Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä

Vierailija
14.10.2015 |

Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."

Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.

Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin? 

Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin? 

Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osaan laittaa rahaa säästöön eri kohteisiin, niin siitä huolimatta laitan veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Veronpalautukset ovat minulle ylimääräistä rahaa, jonka voin huoletta laittaa joululahjoihin. Säästöjä en moiseen tuhlaisi, niihin on eri käyttökohteet. Veronpalautuksia saan muutaman satasen, joten joku 30-40 euroa lisää kuukausituloissa ei tuntuisi missään.

Viime vuonna palkkatoimistossa sattui joku virhe, jonka vuoksi kesken vuotta veroa meni vähemmän mitä verokortin mukaan ei olisi pitänyt. Loppuvuodelle sattui vielä palkaton sairasloma, joten laskeskelin verotuksen menevän vähän maksun puolelle. Lisää maksettavaa tuli sitten 120 euroa, mutta kyllä se ihan laskulta tuntui maksettaessa.

Vierailija
62/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aika nuori (25v) ja oma työkokemus muodostuu osa-aikaista ja kesätöistä. Opiskelen siis vielä osa-aikatöiden sun muiden ohella. Silti mulla on ollut ihan 18-vuotiaasta asti tapana maksaa enemmän veroja, jotta saan ostettu joululahjat palautuksilla :) Sijoituksiinkin menee (minimisummaa kylläkin) rahaa, mutta kun ei sieltä kannata ottaa pois kun hätätapauksessa (mitä kyllä vielä näillä tuloilla käy valitettavan usein, esim. kun jokin kodinkone menee rikki, niin sieltähän se on otettava). Säästötiliä käytin joskus, mutta sieltäkin tuli aivan turhan tiheään otettua rahaa sitten omaan käyttöön. En kertakaikkiaan ymmärrä, että miksi on järkevämpää lainata rahaa pankille kuin verottajalle? (säästötili vs liikaveron maksu) Verottajalle kun laitat, niin et takuuvarmasti voi ennen joulukuuta niitä nostaa pois, ja sijoittaessa ei edes kannata nostaa pois vuosittain rahaa. Ei kai kukaan niitä veronpalautuksia maksa siksi, että kuvittelee niillä tuottoa saavansa, vaan ihan sen takia kun on kiva saada kerran vuodessa isompi summa käytettäväksi - ei säästettäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhuone-, työmatka- ja kotitalousvähennykset, asunnon vuokratulot ja kaksi asuinmaata viime vuonna sekä yleinen laiskuus olla jatkuvasti säätämässä verotusta. Siinäpä se syy meidän perheen "tyhmyyteen".

Vierailija
64/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein typerimpien ihmisten merkki on kuitenkin se, että he keskustelevat toisten verotusasioista netissä...

Vierailija
65/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, tämä veronpalautus on ikuisuusjuttu, joka jostain syystä vain tuntuu rassaavan joitakin.

Olen palkanlaskija ja vittu että rassaa työntekijät, jotka viilaa koko vuoden niitä tulojaan ja verojaan. On tyyppejä joille päivitetään 4-5 kertaa uusi verokortti. Juuri kun ehdit laskea palkan ja ajaa kaikki ep/sotu-ilmoitukset verottajalle, niin eikös se jessica laita sähköpostia että juuri faksasin uuden verokortin ja voi, voi, nyt se pitäisi kyllä sillä laskea se palkka. Ei kun kaikki uusiksi. Enemmän pidän heistä, jotka heti ilmoittavat vaan vähän suuremman % ja sillä pärjätään koko vuosi. Ei tarvitse loppuvuotena alkaa sitten vääntää kaikkien kanssa, riittääkö se vero vai eikö se riitä. No ei riittänyt, no laske uudelleen.

Vierailija
66/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa paljon tietämätöntä porukkaa. Mätkyt = ilmaista lainaa valtiolta, veronpalautus = ilmaista lainaa valtiolle. Pidä veroprosentti sellaisena, ettet ylitä jäännösveron korkorajaa mätkyissä (2700e muistaakaeni). Näin säästät rahaa. 

Kuka on väittänyt ettei tätä tiedä? Just mietin, kun isäni aina mesosi, ettei valtiolle kannata lainata, että opetankin omat lapset siihen, että maksaa sen prossa enemmän veroja.

Vierailija
67/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei saa palautuksia ja se on kade niille jotka saa.

Kaikki, siis kaikki jotka maksaa veroja, voi saada halutessaan palautuksia. Se veroprosentin säätö on maailman helpoin toimenpide. Tarvitaan vain ilmoitus palkanlaskijalle, että ottaa vaikka +5% enemmän.

Joo, mua suoraan sanoen nauratti toi :D Hassu, mitä hienoa siinä palautuksen saamisessa on? Mä otan mieluummin nettona enemmän, sijoitan sen 'ylimääräisen' tai sitten ihan vaan käytän - ostelen uusia huonekaluja yms sitä mukaa kun niitä tarvitaan, ei tarvitse laskea minkään veronpalautuksen varaan. 

