Onko liikennekuolemien määrä muka hyvä mittari kuvaamaan liikennekulttuurin kehitystä?
Eikö onnettomuuksien määrä olisi parempi?
Kuolemiin ja jopa loukkaantumisiin vaikuttaa niin paljon ihan jo pelkkä tekniikan kehitys, ettei ne kerro yhtään mitään itse kulttuurista.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Autojen turvatekniikan ja lääketieteen kehityksen ansiosta nykyisin säilytään vammoitta tilanteessa, jossa jollain 80-luvun autolla olisi todennäköisesti tullut ruumiita.
Juuri näin. Eli liikennekulttuurin ja kuolemantilastojen välille ei voi vetää yhtäläisyyksiä. Voihan panssarivaunullakin ajaa kerrostalon seinään, eikä mitään käy, mutta teepä sama henkilöautolla.
Se voi olla hyvä mittari jos verrataan eri maiden kuolintilastoja keskenään. Se kertoo sitten siitä miten näiden maiden liikennekulttuurit suhteutuvat toisiinsa.
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.
Kreikassa oli niin sekopäinen liikennekulttuuri, että googlailin illalla hotellilla heidän tilastojaan. Liikenteessä kuolee ja vammautuu vuosittain niin paljon ihmisiä, että se vertautuu johonkin sotaan. Mutta tästä huolimatta he eivät vaan saa asiaa kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.
Tässä pitää sitten myös huomioida muitakin muuttujia. Ainakin Suomessa autokanta on suhteellisen vanhaa, jolloin autoissa ei ole välttämättä kaikkia uusimpia turvavarusteita. Eli kuolemien määrä ei vähene välttämättä samaan tahtiin, jos toisaalla autokanta on uudempaa.
Mutta jonkinlaisena indikaattorina toki tuokin toimii.
Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.
Vai kertooko siitä että rikkaassa Ruotsissa ajetaan turvallisemmilla autoilla, kuin köyhässä Suomessa? Kyllä ne upouudet Volvot paremmin suojaa kuin Suomessa edelleen varsin yleiset 90-luvun koslat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.
Tässä pitää sitten myös huomioida muitakin muuttujia. Ainakin Suomessa autokanta on suhteellisen vanhaa, jolloin autoissa ei ole välttämättä kaikkia uusimpia turvavarusteita. Eli kuolemien määrä ei vähene välttämättä samaan tahtiin, jos toisaalla autokanta on uudempaa.
Mutta jonkinlaisena indikaattorina toki tuokin toimii.
Kyllä silloin kun tehdään oikeita tutkimuksia aiheesta niin otetaan mukaan erilaisia muuttujia kuten autokannan ikä, liikennemäärinen muutokset, satunnaiset poikkeamat jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.
Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein katsotaan muutosta, ei määrää sinänsä. Jos vaikka kuolemien määrä pysyy samana kun kuitenkin turvatekniikka kehittyy niin silloin liikennekulttuuri on huonontunut.
Juu, mutta jos kuolemien määrä laskee niin eihän se kerro välttämättä mitään siitä että ajettaisiin paremmin, kuten 1. viestissä mainitaan.
Jälleen tärkeää on verrata johonkin. Jos vaikka Ruotsissa kuolemien määrä laskee nopeammin kuin Suomessa niin se kertoo siitä että Suomessa tekniikan kehitys ei vaikuta yhtä paljon joten siihen pitää olla sitten joku muu syy.
Vai kertooko siitä että rikkaassa Ruotsissa ajetaan turvallisemmilla autoilla, kuin köyhässä Suomessa? Kyllä ne upouudet Volvot paremmin suojaa kuin Suomessa edelleen varsin yleiset 90-luvun koslat.
Kyllä näissä otetaan huomioon autokannan ikä. Ja kyllä se autokanta uusiutuu Suomessakin vaikka autojen keski-ikä onkin korkeampi joten kyllä sitä kehitystä parempaan pitäisi tapahtua täälläkin ihan samaan tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.
Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.
Ei "liikennekulttuuri" ole mikään yksi selkeä asia. Se sisältää tosi paljon asioita. Tietyt asiat liikennekulttuurissa voivat kehittyä paljonkin paremmiksi samaan aikaan kuin toiset asiat voivat jopa huonontua. Esim. riskikuljettajat aiheuttavat juuri paljon niitä pahoja onnettomuuksia joten sen tavisautoilijan käytöksen parannus ei näy välttämättä kuolemien määrässä mutta kyllä muissa asioissa.
Autojen kehittymisestä huolimatta suomalaisten kuskien taito käyttää vilkkua laskee vuosi vuodelta.
Liikennekulttuuri vaihtelee jo ihan Suomen sisälläkin. Esim Helsingissä autoilijat kunnioittaa suojateitä 90 prosenttisesti, mutta jo Lahdessa määrä on korkeintaan puolet. Tämä on ihan uskomatonta, koska se ei voi olla sattumaa.
Suomessa vääristetää autojen keski-ikä laskemalla museo ja harrasteautot mukaan.
Siksi keski-ikä kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vain tilasto liikenteessä menehtyneistä ihmisistä, ei kai se mitään "kulttuuria" mittaa.
Juuri äsken Ylellä poliisi vetosi tuohon puolustellessaan liikekulttuurin kehittymistä paremmaksi.
Mitähän tämän päivän poliisi tuosta mitään enää tietää, ennen oli liikkuva poliisi joka oli kokoajan tienpäällä pitkin Suomea, he ehkä tiesivät jotain Suomen liikennekulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vääristetää autojen keski-ikä laskemalla museo ja harrasteautot mukaan.
Siksi keski-ikä kasvaa koko ajan.
Joku voisi selvittää todellisen keski-iän.
Autotoimittajat ei pysty tähän koska siihen loppuu kutsut maahantuojien tilaisuuksiin.
Onnettomuuksien määräänkin vaikuttaa tekniikka ja rakentteet. Autoissa paremmat jarrut, jarrutusavustimet yms. Sitten tietenkin myös kiertoliittymät, tasoristeysten vähentäminen jne.
Autojen turvatekniikan ja lääketieteen kehityksen ansiosta nykyisin säilytään vammoitta tilanteessa, jossa jollain 80-luvun autolla olisi todennäköisesti tullut ruumiita.