Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

riitatilanne työpaikan siivoojan kanssa

Vierailija
11.10.2015 |

Hei nyt olisi neuvot tarpeen. Minulla ja työpaikan siivoojalla on kiusallinen tilanne, hän on suuttunut palautteesta ja nyt minusta tuntuu että työpistettäni ei ole asiallisesti siivottu. Minulla on pölyherkkyys joten asianmukainen siivous on ensiarvoista (riitakuvio liittyy tähän). Miten edetä? En haluaisi eskaloida tilannetta joten toimiiko se jos ottaa siivoojan työnantajaan suoraa yhteyttä? Haluan välttää ikäviä yhteenottoja. Työpaikka on toimisto ja siivous on ostettu palvelu.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kans työpisteet pölyiset, en tajua näitä nykyisiä sopimuksia että otetaan rätillä vaan joskus ja jouluna ja vaan tietystä kohdasta. Siivooja meilläkin 8h/pv joten luulis ehtivät, mutta kun on kovempi ajella pesukoneella pitkin hallia. Ei tarvi ees kävellä.

Vaihda sitten siivousalalle! On muuten pulaa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla hyvistä työntekijöistä, mutta asenteestasi päätellen et sellainen ole. 

Vierailija
22/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lukee sopimuksessa, että pölyt pyyhitään alle 150 cm korkeudella olevilta horisontaalisilta pinnoilta, ei siis 180 cm korkean hyllyn päältä. Jos siellä on pölyä, se ei kuulu siivousfirmalle. Siitä saa valittaa, siitä saa ottaa kuvia, mutta sitä ei perussiivouksen yhteydessä siivota.

Onko tuo 150 cm joku siivojien max pituus?

Koska tämä selittää miksi meidän huoneen hyllyn päältä ei siivota, taitaa olla 160 cm korkea ja näen sen mainiosti 180 cm korkeudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lukee sopimuksessa, että pölyt pyyhitään alle 150 cm korkeudella olevilta horisontaalisilta pinnoilta, ei siis 180 cm korkean hyllyn päältä. Jos siellä on pölyä, se ei kuulu siivousfirmalle. Siitä saa valittaa, siitä saa ottaa kuvia, mutta sitä ei perussiivouksen yhteydessä siivota.

Onko tuo 150 cm joku siivojien max pituus?

Koska tämä selittää miksi meidän huoneen hyllyn päältä ei siivota, taitaa olla 160 cm korkea ja näen sen mainiosti 180 cm korkeudesta.

Ei sillä ole mitään tekemistä siivoojien pituuden kanssa. Kyse on siitä, että on ostettu tietty määrä työtä, joka ehditään tietyssä ajassa tekemään. Tämä työ on määritelty etukäteen ja laskettu, paljonko aikaa mikäkin työvaihe vie. Kurkottamista vaativa hyllyjen ja kaappien päällysten siivoaminen vie liikaa aikaa, siksi se ei yleensä sisälly sopimukseen.

Vierailija
24/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari viikkoa sitten hotelliyön Suomessa surkeasti (jo pitempään) siivotussa huoneessa.

Respassa sanottiin syyksi juuri tuo ulkoistus.

Se oli helmihetki, kun lapsen unilelu putosi hotellihuoneen sängyn alle ja siellä se nökötti edellisen yöpyjän käytettyjen kondomien vieressä. Tai kun piti pyytää uudelleen siivous, kun wc pytyn edessä oli kuivunut haiseva virtsalammikko.

Kyseessä ihan 100-120 € maksavat hotellihuoneet.

Vierailija
25/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vähän huono konfliktitilanteissa, helposti menee yli ja henkilökohtaisuuksiin. Se on tätä temperamenttisen ihmisen elämää. En lähde nyt availemaan palautetilannetta sen enempää, mutta fakta on että pölyä löytyi. Oletan että siivousfirma ratkaisee ongelman siivoojan kanssa ja varmaan jos ovat ammattimaisia joku anteeksipyyntökin on odotettavissa? AP.

Vai että "temperamenttinen" ihminen on mennyt henkilökohtaisuuksiin? Haukuit kenties lihavaksi, laiskaksi lehmäksi vai mitä?

Sitten odottelet anteeksipyyntöä? Siinähän toivottavasti odottelet lähinnä potkuja. Tavallinen viikkosiivous ei ole mikään pölysaneeraus, ei sinullekaan, vaikka kuinka temperamenttinen olisit. 

Vierailija
26/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä pöly ei kerro että onko siivottu sopimuksen mukaisesti, tärkeintä on että MISSÄ pölyä on ollut. Esim. työpöydän pinta ja lattialla olevat sähköjohdot ovat usein ei-saa-koskea -aluetta, eli siivoja ei sopimuksen mukaan  saa heiluttaa edes pölyhuiskaa työpöydän monitorin taakse kertyneen pölykoiran suuntaan. Sen sijaan jos oven takana on pölykasa, niin sen siivoaminen oletettavasti sisältyy siivoussopimukseen. Mutta muista tosiaan ettei erityistason siivous kuulu perussopimukseen vaan siitä pitää erikseen sopia.

Vierailija
27/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap. kotonasi vähemmän pölyä kuin työpaikallasi ?

Joskus on käynyt niinkin että työntekijä on aikansa pitänyt meteliä ja sitten on huomattu että koti onkin se pölypesäke :)

Vierailija
28/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari viikkoa sitten hotelliyön Suomessa surkeasti (jo pitempään) siivotussa huoneessa.

Se oli helmihetki, kun lapsen unilelu putosi hotellihuoneen sängyn alle ja siellä se nökötti edellisen yöpyjän käytettyjen kondomien vieressä. Tai kun piti pyytää uudelleen siivous, kun wc pytyn edessä oli kuivunut haiseva virtsalammikko.

Tämä tietysti on jo asiallinen valituksen paikka mitä suurimmassa määrin. 

Alkuperäisessä tapauksessa oli löytynyt pölyä, vähän eri asia nyt. 

Vierailija
29/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap. kotonasi vähemmän pölyä kuin työpaikallasi ?

Joskus on käynyt niinkin että työntekijä on aikansa pitänyt meteliä ja sitten on huomattu että koti onkin se pölypesäke :)

Huomattu? Jonkinlainen siivoustarkastus työpaikan puolesta työntekijän kotiin vai millä tavoin tämä huomaaminen on tapahtaunut :)

Vierailija
30/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pölyherkkyys kuten ap:llä niin saatetaan hyvinkin jossain vaiheessa kysyä että missä sitä pölyä on. Jos pölyä on kotona enemmän kuin työpaikalla niin vaikea sitä on lääkärin antaa sairauslomaa pölyn takia.

Tottahan toki me itsekkin tiedämme onko niitä "villakoiria" enemmän kotona kuin toimistossa ja avoimia kun ollaan niin kerrotaan että se niiskuttaminen johtuukin niistä kodin olosuhteista, mutta kun se on se oma laiskuus mikä sen aiheuttaa.....ei ole sitä toista ihmistä jolle antaa "rakentavaa palautetta".

Vierailija
31/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vähän huono konfliktitilanteissa, helposti menee yli ja henkilökohtaisuuksiin. Se on tätä temperamenttisen ihmisen elämää. En lähde nyt availemaan palautetilannetta sen enempää, mutta fakta on että pölyä löytyi. Oletan että siivousfirma ratkaisee ongelman siivoojan kanssa ja varmaan jos ovat ammattimaisia joku anteeksipyyntökin on odotettavissa? AP.

Repesin tämän kommentin yhteen yläpeukkuun. Onko vaikeaa arvata kuka sen antoi?

Vierailija
32/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun lärvin saisi pyyhkiä pyttyliinalla oikein kunnolla! :D Tekisin sen enemmän kuin mielelläni...

Vierailija
33/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tietysti on jo asiallinen valituksen paikka mitä suurimmassa määrin. 

Alkuperäisessä tapauksessa oli löytynyt pölyä, vähän eri asia nyt. 

Siellä sängyn alla oli tietenkin myös kasa pölyä, ei selvästikään kuulunut siivousalueeseen, äänestin myös jaloillani ko. hotelliin en mene, koska valinnanvaraa ko. paikkakunnalla on.

Vierailija
34/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tyypillistä. Asiaa kieputetaan kysyjän syyksi eikä mitään hyödyllisiä neuvoja tarjota. Taas nähdään miten nainen on naiselle susi, koulutettu uranainen näkyy olevan monille kipupiste täällä. Kiitos asiallisesti vastanneille, en ole siis yksin vastaavan ongelman kanssa.
Myönnän olevani temperamenttinen ja hankala ihminen, mutta silti asiakaspalvelutilanteessa kuuluisi palveluntarjoajan pyrkiä ratkaisukeskeisyyteen. Minulla on kovat vaatimukset itselleni työssäni, ja sitä kautta edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään. AP.

Vierailija
35/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tyypillistä. Asiaa kieputetaan kysyjän syyksi eikä mitään hyödyllisiä neuvoja tarjota. Taas nähdään miten nainen on naiselle susi, koulutettu uranainen näkyy olevan monille kipupiste täällä. Kiitos asiallisesti vastanneille, en ole siis yksin vastaavan ongelman kanssa.
Myönnän olevani temperamenttinen ja hankala ihminen, mutta silti asiakaspalvelutilanteessa kuuluisi palveluntarjoajan pyrkiä ratkaisukeskeisyyteen. Minulla on kovat vaatimukset itselleni työssäni, ja sitä kautta edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään. AP.

Minä pyysin heti ekassa viestissä avaamaan tilannetta tarkemmin, muttet sitä tehnyt. Siksi et ole ainakaan minulta saanut mitään neuvoja.

Turha mistään uranaisesta ja kipupisteistä höpöttää. Täällä on jo monet muutkin yrittänyt sanoa, että olet mahdollisesti itse nyt väärässä, mutta et sitä suostu myöntämään vaan sokeasti uskot olevasi oikeassa ja muiden pitäisi kumartaa edessäsi koska nyt vaan satut olemaan tempperamenttinen uranainen. 

Kuten jo siinä tokassa viestissä sanoin, tärkeintä on edelleenkin selvittää, mitä toimistonne ja siivousfirman välisessä sopimuksessa lukee (ja tätä et ole kertonut, joten paha mitään neuvoja mennä antamaan taikka valitsemaan kiistassa oikeassa olevaa!).

Et voi vaatia odotusten ylittämistä jos sinun toimistosi ei siivojalle suostu maksamaan perussiivousta enempää :D Muista, että vaikka oletkin kuin menestynyt dynaaminen uranainen, se siivoja EI OLE SINUN ALAINEN. Ainut oikea paikka, johon valituksen voit osoittaa on EDELLEENKIN se ihminen, joka vastaa toimistonne siivoussopimuksista ja joka puolestaan on yhteydessä siivousfirmaan, JOS SIIHEN ON AIHETTA.

Melkoisen pirttihirmun kuvan olet kyllä viesteilläsi itsestäsi maalannut, säälin jo sitä siivoojaa,joka hyökkäyksesi kohteeksi on joutunut :( Rivien välistä luettuna se on ainut, joka tässä tilanteessa olisi anteeksipyynnön ansainnut.

Vierailija
36/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran ollut mukana valitsemassa siivoojaa kilpailutuksen jälkeen. Tarjoukset olivat monisivuissa ja kaikissa oli mainittu mm. tuo että pölyjen pyyhintä enintään 150 cm korkeilta pinnoilta sekä puhtailta pinnoilta, työpöydillä olevien tavaroiden ja sähkölaitteiden (mm., näitä oli pitkä lista, mikä ei kuulu) pinnoilta siivoamine ei kuulu. Eli ap oikea osoite on siivousfirma ja esimiehesi, ei siivooja, joka tekee vain sen mitä on ohjeistettu tekemään.  Sillä ei ole mitään tekemistä koulutustasosi kanssa. 

Vierailija
37/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:DDD

No joo. Aika hyvä. Jos nyt kuitenkin sattuisi olemaan tosi tilanne, niin sellaisen neuvon annan että sitä omaa hankalaa persoonaa kannattaa kehittää parempaan suuntaan. Tulee itsellekin elämä vähän helpommaksi. Ja semmonen periaate että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Eli jos siivouksen taso ei tyydytä, niin pomoon tai siihen henkilöön yhteys joka vastaa siivouspalveluiden hankkimisesta. Sillä tavoin selviää mitä sopimuksessa on sovittu. Ja se, onko sitä noudatettu. Mielestäni jokaiselle normaalijärjellä varustetulle henkilölle ihan peruskauraa. Ihmisille raivoaminen ei paranna tilannetta, eikä se kerro tilanteesta mitään. Ainoa mistä raivoaminen kertoo on itse raivoaja. Että hän on sivistymätön ja kommunikaatiokyvytön reppana, ei suinkaan hauskasti "temperamenttinen".

Vierailija
38/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyviä neuvoja on ap:lle tullut.

Vierailija
39/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerran ollut mukana valitsemassa siivoojaa kilpailutuksen jälkeen. Tarjoukset olivat monisivuissa ja kaikissa oli mainittu mm. tuo että pölyjen pyyhintä enintään 150 cm korkeilta pinnoilta sekä puhtailta pinnoilta, työpöydillä olevien tavaroiden ja sähkölaitteiden (mm., näitä oli pitkä lista, mikä ei kuulu) pinnoilta siivoamine ei kuulu. Eli ap oikea osoite on siivousfirma ja esimiehesi, ei siivooja, joka tekee vain sen mitä on ohjeistettu tekemään.  Sillä ei ole mitään tekemistä koulutustasosi kanssa. 

Paitsi ehkä sen verran koulutustason kanssa, että korkeasti koulutetun luulisi tajuavan miten siivouspalvelut toimii, ilman että häntä täytyy av:llä siitä valistaa. Ohis.

Vierailija
40/62 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siivooja tehnyt niin hyvää työtä ja tarkasti kuin on ajan puitteissa pystynyt ja sitten ap menee antamaan epäasiallisen vihaista palautetta siivoojan pomolle väittäen, että ei ole siivottu. Pomo valittaa sitten siivoojalle. Ei ihme, jos ei enää oikeasti siivoakaan sitä ap:n pistettä sen jälkeen, jos joka tapauksessa palkitaan valituksilla aivan sama miten hyvin tekee työnsä. Joku pölyallergikko kuitenkin aina löytää jotain valittamisen aihetta, kun oikein etsii. Ja hyvä palaute? Sitä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi