Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä

Vierailija
14.10.2015 |

Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."

Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.

Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin? 

Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin? 

Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Mulla niin epäsäännölliset tulot että mahdotonta ennakoida. Kuukausitulot vaihtelee noin 1000-5000e. Joten varman päälle on maksaa enemmän veroa ja saada palautus kuin joulun alla maksella verottajalle tonnikaupalla takaisin. En tässä mitään tyhmyyttä näe. Mulle sopii tällainen. Ja kiva tosiaan et joulun alla tulee plussaa, ei miinusta.

Vierailija
122/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Mulla niin epäsäännölliset tulot että mahdotonta ennakoida. Kuukausitulot vaihtelee noin 1000-5000e. Joten varman päälle on maksaa enemmän veroa ja saada palautus kuin joulun alla maksella verottajalle tonnikaupalla takaisin. En tässä mitään tyhmyyttä näe. Mulle sopii tällainen. Ja kiva tosiaan et joulun alla tulee plussaa, ei miinusta.

Minulla vähän sama homma. Kuukausitulot vaihtelee 2500-7000 euroon kuukaudessa sen mukaan, kuinka paljon teen töitä. Lisäksi työmatkat ovat 2km-80km.

En ole mielestäni tyhmä, vaan laiska, kun en jaksa joka kuukausi tilata uutta laskelmaa verokortista. Menkööt mitä suurinpiirtein arvioin. Lisäksi jokaiseen paikkaan on eri verokortti. Joskus on tullut takaisin 3000 euroa, joskus olen maksanut parisataa euroa takaisin,

Hyvä kun yleensäkin on töitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari työtä joten toisesta meni isot verot.

Vierailija
124/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmeisesti ymmärrä miten verotus toimii kun lasken joka kerta paljonko haluan palautusta ja muutan veroprosenttia ylöspäin sen mukaan. Sillä on hyvä maksaa kerralla lämmitysöljysäiliön täyttö pois, hankalampi olisi säästää vuoden mittaan palkasta . Tai sitten maksaa korkeampi hinta osamaksulla. Mistä muuten luulet että palautuksiin ei makseta korkoa? Isompi korko siihen tulee kuin pankkitilille.

Vierailija
125/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden verran olen loikoillut työmarkkinatuella ja sellaiset 600 euroa tulee veronpalautuksia. Rankkaa tämä veronmaksajana oleminen:)

Vierailija
126/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€ mätkyjä ja ihan tarkoituksella pidin liian pientä prosenttia. Ei ole mulle ongelma.

Vierailija
127/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, taas näitä. Eli, ihmettelet ap sitä että miksi ette joka kk sijoita rahaa? No, voin puhua vain omalta osaltani, mutta mulla menee joka kk 300e rahaa sijoitustilille. Laitan myös säästöön toiselle tilille rahaa joka kk tarpeen mukaan. Veronpalautuksia saan nyt n. 2900e, sekin on ollut ihan tarkoituksellista. Miehelleni tulee vähän enemmän. Näillä rahoilla lähdemme jouluksi ja uv hyvillä mielin Malediiveille.

En vain osaa pitää itseäni tyhmänä, vaikka veronpalautuksia saankin.

voi kun kuulostaa ihanalta ja ilmastokin kiittää. Mukavaa lentoa!

Vierailija
128/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nyt jaksa muutaman tonnin pikkuhilujen vuoksi käyttää aikaansa  veroprosentin tarkistuksiin. On parempaakin tekemistä.

Onhan se toki ap:n kaltaisten vähätuloisten keskuudessa toki merkittävä tekijä vuosibudjetissa että saa hankittua, mitä nyt te syöttekään, makaroneja tjsp.

Vierailija
129/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidetaan kotitaloysvähennykset ja muut mm työmatkavähennys ennakkoon ettei palautuksia tule?Tyhmä kyselee...

Verokortti verkossa -palvelussa. Sinne vaan ilmoitukset vähennyksistä niin se laskee sulle uuden veroprosentin, eikä kevään esitäytettyä veroilmoitustakaan tarvitse enää korjata.

Vierailija
130/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?

Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?

Minulla on 6 pankkitiä enkä yhdestäkään maksa erikseen mitään.

Vierailija
131/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sami12345 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidetaan kotitaloysvähennykset ja muut mm työmatkavähennys ennakkoon ettei palautuksia tule?Tyhmä kyselee...

Verokortti verkossa -palvelussa. Sinne vaan ilmoitukset vähennyksistä niin se laskee sulle uuden veroprosentin, eikä kevään esitäytettyä veroilmoitustakaan tarvitse enää korjata.

Toimii niinkuin miten takautuvasti?Työ tehdään nyt eli palautus tulisi tälle vuodelle,vaikuttaako siis ensivuoden prosentteihin?

Vierailija
132/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työmatkavähennys huomioitu veroprosentissa.

Vierailija
133/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on tapa, mielummin maksan kuukaudessa liikaa veroa kuin makselen sitten mätkyjä.

Itellä kyse ei ole siitä ettenkö osaisi säästää. Nyt jo joka kuussa osa tuloista menee suoraan säästötilille. Ja veronpalautuksetkin menee suoraan sille tilille.