AP

Luitko ap yhtään näitä vastauksia, joissa kerrottiin esim. vaihtelevista tuloista. Itse yritän aina varmistaa, ettei tulisi mätkyjä ja siksi saan aina jotain takaisin. Tänä vuonna vajaa satasen ja vähän lisää kotitalousvähennysten takia. Monet vähennykset, esim. työmatkat, saa vasta veronpalautuksina, joten siksi monet saavat isoja veronpalautuksia ja "leuhkivat" niillä.

Vierailija
68/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroehdotuksen mukaan olisin saanut viisi kymppiä takaisin. Korjauksen jälkeen tulen saamaan reilu 800 takaisin.

Voin kuvitella kuinka AP:lla ratkeilevat verisuonet päässä tällaisesta typeryydestä, mutta minä osta itselleni uuden läppärin.

Samoin kuvittelen kuinka AP:lla valuisi onnen pissat housuihin, jos saisi tonnin mätkyt. 

Hm, mä en oikeastaan tiedä miten voisin yhtäkkiä saada mätkyjä? Tai miten sellainen siis voisi tulla yllätyksenä? Ei mun pointti ollut se, että palautukset on saatanasta, vaan se, että ihmiset eivät tunnu tajuavan että siihen omaan verotukseen voi vaikuttaa. No, ei tietenkään niin että maksaa vähemmän kuin kuuluu maksaa, verottaja saa kyllä aina omansa, mutta että verot voi pitää ajantasalla, jolloin ei tule mitään yllätyksiä. Mä olen verokorttia varten ilmoittanut tulot niin tarkkaan kuin mahdollista, ja tarvittaessa hankkinut uuden kortin / nostanut prosenttia. Verovähennyksiin oikeuttavat asiat olen ilmoittanut heti, kun esim maksoin suuren remonttilaskun. Otin mieluummin pienemmän kk-prosentin ja sain enemmän käyttöön (ja säästöön) kuin että saisin isomman potin joulun alla. Minusta paljon järkevämpää näin.

Tämä kommenttini lähti siitä, kun facebookissa pienituloiset ihmiset jotka koko vuoden itkevät sitä että palkka tuli palkka meni, yhyy paska hallitus ja suunnitellut leikkaukset ja mä kuolen, yhtäkkiä hihkuvat että jee ilmaista rahaa valtiolta, nyt tämä mamma shoppaa/lähtee matkalle tms. Eikö olisikin järkevämpää fiksata se prossa jotenkin kohilleen niin, että olisi sitä rahaa pikkuisen enemmän arkikäytössä, kuin kuvitella että tämä 'yllättävä' summa on joku bonus jostain taivaasta, ja  törsätä se menemään?
AP

AP

Hyi, miten ylimielinen kirjoitus!

Vierailija
69/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos saa jonkun tonnin palautusta niin eipä sille pahemmin korkoa pankissa kerry, sama säästää muuten vaan ja sijoittaa vähän järkevämmin muita tuloja..

Vierailija
70/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroehdotuksen mukaan olisin saanut viisi kymppiä takaisin. Korjauksen jälkeen tulen saamaan reilu 800 takaisin.

Voin kuvitella kuinka AP:lla ratkeilevat verisuonet päässä tällaisesta typeryydestä, mutta minä osta itselleni uuden läppärin.

Samoin kuvittelen kuinka AP:lla valuisi onnen pissat housuihin, jos saisi tonnin mätkyt. 

Hm, mä en oikeastaan tiedä miten voisin yhtäkkiä saada mätkyjä? Tai miten sellainen siis voisi tulla yllätyksenä? Ei mun pointti ollut se, että palautukset on saatanasta, vaan se, että ihmiset eivät tunnu tajuavan että siihen omaan verotukseen voi vaikuttaa. No, ei tietenkään niin että maksaa vähemmän kuin kuuluu maksaa, verottaja saa kyllä aina omansa, mutta että verot voi pitää ajantasalla, jolloin ei tule mitään yllätyksiä. Mä olen verokorttia varten ilmoittanut tulot niin tarkkaan kuin mahdollista, ja tarvittaessa hankkinut uuden kortin / nostanut prosenttia. Verovähennyksiin oikeuttavat asiat olen ilmoittanut heti, kun esim maksoin suuren remonttilaskun. Otin mieluummin pienemmän kk-prosentin ja sain enemmän käyttöön (ja säästöön) kuin että saisin isomman potin joulun alla. Minusta paljon järkevämpää näin.

Tämä kommenttini lähti siitä, kun facebookissa pienituloiset ihmiset jotka koko vuoden itkevät sitä että palkka tuli palkka meni, yhyy paska hallitus ja suunnitellut leikkaukset ja mä kuolen, yhtäkkiä hihkuvat että jee ilmaista rahaa valtiolta, nyt tämä mamma shoppaa/lähtee matkalle tms. Eikö olisikin järkevämpää fiksata se prossa jotenkin kohilleen niin, että olisi sitä rahaa pikkuisen enemmän arkikäytössä, kuin kuvitella että tämä 'yllättävä' summa on joku bonus jostain taivaasta, ja  törsätä se menemään?
AP

AP

Nyt AP vastaa meille rehellisesti: Kuinka monta kertaa olet saanut lopputulemaksi +/- 0 euroa? Koska olet niin taitava verojen ajantasainen maksaja, niin olet varmasti onnistunut tässä monesti! Vaikka olisitkin jonkin sortin "talousnero" veronmaksamisessa, niin etpä taida olla kovin mukavaa seuraa kenellekään ;)

Vierailija
71/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu hienoa jos joku pystyy ennustamaan vuoden ansionsa niin hyvin, että verotus menee tasan. Aika moni ei kuitenkaan pysty, ja syitä voi olla monia. 

Esimerkki omasta perheestä:

Meille on tulossa yhteensä rapiat 14 000 euroa (oi kyllä!) veronpalautuksia, kahdesta maasta. Ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä ollaan.

Hillittömien palautusten syntymiseen ovat vaikuttaneet mm. maasta toiseen muutto kesken verovuoden, palkkatulon muuttuminen sairauspäivärahojen kautta äitiys- ja vanhempainrahoiksi, palkkatulon erittäin merkittävä nousu vieraassa maassa (ja verotussysteemissä), omistamamme sijoitusasunnon tyhjillään myynnissä olo (ilman vuokrataloja) kuukausia, vesivahinkoremontin aiheuttama oikeus täyteen kotitalousvähennyksen,

Vierailija
72/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin unohdin vielä kilometrikulujen vaikutuksen. 

-71

Vierailija
73/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit sä voinut ilmoittaa nuo vähennykset verovuoden aikana, jolloin veroprosentti olisi pienentynyt.

Vierailija
74/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Nyt AP vastaa meille rehellisesti: Kuinka monta kertaa olet saanut lopputulemaksi +/- 0 euroa? Koska olet niin taitava verojen ajantasainen maksaja, niin olet varmasti onnistunut tässä monesti! Vaikka olisitkin jonkin sortin "talousnero" veronmaksamisessa, niin etpä taida olla kovin mukavaa seuraa kenellekään ;)

En ole ap, mutta tänä vuonna saan veronpalautusta muistaakseni 35 euroa. Vuodelta 2013 sain veronpalautusta 13 euroa. +/- 0 euroa voi olla vähän hankala, jos on joku vähänkin muuttuva erä, jota ei voi täysin ennustaa.

Vierailija
75/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku, paljonko korko on veronpalautuksissa? 

Palautuksille maksettavat korot

Useimmille veronpalautuksille maksetaan korkoa. Korkoa maksetaan, jos siitä on erikseen säädetty laissa. Korkoa lasketaan yleensä veron maksupäivästä alkaen takaisinmaksupäivään asti. Eri verolajien palautuskorko on sama: Suomen Pankin vahvistama viitekorko, josta on vähennetty 2 prosenttiyksikköä. Viitekorkona käytetään kalenterivuotta edeltävälle puolivuotiskaudelle vahvistettua korkolain mukaista viitekorkoa. Palautuskorko on kuitenkin aina vähintään 0,5 %. Palautuskoron määrä tarkistetaan vuosittain. Vuosina 2014 ja 2015 palautuksille maksettava korko on 0,5 %.

Verotilillä on käytössä hyvityskorko. Sitä lasketaan verotilin saldolle, jos saldo on positiivinen. Hyvityskorko on Suomen Pankin vahvistama viitekorko, josta on vähennetty 2 prosenttiyksikköä. Hyvityskorko on kuitenkin aina vähintään 0,5 %. Vuosina 2014 ja 2015 hyvityskorko on 0,5 %. Hyvityskorko ja palautuskorko ovat samansuuruiset.

Vierailija
76/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkää nyt vielä rautalangasta: miksi on eri makuuttaa rahoja tilillä kuin verottajalla?

Vierailija
77/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein typerimpien ihmisten merkki on kuitenkin se, että he keskustelevat toisten verotusasioista netissä...

Onko siinä jotain salattavaa jollakin? Sattuiko arkaan paikkaan?

Vierailija
78/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

No miksi et kertonut tätä tuossa aloitusviestissä? Emme me ole mitään ajatustenlukijoita täällä, senkin pönttö.

Vierailija
79/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Oletko vähän yksinkertainen? Ei kaikilla ole aikaa ja halua eikä tarvetta miettiä tuloja sentilleen. Esim pelialalla oleva mieheni tienaa 2500 -13 000 e kuukaudessa, vuositulot vaihtelevat 35 0000 - 60 000 euroon. 

Vierailija
80/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Oletko vähän yksinkertainen? Ei kaikilla ole aikaa ja halua eikä tarvetta miettiä tuloja sentilleen. Esim pelialalla oleva mieheni tienaa 2500 -13 000 e kuukaudessa, vuositulot vaihtelevat 35 0000 - 60 000 euroon. 

Miten sillä pelialalla noin paljon vaihtelee? Olen viidettä vuotta pelialalla palkanlaskijana eikä ole tuollaista tullut koskaan vastaan. Bonarit tulee joko kvartaaleittaib tai puolivuosittain, ylitöitä ei teetätetä eikä päivystyksiä ole. Aika omituinen ja mulle täysin vieras käytäntö!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme