Apua pukeutumisasiassa! Millaista viestiä mielestäsi antaa nainen
joka on pukeutunut näin:
- nanson musta-punainen lilja mekko velouria, pituus polveen
- mustat paksut sukkahousut
- musta villatakki (kiinni napitettu, zaran)
- mustat vagabondin nahkasaappaat (korolla, mutta arkiset)
- musta nahkainen isohko mummotyylinen käsilaukku (wedinsistä)
- aarikan mustat korvakorut (roikkuvat, pienehköt)
- hieman meikkiä, ei näkyvästi. Hiukset vaaleat kiharat, "auki" pituus olalle
Olin nimittäin näin pukeutuneena eräässä tapaamistilanteessa äskettäin ja annoin ilmeisesti aivan väärää viestiä pukeutumisellani... Eli toivoisin kommentteja siitä, mitä viestiä annan ja myös arvauksia iästäni ja vaikka koulutukseni tasosta sekä työalastani tai mitä tuosta nyt mieleen tulee. Kiitos jos jaksat vastata :) (niin ja sanotaan vielä että olen keskipituinen ja normaalipainoinen jos sillä on vaikutusta asiaan)
Kommentit (84)
mutta hieman epämääräinen/hompsuinen kuva kieltämättä jää. Pahimmillaan vähän "ilotyttömäinen" vaikka villatakki onkin napitettu kiinni.
Ensinnäkin velour on minusta sellainen kotiasukangas, toisaalta mustat paksut sukkahousut kuulostaa aika pahalta yhdistelmältä, sillä velourhan tarttuu pakosti kiinni niihin. Ja sitten nahkasaappaat kesällä?!?
ei kovin muodollinen asu - ei ainakaan liikeneuvotteluihin sopiva
Ja ehkä jopa tosiaan ilotyttömäinen: musta ja punainen yhdistelmänä ja vaaleat kiharat hiukset...
Onko ne tavaratalojen pukeutumisneuvojat hyviä :/
Luova, boheemi, homssuinen, humanisti, ei-ainakaan-bisnes
kerro jo!
kun luulin että se olisi hyvä!!! Perusteluja hieman: mekko ei ole mitään ohutta ja kiiltävää kangasta vaan mielestäni oikein siisti. Hillitty ja aika kalliskin (olikohan seitsemänkymppiä...). Paksut sukkahousut, neuletakin ja saappaat laitoin siis siksi, että oli kylmä ja satoi. Neuletakki oli kiinni siksi kun ajattelin, että yläosan tulisi olla peittävämpi. Laukku on ainoa johon työkansioni mahtuu. Käytän aina korviksia, ja ajattelin että nuo olisivat hillityt. Hiukset ovat luonnostaan sekä vaaleat että kiharat, joten niille en mahda mitään...
Eli olen siis vastavalmistunut parikymppinen (en tosin hirveän kaukana kolmestakymmenestä) ja yritin pukeutua aikuismaisesti, siististi, vakuuttavasti ja mahdollisimman persoonattomasti jotta näyttäisin peruspirkolta joka on riskitöntä palkata :D Eli pieleen meni ja reippasti! Koulutus on humanistinen ja "oma alani" luovahko toimistotyö. Hain työtä joka sivuaa omaa alaani, mutta johon kuului myös muita tehtäviä. Ja haastattelija kysyi tullessani, että "ketä etsit", niinkuin minä en voisi olla se haastatteluun tulija, ja katsoi vaatteitani useasti "nenänvartta pitkin" jolloin minulle tuli sellainen olo, että jotain meni vikaan... Hhhhmmm, miten tästä voisi sitten parantaa? Ja kiitos vielä kaikille kommenteista! *häpeää nurkan takana*
yhdellä hame, paitapusero ja neuletakki, yhdellä housujakkupuku ja yhdellä arkisen oloiset suorat housut ja trikoinen paita.
Pukeutuisin töihin samoin mekkoon ja neuletakkiin, sellaisia vaatteita käytän. Välillä tunikoita/ mekkoja ja trikoita tai kapeita housuja, mutta nämä eivät mielestäsi työhaastatteluun sovi...Mutta mitäpä minä tiedän :O
vain astetta siistimmin (mut älä kuitenkaan laita likaisia työhaalareita vaikka ne oliskin työasusi). Miten se haastattelija oli pukeutunut?
Vaihda ensi kerralla mekko suoriin housuihin. Hanki hyvin istuvat siistit housut. Älä kuitenkaan pue kokomustaa vaan yhdistä mustiin housuihin kasvoihisi sopiva väri yläosaan, voi olla vaikka tyylikäs punainen tai beige paita tai jakku. Tai sitten jos musta villatakkisi on hyvä ja siisti niin yhdistä siihen harmaat tai beiget housut ja niiden sävyyn sopiva huivi kaulaan/harteille.
Kiharat vaaleat hiuksesi ovat varmasti ihanat, mutta työhaastattelussa kannattaa kääntää huomio niistä pois ja enemmän kasvoihin, etenkin silmiin. Eli tukka siististi kiinni taakse.
Tuo "nämä eivät mielestäni sovi" oli ihan omiin ajatuksiini viittaamista ja kirjoitettu ennen kuin olin lukenut sen veistin ylle tullutta viestiä. Vai mitä oikein tarkoitit? Kyllä mulle neuvot kelpaa, meni niin selvästi vikaan vaikka parhaani yritin :(
Sellainen, joka tuntee olevansa rock ja hip, kuitenkaan ihan olematta. Nyt kun tiedän tilanteen, niin oli kyllä tosi synkkä asu työhaastatteluun! Kuvittelisin, että beiget yms, vähän valoisammat värit toimisivat paremmin. Tukka kiinni.
marttyyripuheelta, jonka tarkoitus on oikeasti päinvastainen.
mutta nämä eivät mielestäsi työhaastatteluun sovi...Mutta mitäpä minä tiedän... :O
kapeat housut yhdistettynä tunikaan tai mekkoon eivät sovi työhaastatteluun. Vaikka siis pukeudunkin usein noin. Mutta eihän tällaista kukaan ehdottanutkaan?
Ja hiukset kannattaa varmaan laittaa kiinni, en vaan tykkää pitää niitä niin...päästä tulee niin pienen näköinen suhteessa vartaloon..on mulla ongelmat!
antoi ymmärtää että saamissasi kommenteissa oli jotain vikaa
Ja omasta mielestäni olin jo tosi varikkäästi puketunut kun mekossakin oli kahta väriä...!
"Mitäpä minä tiedän" viittasi siihen, että olin pukeutunut omasta mielestäni hyvin, ja viesti jota annoin oli täysin väärä, eli en selvästikään tiennyt. Siksihän kysyin, kun en tajunnut mikä oli pielessä! Ja jos minä ajattelen, että joku asu olisi työhaastatteluun sopimaton, se ei sitä välttämättä sitten olekaan, koska menin tuossakin niin pahasti metsään. Tarkoitin siis sitä, että en oikeasti tiedä, ja hämmästelin sitten tätä..
jos ei siis sellaisia normaalisti käytä. Voi mennä ojasta allikkoon.
Ehkä kannattaisi hakea omana itsenään, pukeutua niin kuin tavallisesti pukeutuisi (jokuhan niin neuvoikin jo ylempänä). Mutta tavanmukaisesta pukeutumisestaan voisi hioa pahimmat särmät haastattelua varten - välttää liian synkeää tai räikeää, liian pyntättyä tai liian boheemia. Korut voi jättää minimiin, samoin erikoisemmat vaateviritykset.
luulisin, että omana (hieman neutraloituna, ehkä) itsenään on parhaat mahdollisuudet saada itselle sopiva työpaikka. Stailausta, ei remonttia!
kesällä (vaikkakin viileä sää) ei sovi mustat sukkahousut ja saappaat. Hieman hassu näky varmaan olit, et kovin vakavasti otettava. Velour-mekko ei sovi työhaastatteluun!
kylmä, jotain 13 astetta ja satoi. Lämpimämmällä olisi ollut ohuet sukkahousut eikä saappaita.