Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 v. tyttö ei leiki. Alkaako enää leikkimään vai myynkö lelut?

Vierailija

Eli mun 5 vuotias tyttö ei ole ollut koskaan kiinnostunut leikkimään esimerkiksi kotileikkejä yms. Paljon on ostettu kaikenlaisia leluja ja osa on kaapissa vielä antamattakin. Mietinkin, että mahtaako kiinnostus enää tässä iässä herätäkään. Kavereiden kanssa kyllä leikkii muutoin. Tykkää ulkoilla, askarrella, vaihdella vaatteita ja koruja :D sekä keräillä kaikkea kivistä pullonkorkkeihin. Huoneessa on käyttämättöminä barbeja, leikkikeittiötä, legoja, lääkärilaukkua... Kaapista löytyy antamatta mm. nukkekoti huonekaluineen. Tavaraa on niin paljon, että mieli tekis pistää pois. Onko teillä kokemusta lapsesta, jota ei perinteiset koti- ja nukkeleikit kiinnosta. Onko kiinnostus enää myöhemminkään herännyt?

Sivut

Kommentit (34)

Käyttäjä100000
Seuraa 
Liittynyt11.10.2015

Sun lapses on jotenkin viallinen. Lapsi on terve kun se leikkii. Onko teillä kotona opetettu lapset pätemään ja olemaan pikkuaikuisia? Oman lapseni päiväkodissa on juuri tällainen yksilö. Todella rasittavaa 5-vuotiaan kuunnella pikkuaikuisen pätemistä. No mutta mun lapset onkin Etu-Töölöstä.

Vierailija

Onko lapsi saanut lelut lahjaksi? Jos on, niin ne ovat hänen omiaan, et saa ilman lapsen lupaa myydä niitä pois, vaikka olet vanhempi.

Vierailija

Mun tyttö oli pienenä samanlainen. Leikki kyllä kun olin kaverina mallina leikkimässä, mutta ei muuten. Tuossa 7-8 vuotiaana sitten leikki vähän itsekseenkin. Nyt hän on 15v ns. kympin oppilas.

Vierailija

No en lähtisi myymään mutta veisin vaikka varastoon osan. Lapsi on kuitenkin vasta 5v. joten aivan taatusti lelut alkavat jossain vaiheessa taas kiinnostamaan.

Vierailija

Lapsi on terve, kun se leikkii, on totta. Mutta se leikki EI vaadi ostettuja leluja. Lapsi ei joko osaa leikkiä yksinään (jos leikit kerran kavereiden kanssa sujuvat hyvin) tai ei ole kiinnostunut tarjotuista leluista. Tuon ikäiseltä voi jo kysyä, mistä leluista hän itse pitää. Kaikki tytöt eivät ole kiinnostuneita kotileikeistä tai barbeista, jotkut leikkivät vaikka autoilla mieluummin.

Kakkonen on jotenkin rajoittunut ajatusmaailmaltaan, mutta siitä ei tarvitse välittää.

Vierailija

Äitiemo kirjoitti:

Lapsi on terve kun se leikkii.

Tuo sanonta tulee aina mieleeni kun katselen kuumessa olevaa kehitysvammaista lastani leikkimässä.

Vierailija

No osa leluista on tosiaan meillä kaapissa vielä antamattomina, kuten nukkekoti kalusteineen sekä barbeja ja niiden vaatteita. Joten ne esimerkiksi voin myydä ilman lapsen lupaa. Olen lähinnä odottanut, että kiinnostus heräisi, mutta kun ei tunnu heräävän tuon kaltaiseen tekemiseen.

Ja enpä usko, että meillä lapsia on pieniksi aikuisiksi opetettu, kun veljensä on kolmannella luokalla ja saa edelleenkin leikin aikaiseksi vaikka kahdesta kivestä :D

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on terve, kun se leikkii, on totta. Mutta se leikki EI vaadi ostettuja leluja. Lapsi ei joko osaa leikkiä yksinään (jos leikit kerran kavereiden kanssa sujuvat hyvin) tai ei ole kiinnostunut tarjotuista leluista. Tuon ikäiseltä voi jo kysyä, mistä leluista hän itse pitää. Kaikki tytöt eivät ole kiinnostuneita kotileikeistä tai barbeista, jotkut leikkivät vaikka autoilla mieluummin.

Kakkonen on jotenkin rajoittunut ajatusmaailmaltaan, mutta siitä ei tarvitse välittää.

Minulle tuli myös mieleen että on lelut mieleisiä. Eli onko ostettu oletuksena että koska on tyttö, tykkää  barbeista yms. 

Voihan tietysti olla, että leikkiminen ei sinällään vain kiinnosta. Meillä poikakaan ei varsinaisesti ole koskaan leikkinyt kuin kavereiden kanssa. Legot ovat aina olleet se suurin mielenkiinnon kohde ja niiden kanssa sitten touhuttu tuntikausia.

Käyttäjä100000
Seuraa 
Liittynyt11.10.2015

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi saanut lelut lahjaksi? Jos on, niin ne ovat hänen omiaan, et saa ilman lapsen lupaa myydä niitä pois, vaikka olet vanhempi.

Joopa joo. Näin kolmen lapsen äitinä ja Etu-Töölössä asuvana voin sanoa, että vanhemmat päättää perheessä, ei lapset.

Vierailija

Jos lapsi leikkii muuten niin ei haittaa. 

Nykyajan lapset eivät leiki enää kotileikkejä. Ilmiö on yleisesti näkyvissä päiväkodeissa. Lapset leikkivät näkemäänsä ja kokemaansa. Äidit eivät hoida kotona enää lapsiaan, joten tällaiset leikit eivät enää kiinnosta lapsia. Lisäksi lapset eivät voi leikkiä yhdessä kotileikkejä, kun jokaisella on niin erilaiset taustat; ei ole yhteistä käsitystä kodista ja kotileikistä. Jollakin voi olla viisi mummoa ja toisella vain yksinhuoltajaisä. Toiset vanhemmat käyvät harrastuksissa ja töissä, toisen ovat työttömiä ja istuvat koneella. 

Mielikuvitus on myös tärkeä osa lasten leikkejä. Ennen leikittiin luonnosta saaduilla esineillä jolloin käpy saattoi olla mansikka ja keppi taikasauva. Nykyään lelut ovat tehty viimeisen päälle valmiin näköisiksi. Ne haittaavat lapset mielikuvituksen kehittymistä ja eivät kiinnosta lapsia. 

Vierailija

Miksi olet osatnut kaapit täyteen nukkeja jos lapsi ei niillä leiki?

Meillä lapsei leikki pehmoilla ja niillä oli kahvikutsuja jne. Pehmoilla leikittiin pitkään vielä koululaisenakin. Lisäksi petshop, sylvania hahmot ja talot olivat paljon leikeissä käytössä.

Eikö lapsi ole itse toivonut mitään lelua lahjaksi?

Vierailija

No se on ollut yksi onelma, että toivoo kyllä kaikenlaista ja kovin on haluamassa kaikkea, mutta ne jää aina kaappiin. On vissiin hieman keräilijä luonne, joten tykkää saada kaikkea.. Nykyään tulee leluja jo melkoinen läjä ihan lahjoinakin. Vaikka yleensä toiveeksi laitetaan jotain vaatteita, koska niiden kanssa tykkää touhuilla. Itse olen aikoinaan noi nukkekodin tarjouksesta lapsen ollessa pieni ja pistin säästöön. Ja nuo barbit ja barbin vaatteet ostin kerran Aasiasta kun olivat niin sööttejä ja lähes ilmaisia. Jätin sitten kaappiin odottamaan oikeaa aikaa, mutta sitä ei näemmä tule.

ap

Vierailija

Meillä esim. kiinnostus nukkekotiin on alkanut vasta kouluiässä. Nukkekotileikki ei tarkoita täydin valmiiksi kalustetulla nukkekodilla leikkimistä, vaan huonekaluja ja muita tarvikkeita askarrellaan itse. Valmiita settejä hankitaan pikkuhiljaa.

Oletko kysynyt lapseltasi, mitä hän haluaa joululahjaksi? Ostatko leluja kysymättä yhtään, mitä hän itse toivoo? Älä myy pois jo hankittuja leluja. Piilossa olevia voit antaa myöhemminkin. Ehkä leikkikaverit auttaisivat lastasi leikkimään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat