Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?

Vierailija
11.10.2015 |

Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?

Kommentit (805)

Vierailija
161/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ei keksi mitään omaa, niin sitten pitää apinoida menneitä aikoja. Jotain räppiäkin tehty jo yli 40 vuotta, niin olisiko jo aika siirtyä eteenpäin?

Hohhoijaa. Joo ennenhän ei näin ollut, esim. 70-luvun nuoret eivät apinoineet James Deania 50-luvulta tai modeja 60-luvulta... 2000-luvun alussa ei ollut 80-lukuboomia muodissa, H&M rekissä... 🙄

Onhan se nykypäivän räppi ihan eri ku Afrika Bambaata 70-luvulla, omanlaistaan.

Ei tuollaisia perässähiihtäjiä ja taakse päin katsojia ole ikinä ollut kuin se mielikuvitukseton osa joilla ei ole pioneerihenkeä ja luovuutta. Niin nytkin tämän ysärivillityksen kanssa.

Vierailija
162/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen suuri huumeaalto kirjoitti:

Kukaan oikeasti ysärin kokenut ei muista siitä yhtään mitään.

Huumeet oli kunnon kamoja, eikä mitään pilipalimuuntomömmöjä mitä nuorisolla nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on suhteellisen pitkä vuosikymmen, ihan kokonaiset 10 vuotta, ja siihen mahtuu monenlaisia tyylejä vuosikymmenen alun suorista kirkaskuviollisilla kangaskaitaleilla levennetyistä 501:tä puolivälin trumpettilahjefarkkihin ja vuosikymmenen lopun mataliin vyötäröihin ja crop toppeihin. 

Mahtuu siihen paha lama ja kohtuullinen nousukausikin.

Ja musiikkimuodin muutokset gunsand rosesista oasikseen, nirvanaan, reshotchilipeppersiin ja britney spearsiin.

Eikö crop-toppien kanssa ollut korkeat vyötäröt 90-luvulla? Matalat tulivat vasta vuosituhannen taitteen toisella puolen.

Matalat tuli jo ysärin lopulla .

Vierailija
164/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M40v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

skeittaus, eikö sen kulta-aika tai tuleminen ajoittunut Suomessa ysärille? Joo, seiskytluvulla jo Farrah "skeittasi" rosvoja takaa Charlien enkeleissä ja kasarilla mentiin takaisin tulevaisuuteen leijulaudoilla, mutta eikö se kovin tuleminen ollut ysärillä?

Nyt tuli ikävä vanhoja skeittikenkiä, ne oli sellaiset suht paksupohjaiset, vähän kuin lenkkarit, mutta kovemmat. Niillä pystyi kävelemään lätäköistäkin kastumatta. En ole kyllä koskaan skeitannut..

Skeittauksen kulta-aika oli -80 luvun lopussa, silloin oli stadissa ainakin monta ihan skeittikama kauppaa, ihan converset oli skeittikenkinä.

Mulla on vieläkin tallessa melkein käyttämätön santa cruts dekki missä gulwing trukit ja jotkut kovat isot renkaan että pystyi vetämään pitkiä slaideja.

Oma skeittaus loppui kun muutettiin böndelle ja sain mopon -90 , mutta sitä ennen potkuteltiin havikselta tiksiinkin skeittaamaan ja joskus käytiin fillareilla järvenpäässä skeittihallissa.

Kulta-aika tuli vasta 90 luvulla. Taidat tarkoittaa Hyrylän hallia. T: 80 luvulta näihin päiviin skeitannut.

Vierailija
165/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neonvärit ja hiusten kreppaus!

Tämä taitaa olla enemmän kasaria.. Olen syntynyt -79 ja näin ainakin muistaisin.  Ysärin alku oli kyllä vielä jatkoa kasarille, mutta keskiväliltä alkoi aika joka mielestäni jatkui pitkälle 2000 luvulle. 

Nyky teinit voi kyllä olla erimieltä.

Vierailija
166/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsiskinit, black metal/saatananpalvonta, ekoterroristit tyyliin evr/alf, rikolliset moottoripyöräjengit sotineen ja sinkoiskuineen, huumekulttuurin nousu, graffitiskene yms. Näitä ysärin sinänsä mielenkiintoisia puolia ei puhtoiset fitnesspopparit juuri muistele/larppaa. :D

Vierailija
167/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on kokonaan unohtunut että alkuysäri oli täysin vanhentunutta ja noloa sitten joskus 96-99-aikoihin. Esim. grungesta ja Cobainista ei puhunut kukaan enää. Kukaan koulussani ei kuunnellut niitä kun olin lukiossa 1997. Sama koski myös mm. gunnareita.

Tämä! Samoin crungen aikaan naurettiin alkuysärin heittotukille, piti olla littanaa ja kaikki kohotus oli niin kasaria.

Itse oltiin kärkeä ja itseä vähän vanhemmista osa oli jämähtänyt siihen mikä meistä nuoremmista oli jo muinaista.

Vierailija
168/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on kokonaan unohtunut että alkuysäri oli täysin vanhentunutta ja noloa sitten joskus 96-99-aikoihin. Esim. grungesta ja Cobainista ei puhunut kukaan enää. Kukaan koulussani ei kuunnellut niitä kun olin lukiossa 1997. Sama koski myös mm. gunnareita.

Tämä! Samoin crungen aikaan naurettiin alkuysärin heittotukille, piti olla littanaa ja kaikki kohotus oli niin kasaria.

Itse oltiin kärkeä ja itseä vähän vanhemmista osa oli jämähtänyt siihen mikä meistä nuoremmista oli jo muinaista.

Grunge, GGGGGGGGGrunge!!! Tajuatko edes mitä tuo termi tarkoittaa???

Vierailija
169/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miesten hiustyyleistä jo mainittu piilokalju siellä ysärin puolivälissä?

Vierailija
170/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun katsoo nuorison pukeutumista, alkaa vähän naurattamaan. Esimerkiksi trenssit ja telttamaiset takit. Ysärillä kukaan nuori ei noita olisi päälleen laittanut, niitähän käytti äitien ikäiset täti-ihmiset ja vanhat äijät.

Nuorilla oli kuoritakkeja, jotka jäätyivät talvella.

Vierailija
171/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun katsoo nuorison pukeutumista, alkaa vähän naurattamaan. Esimerkiksi trenssit ja telttamaiset takit. Ysärillä kukaan nuori ei noita olisi päälleen laittanut, niitähän käytti äitien ikäiset täti-ihmiset ja vanhat äijät.

Nuorilla oli kuoritakkeja, jotka jäätyivät talvella.

Ei htää, nykynuoret nauraa yhtälailla sille noitten nuorten ajan olkatoppausmuodille. 

Vierailija
172/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies83. kirjoitti:

Onko miesten hiustyyleistä jo mainittu piilokalju siellä ysärin puolivälissä?

Miehistä en tiedä, mutta meillä oli yläasteella tyttöjen keskuudessa kovaa huutoa.

Vierailija
173/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen39v. kirjoitti:

90-luvun alussa oli Levikset. 501 tai itse käytin esim. 539 (muistaakseni), kun 501 oli aika "äijämalli" eli sopi lantiottomille paremmin. Farkuissa oli myös ajoittain muotia ihan trupetit ja suurinta trendiä oli joskus 1992 värilliset Levikset. Itsellä oli punaiset! Muotia oli myös purkkarit jaloissa ja takkina college-hihainen popliinitakki. Talvella 90-luvun alussa käytettiin paljon pilottitakkeja: mustaa, armyvihreää ja viininpunaista. Tukassa oli edelleen permis 80-luvun jäljiltä. Myös kukkamekot oli muotia joskus 93-95 kesäaikaan. Ja 1994-1995 oli myös omituinen muoti, johon en itse syttynyt, mutta kaverit paljon käytti: minihame, sukkikset, polven yli paksut mustat polvisukat ja maiharit jalassa.

Muistan, kun aloitin opiskelemaan yliopistossa 1995, niin vähän sen jälkeen juteltiin kaveriporukalla (1997?), ettei kenelläkään ole enää farkkuja. Housut oli mustat, liituraitaa jne. Farkut oli hetken out, kunnes ne taas palasi takaisin. Kävelykenkiin tuli korot samoihin aikoihin. Nämä Miss Sixty -farkut tuli musta vasta siinä vuosituhannen vaihteessa.

Oi, kun tuli nostalginen fiilis!Kuvasit minun nuoruuteni.Itselläni oli vihreät Levikset ja kukkakuosinen kauluspaita ysärin alussa. Käytin hajuvettä, joka oli pienessä, sinisessä pullossa, mikähän sekinoli oli? Poikaystävällä oli joskus 93-94 karseat salihousut, ruskea nahkatakki, isäksi mokkaliivi oli suosittu.

Vierailija
174/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorakit eivät ole tehneet comebackiä vaikka kovin ysäriä ovat. Eikä myöskään trumpettihousut joihin oli ommeltuna hame. Ja ysärin keskivaiheessa oli niitä makeita inkkarikuvioituja talvitakkeja just niinkuin Angela Chasella My So Called Lifessa niinkuin joku mainitsikin. Nykyään hypetetäön vain ysäri printti kolitseista:D

Vierailija
175/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90- luvun alussa oli semmoisia paitapuseroja, joissa oli "hörselö" rinnuksissa. Näiden kanssa trikoiset trumpettihousut.

Tähän tyyliin kuului myös samettinauha kaulassa ja siinä joku koristeellinen nappi tmv.

-

Muita tyylejä erilaisessa sekasotkussa ysäriltä:

- paidat, joissa oli edessä nyöritys (siis sellainen n. 20 cm pituinen)

- t-paita spagettiolkainmekon alla

- pitkät hameet ja mekot, myös kerroksina (pitkän mekon päällä pitkä liivihame)

- ribbi-t-paidat, myös raidalliset

Minä muistan erikoisesti nämä. Ihailtiin supermalleja ja baywatchia. George Michael ja Prince oli kovia. Spagettiolkainmekot, valkoisia röyhelöisiä paitapuseroita, minimekkoja käytin paljon lenkkareiden kanssa. Selässä pieni minireppu. Välillä käytin ylisuuria XXL kokoisia flanelli tai farkkupaitoja.

Virhe!

George Michael (ja Wham) ja Prince olivat kovia 80-luvulla. Olin silloin yläasteella ja lukiossa.

Virhe! Niillä oli isoja hittejä myös ysärillä (the most beautiful girl, fastlove esim.).

Vierailija
176/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miss Sixty -farkut teinitytöillä ja parikymppisillä naisilla.

Oli kyllä vasta tasarilla. Parhaimmillaan yhdistettynä stringeihin jolloin muodostui ns. valaanpyrstö. Voi luoja kun tuollaisen kiimapepun saisi vielä kerran petiin. :O T: Peppumies 40 v

😂 Älä huoli, ikäisilläsi naisilla on varmasti vielä ysärin farkkuja ja timanttistringit kaapin perukoilla. Aika rientää niin että vastahan ne sinne taiteltiin.

Vierailija
177/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Eikä myöskään trumpettihousut joihin oli ommeltuna hame.

Wonder why...

Vierailija
178/805 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miss Sixty -farkut teinitytöillä ja parikymppisillä naisilla.

Oli kyllä vasta tasarilla. Parhaimmillaan yhdistettynä stringeihin jolloin muodostui ns. valaanpyrstö. Voi luoja kun tuollaisen kiimapepun saisi vielä kerran petiin. :O T: Peppumies 40 v

😂 Älä huoli, ikäisilläsi naisilla on varmasti vielä ysärin farkkuja ja timanttistringit kaapin perukoilla. Aika rientää niin että vastahan ne sinne taiteltiin.

Eikä ole, konmaritettiin ne.

T. N40

Vierailija
179/805 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehtikin ensin, olin juuri tulossa kirjoittamaan että natsit,  black metal ja , saatananpalvonnan jonkinlainen ihannointi olivat ysärin varjopuolia joita ihmiset eivät muista tai tahdo muistaa. 

Mikkelissä oli ysärillä varsinainen natsiongelma, välillä turpaan saivat muutkin kuin väärän väriset ja siksi minua ahdistaa tämä nykyinen pilottitakki-muoti.   Etenkin vihreä pilotti aiheuttaa "juokse"-reaktion!

Ja " hei me ollaan satanisteja kaikki"-touhusta jäi  muistoksi  viiltelyarvet sekä yliherkkyys mustaan hiusväriin.

Ysäri oli (ikävä kyllä)  muutakin kuin Dr Albania, kukkamekkoja poolon päällä ja pikkureppuja!

Vierailija
180/805 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehtikin ensin, olin juuri tulossa kirjoittamaan että natsit,  black metal ja , saatananpalvonnan jonkinlainen ihannointi olivat ysärin varjopuolia joita ihmiset eivät muista tai tahdo muistaa. 

Mikkelissä oli ysärillä varsinainen natsiongelma, välillä turpaan saivat muutkin kuin väärän väriset ja siksi minua ahdistaa tämä nykyinen pilottitakki-muoti.   Etenkin vihreä pilotti aiheuttaa "juokse"-reaktion!

Ja " hei me ollaan satanisteja kaikki"-touhusta jäi  muistoksi  viiltelyarvet sekä yliherkkyys mustaan hiusväriin.

Ysäri oli (ikävä kyllä)  muutakin kuin Dr Albania, kukkamekkoja poolon päällä ja pikkureppuja!

Joo! Meitä oli 1996-1998 kaveriporukka jossa kaikki olivat oikeasti tai leikisti masentuneita, viiltelivät, käyttivät alkoholia ja huumeita, pukeutuivat mustiin.  Se oli minun ysärini. Nykyään osa näistä ihmisistä on jo kuollut, osa  alkoholisteja, osasta en tiedä.