Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monet suomalaiset ei siedä että ruuassa on mitään makua?

Vierailija
21.09.2015 |

Monet tutut käyttää ruuanlaitossa suunnilleen vain suolaa ja mustapippuria. Syitä ovat sanoneet mm. että mausteet aiheuttaa allergiaa ja maha turpoaa ja on pahaa. Joo, ymmärrän, allergioita voi tosiaan olla, tiedän erään mausteallergisen joka saa lievästikin maustetusta ruuasta pahimmillaan niin kovat vatsanväänteet että joutuu lähtemään päivystykseen. Mutta tuskin näitä allergioita ja mahan turvotusta niin monella on kuin jotkut väittää.

Maustettu ruoka on hyvää jos se on hyvin tehty. Eikä maustetun ruuan tarvitse aina olla tulista, niinkuin jotkut olettaa. Maailmassa on vaikka mitä mausteita joiden avulla saa kotiruokaankin loihdittua vaikka mitä makuja.

Niin monet suomalaiset elintarvikkeet on täysin mauttomia. Nämä tutut jotka eivät siedä että ruuassa on yleisesti mitään makua, ovat ihan ihmeissään kun tarjoaa niille vaikka jotain ulkomaalaista juustoa. Mitä ihmettä? Tämähän ei maistu yhtään Valion Arkijuustolle. No ei varmasti!

Uutta SUOMALAISEEN MAKUUN tehtyä Oltermanni Tilsit juustoa en halua edes maistaa. Jos se on tehty suomalaiseen makuun niin siinä ei ole silloin mitään halua.

Muistampa lukeeneeni myös joskus tapauksesta jossa suomalainen vanha pariskunta valitteli Thaimaanlomalla ettei hotellin aamiaisella ollut kaurapuuroa....

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän maissa tulisuus kun lihat ja kalat koko päivän markkinoilla myynnissä ja ottavat sitten vähän makua itseensä.

Vierailija
22/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen suolisto ja vatsa ei kestä tulisuutta, lisäaineita ja mausteita. Valmistajien pitäisi myös tajuta tämä. Ne jotka haluavat mausteita ja tulisuutta niille oma osasto.

Sinä se sitten taidat syödä pääasiassa eineksiä.

Suomalaiset einekset voi kuvata helposti, pahaa ja mautonta.

Kohtuullinen onnistuminen, etten sanoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mitään meksikolaisia olla. Sanonpahan vaan.

Vierailija
24/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella vanhuuden varalle kun saat laitoksessa hieman haaleaa mautonta kaurapuuroa.

Vierailija
25/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä on makuaisti tallella, ja maistavat maut ruuasta, joka ei makuaistinsa tuhonneen mielestä maistu miltään. Makuaisti onneksi voi myös palata. Itse olen lopettanut suolan ja ylenmääräisen mausteiden käytön ja on ihan huikeaa miltä esim hyvä hapanjuurileipä ja voi voivat maistua. Tai yrtit. Jopa pelkkä kananmuna ilman suolaa on huikea makuelämys. Ennen en olisi sitä maistanut kaikkien niiden mausteiden alta mitä munakkaaseenkin tungin.

Vierailija
26/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiössä on kyse protestanttisesta puritanismista.

Vierailija
27/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan maistaa syömäni lihan, kalan ja kasvikset. Sen, että ne ovat tuoreita. Mausteilla voidaan peittää hieman vanhaa ja luontaisia makuja. Arvostan puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa, kuten moni muukin suomalainen.

Tämä, perus kotiruoka on hyvää, just sellainen mitä vaikka oma äiti valmistaa, näin aikuisenakin maistuu. Ja minulle on ihan sama mitä mausteita eri ihmiset käyttää, ei vaikuta omaan elämään millään tapaa. Välillä syön mausteista, mutta muukin maistuu.

Vierailija
28/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kyllä mauista, mutta en tulisesta. Niitä on muitakin makuja kuin tulinen ja muita mausteita kuin chili. Kun joillekin mausteinen tarkoittaa vain tulisuutta. 

Kai se on vähän sama kuin salmiakki ja mämmi, ei ne ole kaikkien juttu ja mitä pahaa siinä on?

Vierailija
29/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat narsisteja, suomalaiset eivät siedä makuasioita.

Vierailija
30/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kyllä mauista, mutta en tulisesta. Niitä on muitakin makuja kuin tulinen ja muita mausteita kuin chili. Kun joillekin mausteinen tarkoittaa vain tulisuutta. 

Kai se on vähän sama kuin salmiakki ja mämmi, ei ne ole kaikkien juttu ja mitä pahaa siinä on?

Salmiakki ja mämmi on absurdia myrkkyä

Vierailija
31/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on mukavaa, että ruoka maistuu siinä käytetyiltä raaka-aineilta. En tiedä miksi mun pitäisi laittaa ruokaani jotain salviaa tai kirveliä tai lipstikkaa, wtf!

Ex-anopilla esim oli tapana laittaa aina kaikkeen kalaan sitruunaa - no, sen jälkeenhän kala ei sitten helposti maistu miltään muulta kuin sitruunalta. Sama juttu salaattien kanssa - ensin kulhoon salaattia, tomaattia, kurkkua jne, ja sen sen jälkeen roima puristus sitruunaa. Sen jälkeen sitten koko mössö ei maistu miltään muulta kuin sitruunalta. 

