Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajat pitävät opiskelijoita ilmaisena työvoimana?

Vierailija
06.04.2014 |

ev

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:40"]

MAKSA MULLE NIIN VEDÄN 2 VIIKON PÄÄSTÄ PAREMMIN KUIN SINÄ.

[/quote]

En maksa, koska et vedä :)

[/quote]

En vedä koska et maksa.

[/quote]

Haluaisinpa nähdä, kuinka oppisit kahdessa viikossa paremmaksi modistiksi kuin minä. Siitä ilosta voisi vaikka vähän maksaakin, edellyttäen että korvaat tuhoamasi tarvikkeet.

ohis

[/quote]

Haluatko oikeasti nähdä, kun renesanssi-ihminen tulee ja näyttää ja tekee kaiken spagaatissa käsillä seisoen? Luulen että itsetuntosi ei ole vielä valmis kohtaamaan niin lahjakasta taituria, kuin minä olen.

[/quote]

Haluan! Haluan nähdä millaista jälkeä saa aikaan ihminen, joka ei arvosta ja kunnioita toisten ammattitaitoa.

se sama ohis

Vierailija
122/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kyllä ainakaan pystyttäisi ottamaan yhtään harjoittelijaa, jos heille pitäisi vielä palkkaakin maksaa.. Ei voi mitään, mutta siinä kyllä menee aika pitkään, kunnes alallani voi tehdä itsenäisesti hommia niin, että jonkun ei tarvitse tarkistaa ja olla vieressä katsomassa.. 

Harjoittelijoita on myös kovin eri tasoisia. Jotku ovat reippaita ja oma-aloitteisia ja toiset taas seisovat tunmput suorina eivätkä ole ilmeisesti kiinnostuneita mistään. Juuri viime viikolla kysyin uudelta harjoittelijalta, ehtisikö hän tehdä yhden helpon homman, ja vastaus oli tosiaan, että "no en  mä nyt kun mun tarttee kohta mennä syömään ja sit mul on muuta hommaa." Että ihan tosi innostunutta meininkiä! En oleta, että hommaani olisi heti aloitettu tekemään, mutta harjoittelija olisi sentään voinut ilmaista tekevänsä hommani sitten kun hänellä on aikaa.. Ihme nysvöjä monet nuoret.. Että eipä paljon ketään huvita tällaisille palkkaa maksaa.. Eikä näitä myöskään kaivata kesätöihin tai muualle. IKINÄ.

Niin ja mä muuten komppaan tuota yrittäjää kaikessa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:17"]

Miksi oppimisesta pitäisi maksaa palkkaa? Työharjoittelut ovat osa opintoja ja työkokemuksen saaminen on niissä se tärkein asia.

[/quote]

Ja sitä paitsi harjoittelun ajalta maksetaan opintotukea. Se on se palkka mikä opiskelijalle kuuluu.

[/quote]

No siinä tapauksessa opiskelijan työaika ja työtahti on myös opiskelijan tahti. Eli opiskelija tekee 15% teholla töitä.

Moni opiskelija tietää tämän ja tekee hidasta työtä, kun huomaa millainen esimies hänellä on, hän saattaa laskea tehoa vielä 5%.

[/quote]

Ei tuosta voi priimaa työntekijää kasvaa. 

Vierailija
124/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nuorena osaan kertoa lähipiirin yleisimpiä kokemuksia tutkintoon sisältyvästä työharjoittelusta. Nämä ovat sitten tosia.

- Palkkaa ei makseta ja jos maksetaan, on se mitättömän vähäistä.

- Firmaa saatetaan pyörittää pelkkien ilmaisten tai puoli-ilmaisten harjoittelijoiden voimin.

- Harjoittelijat joutuvat tekemään ihan oikeaa työtä ilmaiseksi/ilman palkkaa.

- Ohjausta ei saa ollenkaan, koska ei ole aikaa tai muut työntekijät ovat yhtä ihmeissään olevia harjoittelijoita, pahimmissa tilanteissa harjoittelija on yksin koko työajan.

- Harjoittelijat painostetaan venymään äärettömyyksiin niin työtehtävien kuin työvuorojenkin kanssa.

- Harjoittelijoille tiuskitaan ja valitellaan tyyliin "etkö sinä tätäkään osaa". 

- Yleensä harjoittelijoita hakevat juuri pienet yritykset, jotka harrastavat näitä kaikkia yllämainittuja.

