Apua pukeutumisasiassa! Millaista viestiä mielestäsi antaa nainen
joka on pukeutunut näin:
- nanson musta-punainen lilja mekko velouria, pituus polveen
- mustat paksut sukkahousut
- musta villatakki (kiinni napitettu, zaran)
- mustat vagabondin nahkasaappaat (korolla, mutta arkiset)
- musta nahkainen isohko mummotyylinen käsilaukku (wedinsistä)
- aarikan mustat korvakorut (roikkuvat, pienehköt)
- hieman meikkiä, ei näkyvästi. Hiukset vaaleat kiharat, "auki" pituus olalle
Olin nimittäin näin pukeutuneena eräässä tapaamistilanteessa äskettäin ja annoin ilmeisesti aivan väärää viestiä pukeutumisellani... Eli toivoisin kommentteja siitä, mitä viestiä annan ja myös arvauksia iästäni ja vaikka koulutukseni tasosta sekä työalastani tai mitä tuosta nyt mieleen tulee. Kiitos jos jaksat vastata :) (niin ja sanotaan vielä että olen keskipituinen ja normaalipainoinen jos sillä on vaikutusta asiaan)
Kommentit (84)
Värit kuitenkin kertovat ihmisille paljon. Pääosin musta asu viestii mm. ankaruutta, surua, punaiseen yhdistettynä jopa aggressiivisuutta. Senkö kuvan haluat itsestäsi antaa työhaastattelussa? :) Selkeät, raikkaat ja vaaleat värit viestivät ulospäinsuuntautuneisuutta, iloista mieltä, avoimuutta jne.
ja suurin yllätys oli että oletkin vaalea, tumman naisen asu ehdottomasti!
"en olisi ikinä uskonut että pukeudut noin, kun olet niin vaalea"...
Joo yritin siis tässä vaikuttaa mahdollisimman aikuiselta ja ehkä näyttää vähän vanhemmaltakin. Ja nimenomaan karsia sitä persoonallisuutta, pukeutua mahdollisimman tavallisiin vaatteisiin..
Mutta mitä laitatte päälle kesällä jos on kylmä? Ajattelin lähteä tuolloinkin pienissä kengissä, mutta mieskin sanoi, että "älä laita, tulee typerä kuva jos ihminen ei osaa pukeutua sään mukaan". Joten päädyin niihin saappaisiin...sokea taisi sitten taluttaa sokeaa :D Miten tämä voi olla näin vaikeaa!!! Aarrgghh...
pehmeän naisellisen ja humaanin vaikutelman. Etten ollenkaan ainakaan näytä kovalta ja agressiiviselta...
Mä olen törmännyt myös siihen, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä miten pukeudutaan työtilanteeseen. Vaikka kuinka olisi luova työ, asiallinen silti pitää olla. Välillä tulee todellakin opiskelijoita, joilla on vaikka narutoppi tai shortsit asiakastyössä.
Mun huomiot:
jos olit kesäkuussa työhaastattelussa, niin saappaat ovat todella väärä jalkine. Ei näillä keleillä, ei. Ja sitä paitsi saappaat ovat ulkokengät ja haastattelu oli kaiketi sisällä.
Velour on todella oloasukangas. Asialliset toimistotyövaatteet tehdään villakankaasta, pellavasta, silkistä, viskoosista tai puuvillasta, jos kyseessä on paita.
Mitään kesämekkoja oli ne sitten minkä hintaisia hyvänsä ei työhaastatteluun laiteta. Kotelomekko on mahdollinen valinta jakun kanssa.
Neule on väistämättä aina hiukan arkisempi vaihtoehto. Neule on hiukan smart casual, varsinkin päällysvaatteena. Jakun alla neuleliivi tms. on mahdollinen.
Työhaastatteluun kannattaa mennä suorat housut, paitapusero, siistit kävelykengät, korkoakin voi hyvin olla. Jos kyseessä avustava tehtävä, niin villatakki tms. käy. Jos kyseessä asiantuntija- tai päällikkötehtävä, niin sitten jakku päälle. Korut hyvin hillityt ja (jalo)metallia.
Annoit sellaisen vaikutelman, että et tiedä yhtään kuinka töissä ollaan, kun et osaa edes pukeutua haastatteluun. Ja varsinkin jos joudut työssäsi olemaan tekemisissä asiakkaiden kanssa, niin pukeutuminen ja käyttäytyminen on kyllä osattava. Työnantaja kyllä opettaa tehtävät, mutta perusasiat pitäisi olla itsellä hallussa.
