riitatilanne työpaikan siivoojan kanssa
Hei nyt olisi neuvot tarpeen. Minulla ja työpaikan siivoojalla on kiusallinen tilanne, hän on suuttunut palautteesta ja nyt minusta tuntuu että työpistettäni ei ole asiallisesti siivottu. Minulla on pölyherkkyys joten asianmukainen siivous on ensiarvoista (riitakuvio liittyy tähän). Miten edetä? En haluaisi eskaloida tilannetta joten toimiiko se jos ottaa siivoojan työnantajaan suoraa yhteyttä? Haluan välttää ikäviä yhteenottoja. Työpaikka on toimisto ja siivous on ostettu palvelu.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tyypillistä. Asiaa kieputetaan kysyjän syyksi eikä mitään hyödyllisiä neuvoja tarjota. Taas nähdään miten nainen on naiselle susi, koulutettu uranainen näkyy olevan monille kipupiste täällä. Kiitos asiallisesti vastanneille, en ole siis yksin vastaavan ongelman kanssa.
Myönnän olevani temperamenttinen ja hankala ihminen, mutta silti asiakaspalvelutilanteessa kuuluisi palveluntarjoajan pyrkiä ratkaisukeskeisyyteen. Minulla on kovat vaatimukset itselleni työssäni, ja sitä kautta edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään. AP.
Ei kannata monimutkaistaa. Siis kaikki tämähän johtuu siitä, että vaikutat olevan aika bitch. Älä muuta suuntaa, kyllä noinkin pärjää ja hauskaa voi olla vaikka ihmiset inhoankin sua. Haleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän huono konfliktitilanteissa, helposti menee yli ja henkilökohtaisuuksiin. Se on tätä temperamenttisen ihmisen elämää. En lähde nyt availemaan palautetilannetta sen enempää, mutta fakta on että pölyä löytyi. Oletan että siivousfirma ratkaisee ongelman siivoojan kanssa ja varmaan jos ovat ammattimaisia joku anteeksipyyntökin on odotettavissa? AP.
Se, että sinä olet "temperamenttinen ihminen", ei anna sinulle mitään oikeuksia käyttäytyä huonosti. Työpaikalla käyttäydytään asiallisesti ja sillä siisti. Ai, että mua korpeaa nämä "temperamenttiset ihmiset ". Kyllä minäkin kotona saatan riehua, mutta työpaikalla käyttäydytään asiallisesti.
Ja kyllä, siivousfirman kanssa on sovittu tarkkaan siivouksen taso. Jos haluat jotain ekstraa, sinun on hoidettava se itse. Siivooja ei tosiaan saa siirtää esim papereita pöydältä tms.
Kun siivoojaa kohtelee kuin ihmistä, saa sen mukaista palvelua... Meillä esim. siivooja huikkaa ajoissa, että "seuraavana pyyhin sun pöydän, nosteletko tavarat pois". Kaikki siirtyvät pois tieltä, kun tullaan moppaamaan lattia oman työpisteen kohdalta jne. Ei mitään ongelmia, eikä mitään huomautettavaa työn jäljessä. Ja kyseessä siis ostopalvelu.
En tiedä tästä tapauksesta, mutta oma kokemukseni itse maksamistani kotisiivoojista oli että siivotutyönkin voi hoitaa hutiloiden. Ei siis aina kaikki ole ap:n vika!
AP, tuon tekosi jalkeen voit olla aivan varma, etta milla ratilla se siivooja poytas pyyhkii..Voin kertoa, etta se on punainen! :)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän huono konfliktitilanteissa, helposti menee yli ja henkilökohtaisuuksiin. Se on tätä temperamenttisen ihmisen elämää. En lähde nyt availemaan palautetilannetta sen enempää, mutta fakta on että pölyä löytyi. Oletan että siivousfirma ratkaisee ongelman siivoojan kanssa ja varmaan jos ovat
ammattimaisia joku anteeksipyyntökin on odotettavissa? AP.
Olet trolli tai idiootti tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän huono konfliktitilanteissa, helposti menee yli ja henkilökohtaisuuksiin. Se on tätä temperamenttisen ihmisen elämää. En lähde nyt availemaan palautetilannetta sen enempää, mutta fakta on että pölyä löytyi. Oletan että siivousfirma ratkaisee ongelman siivoojan kanssa ja varmaan jos ovat ammattimaisia joku anteeksipyyntökin on odotettavissa? AP.
Se, että sinä olet "temperamenttinen ihminen", ei anna sinulle mitään oikeuksia käyttäytyä huonosti. Työpaikalla käyttäydytään asiallisesti ja sillä siisti. Ai, että mua korpeaa nämä "temperamenttiset ihmiset ". Kyllä minäkin kotona saatan riehua, mutta työpaikalla käyttäydytään asiallisesti.
Ja kyllä, siivousfirman kanssa on sovittu tarkkaan siivouksen taso. Jos haluat jotain ekstraa, sinun on hoidettava se itse. Siivooja ei tosiaan saa siirtää esim papereita pöydältä tms.
Kun siivoojaa kohtelee kuin ihmistä, saa sen mukaista palvelua... Meillä esim. siivooja huikkaa ajoissa, että "seuraavana pyyhin sun pöydän, nosteletko tavarat pois". Kaikki siirtyvät pois tieltä, kun tullaan moppaamaan lattia oman työpisteen kohdalta jne. Ei mitään ongelmia, eikä mitään huomautettavaa työn jäljessä. Ja kyseessä siis ostopalvelu.En tiedä tästä tapauksesta, mutta oma kokemukseni itse maksamistani kotisiivoojista oli että siivotutyönkin voi hoitaa hutiloiden. Ei siis aina kaikki ole ap:n vika!
Mutta ap ei tiedä mitä siivouksesta on sovittu. Ja on käyttäytynyt epäasiallisesti siivoojaa kohtaan ennen kuin on ottanut asiasta selvää. Kun on omasta mielestään niin temperamenttinen niin kokee sen oikeudekseen. Vähän eri asia kuin kuvaamasi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tyypillistä. Asiaa kieputetaan kysyjän syyksi eikä mitään hyödyllisiä neuvoja tarjota. Taas nähdään miten nainen on naiselle susi, koulutettu uranainen näkyy olevan monille kipupiste täällä. Kiitos asiallisesti vastanneille, en ole siis yksin vastaavan ongelman kanssa.
Myönnän olevani temperamenttinen ja hankala ihminen, mutta silti asiakaspalvelutilanteessa kuuluisi palveluntarjoajan pyrkiä ratkaisukeskeisyyteen. Minulla on kovat vaatimukset itselleni työssäni, ja sitä kautta edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään. AP.
Olen töissä ns. high class aspahommassa. Asiakkaan käytös vaikuttaa todellakin tarjottuun ratkaisuun. Hankalat ja aggressiiviset asiakkaat saavat vain minimin protokollan mukaisesta hyvityksestä - eli käytännössä eivät mitään. Sen sijaan ystävällisille asiakkaille tarjotaan hyvitystä huomattavasti herkemmin ja avokätisemmin tilanteissa jossa sellaista ei edes kuuluisi antaa. Aspan haukkumisella ja solvaamisella et saavuta mitään vaan nimenomaan päin vastoin.
Toistan vielä samaa kun muutkin eli pyydä esimieheltäsi se soppari näytettäväksi. Minuakin ja edustamaani yritystä on monesti haukuttu aivan käsittämättömien lisäpalveluiden puutteesta tai niiden maksullisuudesta.
Ratkaisukeskeinen henkilö pyytäisi nähtäväkseen perussiivouksen sisällön, jossa kyllä ihan varmasti lukee tarkasti yksilöitynä kaikki siivoustehtävät ja miten usein ne tehdään. Jos ei ole sellaista sopimusta, niin kannattaa kysyä esimieheltä, että millä perusteella siivouksesta maksetaan ja olisiko syytä tehdä kirjallinen sopimus, josta siivoustehtävät käyvät ilmi. Luultavasti firmalla on tämä siivouslista olemassa ja saat sen nähtäväksesi pyydettäessä.
Seuraavaksi ratkaisukeskeinen ihminen katsoisi työpistettään siivouslista kädessä ja miettisi, mitä kaikkea voi työpisteessä muokata niin, että siivooja pystyy oikeasti siivoamaan. Voiko esim. lattianrajassa kulkevat piuhat laittaa koteloon, kannattaisiko varmistaa että työpöytä ja ikkunalauta ovat tyhjät niinä päivinä jolloin siivooja pyyhkii ns. vapaat pinnat (jos niiden pyyhkinen siis kuuluu sopimukseen), olisiko syytä vähentää huoneessa olevan tavaran määrää jne.
Seuraavaksi ratkaisukeskeinen ihminen juttelisi esimiehen kanssa tilanteestan, kertoisi mikä on nykytilanne, mitä ratkaisuja on voitu jo tehdä ja kysyä mitä voisi tehdä lisää. Olisiko huoneeseen mahdollista saada ilmanpuhdistin? Voisiko avohyllyt vaihtaa ovelliseen malliin? Onko huoneessa tarpeellista arkistoida x määrää paperia? Onko huoneessa pakko olla tulostin? Onko ulkovaatteille muuta säilytyspaikkaa kuin huoneessa oleva avonaulakko? Voisiko ko. huoneeseen ostaa lisäsiivouspalveluja tai olisiko jotain mitä työntekijä voisi itse sitoutua tekemään?
Ratkaisukeskeinen ammattilainen ei auo päätään siivoojalle, ennen kuin on selvittänyt mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä viimeistään paljasti trollin: "Edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään".
Eiköhän vaan edellytetä toisiltamme sopimuksen mukaista toimintaa ja kunnioittavaa ja asiallista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viimeistään paljasti trollin: "Edellytän vastuunkantoa ja odotusten ylittämistä muiltakin työssään".
Eiköhän vaan edellytetä toisiltamme sopimuksen mukaista toimintaa ja kunnioittavaa ja asiallista käytöstä.
Trolli tai ei, mutta tuo "odotusten ylittäminen" on nykybusineksessa yksi tämän hetken mantroista. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin ...
Josnin kyse kerran-pari viikossa tehtävän siivouksen laadusta, ei kannata puhua peruspesuista mitään. Peruspesut hoidetaan 1-4 kertaa vuodessa, viikottaiset siivoukset on ylläpitosiivousta.
Toki siivoojalle tulisi antaa jokin rangaistu kun ei ylittänyt odotuksia. Ehkä palkasta voisi pidättää päivän tai pari. Onhan tuo ap:hen verrattuna alempiarvoinen. Jatkossa voisi jättää työpisteeseen "miinoja" työsuorituksen laadun tarkkailemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli tai ei, mutta tuo "odotusten ylittäminen" on nykybusineksessa yksi tämän hetken mantroista. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin ...
Siivooja siivoaa, ei tee businessta. Businekset hoitaa se siivoojan pomo, joka repii siivoojan selkänahasta kaiken mahdollisen mahdollisimman korkeilla voitoilla. Ja samaa businesta harjoittaa myös se firma, joka siivouspalveluita ostaa. Ei siivoojalla ole mitään sanomista tohon businekseen.
Vierailija kirjoitti:
AP, tuon tekosi jalkeen voit olla aivan varma, etta milla ratilla se siivooja poytas pyyhkii..Voin kertoa, etta se on punainen! :)
Meillä pyyhkii kyllä onnistuneesti pöydät vessarätillä keittiössäkin. t: edellisellä sivulla samasta valittanut kuin ap, jonka kotin ei todellakaan ole samassa kerroksessa pölyä kuin työpiste.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ja kuullut paljon näitä toimistojen naisista, jotka hyppyyttää siivoojia, eikä tiedä mitään palvelusopimuksesta. Eräällä naisella meni luu kurkkuun kun väitti meidän tehneen huonoa työtä kun RIKKI mennyt lattia ei kiiltänyt, siis lattia oli puhki naarmuilla. Asian toi just näin "TEMPPERAMENTTISESTI" esille. Kyllä hiljeni, kun kerroin mitä materiaalia lattia on, minkä firman valmistama ja miksi se on naarmuilla, eikä kiillä. Osasi kyllä pyytää varovasti seuraavana päivänä anteeksi. Olkoot sulla vaikka mikä allergia, se siivooja ei voi tehdä palvelusopimuksen ulkopuolisia tehtäviä, siivoojillakin on vastuu tehdä työnsä tuottavasti. EI ihme jos on konfliktia tullut, ei siivoojille puhuta rumasti, vaan samanlailla voisit kohdella kuin työkavereitasi. AIKUSET IHMISET... Että puistattaa.
Yhden asian olen oppinut, että siivojalle ei kannata ryppyillä. Koska hän tekee todella tärkeätä työtä ja pitää meidän tilat puhtaana, niin että asiakkaat viihtyvät ja tulevat uudestaan. Aina keskustelen heidän kanssa, tarjoan kahvit jos olen toimistolla kun siivovat. Pidän oven auki kun he tulevat kärryillä, moikkaan joka kerta vaikka minulla olisi asiakas mukana.
Minun huone on aina täysin puhdas, ja ikinä ei ole tarvinnut valittaa siivouksen tasosta.
Se 150 cm korkeus käsittääkseni tulee työturvallisuussyistä ja siksi, että se on nähtävissä hyvin. Pyyhin itse meidän arkistokaappien päältä pölyt silloin tällöin ja onhan se se sellaista keikkumista, kun en pienikokoisena näe kunnolla porrasjakkaraltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden asian olen oppinut, että siivojalle ei kannata ryppyillä. Koska hän tekee todella tärkeätä työtä ja pitää meidän tilat puhtaana, niin että asiakkaat viihtyvät ja tulevat uudestaan. Aina keskustelen heidän kanssa, tarjoan kahvit jos olen toimistolla kun siivovat. Pidän oven auki kun he tulevat kärryillä, moikkaan joka kerta vaikka minulla olisi asiakas mukana.
Minun huone on aina täysin puhdas, ja ikinä ei ole tarvinnut valittaa siivouksen tasosta.
Mun mielestä tässä mennään jo liikaa toiseen ääripäähän. Ei sekään ole hyvä että tarjotuilla kahveilla joutuu lunastamaan asianmukaisen siivouksen.
Mun entinen työkaveri jonka kanssa oltiin siivousfirmassa töissä, löysi lapun jonkun työpöydältä että oli pöytä huolimattomasti siivottu. Ikävänä ihmisenä kävi paskalla ja pyyhki peränsä rättiin, jolla sitten aika huolella pyyhki sen huonosti siivotun pöydän....tietysti niin, ettei siinä mitään paskaa näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen työkaveri jonka kanssa oltiin siivousfirmassa töissä, löysi lapun jonkun työpöydältä että oli pöytä huolimattomasti siivottu. Ikävänä ihmisenä kävi paskalla ja pyyhki peränsä rättiin, jolla sitten aika huolella pyyhki sen huonosti siivotun pöydän....tietysti niin, ettei siinä mitään paskaa näkynyt.
No siinäpä vasta ammattimainen työntekijä...not.
Jos meet vittuilemaan asiasta joka ei "palveluntarjoajalle" tippaakaan kuulu, voi ratkaisukeskeisyys loppua aika nopsaan. Se siivooja ala odotuksia ylittämään minimipalkallaan jonkun vaihdevuosivaivaisen ura**(hienotunteisuudesta sensuroitu) huudon vuoksi. Pahoin pelkään et oot vielä esimiesasemassa, aah mikä elämä alaisilla... "Mun homma sun homma, sama se kuka tekee mut sähän sen teet!" Ja sit kavereille mainostamaan miten hih niin tulisesti kiehahti taas temperamentti töissä, huh!