Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?
Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?
Kommentit (805)
ostin 90-luvun alussa matalavyötäröiset vaaleahkot farkut seppälästä. ei ihan niin matalat kun nykyisin, joku roti sentään. ne oli hienot. eli niitä oli jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tytöillä ollut pepun paremmin paljastavia tiukkoja trikoohousuja ysärin lopussa? Yleensä mustia, myöhemmin muita värejä. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla oli todella monella. Farkut oli pois muodista hetken. Niitä ei vielä näy yhtä paljon.
Mulla oli vuonna 1997 monen värisiä lahkeista leveitä trikoohousuja. Sekä liituraitaa housuissa. Joillakin oli ruudullisia pöksyjä.
Muistan nää micmacin ohuet tiukat trikoohousut! lilat ja vaaleensiniset oli mulla ainakin ja siskolla vaaleet beiget. Niissä oli lonkan kohdalla sivusaumassa musta micmac merkki. Ihan must!
Ja vähän myöhemmin tuli 2000 luvun puolella perstaskuttomat miss sixtyn spankyt. Silloi alettiin jo käydä kaupungillakin ja muistan noi vaaleet spankyt, koska oli ekat ja toivottavasti ainoot pöksyt, joissa kusin housuuni! Pissis kirjaimellisesti taisin olla :), mutta ei keskustas meidän ikäiset sisään baariin päässy ja pikku siideris bussilla en kotiinkaan ehtinyt ajoissa. Mutsilta sain kunnon saarnan...
Ysärin kuumin ja kopioiduin kisu oli Pamela Anderson.
Sitten oli huippumallit Cindy Crawford, Naomi Campbell, Christy Turlington, Linda Evangelista ja viimeisimpänä Kate Moss.
Meikissä kaikki oli mattaa. Meikkivoide, luomiväri,, huulipuna
Kirpparivaatteet: isot armyvihreät parkatakit, rintamerkit, maihinnousukengät, bändi-t-paidat, reisitaskuhousut myös tytöillä, mustat pillifarkut, jättikokoiset villapaidat, hiukset värjätty mustiksi ja keskijakauksella... tällainen oli mun kaveripiirissä tyyli noin 1993-1997. Sitten alkoi tyyli muuttua tyttömäisemmäksi: pienet kittanat neuletakit ja vakosamettihousut, joku ylisöpö kireä t-paita ja olkalaukku, Vansin skeittikengät, hiukset tupeerattu söpösti sekaisin ja jollekin pienelle sykerölle,ranteissa nauhoja. Tämä n. 1998-2000.
Vierailija kirjoitti:
Että kaikilla miehillä oli mukamas keskijakaus. HALOO, mihin unohtui JENKKISIILI? :D
Se oli ysärin alussa, ja nyt on jostakin syystä keskitytty myymään n. vuotta 97 tämän päivän nuorille.
90-luvulta muistetaan ”väärin” tiettyjen tuotteiden nimet ja niitä myydään nyt uusnimillä. Minä opin sanan scrunchie siitä Carrien kiljumisesta Sinkkuelämää-jaksossa (2000-luvulla), sitä ennen luulin varmaan, että se olisi hair donut. Bomber oli pilottitakki ja skinheadien vaate. Crop top oli napapaita.
Lisäksi monet nyt muodissa olevat asusteet yhdistetään ”väärän” alakulttuurin asusteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on suhteellisen pitkä vuosikymmen, ihan kokonaiset 10 vuotta, ja siihen mahtuu monenlaisia tyylejä vuosikymmenen alun suorista kirkaskuviollisilla kangaskaitaleilla levennetyistä 501:tä puolivälin trumpettilahjefarkkihin ja vuosikymmenen lopun mataliin vyötäröihin ja crop toppeihin.
Mahtuu siihen paha lama ja kohtuullinen nousukausikin.
Ja musiikkimuodin muutokset gunsand rosesista oasikseen, nirvanaan, reshotchilipeppersiin ja britney spearsiin.Eikö crop-toppien kanssa ollut korkeat vyötäröt 90-luvulla? Matalat tulivat vasta vuosituhannen taitteen toisella puolen.
Tein 1990 koulussa matalavyötäröiset housut.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ysärin aikakausi yhdistellään, joka omaan silmään näyttää oudolta. Eli esim. flanellipaitoja ja tatuointinoruja. En mä ainakaan tatuointikorujen yleistyessä enää flanelleja käyttänyt, mulla oli napapaitoja, paljettihameita, mustia housuja, käärmeennahkakyviollinen paita ja hiukset sellaisilla ihme nutturoilla.
Olinkin ihan unohtanut ruudulliset flanellipaidat. Nehän oli ihan must. Joko päällä tai sidottuna vyötärölle.
Olen nähnyt jonkin verran ihan selkeää 80-luvun grafiikkaa, jota väitetään ysäriksi. Ne pastellinväriset graafiset karkeat abstraktit muodot kuuluvat kasarille.
Tanjaaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tytöillä ollut pepun paremmin paljastavia tiukkoja trikoohousuja ysärin lopussa? Yleensä mustia, myöhemmin muita värejä. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla oli todella monella. Farkut oli pois muodista hetken. Niitä ei vielä näy yhtä paljon.
Mulla oli vuonna 1997 monen värisiä lahkeista leveitä trikoohousuja. Sekä liituraitaa housuissa. Joillakin oli ruudullisia pöksyjä.
Muistan nää micmacin ohuet tiukat trikoohousut! lilat ja vaaleensiniset oli mulla ainakin ja siskolla vaaleet beiget. Niissä oli lonkan kohdalla sivusaumassa musta micmac merkki. Ihan must!
Ja vähän myöhemmin tuli 2000 luvun puolella perstaskuttomat miss sixtyn spankyt. Silloi alettiin jo käydä kaupungillakin ja muistan noi vaaleet spankyt, koska oli ekat ja toivottavasti ainoot pöksyt, joissa kusin housuuni! Pissis kirjaimellisesti taisin olla :), mutta ei keskustas meidän ikäiset sisään baariin päässy ja pikku siideris bussilla en kotiinkaan ehtinyt ajoissa. Mutsilta sain kunnon saarnan...
Mullakin oli noi Miss Sixtyt, vaikka olin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ysärin alussa oli vielä niitä porkkana-mallisia housuja ja hiihtareita ja joskus 90-luvun puolessa välissä alkoi tulemaan niitä leveneviä lahkeita ja trumpettihousuja. Hetken oli muodissa myös satiinipaidat kirkkaan oranssina ja vaaleanvihreä. Samoihin aikoihin muoti muuttui istuvammaksi ja enemmän vartaloa korostavaksi. Ainakin paidat oli tiukempia ja lyhyempiä. Varsinainen pissismuoti tuli sitten 2000-luvun alussa.
Vaatteita ei todellakaan ollut edes tarjolla samalla lailla kun nyt, ainakaan pienemmillä paikkakunnilla. Vaatteita ostettiin Seppälästä ja Jim&Jillistä ja tilattiin Anttilasta ja Ellokselta. Ja mun mielestä vaatteet oli silloin kalliimpia tai sitten oli vaan rahaa vähemmän käytössä kun lama-ajan jälkimainingeissa vielä elettiin.
Trumpettifarkkuja oli jo 1993, koska muistan kuinka yksi Tarzanin näköinen kundi sanoi mulle baarissa, ettei ne sovi mulle ollenkaan (ei kyllä sopineetkaan). Silti me päädyttiin samaan sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90- luvun alussa oli semmoisia paitapuseroja, joissa oli "hörselö" rinnuksissa. Näiden kanssa trikoiset trumpettihousut.
Tähän tyyliin kuului myös samettinauha kaulassa ja siinä joku koristeellinen nappi tmv.