Valitettavasti monella on tässä kompastuskiviä, koska monet todella pukeutuvat hyvin arkisesti tilanteeseen kuin tilanteeseen.
mauttomat samoin saappaat. Musta väri kyllä ok vaalealla. Mutta tuo velour-mekko, saappaat ja mustat sukkahousut kesäälä on aika tyylitön näky. Toki nouri ja nätti on aina nuori ja nätti oli vaatteet millaiset tahansa.
ei ole jaksanut vaihtaa oloasua kotoa lähtiessään
Ihan aidosti olin kyllä sitä mieltä että tuo asu oli hyvä :( Myös mies oli samaa mieltä.. No en mene siinä sitten enää :) Hämmästyttää kyllä vähän tuon mekon täystyrmäys, olen aina saanut siitä paljon kehuja.. Ja ostaessakin ajattelin, että tämä on hyvä valinta kun käy moniin eri tilanteisiin, on mukava ja vielä kotimaista työtä..
Täytyy yrittää löytää sitten jotkut muut vaatteet, mutta on kyllä hankalaa.. Onko tosiaan alle kolmekymppisenkin vaihdettava suoriin housuihin ja jakkuun? Kun eivät ihmiset niillä työpaikoillakaan mun mielestä kovin hienosti pukeudu (olen ollut keikkatöissä, joten olen nähnyt aika monta työpaikkaa). Ja housuasussa tai jakkupuvussa tuntuisi, että olen ottanut isonsiskon vaatteet tai menossa naamiaisiin :)
Miten te muut 20 - 30 v. akateemiset pukeudutte töihin? Tai haastatteluihin? Onko teillä kaikilla oikeasti noin "viralliset" vaatteet?
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=78490035 samanlainen, mutta puna-musta tuon turkoosi-mustan sijaan. Onko tuo tosiaan niin paha???
haastatteluihin olen pyrkinyt laittamaan paitiksen ja suorat housut. Joskus kesähelteellä on ollut hamekin. Ihan vastavalmistuneena yritin jakkupukulinjaa itsevarmuutta saadakseni mutta ei se mulle istunut.
vaikka sitten töissä käytänkin usein farkkuja, jos ei ole asiakastapaamisia yms. tärkeitä palavereja. Haastattelussa kannattaa olla mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Ja paksuja sukkahousuja en ole käyttänyt lukioaikojen jälkeen...
Neule on väistämättä aina hiukan arkisempi vaihtoehto. Neule on hiukan smart casual, varsinkin päällysvaatteena. Jakun alla neuleliivi tms. on mahdollinen.
Työhaastatteluun kannattaa mennä suorat housut, paitapusero, siistit kävelykengät, korkoakin voi hyvin olla. Jos kyseessä avustava tehtävä, niin villatakki tms. käy. Jos kyseessä asiantuntija- tai päällikkötehtävä, niin sitten jakku päälle. Korut hyvin hillityt ja (jalo)metallia.
Riippunee asiantuntijatehtävästä. Itse työskentelen isohkossa firmassa IT-alalla ns asiantuntijatehtävissä, eikä meillä näy jakkupukuja kuin myynnin (= suora yhteys asiakkaisiin) päällä. Muiden pukeutuminen on joko smart casual / casual.
Itse olen ollut työhaastattelussa (niihin asiantuntijatehtäviin) juurikin suorissa housuissa + kauluspaidassa + neuletakissa. Jakku olisi ollut yliammuntaa näissä hommissa :-), myös työhaastattelussa. Myynti tosiaan taas erikseen (tai ihan johtoporras, ei siis middle managementkaan vaan executive boardin jäsenistö).
Pukeutumisneuvojaa muuten suosittelen lämpimästi, esim. Stockkalla on hyviä ja asiansaosaavia.
Nimim. Tälläkin hetkellä töissä suorissa (pellava)housuissa ja neulepaidassa :)
Okei jos sulla oli siinä villatakki (kiinni vai auki?) päällä paljastavuus ei ole ongelma, mutta sit se alaosa näytti velourhameelta joka on ehkä aika arkinen ja kotiasumainen. Miten se istuu?
Kuvittelin mielessäni vähän isommat ja dramaattisemmat kuviot
Itse olen pukeutunut em. tilanteissa suoriin, joko mustiin tai tummansinisiin, housuihin ja hyvälaatuiseen paitapuseroon tai neuleeseen, jonka väritys on neutraali . Koruja laitan vähän, vain vihkisormukset ja korviin kultaiset napit. Eli olen pelannut "varman päälle", eikä koskaan ole jäänyt tunnetta, että pukeutumisen antama viesti olisi ollut väärä.
Paksut sukkahousut ovat muodikkaat ja varsinkin mummolaukun kanssa antavat hauskaa kooky-lookia. Vähän sellainen olen-pukeutunut-sihteeriksi-viisikymmenluvulta-tyyli. Ehkä ap haki vain väärää työtä?
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=78490035 samanlainen, mutta puna-musta tuon turkoosi-mustan sijaan. Onko tuo tosiaan niin paha???
On tuo toimistohommiin aika erikoinen valinta :-).
Kokeile ihan piruuttasi niitä suoria housuja - niitäkin on eri mallisia jne - tai sitten esim. asiallista tulppaanlinjaista hametta paitapuseroon yhdistettynä. Tai jos paitapusero ei iske, niin jokin kiva kietaisuneule tms (ei liian avara).
t. edellinen "asiantuntijatehtävä" vastaaja
jonkun jakkupukutyypin silmissä homssuiselta.
Luulen, että mun mielestäni näyttäisit ihan kivalta, mutta itse kyllä pyrin juuri työhaastatteluihin laittamaan aika neutraalit vaatteet, tyyliin paitapusero ja suorat housut. Sitten kun olen saanut paikan pukeudun miten lystään. Olen opettaja. Sellainen asu, joka ei herätä ainakaan negatiivisia tunteita haastattelussa - reksitkin ovat usein aika "tylsiä" pukeutujia.
Tärkeintä on mielestäni laatu vaatteissa. Nolointa on aikuisen pukeutua johonkin H&M:n vaatteisiin.
En kyllä laittaisi saappaita kesällä enkä paksuja sukkiksia. Ehkä tosiaan vähän tunkkaiselta vaikuttaa tuo asusi kesä/kevätasuksi.
Eli päällä oli kiinni oleva neuletakki, ja siksi juuri, että yläosa olisi ollut liian paljastava ilman sitä. Tuodakseni rentouden vaikutelmaa (ei tsiisus mä olen kädetön!!!) pari ylintä nappia oli auki, ihoa paljastui max. 5 cm solisluusta alaspäin. Mekko istuu hyvin ja laskeutuu vyötäröltä a-linjaisesti, ei siis mitenkään muotoja korostaen, vaan ihan asiallisesti. Minusta siis oikein kaunis ja monipuolinen mekko, olin siinä publiikissanikin ja se taisi olla sitten ilmeinen virhe myös ;D
Sukkahousuista vielä sen verran, että ne eivät olleet mitkään lasten ribbisukkahousut vaan ihan tavalliset mustat 40 vai oliko 60 den sukkikset. 20 den (tai ohuemmat) mustat sukkiset käyvät mielestäni vain juhliin, ja tosiaan sää oli kylmä. Olisiko sukkisten pitänyt olla ihonväriset? (Käytättehän te muutkin hameita ja mekkoja, käytättehän?)
Eikö sitten olisi ollut tyhmää tulla sateessa avokkaissa?? Ja jos olisin ko. paikassa töissä, tulisin sadesäällä saappaissa tai jopa mustissa korollisissa kumppareissani (yrjöätte varmaan :D) ja vaihtaisin ne sitten sisällä pikkukenkiin...
ja haussa on tänä keväänä olleet aika samanlaiset työt kuin sinulla. Olen ikäistäni nuoremman näköinen, joten olen pyrkinyt tietoisesti kiinnittämään huomiota pukeutumiseen haastatteluissa (olen ollut neljässä ja olisin päässyt kahteen paikkaan).
En ole itsekään mikään värien käyttäjä. Mustan lisäksi käytän lähinnä valkoista, harmaata ja violettia. Yksi hyvä asu on polvipituinen harmaa hame (+ohuet sukkikset ja neutraalit mustat korkkarit), musta v-aukkoinen neulepaita ja sen alla valkoinen kauluspaita. Tai sitten suorat housut (mustat tai tummanharmaat) ja niiden kanssa siisti, muotoonleikattu muttei liian tiukka kauluspaita. Näitäkin on nuorekkaita, mutta silti asiallisia.
ehkä jos hakis jonkun trendivaateliikkeen myyjäksi