Mitkä pavut ja linssit ovat hyviä ja terveellisiä?
Haluaisin parantaa ruokavaliotani terveellisemmäksi. Vinkkejä?
Kommentit (19)
Tosiaan, kaikki. Käytä vaihtevasti ruuan mukaan.
Helpointa on ostaa lasipurkissa valmiita säilykepapuja. Halvinta on liottaa ja keittää itse. Jos haluaa nopeasti ruokaa niin punaiset linssit ovat kymmenessä minuutissa valmiita.
Suola lisätään vasta lopuksi, ei keitinveteen.
Ei mitkään. Kaikki palkokasvit sisältävät ihmiselle myrkyllisiä oksalaatteja, lektiinejä ja fytiinihappoa.
Kaikki on hyviä, tietysti makuasia, mistä kukakin eniten tykkää. Käytän paljon punaisia linssejä, haudutan ne pehmeäksi keittoihin ja silloin harvoin kun teen sosekeittoja, lisään myös sinne mukaan proteiinia tuomaan. Toinen suosikkini on mustapavut, niitä käytän usein jauhelihan lisänä kastikkeissa ja esimerkiksi ranskalaispellillä, johon pilkon kasviksia ja kuorrutan juustolla vähän kuin pitsan, yleensä laitan mukaan myös jauhelihaa, kebablastuja tai nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on ostaa lasipurkissa valmiita säilykepapuja. Halvinta on liottaa ja keittää itse. Jos haluaa nopeasti ruokaa niin punaiset linssit ovat kymmenessä minuutissa valmiita.
Suola lisätään vasta lopuksi, ei keitinveteen.
Lasipurkissa en muista ikinä nähneeni, mikä merkki? Tetroissa ja tölkeissä kyllä tulee ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki.
Punaiset, mustat ja valkoiset pavut.Mustat ja punaiset linssit.
Kikherneet.Vihreät tuoreet pavut.
Ruskeat pavut myös! Ja vihreät linssit. Ja soijapavut. Soija(papu) on erinomainen ja monipuolinen tuote. Se ssältää kaikkia välttämättömiä amonihappoja ja kuitua, tofu on erinomainen kalsiumin lähde.
Kuivatut linssit on sikäli helpompia kuin kuivatut pavut, että niitä ei tarvitse liottaa ennen keittämistä. Pikainen huuhtelu riittää. Halkaistut punaiset linssit myös kypsyvät todella nopeasti. Linsseissä on mieto miellyttävä maku, tykkään maustaa niitä vaihtelevilla mausteilla.
Itse tykkään kovasti GoGreenin mustapapu- ja kidneypapusäilykkeistä. Jostain syystä niissä on enemmän makua kuin muissa kokeilemissani merkeissä.
Kannattaa liittyä vegaanihaasteeseen. Sieltä saa ilmaiseksi paljon hyviä neuvoja ja ohjeita sekä vinkkejä erilaisten tuotteiden korvaamiseen. 30 päivän ajan kilahtaa myös sähköpostiin reseptejä. Heidän sivuilla on myös tosi paljon hyviä reseptejä. Eikä tähän osallistuminen velvoita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola lisätään vasta lopuksi, ei keitinveteen.Lasipurkissa en muista ikinä nähneeni, mikä merkki? Tetroissa ja tölkeissä kyllä tulee ostettua.
En asu Suomessa, sorry. Lasipurkissa on tosiaan vain kikherneitä. Pavut metallitölkeussä tai tetroissa. Ehkä ovat valolle arkoja?
Ne, jotka ei pieretä. Eli ei mitkään.
Käytä vaihdellen kaikkia, niin löydät omat suosikkisi. Muista hyvän kasvisruuan kokoamisohje: samalla aterialla jotain papua/linssiä/soijaa (ns. "proteiinia"), jotain täysjyväviljaa ja jotain siemeniä/pähkinöitä. Lisäksi vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola lisätään vasta lopuksi, ei keitinveteen.Lasipurkissa en muista ikinä nähneeni, mikä merkki? Tetroissa ja tölkeissä kyllä tulee ostettua.
Herranen aika, osta kuivattuja linssejä tai kaikkeen terveellisintä olisi Kvinoa, se on maailman terveellisin vilja. Siitä on monia lajikkeita, niitä voi lisätä esim. keittoihin ja patoihin jne. Tai keittää lisäkeeksi riisin sijasta, joka on aikamoista myrkkyä.
Itse tykkään punaisista linsseistä, ainakin keltaisia on myös.
En muista sen herkun nimeä, mutta todella hyvää on myös linssileipä, sellainen pannukakun tapainen. Siinä vain pitää liottaa linssejä ennen paistamista. Sitä voi syödä leipänä tai laittaa leivän päälle.
Vakiopikaruoka meidän perheessä:
Pussi (halkaistuja) punaisia linssejä
Pari sipulia
Kaksi tölkkiä tom.murskaa
Mausteiksi inkivääriä, valkosipulia tai chiliä (tai kaikki)
Tölkki kookosmaitoa
Vierailija kirjoitti:
Käytä vaihdellen kaikkia, niin löydät omat suosikkisi. Muista hyvän kasvisruuan kokoamisohje: samalla aterialla jotain papua/linssiä/soijaa (ns. "proteiinia"), jotain täysjyväviljaa ja jotain siemeniä/pähkinöitä. Lisäksi vihanneksia.
Ei tarvitse samalla aterialla olla noita, riittää että on samana päivänä. Nykyään on tämä tieto. Voi syödä vaikka aamulla puuroa, päivällä linssejä/papuja ja välipalalla pähkinöitä. Tai jos käyttää ruoissaan vaikka soijarouhetta/-suikaleita tai tofua, niin silloin ei ole niin tarkkaa.
Punaiset linssit on helppoja ja esim kikherneet. Kikherneistä voi tehdä helposti hummusta vaikka leivän päälle tai kasvisten kanssa dipattavaksi (porkkatikut ja varsiselleriä ehdottomia suosikkeja siihen). Kannattaa papujen käyttö aloitella pikkuhiljaa (ovat kuitupitoisia ja kaikkien vatsa ei olw tottunut sellaiseen), ja huuhdella ne hyvin, jos käytät esim tetroissa olevia käyttövalmiita. Huuhtelu auttaa vähentämään mahdollisia vatsaoireita, joita voi alussa ilmetä, jos ei ole aiemmin käyttänyt papuja. Cittarissa on hyvä tarjous tetroista 3kpl /2 eur.
Pavut ovat hyvä lisä ruuan joukossa. Itse käyttänyt niitä pitkään. Tosin se paha puoli niissä on, että tekevät ilmaa mahaan. Itellä on aina kaapissa 2-3 pahvitetraa papuja. Kannattaa aloittaa ostamalla vaikka tölkki Heinzin valkoisia papuja, mitkä ovat tomaattiliemessä. Suutuntuma noissa on alkuun hieman outo.
Michelin-kokki tekee erinomaisia vihreitä linssejä videon alkupuoliskolla. Olen tehnyt reseptin jo kaksimkertaa ja hyvää on!
Vierailija kirjoitti:
Michelin-kokki tekee erinomaisia vihreitä linssejä videon alkupuoliskolla. Olen tehnyt reseptin jo kaksimkertaa ja hyvää on!
Varmaan ihan hyviä, mutta ällöttää tuon kokin tapana uittaa sormeaan kattilassa, pistää suuhun ja taas kattilaan ja suuhun. Se sama sormi! 🙈
Kaikki.
Punaiset, mustat ja valkoiset pavut.
Mustat ja punaiset linssit.
Kikherneet.
Vihreät tuoreet pavut.