Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä
Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."
Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.
Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin?
Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin?
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."
Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.
Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin?
Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin?
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Et taida ite tietää miten verotus toimii. Omia rahojahan ei saa takaisin jouluna vaan vasta seuraavana jouluna eli 1-2vuoden päästä.
Verojen "liikamaksu" on ihan järkevää jos kaikki rahat menee kulutukseen. Kun korottaa veroprossaa 1-2%-yksiköllä, jää rahaa säästöön kuin huomaamatta satoja euroja. Jos sijoitat varmaan paikkaan saman summan, saat tuottoa huimat 0-10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?
S-pankilta saa maksuttoman tilin.
Eihän verojaan voi etukäteen tietää, kun ei voi jo alkuvuodesta suunnitella, että mitä vähennyksiä mistäkin tulee verovuoden aikana. Ei etukäteen voi aina suunnitella kotitalousvähennyksiä, ammattikirjallisuusvähennyksiä, työhuonekuluja tai muita. Tulojakaan ei voi varmuudella etukäteen tietää. Viidennen verokortin tulostaminen samalle vuodelle marraskuussa on jo turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroehdotuksen mukaan olisin saanut viisi kymppiä takaisin. Korjauksen jälkeen tulen saamaan reilu 800 takaisin.
Voin kuvitella kuinka AP:lla ratkeilevat verisuonet päässä tällaisesta typeryydestä, mutta minä osta itselleni uuden läppärin.
Samoin kuvittelen kuinka AP:lla valuisi onnen pissat housuihin, jos saisi tonnin mätkyt.Hm, mä en oikeastaan tiedä miten voisin yhtäkkiä saada mätkyjä? Tai miten sellainen siis voisi tulla yllätyksenä? Ei mun pointti ollut se, että palautukset on saatanasta, vaan se, että ihmiset eivät tunnu tajuavan että siihen omaan verotukseen voi vaikuttaa. No, ei tietenkään niin että maksaa vähemmän kuin kuuluu maksaa, verottaja saa kyllä aina omansa, mutta että verot voi pitää ajantasalla, jolloin ei tule mitään yllätyksiä. Mä olen verokorttia varten ilmoittanut tulot niin tarkkaan kuin mahdollista, ja tarvittaessa hankkinut uuden kortin / nostanut prosenttia. Verovähennyksiin oikeuttavat asiat olen ilmoittanut heti, kun esim maksoin suuren remonttilaskun. Otin mieluummin pienemmän kk-prosentin ja sain enemmän käyttöön (ja säästöön) kuin että saisin isomman potin joulun alla. Minusta paljon järkevämpää näin.
Tämä kommenttini lähti siitä, kun facebookissa pienituloiset ihmiset jotka koko vuoden itkevät sitä että palkka tuli palkka meni, yhyy paska hallitus ja suunnitellut leikkaukset ja mä kuolen, yhtäkkiä hihkuvat että jee ilmaista rahaa valtiolta, nyt tämä mamma shoppaa/lähtee matkalle tms. Eikö olisikin järkevämpää fiksata se prossa jotenkin kohilleen niin, että olisi sitä rahaa pikkuisen enemmän arkikäytössä, kuin kuvitella että tämä 'yllättävä' summa on joku bonus jostain taivaasta, ja törsätä se menemään?AP
APNyt AP vastaa meille rehellisesti: Kuinka monta kertaa olet saanut lopputulemaksi +/- 0 euroa? Koska olet niin taitava verojen ajantasainen maksaja, niin olet varmasti onnistunut tässä monesti! Vaikka olisitkin jonkin sortin "talousnero" veronmaksamisessa, niin etpä taida olla kovin mukavaa seuraa kenellekään ;)
En ole ap, mutta tänä vuonna saan veronpalautusta muistaakseni 35 euroa. Vuodelta 2013 sain veronpalautusta 13 euroa. +/- 0 euroa voi olla vähän hankala, jos on joku vähänkin muuttuva erä, jota ei voi täysin ennustaa.
Mä maksan 20 euroa mätkyjä eli valtio lainasi minulle täysin korottomasti 20 euroa. :)
Ketä vielä herran vuonna 2018 kiinnostaa toisten verotiedot, nostaa käden ylös...
Ihmetyttää tämä porukka täällä. Miten mätkyjen ottaminen muka on idioottimaista? Ihmettelettekö verotiedoista, miten maan kovimmat bisnesmiehet ottavat jättimäisiä mätkyjä vuodesta toiseen? No minäpä selitän. Mätkyt ovat ilmaista lainaa melkein 5000 euroon saakka, sen jälkeen kymppitonniin asti 0,5%:n korolla, sitten 2%:n. Niin että jos hiukankaan tietää mitä tekee, mätkyjä kannattaa ottaa niin paljon kuin vain hiukankin pystyy. Sitähän voi alkaa lainaamaan valtiolta jo heti tammikuusta alkaen ja näin ollen lainaat valtiolta ilmaiseksi 1-2 vuoden ajaksi. Tarkoittaa käytännössä, että vaikka pörssiin sijoittamalla ehdit saamaan osinkoja jopa kahteen kertaan lainaamastasi rahasta. Mikään bisnesnero en ole, mutta olen osakesäästäjä ja kyllä vuosittainen tuotto keskimäärin lähemmäs 10%:n luokkaa on. Mikään iso salkku ei ole, mutta kyllä sieltä 3-4 tonnia tulee taas ensi keväänä osinkoja, ja siis pelkästään "korkoja" pääomasta. Teillä nousee muna pystyyn jostain tonnin pari veronpalautuksista, joissa on se muutama euro korkoa maksettu ja verokarhu tehnyt sillä samalla rahalla monin verroin voittoa ja nauraa kuinka tyhmiä ihmiset ovatkaan.
Saan 1100 e veronpalautusta, kaikki on kotitalousvähennystä remontista joka oli pakko teettää. Ihan kiva juttu.
Kavereille tulee isot palautukset ja sua harmittaa? ;D
Mulle tulee palautuksia 4200€ 😊 t: normi duunari
Mulla ei palautukset myöskään johdu muusta kuin
a) laiskuudesta, en viitsi säätää veroprosenttia kesken vuoden
b) vaikeasti ennakoitavista tuloista (vuokratulot, kotitalousvähennykset)
c) siitä, että on kivampi saada takaisin kuin maksaa mätkyjä.
Säästän kyllä pitkin vuotta, enkä laske mitään palautusten varaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ymmärrä ihmisiä jotka näkee jotain pahaa siinä että tällä tavoin ”ilmaisella lainalla” tukee oman maansa taloutta. Lisäksi on oikeasti kivaa saada veronpalautukset sopivasti joulun alla käyttöön. Jos vuoden mittaan maksaa veroja tasan sen verran ettei saa palautuksia mutta ei tule mätkyjäkään, kuulausittainen hyöty itselle on melko mitätön. Ihan peruskulutukseen sellaset pikkusummat katoais. Tuntuu paljon enemmältä kun saa sitten hyvät joulurahat.
Meillä on maanviljelystila ja kuljen vielä ulkopuolella töissä.
Mies maksaa ennakkona sen mukaan mitä verotoimisto haluaa.
Minulla on 6% pidätys palkasta ja veroilmoitus tehdään sen mukaan mitä kumpikin on tienannut, joskus minulle laitetaan maataloustulostakin osa, joskus kaikki miehelle.
Riippuen kuinka paljon olen tienannut.
Nyt minulle tulee 1900 palautusta,
Ei voi mitään
😊
Aina tää sama valitus ja ulina vuodesta toiseen. Mitä se sulta on pois, jos jengi säästää valtion kautta rahaa? Hitokseen helpompaa, ku sijoittaminen.
Miten hoidetaan kotitaloysvähennykset ja muut mm työmatkavähennys ennakkoon ettei palautuksia tule?Tyhmä kyselee...
Jaa, ihan sama olenko sun mielestä tyhmä. Aion ainakin nauttia veronpalutuksistani.
Veronpalutuksista valittaminen kertoo tyhmyydestä. Luulisi että mätkyt kertoisivat siitä enemmän.
Teen niin kuin Sieppi, joka tienasi n. 45000e ja mätkyjä tuli 9000. Ilmeisesti jätti verot kokonaan maksamatta
Mulla ainakin palautuksille on syynä se, että minun on oikeastaan mahdotonta etukäteen tietää tulenko tienaamaan vuodessa 50 000€, 100 000€ vai jotain siltä väliltä. En myöskään jaksa joka kuukausi säätää veroprosenttia, vaan laitan suoraan prosentin suunnilleen 80 000€ mukaan ja säädän sitten kerran loppuvuodesta jos näyttää siltä että tarvii. Usein tulee kuitenkin palautuksia ja mieluummin niin kuin mätkyjä.