Vierailija
134/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, taitaa ap järjenjuoksussa olla jotain vikaa, jos toisia pitää haukkua tyhmiksi. Jos ei ymmärrä toisten valintoja, niin voi opetella ajattelemaan laajemmin, jos vain kapasitetti riittää.

Veronpalautus ei sulje sijoittamista mitenkään pois. Ihan samalla tavalla voi laittaa rahaa osakkeisiin, rahastoihin, sijoitusasuntoihin tms, vaikka veroprossa ois vähän korkeampi. Itse ainakin hajautan sijoituksia ja 1000-3000 euron palautukset (vähennyksistä ja tuloista riippuen) joko sijoitan joulukuussa eteenpäin, käytän matkusteluun tai hankintoihin.  Satasella ei edes kannata ostaa osakkeita kulujen takia. Tilillähän pitäisi olla rahaa useamman kuukauden palkan puskuria, eikä tilillekään makseta tällä hetkellä korkoja (inflaation otettua huomioon), joten ei veronpalautus ole yhtään sen huonompi tapa säästää pahan päivän varalle.

P.S. Voin vielä paljastaa ap:lle, ettei veronpalautusmäärä ole älykkyysosamäärän mittausväline tai -asteikko.

T.Veroasiantuntija

Vierailija
135/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siitä, että on teettänyt kotitalousvähennyksen alaista työtä kotonaan.

Vierailija
136/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta taas tuo veronpalautuskikka on tavallaan varma tapa saada ne joulurahat. Aika monesti sitä kuluttaa sitä enemmän, mitä enemmän rahaa on ja jos on oikeasti herkkä ostamaan impulsiivisesti, sitä voi helposti jättää joinain kuukausina sijoituksen laittamatta ja ostaa sen sijaan jotain.

Vierailija
137/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, taitaa ap järjenjuoksussa olla jotain vikaa, jos toisia pitää haukkua tyhmiksi. Jos ei ymmärrä toisten valintoja, niin voi opetella ajattelemaan laajemmin, jos vain kapasitetti riittää.

Veronpalautus ei sulje sijoittamista mitenkään pois. Ihan samalla tavalla voi laittaa rahaa osakkeisiin, rahastoihin, sijoitusasuntoihin tms, vaikka veroprossa ois vähän korkeampi. Itse ainakin hajautan sijoituksia ja 1000-3000 euron palautukset (vähennyksistä ja tuloista riippuen) joko sijoitan joulukuussa eteenpäin, käytän matkusteluun tai hankintoihin.  Satasella ei edes kannata ostaa osakkeita kulujen takia. Tilillähän pitäisi olla rahaa useamman kuukauden palkan puskuria, eikä tilillekään makseta tällä hetkellä korkoja (inflaation otettua huomioon), joten ei veronpalautus ole yhtään sen huonompi tapa säästää pahan päivän varalle.

P.S. Voin vielä paljastaa ap:lle, ettei veronpalautusmäärä ole älykkyysosamäärän mittausväline tai -asteikko.

T.Veroasiantuntija

Itsekkin ihmettelen aloitusta. Suurinta parkua tuntuvat pitävän mätkyjen saajat. Ollaan niin, että ei ole jouluksi rahaa, kun joutuu maksamaan kauheat mätkyt.

Missä ne sijoituksiin pannut rahat nyt onkaan, kun se pienempi vero laitettiin palautuksiin. Vai laitettiinko sittenkään. Se raha taisi mennäkkin kulutukseen ja siitä ei ole mitään jäljellä.

Kyllä ne mätkyjen saajat leuhottaa enemmän. Toisena on ne, jotka valittaa, ettei tule takaisin, kuin pari euroa, että olis kyllä kiva saada joulun alla palautuksia.

Vierailija
138/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo harva sitä tulojaan kovin tarkkaan tietää alkuvuodesta. Itselläni ylityöt vaikuttaa paljon, enkä tiedä paljonko niitä teen vuodessa 0-330 tunnin väliltä. Itse korjaan verokorttini yleensä alkusyksystä, kun tulot loppuvuodelle tiedossa yleensä satasien tarkkuudella, koska työ on kausiluonteista ja kovimmat kiireet keväällä ja kesällä. Otan siis veronpalautukset tällä tavoin jo yli vuotta etukäteen. Tälläkin kertaa sain prosentin lähelle nollaa.

Vierailija
139/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta taas tuo veronpalautuskikka on tavallaan varma tapa saada ne joulurahat. Aika monesti sitä kuluttaa sitä enemmän, mitä enemmän rahaa on ja jos on oikeasti herkkä ostamaan impulsiivisesti, sitä voi helposti jättää joinain kuukausina sijoituksen laittamatta ja ostaa sen sijaan jotain.

Hehheh, vituiksi menee ensi vuonna teidän osaamattomien haaveet joululahjasäästöistä kun veronpalautuksia aletaan maksamaan jo elokuussa. Teille kädestä suuhun eläjille on mahdotonta säästää ne hilut jouluun saakka. Ette varmaan saa yölläkään unta jos tilillä on satanenkin ylimääräistä 😁

Vierailija
140/166 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ple rahasta tiukkaa, niin verottaja maksaa palautukselle paremman koron kuin pankki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä