Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä
Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."
Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.
Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin?
Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin?
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kateellisten panettelua. Jos on liikaa maksanu niin on oikeutettu saamaan ne takaisin. Ei siinä sen kummempaa ole.
Minäkään en nyt ihan ymmärrä, että mitä kateutta aiheuttavaa palautuksissa on? Ei se ole mitään ns. ylimääräistä rahaa, vaikka moni tuntuu siihen sillä tavalla suhtautuvan.
Jos saa joka vuosi takaisin tonnin luokkaa, niin kyllä silloin veroprosentti on pielessä. Ja useimmat näistä tietämistäni isojen palautusten saajista pitkin verovuotta valittavat rahan vähyydestä, eikö sitä suuremmalla syyllä kannattaisi pistää ne prossat kuntoon.
Kas kun tulee tuhansia kilometrejä ajettua työmatkoja vuodessa, verottaja antaa niistä takaisin. Joka vatun vuosi säädän veroprosentin tahallani alas, jotta saan ensin mätkyt, sitten infoan verottajaa kilometreistäni (jotka tiedän vasta vuoden vaihtuessa) pyrkimyksenäni saada ne mätkyt nollattua. Joka vatun vuosi käy kuitenkin niin, että palautusta tulee kaikesta kikkailusta huolimatta.
Olen AP:n kanssa täysin samoilla linjoilla. Vähennykset ovat tottakai hyvä syy saada veronpalautuksia, mutta muuten mielestäni 2000 palautukset ovat keskimäärin yhtä idioottimaiset kun 2000 euron mätkyt - taloustilanteesta riippuen. Nykyisillä koroilla veronpalautukset ovat ehkä vähän mätkyjä kannattavammat, mutta korkeiden korkojen aikana veroja kannattaa melkeimpä maksaa liian vähän jos rahoille osaa tehdä itse parempaa tuottoa. Kuitenkin aina kannattaa tähdätä sinne nollahyvityksiin.
Huomasin kesällä maksaneeni vahingossa aivan liikaa veroja tuloistani. Tuloni ovat epäsäännölliset ja palkanlaskenta oli käyttänyt virheellisesti kuukausikohtaista tulorajaa vuosikohtaisen sijaan. Veroprosenttia voi onneksi säätää pitkin vuotta ja nyt minun ei ole tarvinnut maksaa euroakaan veroa loppuvuonna.
Saan takaisin 1400e. Olen perhepäivähoitaja ja saamani kulukorvaukset ovat sellaisia ettei niitä pysty arvioimaan tarkkaan etukäteen, eikä aina edes peruspalkkaa. Samoin en tiedä etukäteen vuoden aikana kertyviä työvähennyksiä. Enkä osaa olla ennustaja ja sanoa mitkä niistä vähennyksistä verottaja sattuu tänä vuonna hyväksymään, kas kun tuntuu olevan ihan käsittelijäkohtaista. Näin on pakko arvoida veroprosentti sellaiseksi etten ainakaan saa mätkyjä, niitä ei makseta tonnin tilistä. Ja saan näin takaisin joka vuosi. Ei mua haittaa, eikä haittaa sekään että pidät tyhmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?
Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?
No ei mun tilini Nordeassa ainakaan mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ruoka on hyvin kallista. Ostatko ap ruuan Suomesta vai tilaatko elintarvikkeet ja kaiken mitä pystyy ulkomailta? Minä tilaan paljon ruokaa ja taloustavarat (paitsi tuoreet) Saksasta.
Anteeksi? En ole ihan varma mitä haet takaa tällä..
AP
Säästätkö sinä tilaamalla elintarvikkeita ja muuta tavaraa ulkomailta, netistä? Mun mielestä se on hiukan tyhmää maksaa ylihintaa suomalaisista tavaroista.
Vierailija kirjoitti:
Saan takaisin 1400e. Olen perhepäivähoitaja ja saamani kulukorvaukset ovat sellaisia ettei niitä pysty arvioimaan tarkkaan etukäteen, eikä aina edes peruspalkkaa. Samoin en tiedä etukäteen vuoden aikana kertyviä työvähennyksiä. Enkä osaa olla ennustaja ja sanoa mitkä niistä vähennyksistä verottaja sattuu tänä vuonna hyväksymään, kas kun tuntuu olevan ihan käsittelijäkohtaista. Näin on pakko arvoida veroprosentti sellaiseksi etten ainakaan saa mätkyjä, niitä ei makseta tonnin tilistä. Ja saan näin takaisin joka vuosi. Ei mua haittaa, eikä haittaa sekään että pidät tyhmänä.
Sen sijaan että sitä rahaa lainaa varmuuden vuoksi verottajalle, voisi sitä tallettaa yhtä hyvin omalle tilleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että sitä rahaa lainaa varmuuden vuoksi verottajalle, voisi sitä tallettaa yhtä hyvin omalle tilleenkin.
Mikä tekee siitä fiksumpaa?
Minä saan takaisin 50e ja mieheni 150e. Viime vuonna tilanne oli, että minä sain palautuksia 1000e ja mies mätkyjä 200e, joten onhan tämä nyt verosuunnittelun kannalta paremmin onnistunut vuosi.
Kyllä se toisaalta on kiva saada iso raha ns. yllättäen takaisin joulukuussa. Monet voivat ostaa sillä esimerkiksi joululahjat jos raha muutoin polttaa taskuun reiän eikä säästäminen onnistu. Ymmärrän kaikkia muita kuin niitä, jotka saavat tuhansien eurojen mätkyt omaa tyhmyyttään. "Musta oli niin kivaa, kun oli enempi rahaa käytössä kuukausittain, mut en mä nyt tajua millä mä tämän maksan".
Jos saan n. 300-700€ veronpalautusta niin en todellakaan pidä itseäni hölmönä, koska kuukausi palkasta se ei ole paljon p#*kaa**n pois. Kiva kun saa joulun alla joululahja rahat, niin ei tarvitse erikseen säästää. Ei kyllä noin pienistä summista kauhean korkeat korot kerry, pitää alkaa puhua tuhansista että jotain huomaa. Ilmainen laina valtiolle, mitä sitten? Saan kuitenkin ne takaisin 😄 hieman jälkikäteen, mutta kumminkin. En näe ongelmaa ja tulen jatkossakin laittamaan veroprosentin liian korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?
Eikö pankkitunnukset maksa? Vai nostatko rahaa konttorista, se se vasta maksaa. Onko tiliin liitetty korttia?
Riippuu tilanteesta.
Itse olen yrittäjä, joten ennakoiden arvioiminen on aika vaikeaa. Aina ei tiedä miten kukin yritystoimita menee + kuinka pääomatuloja tulee + miten käy vuokratulojen.
Itselläni vasta 2 tai parhaassa tapauksessa 3 verotuspäätös on lopullinen. Pahimpina vuosina on ensimmäinen lappu näyttänyt 9.000€ palautusta ja lopullisessa verotuksessa olen joutunut maksaan muutaman satasen lisää veroja.
Lasken joka vuosi veroilmoitusta tehdessä miten mielestäni käy. VIelä yhtenäkään vuonna en ole ollut täysin samaa mieltä verottajan kanssa. Mutta yleensä pääsemme noin 1 500€ tarkkuuteen. Joka riittää mulle. Ja mielelläni maksan vähän ylimääräistä sisään, kun saan 9.000€ mätkyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee siitä fiksumpaa?
Ei yllätä yhtään, että tähän ei osata vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pankkitunnukset maksa? Vai nostatko rahaa konttorista, se se vasta maksaa. Onko tiliin liitetty korttia?
Ei maksa. Kortteja on riittävästi.
No entä sitten? Ei aina tarvitse olla fiksu tai viisas. Kyllä mä ainakin myönnän tekeväni virheitä. Ja toisaalta, haluan palautusta. Miten se on muilta pois? Muiden palautukset tai mätkyt ei ole itseäni kiinnostava asia johon jaksaisin käyttää energiaani.
Minulla johtuu laiskuudesta, koska en jaksa vekslata veroprosenttia montaa kertaa vuodessa. Menkööt tarpeeksi varmasti, ettei tule ainakaan mätkyjä. Palkkani maksaa kolme eri työpaikkaa, mihin teen töitä. Koen, että on helpompi pitää isompia veroprosentteja koko vuoden, jos sattuukin tulemaan loppuvuodesta todella paljon töitä. Jos töitä ei riitä kovin paljoa, niin sitten tulee takaisin palautuksia.
Käteen jää joka kuukausi ihan tarpeeksi ja jää säästöönkin, joten se satanen pari, mikä saattaa tulla sellaisista vuosista takaisin, jolloin ei töitä ollutkaan kovin paljoa, ei talouttanu kaada.
Hoitaja, keikkalainen, joka ei voi tietää koskaan varmasti, onko vuoden tulot 35000, vai 45 000
Itelle tulee tänä vuonna 1500e saatavia. Viime vuonna 900e mätkyjä. Molemmat palkanlaskijan mokasta. Onneksi työpaikka vaihtui, sillä itse koen molemmat tilanteet ärsyttäviksi. Ei tarvitse enää tapella idiootin palkanlaskijan kanssa, että miten homman kuuluu mennä. Itse kun ihan oikeasti olisin tarvinnut tuon reilun 100e/kk elämiseen.
Onpa paljon tietämätöntä porukkaa. Mätkyt = ilmaista lainaa valtiolta, veronpalautus = ilmaista lainaa valtiolle. Pidä veroprosentti sellaisena, ettet ylitä jäännösveron korkorajaa mätkyissä (2700e muistaakaeni). Näin säästät rahaa.
Sitä ollaan niin huolissaan toisten rahoista, että saat itsesi kuulostamaan typerykseltä :D.