Miksi niin monet suomalaiset ei siedä että ruuassa on mitään makua?
Monet tutut käyttää ruuanlaitossa suunnilleen vain suolaa ja mustapippuria. Syitä ovat sanoneet mm. että mausteet aiheuttaa allergiaa ja maha turpoaa ja on pahaa. Joo, ymmärrän, allergioita voi tosiaan olla, tiedän erään mausteallergisen joka saa lievästikin maustetusta ruuasta pahimmillaan niin kovat vatsanväänteet että joutuu lähtemään päivystykseen. Mutta tuskin näitä allergioita ja mahan turvotusta niin monella on kuin jotkut väittää.
Maustettu ruoka on hyvää jos se on hyvin tehty. Eikä maustetun ruuan tarvitse aina olla tulista, niinkuin jotkut olettaa. Maailmassa on vaikka mitä mausteita joiden avulla saa kotiruokaankin loihdittua vaikka mitä makuja.
Niin monet suomalaiset elintarvikkeet on täysin mauttomia. Nämä tutut jotka eivät siedä että ruuassa on yleisesti mitään makua, ovat ihan ihmeissään kun tarjoaa niille vaikka jotain ulkomaalaista juustoa. Mitä ihmettä? Tämähän ei maistu yhtään Valion Arkijuustolle. No ei varmasti!
Uutta SUOMALAISEEN MAKUUN tehtyä Oltermanni Tilsit juustoa en halua edes maistaa. Jos se on tehty suomalaiseen makuun niin siinä ei ole silloin mitään halua.
Muistampa lukeeneeni myös joskus tapauksesta jossa suomalainen vanha pariskunta valitteli Thaimaanlomalla ettei hotellin aamiaisella ollut kaurapuuroa....
Kommentit (58)
Maustamattomassa kanassa käytän currya, kurkumaa paprika savust., suolaa kohtuudella. Kalassa suola, kala mauste, tilliä. Jauhelihassa jauhelihamauste, maustepipp. jauhettuna, paprika savust., mustapippuri., hiven suolaa. Välillä tietenkin muitakin, esim. valkosipulirouhe, meirami jne.
Muita mausteita käytän, mutta chilistä en itse erityisemmin pidä, en pidä tulisesta ruoasta.
Muita käytän miten milloinkin. Korianteria en siedä, maistuu astianpesuaineelle.
Vierailija kirjoitti:
On täysin mahdollista, että yliherkkä makuaisti on suomalaisilla yleisempi ominaisuus kuin useimpien muiden maiden ihmisillä. Onhan tällaisia kansallisesti vaihtelevia geneettisiä taipumuksia muitakin vaikka kuinka paljon. Sille ei sitten mitään voi, jos esim. tuore basilika tai soijakastike korventaa suuta ja saa veden valumaan silmistä.
Makuyliherkkyys kuuluu aspergeriin. Ainakin puolet suomalaisista ovat diagnosoimattomia nepsyjä, osa skaalan lievemmästä päästä ja osa vaikeammaksi.
Isoisäni ei suostunut syömään missään muualla kuin juuri tietyssä lounaspaikassa ja juuri kello 12. Jos se oli väliaikaisesti kiinni niin hänellä meni pasmat sekaisin eikä syönyt enää mitään muuta ennen kuin hänelle taottiin järkeä päähän.
Entisaikaan tuollaisia sanottiin vain jääräpäiksi tms. kun ei ymmärretty että autismikirjolla se on.
Hän myös otti aina, jokaikinen päivä samaa ruokaa: Piimää, kaksi palaa ruisleipää, perunaa ja nakkikastiketta. Ei kelvannut edes jauhelihakastike. Piti olla nakkia.
On ihan naurettavaa soopaa, että jos lopettaa maustamisen niin makuaisti "palaa". Tiedätteko mistä sana "salaatti" tulee? Latinasta. Sana salaatti tulee taas siitä, että salaattia on maustettu suolalla. Itse laitan salaattiin aina suolaa ja väkiviinaetikkaa ja voin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs viisikymppinen nainen valitti, kuinka häntä harmittaa se, että kaikki pakastepizzat ovat niin tulisia. Itse olen kokeillut paljon eri pakastepizzaja, mutta ei ole kyllä yksikään ollut vähääkään tulinen. Hänen mukaansa sekä Öetker että Grandiosa ovat ainakin tulisia.
Minä lisään pakastepitsaani paitsi yrttejä, myös chilijauhetta, koska ne pitsat sellaisenaan ovat niin mauttomia.
N55
Maku voi herättää mielikuvia ja tunteita, molemmista suomalainen psyyke romahtaa.
Itse olen laitoskeittiössä töissä ja me valmistetaan vain mautonta tärkkelyssotkua. Ja sitä pitäisi hyvillä mielin tarjoilla ja odottaa kehuja.
Outoa että niin moni suomalainen tykkää kuitenkin salmiakista, jonka maku on hyvin vahva, mutta mausteita ei siedetä sitten ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt minäkin.
Liittyykö samaan asiaan kun kaikki sisustukset Suomessa ovat valkoisia tai hyvin vaaleita korkeintaa puulla ja mustalla terästettyjä. Mitään yllätyksiä ei harrasteta missään.
Thaimaassa muuten ei juuri ole ruoka-aine allergioita vaikka keitokset ovat täynnä kalaa,mausteita,eksoottisia vihanneksia, pähkinöitä yms. Yhdessä ruokalajissa on aina ainakin viittä eri ainesosaa.
