uskoo!!! Ei kai tarkoittanut uskontoja tms., vaan sitä että uskoo, että uni tulee, niin sitten se tulee. Meinasin pudota tuolilta, mutta totesin vaan "vai niin". Kannattaa siis pitää turpa kiinni sellaisten, joilla ei unettomuudesta (pitkäaikaisesta) kokemusta ole!! Eipä tietysti ole lääkäreilläkään (monellakaan), ja siksipä he mielellään käskevät kokeilemaan kaikkea. Toki itsekin olen ollut valmis kokeilemaan kaikkea mahdollista, mutta onhan niille kokeiluillekin rajansa, kun apua ei löydy ja rahat vaan kuluu kokeiluihin. Toisaalta maksaisin mitä vaan, jois jostain apua saisin!!

Vierailija
115/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kuinka pitkään olet itse kärsinyt vaikeasta unettomuudesta, kun väität tuon terapian auttavan? Kokeilla voi tietysti kaikkea, mutta älä sinä väitä mitään, ellei sulla ole omakohtaista kokemusta siitä, mikä mihinkin auttaa ja varsinkin ei auta...

PS Olen ollut ko. terapiassa, ja yhtä ja samaa lässytystä se on kuin muutkin terapiat.

Vierailija
116/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hankala vaihe elämässä loppuvuodesta 2018. Käytin kyseistä lääkettä noin kuuden viikon ajan. Nukkuminen onnistui kyllä, mutta saman aikaisesti turposin niin, että eivät housut enää päälle mahtuneet. Mitään erityistä lisääntynyttä näläntunnetta en huomannut ja huono olen ollut syömään muutenkin. Mielestäni kehoon kertyi nestettä.

Kun lopetin Mirtazapinin käytön, meni toiset kuusi viikkoa ja kas kummaa: pöhö hävisi ilman erityisiä toimenpiteitä. Nyt olen s-lomalla ja olen todennut, että jollei nukuta, niin ei nukuta. Mutta työssäkäyvän on saatava unta. Oma kokemukseni on, että jos valvot kaksikin yötä putkeen, niin olet tilassa, joka vastaa lievää humalaa. Järki ei juokse, mokailet ja kaiken tekemisen menee tupla-aika. Tai sitten ei synny mitään aikaansaannosta.

Vierailija
117/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli hankala vaihe elämässä loppuvuodesta 2018. Käytin kyseistä lääkettä noin kuuden viikon ajan. Nukkuminen onnistui kyllä, mutta saman aikaisesti turposin niin, että eivät housut enää päälle mahtuneet. Mitään erityistä lisääntynyttä näläntunnetta en huomannut ja huono olen ollut syömään muutenkin. Mielestäni kehoon kertyi nestettä.

Kun lopetin Mirtazapinin käytön, meni toiset kuusi viikkoa ja kas kummaa: pöhö hävisi ilman erityisiä toimenpiteitä. Nyt olen s-lomalla ja olen todennut, että jollei nukuta, niin ei nukuta. Mutta työssäkäyvän on saatava unta. Oma kokemukseni on, että jos valvot kaksikin yötä putkeen, niin olet tilassa, joka vastaa lievää humalaa. Järki ei juokse, mokailet ja kaiken tekemisen menee tupla-aika. Tai sitten ei synny mitään aikaansaannosta.

Olet todennut, että jollei nukuta, niin ei nukuta. Entä kuinka pitkään meinaat pärjätä tuolla "oivalluksella". Toki olen samaa mieltä ja kokemusta on, että kun uni ei tule, niin ei tule, mutta siitähän seuraa työkyvyttömyys. Itse olen nimenomaan pitkään jatkuneen unettomuuden ja sen seurausten vuoksi ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo 13 v. Eikä tule uni vieläkään... :(

Vierailija
118/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Olet todennut, että jollei nukuta, niin ei nukuta. Entä kuinka pitkään meinaat pärjätä tuolla "oivalluksella". Toki olen samaa mieltä ja kokemusta on, että kun uni ei tule, niin ei tule, mutta siitähän seuraa työkyvyttömyys. Itse olen nimenomaan pitkään jatkuneen unettomuuden ja sen seurausten vuoksi ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo 13 v. Eikä tule uni vieläkään... :([/quote]

Eipä tuolla oivalluksellani varmaan pitkälle pötkitäkään. Tilapäisesti näin. Takana on yli 10 vuoden ongelmia unettomuuden kanssa. Alkoi aamuyön heräilynä, sitten ei saanut unta tai jos sai niin nukuin kaksi - kolme tuntia Lopulta alkoi sitten "totaaliunettomuus". Joku voi väittää, että mikrounia olet välillä ottanut - no en ole huomannut. Kirjaa olen lukenut eikä se ole käsistä pudonnut.

Lista lääkkeistä, joilla unettomuutta on hoidettu on pitkä. Kaikkia en edes muista.

Työkyvyttömyyseläke on haussa itsellänikin. Terveysongelmia on vaikka muille jakaa. Ja tosiaan esimerkiksi pitkään jatkuneet kortisonihoidot eivät ole olleet omiaan unettomuutta parantamaan.

Vierailija
119/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todennut, että jollei nukuta, niin ei nukuta. Entä kuinka pitkään meinaat pärjätä tuolla "oivalluksella". Toki olen samaa mieltä ja kokemusta on, että kun uni ei tule, niin ei tule, mutta siitähän seuraa työkyvyttömyys. Itse olen nimenomaan pitkään jatkuneen unettomuuden ja sen seurausten vuoksi ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo 13 v. Eikä tule uni vieläkään... :(

Eipä tuolla oivalluksellani varmaan pitkälle pötkitäkään. Tilapäisesti näin. Takana on yli 10 vuoden ongelmia unettomuuden kanssa. Alkoi aamuyön heräilynä, sitten ei saanut unta tai jos sai niin nukuin kaksi - kolme tuntia Lopulta alkoi sitten "totaaliunettomuus". Joku voi väittää, että mikrounia olet välillä ottanut - no en ole huomannut. Kirjaa olen lukenut eikä se ole käsistä pudonnut.

Lista lääkkeistä, joilla unettomuutta on hoidettu on pitkä. Kaikkia en edes muista.

Työkyvyttömyyseläke on haussa itsellänikin. Terveysongelmia on vaikka muille jakaa. Ja tosiaan esimerkiksi pitkään jatkuneet kortisonihoidot eivät ole olleet omiaan unettomuutta parantamaan.

Mulla on nyt 36v unettomuutta ja 25v uniapneaa takana eikä mitään mahiksia hakea tällä työkyvyttömyyseläkettä. Ei vaikka em on aiheuttanut vakavan masennuksenkin. 

Vierailija
120/171 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt 36v unettomuutta ja 25v uniapneaa takana eikä mitään mahiksia hakea tällä työkyvyttömyyseläkettä. Ei vaikka em on aiheuttanut vakavan masennuksenkin. 

Niin, no eihän "pelkällä" unettomuudella (en vähättele!!) kai tk-eläkettä myönnetäkään, vaikka voisi kuvitella jokaisen ymmärtävän, että krooninen unettomuus on invalidisoiva ongelma.  Huonounisuus on sitten taas eri asia kuin vaikea krooninen unettomuus. Kyllähän nuo ed. kommentoijat joutuvat muihin sairauksiinsa ottamaan mm. kortisonia, mikä ei todellakaan uniongelmaa ainakaan vähennä. En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että 35 v unettomuudesta ja masennuksesta + uniapneasta kärsivä olisi kykenevä mihinkään työhön. Eri juttu on, jos olet kaiken aikaa sairauslomalla tai työtön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän