Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä
Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."
Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.
Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin?
Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin?
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Kommentit (166)
Ap täällä. Sille joka kyseli ruokaostoksista yms: todellakin ostan suomalaista aina kun voin, hinnasta riippumatta. Suomalaisen ostaminen ei varmaan koskaan ole tyhmää, vaikka olisi kalliimpaa?
Täällä on ollut ihan hyviä pointteja siitä, millaisissa tapauksissa tulee palautuksia ilman että ne tulee tyhmyydestä riippuen, kiitos uudesta näkökulmasta. En ole ikävä ihminen mutta jostain syystä tällä palstalla saa enemmän keskustelua aikaan kun kirjottaa provosoivasti kuin jos kirjoittaa ystävällisesti tai pohdiskellen.
ja sinä palkanlaskija jota ärsyttää veroprosentin vaihtaminen: voi luoja, se kuuluu sun työhön, mutta kyllähän sä voit sanoa jossain vaiheessa että nyt ei pysty enää tän kuun palkkoja muuttamaan, otetaan ens kuusta. Olis mustakin kivempas tehdä mun töitä jos ei olis asiakkaita vaatimuksineen :) Minä aion kuitenkin jatkossakin pitää veroprosenttini ajantasalla enkä
miettiä että aiheuttaako se nyt töitä palkanlaskijalle. Olen kuitenkin tietoinen siitä että jossain vaiheessa kuun payroll menee kiinni eikä sitten enää venkslata.
en ymmärrä sitä, miksi verotus on monelle niin mystinen asia, ikään kuin siitä ei tajuttaisi mitään ja on ihan arvonnan varassa tuleeko mätkyä vai palautusta. Ei se ole niin vaikeaa! Itse saan vuosittain 10-20e palautusta, ihan nollille en ole päässyt. Tiedän palkkani, luontoisetuni ja lomarahani. Jos niihin tulee muutoksia, tsekkaan laskurilla kannattaako prosenttia muuttaa. Kun maksan remonttilaskuja, ilmoitan ne heti verottajan nettisivuilla.
Osakemyynnit samoin, maksan verot voitoista heti.
Mitäs vielä oli multa tivattu? En muista enää.
Hyvä huomata että on kuitenkin melko paljon ihmisiä jotka ajattelevat näitä asioita. Omissa ystävissäni on paljon ihmisiä jotka ovat raha-asioissa ihan uuvatteja.
ap
Itse pidän huolen että palautuksia on aina tulossa se n. 500e. Ihan siksi etten aina pysy mukana miten verotus on mennyt. Johtuen työmatkoista ja työpaikan vaihtamisista jne. Aina on vähintään se 500e tullut ja hyvä niin. Jos olisi ollut mätkyillä niin ne olisi saanut helposti kuitattua.
Tärkein kysymys jäi vielä auki eli mikä ero tilillä tai valtion tilillä makuuttamisessa, mutta hei, nyt sun ap ei tartte yrittää leikkiä fiksua taas ensi vuonna kun tästä asiasta keskustellaan jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kauheaati tyhmempää kuin isot mätkytkään.
No niinpä. Tuli yli tonnin mätkyt, eikä ole järin viisas olo...
Olet joka tapauksessa itse saanut niitä rahoja käyttää vuoden etukäteen, kun tyhmänä olisit antanut valtion niitä käyttää (tunettuihin jutskiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?
No ei mun tilini Nordeassa ainakaan mitään maksa.
Eikö pankkitunnukset maksa? Vai nostatko rahaa konttorista, se se vasta maksaa. Onko tiliin liitetty korttia?
Minulla on kyllä tili Danskessa ja se ei maksa mitään.ei ole yllä konttorista nostettu mitään maksanut,
Mä oon freelance, enkä pysty arvioimaan joka vuosi tuloja sentilleen. Tulot on kuitenkin ihan hyvät, joten voin pitää himpusti isompaa veroprosenttia ihan hyvillä mielin. Mieluummin niin kuin se että joutuisin koko ajan uusimaan verokorttia. Nyt palautuksia tulee sen verran että ostan niillä lentoliput. :)
Mulla säästöt ja sijoitukset menee muutenkin palkasta, en mä sitä muutamaa euroa joka kukausi tarvitse. Mieluummin niin kuin se että sitten yhtäkkiä tienaisinkin reilusti enemmän ja tulis mätkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?
Kyllä vielä on paljon ilmaisia tilejä nimenomaan säästämiseen. Esim. niin, että tilistä ei tule mitään kuluja, jos sieltä nostaa max 2x/kalenterivuosi.
Tulot ja vähennykset vaihtelevat, enkä jaksa laskea veroprosenttia niin tarkasti. Kunhan sinne päin ja mieluummin vähän yläkanttiin on, että riittää. Mätkyjen maksaminen vituttaa, mieluummin palautus vaikka se olisi veronerojen mielestä kuinka tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mun tilini Nordeassa ainakaan mitään maksa.
Eikö pankkitunnukset maksa? Vai nostatko rahaa konttorista, se se vasta maksaa. Onko tiliin liitetty korttia?
Minulla ainakin lisätili ilmainen, eli samat tunnukset kuin käyttötilissä. Ilmaisessa tilissä ei kyllä korttia ole, mutta ei tarvitsekaan. Mutta en tosin ole Nordean asiakas. Varmaan kaikilla pankeilla suht sama käytäntö, että yksillä tunnuksilla voi käyttää kaikkia tilejään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin?
Se on hankalaa, jos työ ja työnantaja vaihtuu vuodenaikana (useammankin kerran). Kyllä minä ainakin maksan vuoden mittaan reilummin kuin otan mätkyjen riskin. Mites sulla, ei tainnut tulla palautusta?
Koska sitä 50 euroa kuussa ei kuitenkaan tule säästettyä. Mukava saada sitten edes 600 palautuksia.
Kaikkien elämä ei pyöri rahan ympärillä, että jaksaisi laskea joka pennin joka menee säästöön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellisten panettelua. Jos on liikaa maksanu niin on oikeutettu saamaan ne takaisin. Ei siinä sen kummempaa ole.
No totta kai, mutta miksi pitää maksaa liikaa?
Minä saan 20e takaisin, olen tyytyväinen verosuunnitteluuni. Mutta joo, parempi palautus kuin mätkyt, se se vasta tyhmää menoa onkin.
AP
Ap:lle lämpimät onnittelut 20 euron veronpalautuksista!
Toivoo koko av:n väki
Olen mielelläni tyhmä.
Terv. 2700 euroa palautuksia.
Ei HALOO mitä porukkaa täällä. Siis pelottavaa - lähes 100 vastausta ja kukaan ei tainnut tajuta ap:n pointtia!
Ei ihme että Suomella menee huonosti, kun tämä on näköjään se taso miten talousasioita käsitetään ja hoidetaan.
Olen itse monesti ihmetellyt just samaa kuin ap.
Hei, te joille on ihan sama onko rahat verottajalla vai pankissa - pankista ainakin saatte ne kun tarvitsee (jos ei nyt spekuloida jollain pankkikriisillä tms.)
Miten nuorta porukkaa täällä oikein käy, jos ette muista -90-luvun alkupuolella, kun VERONPALAUTUKSET MENI PAKKOLAINANA VALTIOLLE! Eli niitä ei maksettukaan, ne sai vasta joskus myöhemmin.
Hehheh voisi Sipilän hallitus lämmitellä tämänkin keinon uudelleen, siinähän saisitte "Joulurahan" säästäjät.
Kyllä tosiaan voi ihminen vaikka laittaa automaattisiirron heti palkkapäivänä että 100eur menee eri tilille, jos on muutoin vaikea säästää.
Noh, olen huomannut kyllä keskusteluissa, että nämä jotka tätä ylisuurta veroprosenttia harrastaa ja kehuu että on sitten niin kiva saada joulun alla rahaa, ovat myös niitä joilla ei tunnu olevan juuri minkäänlaista puskuria/vararahaa tilillä, vaan heti pitää maksaa luottokortilla (ja jättää siis siihen luotolle) kun jotain vähänkin extraa, ja sitten ovat pulassa niiden luottokorttivelkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Sille joka kyseli ruokaostoksista yms: todellakin ostan suomalaista aina kun voin, hinnasta riippumatta. Suomalaisen ostaminen ei varmaan koskaan ole tyhmää, vaikka olisi kalliimpaa?
ap
Niin mutta onko ne ruokatuotteet suomalaisia todella? Leivät tehdään Virossa jne. Eikö se oli silloin se ja sama ostaako muualta EU:sta halvemmalla suoraan netistä?
Harmi vaan että Virosta ei voi ostaa netistä tuoretuotteita muuta kuin pk-seudulla.
Lisäveroja 4000 ja risat. Todella halpaa lainaa, jolla olen lyhentänyt kalliimpaa velkaa.
Tähän pyrin joka vuosi. Halvemmalla rahalla siis maksetaan kalliimpaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Lisäveroja 4000 ja risat. Todella halpaa lainaa, jolla olen lyhentänyt kalliimpaa velkaa.
Mä saan tuosta veropalautuksesta isomman korkoprosentin, mitä maksan asuntolainasta tällä hetkellä
Mulla se kertoo isoista työmatkakuluista ts. pitkästä työmatkasta. Jää kyllä itsellekin iso siivu maksettavaa ja lähempänä kotia nyt on moninkertainen määrä (kokeneempia) ihmisiä alallani kuin paikkoja. Sekä ei näitä viitsi etukäteen ottaa, koska koskaan ei tiedä, jos se työpaikka vaikka sattuisikin lähempää kaikesta huolimatta löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan tuosta veropalautuksesta isomman korkoprosentin, mitä maksan asuntolainasta tällä hetkellä
Ei marginaalia?
Veroehdotuksessa olisin saanut 53 euroa palautusta. Oliko riittävän tarkasti?
Tein kuitenkin tarkat laskelmat tulonhankkimisvähennyksistä, jotka toimitin verottajalle, ja saankin 800 euroa palautusta.
Tulonhankkimisvähennyksiin kelpaavat kulut vaihtelevat joka vuosi todella paljon. En voi ennustaa niitä. Lisäksi vaihtelee se, hyväksytäänkö esittämäni vähennykset vai ei. Voisi toki luulla, että laki ja säännöt on kaikille samoja, mutta useampana vuonna on käytetty erilaisia tulkintoja. Siksi pelaan varman päälle.