Mies aikoo kihlata minut Swarovskin sormuksella...hyvä vai huono?
Mies on suunnittellut kosivansa minua ennen kesää ja on udellut sormusmakuani ja kaverin käskenyt mittamaan nimettömän kokokin. Olen tietysti ihan täpinöissäni, koska onhan tuota kosintaa jo odoteltukin kärsivällisesti monta vuotta ;)
Nyt sitten mutkan kautta, vähän niinkuin vahingossa kuulin, että mies on ostamassa mulle Swarovskin sormusta kihlasormukseksi. En edes ollut varma ensiksi, että mikä on Swarovski ja nimi kuulosti tutulta, joten ajattelin, että se on jotain Tiffany & Co:n tyylistä merkkiä, mutta nyt uteliaisuus voitti ja kävin katsomassa netistä tarkemmin Swarovskin sormuksia. Olen salaa aika pettynyt.
Sormukset näyttää kyllä kivoilta, mutta noh hinnat ovat aika matalat ja jos nyt oikein englanninkielisiltä sivustoilta ymmärsin niin ei nuo sormukset taida edes kovin kestäviä olla.
Suoraan sanoen harmittaa, että mies ei viitsi edes tuon vertaa panostaa kihlasormuksiin ja harmittaa se, että olen näin lapsellinen ja kiittämätön tuleva morsian joka vain miettii sormusta. Eihän se ole se pääasia, mutta olis kiva edes saada kestävä sormus!
Kehtaako tällaisesta vihjata miehelle? miten edes vihjata kun en ole varma jos hän on jo mennyt ostamaan jotain? Miten näytellä iloista kosintatilanteessa kun sormus jo harmittaa valmiiksi?
Onko kellään kokemuksia Swarovskin koruista, soveltuuko oikeesti pitkäaikaiseen käyttöön?
Kommentit (177)
Vinkkaa miehellesi tuosta kaupasta? ----> www.amorkoru.com
Aika edulliset hinnat ja itsekkin aika vasta tilasin sormuksen ja sain vielä vähän alennusta kun kysyin. :)
Anteeksi vaan, mutta onko se miehesi aivan daiju? Eikö todellakaan ole tähän mennessä oppinut rihkamakorun ja aidon välistä eroa?
Ja eikö muka tiedä että kihla- ja vihkisormukset eivät ole rihkamaa?
Voisitko ap harkita aivan tavallista sileää kihlasormusta? Sen rinnalle sinun olisi sitten helppo hankkia se mielesesi vihkisormus.
No minun eksäni teki näin! Oli ostanut sitten timanttisormuksen ja olin ihan täpinöissäni. Sai tälläisellä eleellä ihan hirveästi anteeksi. Olin nuori ja tyhmä.
Kului n.3 kuukautta ja timanttisormus alkoi vaihtaa sisäpuolelta väriä.
Vein sen kultasepälle ja hän kertoi rankan totuuden.
Olin saanut Swarowskin kullatun sormuksen eikä se kestänyt jatkuvaa käytöä ja pesua. Sormus oli minulla aina kädessä. Se kultaus siis kestää käyttöä silloin tällöin ja sitä ei kannattaisi suihkussa pitää, tai tiskatessa..
Eli kerro sulholle, että hieno idea, mutta ei kestävä. Ei kestä edes häihin saakka.
Noin käy kun ihan vahingossa ja pyytämättä ystävät kertovat, mitä sun mies puuhaa. Ihan linkinkin löysit sellaisesta sormuksesta, jota hän on ostamassa, vaikka kaikki on kuitenkin niin salaista, niin salaista.
Swarovskikin kuulosti ensin Tiffanylta, kunnes muistit suklaamunasta tulleen rannerenkaan.
Eipä munkaan mies osais sormusta ostaa. Luulis myös että noi Swarovskit on hyviä. Tosin sillä erotuksella ettei se mulle noinkaan kallista sormusta viittis ostaa kun kympillä pitäis tyyliin löytyä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:50"]
Tulosta miehelle tuo iltalukemiseksi
http://www.tillander.fi/osto-opas/korujen-osto-opas/
[/quote]
Kun olisin tiennyt, että mies läksi heti ostamaan sormusta ilman taustatyön tekoa, niin olisin pakottanut lukemaan tuon ja monta muutakin sivustoa.
Nyt kai on jo liian myöhäistä. Jos nyt oikein ymmärsin (kaverilta kuultua) niin mies on jo laittanut sormuksen tilaukseen..
Pitäiskö mun nyt sitten vaan esittää että sormus on uskomattoman hieno (hienolta varmasti näyttää mutta jos laatu on huono niin eihän se kauaa hienona pysy) ja sitten yllättyä sormuksen heikosta laadusta ja päätyä sitten uuteen kihlasormukseen. Olis kuitenkin kiva muisto itselläkin sitten vuosikymmenten kuluttua katsella omaa nimetöntä hymyissä suin ja miettiä sitä päivää kun mies kosi ja tuon sormuksen nimettömään sain. Totta kai se vihkisormuskin vielä tulee, sen kyllä aion valita itse, mutta ollaan jo sovittu jo kauan aikaa sitten että maksetaan omat vihkisormuksemme, joten se sitten on vaan oikeestaan lahja itselleni se vihkisormus...Kihlasormus paljon merkittävämpi tulee olemaan tunnearvoltaan..
Harmittaa :(
ap
[/quote]
No sinähän et tiedä koko sormuksesta mitään. Kerro että haluat sittenkin valkokultaisen ja yhdellä pienellä timantilla tai mitä nyt sitten haluatkin. Se Swarovskin sormus ei tule kestämään hyvänä edes syksyyn. Minulla on niitä muutamia (Ihan itse olen ostanut pukukoruiksi) Ovat kauniita ostohetkellä, mutta eivät kestä kulutusta yhtään, se pinnoite kuluu pois ja kristallien säihke haalistuu. Et todellakaan tyydy tuohon.
Onko mies muissakin asioissa yhtä nuuka? Saatko kunnollisia lahjoja jouluna, syntymäpäivänä jne?
[/quote]
Kiitos sulle ihana! :) Taidankin tehdä noin, että sanon että haluaisin ehdottomast valkokultaisen pienellä timantilla ja esitän etten tiedä asiasta mitään. Ja nyt just mietin, että jos on jo tilannut sormuksen niin eiköhän niillä ole aina jonkin sortin palautusoikeus?
Voisinhan tietty ehdottaa sitäkin, että kosinnan jälkeen katottais sormuksia kahdestaan. Ensiksi mies tuota ehdottikin, mutta minä tyhmä tyrmäsin idean ja halusin Hollywood elokuvien tyyliin uskomattoman yllätyskosinnan timanttisormuksella... olishan tää pitänyt arvata.
Ja joo on tuo mies aika nuuka ainakin kaikessa luksusjutuissa, pitää niitä hömpötyksenä. Vieläkin jaksaa mainoa ihmisille kuinka käytiin syömässä ravintolassa 35 euron hintaiset piffi annokset meidän 5-vuotis seurustelupäivänä, tuostakin on jo aikaa vaikka kuinka!
Autoon ja muihin menopeleihin kyllä voisi satsata rahaa tuhansia ja tuhansia euroja... ja hällä on ihan hyvä palkkakin, että 500 euron sormuksen olisi ihan hyvin voinut ostaa ilman suurempia säästelyitä, mutta varmaankin yllättynyt sormusten hinnoista täysin ja sitten löytänyt Swarovskin ja ajatellut että mä tykkään ja tietenkin kestää käyttöä..
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:58"]
Toivottavasti Suomeen ei koskaan rantaudu se typerä amerikkalaiskulttuuri, jossa ajatellaan että kihlasormuksen pitää maksaa miehen puolen vuoden palkan. Kuka hullu haluaa riesakseen jotain kymppitonnien sormusta, eihän sitä uskalla edes käyttää!
[/quote]
Eikö sen pitänyt olla kuukauden palkka, eikä puolen vuoden?
Kyllähän sitä voi myös ostaa sen sormuksen myöhemmin, kun on parempi tilanne taloudellisesti, ja aluksi ostaa jonkun halvemman vaihtoehdon?
[/quote]
Viimeksi kun aiheeseen olin perehtynyt, se normisuositus oli 6kk. No nyt on ilmeisesti kovat ajat ja kun netistä katselin keskustelua, niin sormuskauppiaat ovat taipuneet jo kolmen kuukauden palkkaan :-)
Minusta jo kuukaudenkin palkka on liikaa!
Ei se sormus ole se juttu, eikä ne prinsessahäätkään. Itse en edes saanut sormusta silloin kun kosittiin, mutta ei se haitannut pätkääkään. Ihanasti se on silti jäänyt mieleen, vaikka oli hyvin arkinen tilanne eikä ollut mitään polvistumisia tai siirappisia puheita.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:17"]
Ja joo on tuo mies aika nuuka ainakin kaikessa luksusjutuissa, pitää niitä hömpötyksenä. Vieläkin jaksaa mainoa ihmisille kuinka käytiin syömässä ravintolassa 35 euron hintaiset piffi annokset meidän 5-vuotis seurustelupäivänä, tuostakin on jo aikaa vaikka kuinka!
Autoon ja muihin menopeleihin kyllä voisi satsata rahaa tuhansia ja tuhansia euroja...
[/quote]
Mun siskon ex oli tuollainen, ja jälkeenpäin siskoni on ihmetellyt miksi kesti sitä päivääkään, oletko ihan varma, että haluat tuollaista loppuelämäksi?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:17"]
Autoon ja muihin menopeleihin kyllä voisi satsata rahaa tuhansia ja tuhansia euroja... ja hällä on ihan hyvä palkkakin, että 500 euron sormuksen olisi ihan hyvin voinut ostaa ilman suurempia säästelyitä, mutta varmaankin yllättynyt sormusten hinnoista täysin ja sitten löytänyt Swarovskin ja ajatellut että mä tykkään ja tietenkin kestää käyttöä..
ap
[/quote]
No nyt alan jo minäkin ottaa kierroksia, vaikka ensin puolustelin halpaa sormusta. Siis ongelma ei ole, että miehesi olisi pienituloinen tai että hän olisi pihi. Hän on saita! Pihi saa olla, mutta ei saita! Mikä on kauheampaa kuin mies, joka on valmis laittamaan omiin juttuihinsa tuhansia euroja, mutta naiselleen ei raaski mitään kivaa ostaa!
Miten mahtaa sujua sitten kun olette lapsiperhe. "Tarviiko niitä vaippoja nyt niin usein vaihtaa?" "Etkö nyt halvemmalla löytänyt ulkoiluhaalaria? Mikä siinä mun kirpparilta löytämässä oli vikana, etkö osannut paikata niitä polvia?" Kaikki Linnanmäet ja Serenat voit unohtaa suorilta käsin "kauhean hintaiset pääsyliput!", hyvä jos edes Hop Loppiin pääsette.
Miestäni ei tartte haukkua täällä, kun ette häntä tunne. Hän on ihana mies ja hänen kanssa haluan naimisiin ja perustaa perheen ja elää rinnalla elämämme loppuun saakka. Hän on vain mies, joka ei ole kiinnostunut koruista ja naisten "hömpötyksistä", miehiset jutut kiinnostaa enemmän, kuten varmaan monia muitakin miehiä. Oma veljeni kertoi aikoinaan, että ei tiennyt sormuksista mitään ja menikin korukauppaan ja sai kunnon ohjeistuksen ja opetuksen kultasepältä paikanpäällä ja päätyi ostamaan laadukkaan kihlasormuksen vaimolleen.
En tiedä, että onko mun mies ihan oikeasti käynyt paikanpäällä koruliikkessä, koska jos olisi käynyt niin luulis jo siinä vaiheessa tajunneen, että laadulla ja materiaalilla on väliä.
Juu eihän tän jutun pitäis oikeesti mua harmittaa ja haitata, mies on varmasti parhaansa yrittänyt ja jos nyt sieltä swarovski tulee niin tulkoon, nielen pettymykseni ja odotan siihen asti kunnes sormus menee huonoksi ja on pakko ostaa uusi. En ainakaan halua alkaa siinä tilanteessa miehen sormusmakua haukkumaan, kun kosinta on jo suoritettu. Ja jos nyt menen vihjailemaan sormuksista uudelleen niin pelkään, että mies puhuu yhteiselle kaverillemme, ja ehkä hälle paljastuu että tiesin että oli tilannut jo sormuksen ja silti ehdottelin pettyneenä toisenlaista..
Hmm ehkä vaan parempi antaa asioiden mennä omalla painollaan ja unohtaa se sormus... odottaa vaan kosintaa :)
Ja sille joka ihmetteli että kun luulin eka tiffanyn veroiseksi, niin en ole mikään sormusekspertti minäkään ja nimet sekoittuvat Tiffany, Cartier, Swarovski...noita kuulee useesti mutta menee helposti sekaisin....
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:27"]
nimet sekoittuvat Tiffany, Cartier, Swarovski...noita kuulee useesti mutta menee helposti sekaisin....
[/quote]
:) miten noi voi mennä sekaisin, painivat nimittäin aika eri sarjassa...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:27"]
nimet sekoittuvat Tiffany, Cartier, Swarovski...noita kuulee useesti mutta menee helposti sekaisin....
[/quote]
:) miten noi voi mennä sekaisin, painivat nimittäin aika eri sarjassa...
[/quote]
Siis tiedän nyt, että painivat eri sarjassa, mutta aiemmin en ole oikeastaan koruja omistanut. Muutamat hopeiset korvarenkaat ja yhdet hiukan kalliimmat aidot helmikorvakorut, mutta sormuksia en ole koskaan edes pitänyt ja kaulakoruja ja rannerenkaitakin hyvin hyvin harvoin ja aina rihkamaa.
Joistain korumerkeistä olin tietenkin kuullut, varsinkin Tiffanysta kiitos jenkkileffojen, mutta ennen kuin sukelsin korujen maailmaan niin olin aika tietämätön korumerkeistä.
Aivan kuten mieheltäni kysyessä, hän varmaan niputtaisi Pradan ja Zaran samaan vaatemerkkien ryhmään :D
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:03"]
Mulla ei edes ole kihlasormusta, kun oltiin vaan vähän yli kuukausi kihloissa. Vihkisormus on kyllä mieluinen, siinä on safiireja ja timantteja, mutta ei sekään maksanut kuin jotain 400€ silloin 14 vuotta sitten. Ja nyt olen niin lihava, ettei se ole mahtunut sormeeni enää vuosiin.
Jos se sormus on kauhean tärkeä, niin voitte ostaa uudet ja hienot sitten vaikka 10-vuotishääpäivän kohdalla kun olette enemmän varoissanne. Jos se siinä vaiheessa enää tuntuu niin tärkeältä.
Jos sua nolottaa se halpa sormus, niin eihän sitä ole pakko pitää. Mutta jotenkin luulisin että merkkais enemmän se, että joku haluaa jakaa loppuelämänsä sinun kanssasi. Mieti nyt sinäkin, että haluatko sinä sen ihmisen rinnallesi, vai haluatko bling blingiä.
[/quote]
Ei ole meilläkään kihlasormusta, oltiin kolme kuukautta vain kihloissa enkä minä muutenkaan mikään korujen ystävä.
Niin, ja minä ostin sekä miehen vihkisormuksen että omani. Omani maksoi 40e (ihan tavallinen hopeinen) ja miehen 130e (sellanen keltakultainen, perinteinen sormus). Nyt en edes tiedä, missä minun sormukseni edes on :D
Aluksi kyllä muutenkin ajateltiin, ettei osteta sormuksia lainkaan mutta en jaksanut kuunnella äitini jäkätystä siitä, että sormus kuuluu olla niin taivuttiin (tosin jo häiden aikaan saimme sitten kuunnella äitini valitusta minun mustasta häämekosta ja liian halvoista sormuksista....).
Hyvin silti avioliitossa menee vaikkemme satsanneet sormuksiin. Minä en edes uskaltaisi pitää sormessani edes parinsadan euron rinkulaa kun tuppaan aina hukkaamaan kaiken :D
Jalometallit eivät ole "naisten hömpötyksiä", vaikka korut osittain ehkä ovatkin. Kihla- ja vihkisormukset eivät todellakaan ole pelkästään naisten hömpötyksiä, vaan ihkaoikeita jalometallista valmistettuja koruja, monelle se eämän tärkein koru, jota on tarkoitus käyttää vuosikymmenten ajan päivittäin. Ja tätä käyttöä korun tulee myös kestää.
Hieman yksinkertaisena kyllä pidän miestä joka ei tätä ymmärrä.
Jos sitten vielä 35 euron pihvit ovat "kalliita", mutta tuhansien eurojen auto- ja moottoriviritykset eivät, niin todellakin miettisin kannattaako sellaisen putkiaivon ja saiturin kanssa olla kimpassa.
Mutta ap, kirjoitit miehestäsi kauniisti puolustaessasi häntä, toivon teille parasta onnea liitossanne ja tulevaisuudessa. Varmaan sormusasiakin ratkeaa jotenkin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 01:43"]
Jalometallit eivät ole "naisten hömpötyksiä", vaikka korut osittain ehkä ovatkin. Kihla- ja vihkisormukset eivät todellakaan ole pelkästään naisten hömpötyksiä, vaan ihkaoikeita jalometallista valmistettuja koruja, monelle se eämän tärkein koru, jota on tarkoitus käyttää vuosikymmenten ajan päivittäin. Ja tätä käyttöä korun tulee myös kestää.
Hieman yksinkertaisena kyllä pidän miestä joka ei tätä ymmärrä.
Jos sitten vielä 35 euron pihvit ovat "kalliita", mutta tuhansien eurojen auto- ja moottoriviritykset eivät, niin todellakin miettisin kannattaako sellaisen putkiaivon ja saiturin kanssa olla kimpassa.
Mutta ap, kirjoitit miehestäsi kauniisti puolustaessasi häntä, toivon teille parasta onnea liitossanne ja tulevaisuudessa. Varmaan sormusasiakin ratkeaa jotenkin.
[/quote]
Kiitos sullekin!
Mieheni kyllä on nuuka ja on varmasti mieltänyt nämä sormusjutut vaan mun hömpötyksiksi. Tyhmä olin kun sanoin aluksi, ettei tavallinen sileä kultasormus kelpaa ja tein asiat itsekin näin monimutkaisiksi. Olis vaan pitänyt mennä yhdessä kaupoille kosinnan jälkeen.
Mutta ei se mies kaikessa ole nuuka. Matkusteluun laittaisi rahaa enemmän kuin minä sallisin, matkalla kun ollaan niin miehen periaate on maksoi mitä maksoi. Mutta arkena ollaan ihan eri maata :D Ehkä ihan hyväkin että mies on vähän nuukempi kuin minä, koska itsehän laittaisin rahaa palamaan ilman suurempia ajatteluja ja kun ei ole enää varaa niin luottokortti tuntuu oikein hyvälle vaihtoehdolle. Onneks on tuo mies stoppaamas
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:05"]
Minkäs hintaisen sormuksen ap on ostanut miehelleen?
[/quote]
Et varmaan lukenut kunnolla tekstiäni, siis puhuttiin nyt siitä, että mieheni on ostamassa mulle kihlasormusta.
En ole 100 prosenttisen varma, että onko sormus se, mistä ystävä vihjaili, mutta uskoakseni siis n. sadan euron sormus
ap
AP, toivottavasti teillä ei ole yhteinen pankkitili. Suosittelen tätä, ettei sinun tarvitse tulevaisuudessa perustella jokaista hankintaasi "perheen päälle" , joka samaan aikaan ostaa niitä pakoputkia muistamatta edes mainita sinulle siitä. Usko pois, säästät hermoja ja pitkität liittoasi näin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:50"]
Tulosta miehelle tuo iltalukemiseksi
http://www.tillander.fi/osto-opas/korujen-osto-opas/
[/quote]
Kun olisin tiennyt, että mies läksi heti ostamaan sormusta ilman taustatyön tekoa, niin olisin pakottanut lukemaan tuon ja monta muutakin sivustoa.
Nyt kai on jo liian myöhäistä. Jos nyt oikein ymmärsin (kaverilta kuultua) niin mies on jo laittanut sormuksen tilaukseen..
Pitäiskö mun nyt sitten vaan esittää että sormus on uskomattoman hieno (hienolta varmasti näyttää mutta jos laatu on huono niin eihän se kauaa hienona pysy) ja sitten yllättyä sormuksen heikosta laadusta ja päätyä sitten uuteen kihlasormukseen. Olis kuitenkin kiva muisto itselläkin sitten vuosikymmenten kuluttua katsella omaa nimetöntä hymyissä suin ja miettiä sitä päivää kun mies kosi ja tuon sormuksen nimettömään sain. Totta kai se vihkisormuskin vielä tulee, sen kyllä aion valita itse, mutta ollaan jo sovittu jo kauan aikaa sitten että maksetaan omat vihkisormuksemme, joten se sitten on vaan oikeestaan lahja itselleni se vihkisormus...Kihlasormus paljon merkittävämpi tulee olemaan tunnearvoltaan..
Harmittaa :(
ap
[/quote]
No sinähän et tiedä koko sormuksesta mitään. Kerro että haluat sittenkin valkokultaisen ja yhdellä pienellä timantilla tai mitä nyt sitten haluatkin. Se Swarovskin sormus ei tule kestämään hyvänä edes syksyyn. Minulla on niitä muutamia (Ihan itse olen ostanut pukukoruiksi) Ovat kauniita ostohetkellä, mutta eivät kestä kulutusta yhtään, se pinnoite kuluu pois ja kristallien säihke haalistuu. Et todellakaan tyydy tuohon.
Onko mies muissakin asioissa yhtä nuuka? Saatko kunnollisia lahjoja jouluna, syntymäpäivänä jne?