Kysynpähän vaan, kumpi on suurempi ruuan ystävä: se, joka käyttää juurikin esim sitruunaa mausteena, vai se, joka haluaa, että kala maistuu kalalta ja salaatti salaatilta. 

Vierailija
32/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka palvovat kannabista ja mieltävät ruoanlaiton sen mukaan että aivoihin varastoitunut thc olisi aktiivisempi niin niiden ihmisten ruoanlaitto on kymmenen miljoonaa kertaa paskempi ja epäravitumpi kuin ihmisen joka syö raakoja chilejä ja kapsaisiini on varastoitunut aivoihin ja tekee ruokaa sen aivoihin varastoituneen kapsaisiinin hyväksi. Kapsaisiiniin mieltyvät ihmiset tekevät ravintorikkainta ruokaa muille ihmisille vaikka ruoassa ei olisi chilin chiliäkään tai yhtäkään kapsaisiini yksikköä.

Olen ollut kannabis vatipään seurassa ja ruoka oli nihkeetä ja manipulaatiokykyistä, ruoka oli kirjaimellisesti kauheeta paskaa

Johonkin superruokaan pitää kokkaustaidot perustua ja kannabikseen perustuvat "kokkaustaidot" ovat helvetistä

Vierailija
33/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:49"]

Niinpä. Juuri tänään työpaikkaruokalassa oli koominen tapaus. Ruokana oli chili con carneta riisin kanssa. Kun menin ottamaan ruokaa, kassalla oli naishenkilö valittamassa, että ruoka oli SYÖMÄKELVOTTOMAN TULISTA. Hän oli erittäin tuohtunut kun sellaista tarjotaan ihmisille, ja vaati rahojaan takaisin. Itsehän tykkään tulisesta ruoasta ja ajattelin että kiva, jos se tällä kertaa maistuisi edes vähän sitten chilille, kun yleensä on olltu "suomalaiseen makuun tehtyä" eli mautonta. Vaan ei, ihan yhtä mautonta oli kuin aina. En usko että siinä oli edes chiliä yhtään, pelkkää paprikajauhetta vaan vähän makua antamassa. Ja että se oli jonkun mielestä syömäkelvottoman tulista :D (Sitäkin ihmettelen, että miksi pitää ottaa ruokaa jonka nimessä on sana CHILI, jos inhoaa tulista)

[/quote]

Itselläni on chiliviljelmä ja naureskelen tuollaisille nirppanokille myöskin.

Kieltämättä tyhmää ottaa chiliä ja valittaa, jos siinä on chiliä. Mutta itse en pysty refluksin takia syömään chiliä/paprikaa, joten kaikki eivät ole syyttä nirppanokkia.

Vierailija
34/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottumiskysymys. Samasta syystä suomalaisen mielestä on tosi kuuma ilma, kun lämpömittari näyttää +27.

niin ja tuo sama lämpötila kaukolämmitetyssä huoneistossa on talvella mukava. että voi hikoilla sukkahousuissaan kotona.

Vierailija
35/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "suomalaiseen makuun" on kyllä kirosana missä tahansa. Kuka sellaista haluaa?

Vierailija
36/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mausteet tarkoittaa suomessa jotain sekameteliä, johon päälle sitten jotain tulista. avot!

käyttäkää tuoreita yrttejä, ei liian monta sekaisin. mietoa, maukasta ja terveellistä.

Vierailija
37/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tykätään paperin ja pahvin mausta, koska olemme sellunkeittäjä kansaa. 

Vierailija
38/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:40"]Haluan maistaa syömäni lihan, kalan ja kasvikset. Sen, että ne ovat tuoreita. Mausteilla voidaan peittää hieman vanhaa ja luontaisia makuja. Arvostan puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa, kuten moni muukin suomalainen. [/quote] Arvostan sitä että ruoka myös maistuu jollekkin, mausteiden tarkoitus on tuoda esiin raaka-aineen parhaat maut tai korostaa makuja. Mikäli, et mausta lihaa, et kunnioita myöskään sitä raaka-aineena, sama kun söisit vaikkapa tumppusi.

Osta parempaa lihaa, ei hyvä liha maistu lapaselta. Eikä tarvitse kaverikseen ripausta suolaa kummempaa.

Vierailija
39/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mausteet tarkoittaa suomessa jotain sekameteliä, johon päälle sitten jotain tulista. avot!

käyttäkää tuoreita yrttejä, ei liian monta sekaisin. mietoa, maukasta ja terveellistä.

Minä olen niin säästeliäs että en osta tuoreita yrttejä, ja olen myös niin laiska että en jaksa istuttaa ostamiani yrttejä jotta saisin pitkin kesää yrttejä istutuksistani. Kuivia yrttejä kyllä pitäisi ostaa lisää, nyt on vain timjamia kuivana.

Minun mielestä chilin mausta tulee parempi jos on yrttejä, tämäkin tosin joskus, ei aina

Vierailija
40/58 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs viisikymppinen nainen valitti, kuinka häntä harmittaa se, että kaikki pakastepizzat ovat niin tulisia. Itse olen kokeillut paljon eri pakastepizzaja, mutta ei ole kyllä yksikään ollut vähääkään tulinen. Hänen mukaansa sekä Öetker että Grandiosa ovat ainakin tulisia.