-
Muita tyylejä erilaisessa sekasotkussa ysäriltä:
- paidat, joissa oli edessä nyöritys (siis sellainen n. 20 cm pituinen)
- t-paita spagettiolkainmekon alla
- pitkät hameet ja mekot, myös kerroksina (pitkän mekon päällä pitkä liivihame)
- ribbi-t-paidat, myös raidallisetMinä muistan erikoisesti nämä. Ihailtiin supermalleja ja baywatchia. George Michael ja Prince oli kovia. Spagettiolkainmekot, valkoisia röyhelöisiä paitapuseroita, minimekkoja käytin paljon lenkkareiden kanssa. Selässä pieni minireppu. Välillä käytin ylisuuria XXL kokoisia flanelli tai farkkupaitoja.
Virhe!
George Michael (ja Wham) ja Prince olivat kovia 80-luvulla. Olin silloin yläasteella ja lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärin alkupuolella oli etnobuumi, johon liittyi mm. ns. maailmanmusiikin ilmestyminen levykauppoihin, ekojen tex-mex-ruokapaikkojen synty (chicosit perässä vähän myöhemmin) ja hapsutakit -ja mokkasiinit ja intiaanikuosit vaatteissa. Ja teqilaa naukattiin trendishottina.
TexMex oli ruuassa niin muotia että sitä syötiin myös Perähikiällä. Ihan ravintola-annoksena oli Burritokset, ja olivat muuten hyviä.
Tequilalla vedettiin pikakännit, kun tultiin selvinpäin ravintolaan ja oltiin muista jäljessä.
90-luvun The Bändi oli Nirvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt tukka oli muotia heti kun grunge tuli. Aika kamalan näköistä :)
Yhdistän kyllä grungeen enemmänkin pitkän, hippimäisen, luonnollisen ja vähän pesemättömän tukan.
Miehillä. Mutta naisilla saattoi olla myös Winona Ryderiltä matkittu lyhyt tukka.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap:n kysymykseen: pikkureput. Nykymuodin reput ovat normaalikokoisia (onneksi), eikä näy ysärikammotusta eli minikokoista reppua.
Tuo asuste on ainoa, jota en suosittelisi ylipainoiselle, edes vähän pullealle ihmiselle. Se korostaa ihan kaikkia virheitä vartalossa mitä voi olla. Kuvitelkaa sellainen pikkuriikkinen reppu selässä ja miltä se näyttää takaapäin.
Kyllä Känken ja muut Herschelit ovat ysäriajan pikkureppuun verrattuna hienoja.
Ysärimuodin nudetyyli on klassikko, mutta nykyään kukaan ei halua kopioida ruskealla rajattuja nakin värisiä huulia tai ylinypittyjä ohuita kulmakarvoja. Eikä juuri saparokampauksiakaan näy. Ysärillä ei ollut lettikampausbuumia.
Grungen perustyyliin kuuluu mielestäni kukkamekko & maiharit, mahdollisesti paita mekon alle tai housut/leveälahkeiset leggingsit sekä parkatakki tai muu. Nykymuodissa kukkamekon kaverina on tennarit tai lenkkarit ja look on huomattavasti sievempi kuin ysärillä.
Ysärillä siihen kukkamekkoon yhdistettiin nimenomaan Rib-t-paita tai -toppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miss Sixty -farkut teinitytöillä ja parikymppisillä naisilla.
Saakohan Miss Sixtyjä jostain vielä 🙊Back to 90'
Lontoo, Pariisi
En nyt jaksa lukea koko ketjua, eli saattaa olla jo mainittu, mutta täytyy muistaa että ysäri jakautui aika selvästi kahteen osaan: oli ysärin alku ja ysärin loppu. Nämä aivan erilaisia keskenään tyylitään, asenteiltaan, musiikiltaan jne. Esim. itse olen ysärin lopun nuori ja meininki oli ihan toista kuin isoveljellä, joka oli ysärin alun nuori. Luullakseni internetin tuleminen oli siinä se merkittävä murros, mikä vaikutti jakajalla.