ÄLKÄÄ hakeko henkilökohtaisen avustajan töitä!
Nyt se on todistettu minunkin kohdallani, siis minun joka olen ollut avustajana työskentelyn puolesta puhuja ja tullut jopa puolustelemaan jokaiseen ketjuun miksi avustajan töitä kannattaa ottaa. Enpä puolustele enää.
Nyt meni avustettavan kanssa sen verran solmuun asiat, että tämä on nyt nähty. Tapahtui jotain sellaista, mitä en viitsi tänne palstalle edes kirjoittaa ja asia on poliisin tutkinnassa tällä hetkellä.
Ala on aivan oikeasti niin mahdoton, että harva pystyy niissä töissä olemaan! Vaikka vaikuttaisi hyvälle ja mukavalle paikalle jossa on elämäntilanteeseen sopivat työvuorot, niin ÄLKÄÄ ottako vastaan! Mikä tahansa muu ala, mikä tahansa muu paikka on aina parempi. Mielipiteitä otetaan vastaan puoleen ja toiseen, mutta eiköhän tämä ala olla meille kaikille jo nähtyä ja itsestään selvää?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se joka kirjoitti, ettei pidä lähteä alalle, jos ällöttää paskanhaju, tarkoitti, että jos ei pääse asiasta yli, niin on väärällä alalla. Kuitenkin jokainen omaa paskaansakin joutuu vessassa asioidessaan haistelemaan ja kenties vessanpönttöäänkin pesee, niin ei se kaikille aivan ylitsepääsemätön asia ole. Vaikka lääkäreitä ja hoitajiakin *ällöttäisi*, niin kuitenkin hommat on hoidettava. Jos ei pysty, niin silloinhan on sillä tavalla väärällä alalla, että työpaikkaa täytyy vaihtaa.
Itse ihmettelen, kun jossakin vastauksessa mainittiin että avustettava ei piheyttään maksanut kuin tiettyinä aikoina päivästä, että miten tämä sopii yhteen sen kanssa, että eihän he itse maksa ollenkaan koko palvelusta. Sama ihmetytti tarinassa jossa olisi omilla bensoilla pitänyt työajan ulkopuolella kuskata avustettavaa opiskelemaan ja työaika olisi alkanut vasta koululla. Miksi näin, kun eihän se heidän pussistaan mene kuitenkaan e
Tuo piheydestä valittanut ei todennäköisesti ymmärtänät tätä maksu kuvioita,joka avustajan työsuhteessa on. Jotvut avustettavat vie ne itse sinne instanssiin. Ja juu kyllä ne kärkkyy sitä oman auton käyttöä. Kannattaa vaan olla hiljaa vaikka olisikin oma auto,sillä se on toinen tapa heidän kiristää. "Me käytetään sun autoa tai et saa allekirjoitusta papereihin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT Kuka näiden avustajien palkan maksaa? Avustettava ihan omasta pussistaan?
Kunta maksaa palveluseteleinä firmalle,joka välittää avustajat. Firma ottaa siivunsa ja avustaja saa noin 11-12€ tunti. Ei omasta pussista maksa euroakaan yksikään avustettava. Heille täysin maksutonta.
Kun olin 3v. sitten avustaja kyseinen henkilö maksoi minulle suoraan palkan. Hän taisi olla hetan jäsen. En oo koskaan välitysfirmojen kautta menny enkä mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT Kuka näiden avustajien palkan maksaa? Avustettava ihan omasta pussistaan?
Kunta maksaa palveluseteleinä firmalle,joka välittää avustajat. Firma ottaa siivunsa ja avustaja saa noin 11-12€ tunti. Ei omasta pussista maksa euroakaan yksikään avustettava. Heille täysin maksutonta.
Kun olin 3v. sitten avustaja kyseinen henkilö maksoi minulle suoraan palkan. Hän taisi olla hetan jäsen. En oo koskaan välitysfirmojen kautta menny enkä mene.
Vammainen ei maksa omasta pussistaan palkkaa. Palkka tulee vammaispalveluiden palvelukeskusesta verorahoista. Asia on eri, jos olet avustajana henkilölle, joka ei vammaisuuden takia saa yhteiskunnan kustantamaa palvelua. Niin kenen avustaja olitkaan?
Siinä tapauksessa jos haluat kokeilla villin lännen meinikiä, nii kokeile vaan. Mitkään työelämän säännöt eivät päde tuossa työssä.
Minulla on avustaja firman kautta, ollut sama 10v.
Viimeksi pyysin hakemaan tuotteita ja annoin rahan mukaan.
Käytiin taksilla terveyssairauskeskuksessa, syöpäsairaalassa.
On mahdollistanut kotona elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on avustaja firman kautta, ollut sama 10v.
Viimeksi pyysin hakemaan tuotteita ja annoin rahan mukaan.
Käytiin taksilla terveyssairauskeskuksessa, syöpäsairaalassa.
On mahdollistanut kotona elämisen.
Hyvä että sinulla on tuttu ja turvallinen avustaja. Olisipa kaikki avustettavat yhtä selväjärkisiä. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan pystyy auttaa jotain vessatouhuissa? Ilman oksentamista?
Tiesitkö, että joillakin vammaisilla virtsa katetroidaan monta kertaa päivässä ja uloste tuseerataan. Kyllä siihen tottuu, kuuluu työnkuvaan,kuten myös haavanhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan pystyy auttaa jotain vessatouhuissa? Ilman oksentamista?
Tiesitkö, että joillakin vammaisilla virtsa katetroidaan monta kertaa päivässä ja uloste tuseerataan. Kyllä siihen tottuu, kuuluu työnkuvaan,kuten myös haavanhoito.
Tarttuuko mrsa bakteeri avustajaan? Ainahan näissä työpaikkailmoituksissa väitetään, että työ ei sisällä hoidollisia tehtäviä. Käytännössä siis sisältää. Avustaja ei ole yleensä sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Avustaja auttaa avustettavaa niissä asioissa, joita avustettava ei itse pysty tekemään itsenäisesti.
Voisiko joku vastata pikaisesti?
Minua pyydettiin juuri avustajaksi, mutta työsopimukseen ei tulisi työtunteja. Onko tämä käytännössä nollatuntisopimus? Pelkään, että en tule saamaan tunteja tarpeeksi, koska elätän itseni ko. työllä. Onko jollekin käynyt näin?
Vierailija kirjoitti:
Minua pyydettiin juuri avustajaksi, mutta työsopimukseen ei tulisi työtunteja. Onko tämä käytännössä nollatuntisopimus? Pelkään, että en tule saamaan tunteja tarpeeksi, koska elätän itseni ko. työllä. Onko jollekin käynyt näin?
Sinä et voi tietää tuolla sopimuksella lainkaan, paljonko saat töitä. En lähtisi tuolla sopimuksella. Sopimuksessa pitää lukea työtuntimäärä ja palkka.
Vierailija kirjoitti:
On. Tunteja voi olla mitä vaan 0-38 h välillä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää selvittää asia ja sopia kirjallisena kaikki, mitä sovitaan. Päivystysluonteisesta työstä pitää maksaa korvaus päivystysajasta.
Avaa suusi, ja kysy ja vaadi kirjallisesti vähimmäistunnit työsopimukseen. Tietääkseni nollasopimukset eivät ole laillisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut avustettavat tekevät työsopimuksia useiden avustajien kanssa. Sopimuksessa on nollasta johonkin tuntimäärään kuukaudessa. Voit jäädä ilman töitä sen takia. Avustettava kutsuu mielialansa mukaan tätä työntekijäarsenaalia sitten paikalle. Täysin laitonta tietääkseni.
Olen se, joka kysyi äsken sopimuksesta, jossa ei ole tunteja. Kiitos vastauksista! Yritin kysyä tarkemmin avustettavalta, että voinko olla varma tunneista. Kuulemma tarpeen mukaan.. Hänellä on toinenkin avustettava. Minä olisin vain vapaa-ajan harrastamiseen jne. Avustettava puhui 20 tunnista, mutta epäilen, että riittääkö tekeminen?
Pitäkää hyvät työntekijät huolta siitä, että tiedätte edes tuntimäärän, josta sovitte aloittaessanne työn. Kiltit ihmiset näyttää suostuvan vieläkin tänä päivänä mihin tahansa. Se on sitten oma mokasi, jos et vaadi sopimusta kirjallisena, ja et tiedä edes, paljonko työtä on. Kaikenlainen päivystys on täysin nounou.
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka kysyi äsken sopimuksesta, jossa ei ole tunteja. Kiitos vastauksista! Yritin kysyä tarkemmin avustettavalta, että voinko olla varma tunneista. Kuulemma tarpeen mukaan.. Hänellä on toinenkin avustettava. Minä olisin vain vapaa-ajan harrastamiseen jne. Avustettava puhui 20 tunnista, mutta epäilen, että riittääkö tekeminen?
Ne avustettavat on tuuliviirejä. Joskus huvittaa ja toisinaan sitten taas ei. Haluatko olla työsuhteessa, jossa ei ole mitään tietoa vähimmäistuntimäärästä?
Sairaalassa ollessani huonekaverini oli kovin tyytymätön ruokaan. No, sairaana ollessa ei välttämättä ruokahalu ole kohdallakaan.
Kun kotiinlähdön aika koitti, hän oli jo valmiina syyttämään taksikuskia myöhästymisestä, vaikka ei näin ollutkaan.
Labrassa ollessani eräs pyörätuolissa istuva melkein rullasi jalkojeni yli.
Onko nyt niin, että sairaat ihmiset haluavat kostaa terveille omaa pahoinvointia?
Vierailija kirjoitti:
Melkein uskaltaisin sanoa, että älä mene. Ei kuulosta siltä, että hänellä on kova tarve avustajalle/tunteja sulle.
Varmaan se joka kirjoitti, ettei pidä lähteä alalle, jos ällöttää paskanhaju, tarkoitti, että jos ei pääse asiasta yli, niin on väärällä alalla. Kuitenkin jokainen omaa paskaansakin joutuu vessassa asioidessaan haistelemaan ja kenties vessanpönttöäänkin pesee, niin ei se kaikille aivan ylitsepääsemätön asia ole. Vaikka lääkäreitä ja hoitajiakin *ällöttäisi*, niin kuitenkin hommat on hoidettava. Jos ei pysty, niin silloinhan on sillä tavalla väärällä alalla, että työpaikkaa täytyy vaihtaa.
Itse ihmettelen, kun jossakin vastauksessa mainittiin että avustettava ei piheyttään maksanut kuin tiettyinä aikoina päivästä, että miten tämä sopii yhteen sen kanssa, että eihän he itse maksa ollenkaan koko palvelusta. Sama ihmetytti tarinassa jossa olisi omilla bensoilla pitänyt työajan ulkopuolella kuskata avustettavaa opiskelemaan ja työaika olisi alkanut vasta koululla. Miksi näin, kun eihän se heidän pussistaan mene kuitenkaan eivätkä siis tuossa mitään säästä?