Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsia osaavat! Onko oikein sanoa:

Vierailija
11.10.2015 |

Friska! Jag kan väl. Hoppas att du kan också. Punkt sett!

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kuulkaa tää natiivi svenskatalande oikeassa, hoppas on APUVERBIN KALTAINEN VERBI, jonka vuoksi pääverbi on PERUSMUODOSSA. Eli hoppas du må bra on kieliopillisesti oikein! Ha!

terkuin, ruotsin opiskelija;)

Puhu jatkossa itse väärin jos haluat, mutta älä sentään opeta muille tuota.

Jos opettajaksi haluat niin neuvoisin myös luopumaan tuosta vahingoniloisesta asenteesta ("Ha!") kun joku mielestäsi puhuu väärin, sen takia nimittäin niin iso osa suomalaisista saa pysyviä asennevammoja kieltenopiskelua kohtaan eivätkä uskalla käyttää vieraita kieliä vaikka osaisivat vähintään kohtalaisesti. 

Vierailija
42/43 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän oma kommentti. Itse olen töissä äidinkieleltään ruotsinkielisen pomon alaisuudessa ja teen jonkin verran töitä myös ruotsiksi, mm. kirjoitan joskus tarjouksia tai oikoluen pomon tekemiä tarjouksia. Monta kertaa tullut vastaan tilanteita, joissa lauserakenne tuntuu oudolta. Vastaus on joka kerta, ei suomenruotsissa noin sanota. Mm. futuurin ska-muotoa ei kuulemma lainkaan käydetä ainakaan Pohjanmaalla. Puhekielessä on hyvin yleistä jättää verbit kokonaan pois tai lausua ne niin, ettei ärrä kuulu. Esimieheni on syntyperäinen vaasalainen. 

Suomen ja Ruotsin välillä on kyllä eroja, mutta ne liittyvät lähinnä yksittäisiin sanoihin. Kirjakielen kieliopissa eroja ei ole niin paljoa. Murteissa on toki valtavia eroja. Miten pomosi sanoisi "Vi ska åka imorgon" jos ei futuurissa? 

Varmaan vi kommer att åka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smör mamma, julsex kommer tillbaka! (voi äiti, joulukuusi palaa)

Villmanstrand? (haluaako mies rantaan?)

Köpenhavn! (osta yksi satama)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi