Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikennekuolemien määrä muka hyvä mittari kuvaamaan liikennekulttuurin kehitystä?

Vierailija
16.12.2022 |

Eikö onnettomuuksien määrä olisi parempi?

Kuolemiin ja jopa loukkaantumisiin vaikuttaa niin paljon ihan jo pelkkä tekniikan kehitys, ettei ne kerro yhtään mitään itse kulttuurista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen turvatekniikan ja lääketieteen kehityksen ansiosta nykyisin säilytään vammoitta tilanteessa, jossa jollain 80-luvun autolla olisi todennäköisesti tullut ruumiita.

Vierailija
2/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autojen turvatekniikan ja lääketieteen kehityksen ansiosta nykyisin säilytään vammoitta tilanteessa, jossa jollain 80-luvun autolla olisi todennäköisesti tullut ruumiita.

Juuri näin. Eli liikennekulttuurin ja kuolemantilastojen välille ei voi vetää yhtäläisyyksiä. Voihan panssarivaunullakin ajaa kerrostalon seinään, eikä mitään käy, mutta teepä sama henkilöautolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla hyvä mittari jos verrataan eri maiden kuolintilastoja keskenään. Se kertoo sitten siitä miten näiden maiden liikennekulttuurit suhteutuvat toisiinsa.

Vierailija
4/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Vierailija
5/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Vierailija
6/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikassa oli niin sekopäinen liikennekulttuuri, että googlailin illalla hotellilla heidän tilastojaan. Liikenteessä kuolee ja vammautuu vuosittain niin paljon ihmisiä, että se vertautuu johonkin sotaan. Mutta tästä huolimatta he eivät vaan saa asiaa kuriin.

Vierailija
8/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.

Tässä pitää sitten myös huomioida muitakin muuttujia. Ainakin Suomessa autokanta on suhteellisen vanhaa, jolloin autoissa ei ole välttämättä kaikkia uusimpia turvavarusteita. Eli kuolemien määrä ei vähene välttämättä samaan tahtiin, jos toisaalla autokanta on uudempaa.

Mutta jonkinlaisena indikaattorina toki tuokin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.

Vierailija
10/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.

Vai kertooko siitä että rikkaassa Ruotsissa ajetaan turvallisemmilla autoilla, kuin köyhässä Suomessa?  Kyllä ne upouudet Volvot paremmin suojaa kuin Suomessa edelleen varsin yleiset 90-luvun koslat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.

Tässä pitää sitten myös huomioida muitakin muuttujia. Ainakin Suomessa autokanta on suhteellisen vanhaa, jolloin autoissa ei ole välttämättä kaikkia uusimpia turvavarusteita. Eli kuolemien määrä ei vähene välttämättä samaan tahtiin, jos toisaalla autokanta on uudempaa.

Mutta jonkinlaisena indikaattorina toki tuokin toimii.

Kyllä silloin kun tehdään oikeita tutkimuksia aiheesta niin otetaan mukaan erilaisia muuttujia kuten autokannan ikä, liikennemäärinen muutokset, satunnaiset poikkeamat jne.

Vierailija
12/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.

Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.

Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.

Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.

Vai kertooko siitä että rikkaassa Ruotsissa ajetaan turvallisemmilla autoilla, kuin köyhässä Suomessa?  Kyllä ne upouudet Volvot paremmin suojaa kuin Suomessa edelleen varsin yleiset 90-luvun koslat.

Kyllä näissä otetaan huomioon autokannan ikä. Ja kyllä se autokanta uusiutuu Suomessakin vaikka autojen keski-ikä onkin korkeampi joten kyllä sitä kehitystä parempaan pitäisi tapahtua täälläkin ihan samaan tapaan.

Vierailija
14/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.

Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.

Ei "liikennekulttuuri" ole mikään yksi selkeä asia. Se sisältää tosi paljon asioita. Tietyt asiat liikennekulttuurissa voivat kehittyä paljonkin paremmiksi samaan aikaan kuin toiset asiat voivat jopa huonontua. Esim. riskikuljettajat aiheuttavat juuri paljon niitä pahoja onnettomuuksia joten sen tavisautoilijan käytöksen parannus ei näy välttämättä kuolemien määrässä mutta kyllä muissa asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen kehittymisestä huolimatta suomalaisten kuskien taito käyttää vilkkua laskee vuosi vuodelta. 

Vierailija
16/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennekulttuuri vaihtelee jo ihan Suomen sisälläkin. Esim Helsingissä autoilijat kunnioittaa suojateitä 90 prosenttisesti, mutta jo Lahdessa määrä on korkeintaan puolet. Tämä on ihan uskomatonta, koska se ei voi olla sattumaa.

Vierailija
17/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vääristetää autojen keski-ikä laskemalla museo ja harrasteautot mukaan.

Siksi keski-ikä kasvaa koko ajan.

Vierailija
18/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.

Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.

Mitähän tämän päivän poliisi tuosta mitään enää tietää, ennen oli liikkuva poliisi joka oli kokoajan tienpäällä pitkin Suomea, he ehkä tiesivät jotain Suomen liikennekulttuurista.

Vierailija
19/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vääristetää autojen keski-ikä laskemalla museo ja harrasteautot mukaan.

Siksi keski-ikä kasvaa koko ajan.

Joku voisi selvittää todellisen keski-iän.

Autotoimittajat ei pysty tähän koska siihen loppuu kutsut maahantuojien tilaisuuksiin.

Vierailija
20/22 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksien määräänkin vaikuttaa tekniikka ja rakentteet. Autoissa paremmat jarrut, jarrutusavustimet yms. Sitten tietenkin myös kiertoliittymät, tasoristeysten vähentäminen jne.