Ajattelin ihan samaa. Nykysuomalaisten kotien sisustus on uskomattoman väritöntä. Jos ihminen tosissaan viihtyy sellaisen keskellä, hän tuskin kaipaa maukasta ruokaakaan. Ihmettelen myös suomalaisten lisääntyneitä allergioita. Muuten nykysukupolvien terveydentilan pitäisi olla parempi, mutta ravinnollisesti monet ovat paljon rajoittuneempia kuin aikaisemmat sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö samaan asiaan kun kaikki sisustukset Suomessa ovat valkoisia tai hyvin vaaleita korkeintaa puulla ja mustalla terästettyjä. Mitään yllätyksiä ei harrasteta missään.
Thaimaassa muuten ei juuri ole ruoka-aine allergioita vaikka keitokset ovat täynnä kalaa,mausteita,eksoottisia vihanneksia, pähkinöitä yms. Yhdessä ruokalajissa on aina ainakin viittä eri ainesosaa.
Tekoälyn mukaan Thaimaassa äyriäisallergia on yleinen. Se kertoi myös että kaikissa Aasian maissa allergiat on yleistyneet urbanisoitumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs viisikymppinen nainen valitti, kuinka häntä harmittaa se, että kaikki pakastepizzat ovat niin tulisia. Itse olen kokeillut paljon eri pakastepizzaja, mutta ei ole kyllä yksikään ollut vähääkään tulinen. Hänen mukaansa sekä Öetker että Grandiosa ovat ainakin tulisia.
Lidlissä oli joku ihan hyvin potkiva joskus, liekö enää.
Mutta varmaan joku Pirkka Diavola tai Grandioson Mexicana tai varmasti joku noista uusista Ndjua-virityksistäkin maistuu tuliselta sellaisesta joka ei mitään tulista koskaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ihan samaa. Nykysuomalaisten kotien sisustus on uskomattoman väritöntä. Jos ihminen tosissaan viihtyy sellaisen keskellä, hän tuskin kaipaa maukasta ruokaakaan. Ihmettelen myös suomalaisten lisääntyneitä allergioita. Muuten nykysukupolvien terveydentilan pitäisi olla parempi, mutta ravinnollisesti monet ovat paljon rajoittuneempia kuin aikaisemmat sukupolvet.
Ravinnollisesti rajoittuneempia kuin aikaisemmat sukupolvet? :D
Elä sinä pari talvea suolakalalla ja puurolla ja tule sitten kertomaan lisää...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laitoskeittiössä töissä ja me valmistetaan vain mautonta tärkkelyssotkua. Ja sitä pitäisi hyvillä mielin tarjoilla ja odottaa kehuja.
Miksi ette mausta normaalisti? Älytöntä, että laitoskeittiön pitäisi tehdä automaattisesti mautonta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravinnollisesti rajoittuneempia kuin aikaisemmat sukupolvet? :D
Elä sinä pari talvea suolakalalla ja puurolla ja tule sitten kertomaan lisää...
Otapa selvää perinteisestä karjalaisesta ruokakulttuurista. Voi olla, että teillä lännessä on nakerrettu katon rajassa roikkunutta korppuista ruisleipää, mutta idässä on koko ajan syöty hyvin ja monipuolisesti. Sieniäkin osattiin käyttää, mitä ei osattu lännessä - ja se sitten näkyi 1860-luvun nälänhädän aikana.
No minä pidän esimerkiksi sekasalaatissa niiden eri kasvisten omasta mausta. En tarvitse niihin öljyjä tai majoneeseja tai muita peittämään makua tai muuttamaan suutuntumaa. Samoin perunat maistuvat parhailta ihan vain suolavedessä keitettynä sipulivoikastikkeen kera tai imellettynä perunalaatikkona. Lohi on parasta kevyesti suolattuna kermakastikkeessa. Kyllä minä ravintoloissa, noutopöydissä ja ulkomailla maistelen ties mitä pöperöitä, sekoituksia, ihraisia klimppejä ja mustekaloja, mutta en minä niitä omiksi herkkuruuikseni laske. Syö sinä mitä haluat, minä syön sitä, mistä minä saan parhaiten nautintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ihan samaa. Nykysuomalaisten kotien sisustus on uskomattoman väritöntä. Jos ihminen tosissaan viihtyy sellaisen keskellä, hän tuskin kaipaa maukasta ruokaakaan. Ihmettelen myös suomalaisten lisääntyneitä allergioita. Muuten nykysukupolvien terveydentilan pitäisi olla parempi, mutta ravinnollisesti monet ovat paljon rajoittuneempia kuin aika
Nälänhätävuosien aikana ei kyllä sieniäkään noussut, kun pari kesää putkeen meni hallassa. Kyllä siellä idässä ihan samalla tavalla kuoltiin nälkään ja kulkutauteihin.
Vietetään kesät Norjassa ja ai herregud kuinka kaipaan välillä suomalaista ruokaa siksi että täällä ei mikään oikeasti maistu miltään. Edes kebab. Ruisleivät, juustot ja makkarat täytyy hakea Suomesta. No, kala ja äyriäiset ovat hyviä, mutta ainakin tämä pohjoisen perusmättö kaupoissa on aidosti vielä tylsempää kuin kotimainen. Se suolakin on rikos. Ja Coopin paras burgerikastike maistuu tililtä. Jengi rakastaa remouladea, miten siitäkin saa mautonta?