Mies aikoo kihlata minut Swarovskin sormuksella...hyvä vai huono?
Mies on suunnittellut kosivansa minua ennen kesää ja on udellut sormusmakuani ja kaverin käskenyt mittamaan nimettömän kokokin. Olen tietysti ihan täpinöissäni, koska onhan tuota kosintaa jo odoteltukin kärsivällisesti monta vuotta ;)
Nyt sitten mutkan kautta, vähän niinkuin vahingossa kuulin, että mies on ostamassa mulle Swarovskin sormusta kihlasormukseksi. En edes ollut varma ensiksi, että mikä on Swarovski ja nimi kuulosti tutulta, joten ajattelin, että se on jotain Tiffany & Co:n tyylistä merkkiä, mutta nyt uteliaisuus voitti ja kävin katsomassa netistä tarkemmin Swarovskin sormuksia. Olen salaa aika pettynyt.
Sormukset näyttää kyllä kivoilta, mutta noh hinnat ovat aika matalat ja jos nyt oikein englanninkielisiltä sivustoilta ymmärsin niin ei nuo sormukset taida edes kovin kestäviä olla.
Suoraan sanoen harmittaa, että mies ei viitsi edes tuon vertaa panostaa kihlasormuksiin ja harmittaa se, että olen näin lapsellinen ja kiittämätön tuleva morsian joka vain miettii sormusta. Eihän se ole se pääasia, mutta olis kiva edes saada kestävä sormus!
Kehtaako tällaisesta vihjata miehelle? miten edes vihjata kun en ole varma jos hän on jo mennyt ostamaan jotain? Miten näytellä iloista kosintatilanteessa kun sormus jo harmittaa valmiiksi?
Onko kellään kokemuksia Swarovskin koruista, soveltuuko oikeesti pitkäaikaiseen käyttöön?
Kommentit (177)
Ne on kristalleja, suht' laadukkaita ja varsinkin nimekkäitä sellaisia, mutta timantteihin verrattuna rihkamaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:43"]
Ne on kristalleja, suht' laadukkaita ja varsinkin nimekkäitä sellaisia, mutta timantteihin verrattuna rihkamaa.
[/quote]
Tuota epäilinkin kun luin netistä. Jos oikein ymmärsin niin kivet ovat kristallia ja muu on sitten päällystettyä kultaa tai rhodiumia, mutta en ole varma että mitä materiaalia sen päällysteen alla on.
En olisi edes toivonut kuuta taivaalta, sanoin, että mulle sopii paremmin valkokulta kuin keltakulta ja sanoin, että timantteja saa olla yksi tai useampi ja koolla ei väliä.
Olishan se kiva jos kihlasormus edes kestäisi. En ymmärrä toisaalta että miksi tästä sormuksesta on kehkeytynyt mun päässä se THE juttu. Ihan säälittää jo miehen puolesta..en haluais pahoittaa hänen mieltään, mutta noloahan sekin on jos sormus katkeaa ja kristallit halkeaa jo ennen kuin keritään alttarille asti..
ap
Ne sormukset menee aika äkkiä huonoiksi, eli ei ole ainakaan pitkäaikainen ratkaisu.
Joku yksinkertainen aito sormus oli varmasti parempi ratkaisu, ja jos hinta on syynä, niin monissa paikoissa mm. ebay myydään halvallakin antiikkisia aitoja sormuksia, ja kannattaa katsoa myös etsyn tarjonta.
Yksi vaihtoehto on tilata pelkkä kivi netin kautta, ja teettää se, jos tunnet hyvän ja halvan kultasepän.
Pukukoruja ovat. Ihan kivoja, muttei kihla- tai vihkisormukseksi. Sori :(
Vaikuttaa aika juntilta :-( Aika edullisesti saisi mieluumminkin vaikka jonkun vintage-sormuksen moissanite-kivellä?
Itse halusin 1 karaatin briljantin pyöreän timantin ja sen sain. Ei kannata tyytyä hiluihin, jos kaunis sormus on sulle tärkeä juttu!
Helsingissä Arkadiankadulla oli aikoinaan sopuhintaan sormuksia tekevä kultaseppä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:50"]
Tulosta miehelle tuo iltalukemiseksi
http://www.tillander.fi/osto-opas/korujen-osto-opas/
[/quote]
Yksi helsingin halvimpia ja parhaita kultaseppiä on siinä töölön torin luona, mutta sillä on pitkät jonotusajat.
Mun mielestä 50-150e on ihan hyvä hinta sormukseen.... Oma sormukseni maksoi 9e, sterling-hopeaa ja kirpparilta ostettu. Tärkeintä on, että tämä sormus on kaunis ja hyvin on kestänyt monta vuotta.
Swarovski on ilmeisesti kuitenkin arvostettu omalla alallaan: kauniisti hiottua lasia, joka muistuttaa timanttia säihkeellään. Saat siis yhtä kaunista, mutta vain halvemmalla. Mielestäni tuommoinen on ihan järkevää ja omalta mieheltäni jopa suotavaa rahankäyttöä.
Voitte ne "säästyneet" eurot sitten sijoittaa vaikka häihin :)
Ja harvalla suomalaisella työssäkäyvällä on oikeasti varaa laittaa satoja euroja yhteen sormukseen. Eiköhän tuollainen luksus sovi lääkäreiden ja politiikkojen vaimoille.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin jotain tällaista se mies on katsonut
http://www.swarovski.com/Web_FI/en/1062754/product/Mix_Ring.html
siis noilla kirkkailal kivilla.
Tuon tapaista ehdottelinkin kun mies kysyi toiveitani ja löysin esimerkiksi etsystä tuollaisen 450 eurolla joka oli valkokultaa ja aidoilla timanteilla, ihan uusikin olisi ollut ja vaikutti luotettavalta myyjältä. Mutta mieheni ei kai ole tajunnut materiaalien (kulta vs. rihkama ja timantit vs kristallit) eroa ja nyt sitten ajatellut ton Swarovskin olevan hyvä diili.
Eihän mieheni mulle koskaan edes noin kalliitta melkein sadan euron koruja ole ennen ostanut ja varmaankin tuo 89 euron hinta tuntuu jo kovalle, mutta en tunne ketään lähipiiristäni jolla olisi noin halpa helysormus :(
ap
Anteeksi, alkoi naurattaa, meillä on lasten leikeissä muutama Swarovski kristallikoru, ihan rihkamaa. En usko että kukaan aikuinen mies tuollaisia suunnittelee kihlasormukseksi, ei kuulosta todelliselta.
Kun mun äiti oli vatsa pystyssä ja meni kihloihin isän kanssa, niin isällä ei ollut sormukseen edes rahaa, kun joi niin paljon. Työkaverit jo meinasivat porukalla kerätä kolehtia että äitini saisi sormuksen, mutta äiti kielsi.
Silti olivat onnelliset yhdessä (ja se ryyppääminenkin loppui jossain kohtaa) 30 vuotta. Ei se ole siitä sormuksesta kiinni.
Toivottavasti Suomeen ei koskaan rantaudu se typerä amerikkalaiskulttuuri, jossa ajatellaan että kihlasormuksen pitää maksaa miehen puolen vuoden palkan. Kuka hullu haluaa riesakseen jotain kymppitonnien sormusta, eihän sitä uskalla edes käyttää!
Todella säälittävän pinnallista väkeä. Meillä on päästy naimisiinkin asti ilman sormuksia. Jo on kumma, että elämä on jostain helystä kriisissä. Taitaa olla melkoisen materialistiset arvot teillä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:50"]
Tulosta miehelle tuo iltalukemiseksi
http://www.tillander.fi/osto-opas/korujen-osto-opas/
[/quote]
Kun olisin tiennyt, että mies läksi heti ostamaan sormusta ilman taustatyön tekoa, niin olisin pakottanut lukemaan tuon ja monta muutakin sivustoa.
Nyt kai on jo liian myöhäistä. Jos nyt oikein ymmärsin (kaverilta kuultua) niin mies on jo laittanut sormuksen tilaukseen..
Pitäiskö mun nyt sitten vaan esittää että sormus on uskomattoman hieno (hienolta varmasti näyttää mutta jos laatu on huono niin eihän se kauaa hienona pysy) ja sitten yllättyä sormuksen heikosta laadusta ja päätyä sitten uuteen kihlasormukseen. Olis kuitenkin kiva muisto itselläkin sitten vuosikymmenten kuluttua katsella omaa nimetöntä hymyissä suin ja miettiä sitä päivää kun mies kosi ja tuon sormuksen nimettömään sain. Totta kai se vihkisormuskin vielä tulee, sen kyllä aion valita itse, mutta ollaan jo sovittu jo kauan aikaa sitten että maksetaan omat vihkisormuksemme, joten se sitten on vaan oikeestaan lahja itselleni se vihkisormus...Kihlasormus paljon merkittävämpi tulee olemaan tunnearvoltaan..
Harmittaa :(
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:58"]
Toivottavasti Suomeen ei koskaan rantaudu se typerä amerikkalaiskulttuuri, jossa ajatellaan että kihlasormuksen pitää maksaa miehen puolen vuoden palkan. Kuka hullu haluaa riesakseen jotain kymppitonnien sormusta, eihän sitä uskalla edes käyttää!
[/quote]
Eikö sen pitänyt olla kuukauden palkka, eikä puolen vuoden?
Kyllähän sitä voi myös ostaa sen sormuksen myöhemmin, kun on parempi tilanne taloudellisesti, ja aluksi ostaa jonkun halvemman vaihtoehdon?
Mulla ei edes ole kihlasormusta, kun oltiin vaan vähän yli kuukausi kihloissa. Vihkisormus on kyllä mieluinen, siinä on safiireja ja timantteja, mutta ei sekään maksanut kuin jotain 400€ silloin 14 vuotta sitten. Ja nyt olen niin lihava, ettei se ole mahtunut sormeeni enää vuosiin.
Jos se sormus on kauhean tärkeä, niin voitte ostaa uudet ja hienot sitten vaikka 10-vuotishääpäivän kohdalla kun olette enemmän varoissanne. Jos se siinä vaiheessa enää tuntuu niin tärkeältä.
Jos sua nolottaa se halpa sormus, niin eihän sitä ole pakko pitää. Mutta jotenkin luulisin että merkkais enemmän se, että joku haluaa jakaa loppuelämänsä sinun kanssasi. Mieti nyt sinäkin, että haluatko sinä sen ihmisen rinnallesi, vai haluatko bling blingiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:56"]
Anteeksi, alkoi naurattaa, meillä on lasten leikeissä muutama Swarovski kristallikoru, ihan rihkamaa. En usko että kukaan aikuinen mies tuollaisia suunnittelee kihlasormukseksi, ei kuulosta todelliselta.
[/quote]
No mulla itselläkin oli jokin hämärä muistikuva, että olen sellaisesta jättisuuresta suklaamunasta kerran selliasen Swarovski rannekorun saanut, joten aika rihkamaa täytyy olla.
Muakin naurattais muuten, mutta nyt vain ahdistaa ja harmittaa, koska jos olen oikein ymmärtänyt niin pian saan sellaisen nimettömään!
Ja kyllä tiedän arvon rouvat, että sormus ei ole yhtä kuin avioliitto, vain materiaalinen symboli, mutta just nyt mua harmittaa ja en tätä kehtaa edes ääneen sanoa... Hävettää oma pinnallisuus, mutta tällaisia me ihmiset joskus ollaan...
ap
Niin ja jos saa sanoa niin kannattaa varmaan miettiä haluaako oikeasti miehen joka hankkii rihkamaa kihlasormukseksi, eihän se tajua mitään mistään.
Se vaan hämää sinnuu :)