Ja koska harjoittelu sisältyy tutkintoon eli papereita ei saa käteen ennen sen suorittamista, muodostuu monelle nuorelle vääristynyt ja negatiivinen kuva työelämästä jo opiskelun aikana. Että kiitos kaikki pienyrittäjien paskalafkat, jotka ette edes osaa hävetä. 

Vierailija
125/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:09"]

Aika monta katkeraa harjoittelijaa. Kokemuksen ja oppimisen kannalta ne harjoittelut pitää ottaa. Minulla ei ainakaan yhtään huonoa työssäoppimispaikkaa. Kaikista jäljellä tuttavia ja ystäviä sekä kesätyöpaikat tienannut jokaisella. Myös suurin oppiminen alalle on tapahtunut näissä paikoissa. Jos asenne on mennessä se että "vitut mua kiinnosta kun en palkkaa saa" ei sillä pitkälle pötkitä. Paikkakuntien saman alan firmat ovat useimmiten tuttavia keskenään ja puhuvat keskenään. Työnantajat myös soittavat edellisiin paikkoihin, joten oikeasti kannattaa alustapitäen tehdä työnsä kunnolla. Näin pysyy kiinni työelämässä ja töissä on myös paljon helpompaa. :D Älkää viitsikö valittaa. 

[/quote]

Miksi syytät kokemuksiaan kertovia ihmisiä katkeriksi ja huonolla asenteella varustetuiksi? Ei mullakaan varsinaisesti ollut koskaan huonoa paikkaa, mutta aikalailla laitettiin vain tekemään jotain samaa päivätolkulla (usein ne yksinkertaisimmat hommat vain) eli ei oikeasti haluttu perehdyttää ja opettaa mihinkään vaan haluttiin joku olemaan työntekijä. Minulla oli asenne jokaisessa paikassa hyvä ja ahkera, tein hommia varmaan liiankin tunnollisesti ja asiakkailta sateli usein kehuja. Enpä silti saanut yhdestäkään paikasta töitä, vaan ne työt löytyivät aivan muualta. Tietyt yritykset myös hyödyntävät ilmaista työvoimaa häikäilemättömästi, sitä vastustan koska silloin hommaan ei palkata ketään ja se ei ole kellekään kannattavaa paitsi firmalle. Esimerkiksi kerran kuulin pari aika järkyttävää työharjoittelukokemusta parilta koulukaverilta. Heille oli sattunut aivan mielipuolisesti toimiva työnantaja ja joutuivat vaihtamaan paikkaa, sillä työnantaja oli ilmeisesti jotenkin epätasapainoinen. Hänellä ei mitään aiempaa kokemusta harjoittelijoista ja oli ollut todella törkeä, joten opiskelijat olivat ihan tyrmistyneitä ja syystä, harmittelivat asiaa kauan. Että kyllä sitä saa valittaa jos aihetta on.

Työttömien kohdalla pitäisi myös lakkauttaa kaikki ilmaistyöt, sillä nekään eivät auta ketään paitsi sitä yritystä. Ihmisiä ei työllistetä, työtön ei saa mitään palkkaa ja siten työttömällä ei ole ostovoimaa ja työtön elää tuilla. Minusta jos töitä kerran on tarjolla, siitä kuuluu maksaa palkka eikä pitää ihmisiä ilmaiseksi töissä. Varmasti löytyisi paremmin ne työntekijätkin kun maksaisivat palkkaa. Jos ei ole kokemusta siltä alalta ja joudutaan opettamaan, voisi palkka alkuun olla vaikka 80% ja opiskelijoille jokin harjoittelijan palkka myös. Palkka on myös aika suuri motivaattori suurimmalle osalle ihmisistä tehdä töitä, harva haluaa tehdä ilmaiseksi töitä. Turha sitä on myöskään asennoitua työttömiin että ovat jotain luusereita millä ei ole työhaluja tai eivät olisi kykeneviä hommiin, sillä juuri niillä asenteilla kaivetaan vain kuoppaa työttömille ja voimistetaan mielikuvia että työtöntä ei kannata palkata.

Ja se vielä, että olen nähnyt aika monella harjoittelijalla olevan asenteen parempi kuin työntekijöillä. Eräässäkin paikassa työntekijät mokailivat ajanvarausten kanssa, antoivat asiakkaan papereita väärälle asiakkaalle, esittelivät jopa ihmisten henkilökohtaisia papereita toisille ja rikkoivat myös vaitiolovelvollisuutta. Kyllä kertoi työmoraalista aika paljon ja vähän ihmetytti kyllä, että miksi sellaisia pidetään töissä joita se työ ei kiinnosta, mutta sitten ne ahkerat jäävät palkkaamatta. Työnantajien kannattaisi valita joskus paremmin ;)

Vierailija
126/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:33"]

Keskimäärin opiskelijan tekemän työ varmaan tuottaa yritykselle sen verran, että tuloksella kuitataan harjoittalijan ohjaamiseen kulunut työaika. Toki tämä riippuu todella paljon alasta ja harjoittelijasta itsestään, mutta noin keskimäärin.

[/quote]

Oon eri mieltä, joissain paikoissa opastetaan ns. täysillä joku päivästä kolmeen, sitten autetaan viikko tai kaksi vain niissä uusissa asioissa joita tulee eteen jo opetettujen lisäksi, muu aika painetaankin sitten töitä. Tosiaan riippuu alasta ja kyllä monissa paikoissa on niin, että työntekijä on sitten ne kuukaudet ihan vain työntekijänä joka ehkä joskus kerran viikossa kysyy neuvoa johonkin.

Vierailija
127/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään harva ala oikeasti on sellainen ettei siihen perehtyisi kahdessa viikossa ja kykenisi tekemään perus alan työtä.

Kaikki on niin helppoa nykyään.

Vierailija
128/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:13"]

Meille ei kyllä ainakaan pystyttäisi ottamaan yhtään harjoittelijaa, jos heille pitäisi vielä palkkaakin maksaa.. Ei voi mitään, mutta siinä kyllä menee aika pitkään, kunnes alallani voi tehdä itsenäisesti hommia niin, että jonkun ei tarvitse tarkistaa ja olla vieressä katsomassa.. 

[/quote]

Kerro ala, kun olet nyt anonyyminä liikenteessä. Kiinnostaa ihan tietää mikä ala on niin vitun vaikea keskiverto ihmiselle. Ihmiset, kun oppii nykyään lähes kaiken hetkessä ja koko systeemi on suunniteltu niin ettei hommat ole vaikeita.

Vierailija
129/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.

[/quote]

Millä perusteella olen hirveä ihminen?

Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa.

[/quote]

:D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.

[/quote]

Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!

Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.

Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.

On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.

[/quote]

No kyllä em. piirteet on löydettävissä nousta sun mainitsemista viesteistä ja puolustelet itseäsi nytkin "olen vähän karski suustani" ei se olekaan rikos, mutta huonotapaista se on ja juuri  se  mistä sut täällä tuomitaan.. Ei sun mielipiteet. Oikeesti, miten sä sekoitat asioita noin pahasti? vedät yhtäläisyys merkkejä asioiden välille, jonne ne ei kuulu.

Vierailija
130/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.

[/quote]

Millä perusteella olen hirveä ihminen?

Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa.

[/quote]

:D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.

[/quote]

Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!

Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.

Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.

On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.

[/quote]

No kyllä em. piirteet on löydettävissä nousta sun mainitsemista viesteistä ja puolustelet itseäsi nytkin "olen vähän karski suustani" ei se olekaan rikos, mutta huonotapaista se on ja juuri  se  mistä sut täällä tuomitaan.. Ei sun mielipiteet. Oikeesti, miten sä sekoitat asioita noin pahasti? vedät yhtäläisyys merkkejä asioiden välille, jonne ne ei kuulu.

Vierailija
131/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:34"]

Ei tuosta voi priimaa työntekijää kasvaa. 

[/quote]

Sitä voi ruokkia rahalla ja katsoa syntyykö priimaa tekijää. Minä ainakin teen rahasta ihan mitä vain, kun summa löydetään.

Vierailija
132/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tein työharjoittelussa ihan täysiäni töitä, korvasin yhden palkallisen työntekijän harjoittelussani. Eihän se kivalta kuulosta tehdä työtä ilman palkkaa mutta suurimmasta osasta työssäoppimisesta ei makseta. Paikat oli kuitenkin mukavia ja viihdyin kaikissa, osasta jopa sain keikkatöitä kun hoidin hommani hyvin. Ihan täysipäiväisesti istuin respassa, vastailin puhelimeen ja tein varauksia, rahastin yms mitä vastaanottovirkailija tekeekin. Sitten olin järjestyksenvalvojana ja katsoin henkkareita ja pistin porukkaa pihalle. Sitten olin lukkoseppänä ja tein niitä töitä oikeiden asentajien mukana siinä missä hekin. En ymmärrä tuota että pitäisi istua ja katsella hiljaa vierestä, eihän siinä mitää opi. Kannattaa valita mukava paikka missä viihtyy niin ei tunnu se palkattomuus niin pahalta. Ja maksaahan koulu ruokarahaa, se oli aina ihan mukava summa harjoittelun jälkeen opiskelijalle :)

Vierailija
133/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä parasta, joillain aloilla harjoittelut on mahdollista suorittaa vain kesäloman aikana, eli opiskelijalta viedään viimeinenkin mahdollisuus kerätä säästöjä tulevaa opiskeluvuotta varten.. Näin opiskelijat pakotetaan velkaantumaan jo ennen kuin

heillä on ammatti, kun on pakko ottaa opintolainaa, että tulisi toimeen edes jotenkin.

Vierailija
134/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan huvittavaa, että opintotuella ei pärjää, jos ei ehdi töihin opintojen ohella. Jos olet 8 h/pvä työharjoittelussa viisi päivää viikossa, jaksaako kukaan sen jälkeen enää polttaa itseään loppuun käymällä viikonloput ja illat töissä, jos herätys arkena on 5.30. Eli on pakko ottaa lainaa tai säästää hyvissä ajoin ennen harjoittelua rahaa elämiseen. Amk:saa ei saa harjoitteluihin edes ruokarahaa tai matkatukea. Kaikki pitää kustantaa itse. Helpointa olisi nostaa opintotukea harjoittelukuukausina parilla sadalla, mutta ilmeisesti päättäjät eivät ole vielä tajunneet tätä tilannetta.

Vierailija
135/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka laiskottelevat työharjoittelussa, koska eivät saa oikeaa palkkaa tai eivät koe sen olevan oikeaa työtä. Minusta harjoittelu on vuorovaikutteinen tilanne, jossa jo työssäolevat ihmiset opettavat harjoittelijalle työn tekemistä käytännössä ja harjoittelija tuo uusimmat työskentelytavat ja muut tuoreet ideat vanhan työyhteisön käyttöön. Ihmiset puhuvat, työnantajat soittelevat entisille työnantajille ja perästä kuuluu, jos on laiskotellut.

Itse olen opiskellut tutkinnon, jossa tein kaikki harjoitteluni palkattomana. Ohjausta minulla ei yhdessä paikassa juurikaan ollut, sillä minut otettiin tekemään työtä, jota kukaan muu ei oikeastaan koskaan ollut firmassa tehnyt niin suurella ammattitaidolla. Harjoittelun päätyttyä tein kaikki minulta kesken jääneet työt loppuun palkallisena ja sain vielä muutaman täysin uuden tilaustyön. Toisessa paikassa minut ohjeistettiin päätehtävään, mutta sielläkin minun ammattitaitoni oli toiselta osin suurempaa kuin vakkareilla, mikä johti siihen että minut palkattiin valmistuttuani vuodeksi ihan vakituiseksi. Palattuani opiskelemaan tein taas yhden harjoittelun palkattomana, mutta jälleen niin hyvin että sieltä on sadellut palkallisia työtehtäviä lopettamiseni jälkeen.

Tällä hetkellä olen niin onnellisessa tilanteessa, että minulla on varaa kilpailuttaa palkallinen harjoittelupaikka, koska minut halutaan harjoitteluun ja töihin. Sana on kiirinyt ja työnantajat ovat kiinnostuneet. Olen osannut tehdä itsestäni tarpeellisen, koska olen ahkera työntekijä, opin nopeasti ja opetan mielelläni työpaikalla omia taitojani. Se, että tein muutaman kuukauden opintotuella töitä, ei haittaa kun minulla on nyt monta mahdollisuutta työllistyä, hyviä yhteyksiä ympäri Suomen ja jopa ystäviä, joita harjoittelupaikoista sain.

Vierailija
136/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:13"]

[/quote]

Kerro ala, kun olet nyt anonyyminä liikenteessä. Kiinnostaa ihan tietää mikä ala on niin vitun vaikea keskiverto ihmiselle. Ihmiset, kun oppii nykyään lähes kaiken hetkessä ja koko systeemi on suunniteltu niin ettei hommat ole vaikeita.

[/quote]

Kannatan! Ja yrittäjä vois kertoa oman alansa, kun siellä ei kuulemma tehdä mitään rahaa tuottavaa työtä ennen kuin  harjoittelu on käyty!

Vierailija
137/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erilainen kokemus: Toisinaan alussa varovaisest ja varautuneesta, hitaammin lämpenevästä harjoittelijasta saa lojaalimman ja tunnollisimman työntekijän. Että tuomitkaa ja lokeroikaa heti alusta vaan, älkää antako mahdollisuutta. Jääpähän nämä helmet sitten meille muille.

P.s. Kukaan muuhan työyhteisössä ei tee virheitä kuin harjoittleijat.

Vierailija
138/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:05"]

No siinä tapauksessa opiskelijan työaika ja työtahti on myös opiskelijan tahti. Eli opiskelija tekee 15% teholla töitä.

Moni opiskelija tietää tämän ja tekee hidasta työtä, kun huomaa millainen esimies hänellä on, hän saattaa laskea tehoa vielä 5%.

[/quote]

Meidän yrityksessämme minä ainakin yleensä joudun erikseen sanomaan harjoittelijalle, että kannattaa tehdä työt niin hitaasti että kykenee noudattamaan tarvittavaa huolellisuutta. Se on firmankin kannalta parempi vaihtoehto. Mutta yleensä harjoittelijamme ovat halunneet saada kovalla vauhdilla tehtäviä aikaiseksi, ehkä aktiivisuutta osoittaakseen. Monelle joudun useamman kerran erikseen vakuuttelemaan, että me oikeasti toivomme ennemmin hidasta mutta kelvollista tulosta, kuin hosumalla tehtyä. Kun he oppivat luottamaan tähän, työt alkavat sujua. Harjoittelijalta ei voi edes odottaa normaaliin työtahtiin kykenemistä ainakaan meidän alallamme. Sellainen vaatii kokemusta ja näkemystä, joita harjoittelija vasta harjoittelunsa aikana kerryttää.

Jos harjoittelijamme vain venkoilisivat ja ravaisivat vessassa, lopettaisimme kyllä harjoittelijoiden ottamisen. Yrityksemme käyttää paljon aikaa heidän opastamiseensa ja kouluttamiseensa, ja tämä on osa heidän tutkintoaan. Meiltä saatu oppi on se palkka, jonka harjoittelija saa panoksestaan. Me puolestamme saamme pienen määrän ilmaista, vaihtelevalla laadulla tehtyä työtä palkkioksi siitä, että tarjoamme ilmaisia koulutuspalveluja harjoittelijalle.

Jos harjoittelija on hyvä (kuten meillä jokainen on tähän mennessä ollut), hän saa meiltä myös harjoittelutodistuksen, jossa hänen vahvuuksiaan kuvaillaan seikkaperäisesti, häntä kehutaan aktiivisesta otteesta työhön, jne. Sellaisella on aika tavalla mukavampi hakea sitten aikanaan niihin oikeisiin alan palkkatöihinkin.

Vierailija
139/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]

Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.

Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.

[/quote]

Onko käyty työssäoppijan valmennuskoulutus?

Vai ihan muuten vain ohjailet työssäoppijoita ilmaisen työn onnelassa?

[/quote]

Missä helvetin onnelassa?

En ole käynyt koulutusta. Olen alallani etevä ja mielelläni opetan taitoni eteenpäin.

Meillä on harjoittelijat aina viihtyneet tosi hyvin ja halunneet jäädä töihin meille.

En ymmärrä tällaista asennetta kuin sinun? Mitä riistoa se muka on että koulutat toista, niin että hänestä tulee taitava ja että hän saa työpaikan?

[/quote]

Mikä ihmeen ala on kyseessä, jos ihmiset eivät muka mitään osaa ennen tuota tarjoamaasi harjoittelua. En pysty kuvittelemaankaan. Tai edes opiskelijoina ovat ihan tyhjiä tauluja, ennen tämän "perehdyttäjäyrittäjän" avuliasta taitojen jakamista :/

Vierailija
140/153 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]

Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.

Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.

[/quote]

Onko käyty työssäoppijan valmennuskoulutus?

Vai ihan muuten vain ohjailet työssäoppijoita ilmaisen työn onnelassa?

[/quote]

Missä helvetin onnelassa?

En ole käynyt koulutusta. Olen alallani etevä ja mielelläni opetan taitoni eteenpäin.

Meillä on harjoittelijat aina viihtyneet tosi hyvin ja halunneet jäädä töihin meille.

En ymmärrä tällaista asennetta kuin sinun? Mitä riistoa se muka on että koulutat toista, niin että hänestä tulee taitava ja että hän saa työpaikan?

[/quote]

Mikä ihmeen ala on kyseessä, jos ihmiset eivät muka mitään osaa ennen tuota tarjoamaasi harjoittelua. En pysty kuvittelemaankaan. Tai edes opiskelijoina ovat ihan tyhjiä tauluja, ennen tämän "perehdyttäjäyrittäjän" avuliasta taitojen jakamista :/

[/quote]

No tätä samaa mäkin ihmettelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi