Miksi työnantajat pitävät opiskelijoita ilmaisena työvoimana?
Kommentit (153)
nro 56 jatkaa
Siis ohjaajallani meni tosi paljon työaikaa ohjaamiseeni. Ihan hävettää.... Onneksi sai korvauksen menettämästään työajasta. Koitin omalta osaltani helpottaa hänen työtään. Ehkä hän oppi jotain myös minulta.
Vanhassa ammatissani myös itse tykkäsin ottaa opiskelijoita. Haaveilenkin olevani kouluttaja. Se on kivaa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:52"]
Sä et maksa käyttämisestäsi ajasta hänen kouluttamiseen, vaan hänen työpanoksestaan sinulle. Tai tulisi maksaa. Ihme ettet todella tajua. Ei tainut menettää se nainen yhtään mitään vaikket häntä koulutakaan. Ei taida kapasiteetti riittää.
[/quote]
Niin siksi kysyin onko hän aasi. Kukapa haluaisi aasille työskenellä. Saisi vain lapioida päivät pitkät paskaa ja kuunnella kahvitauolla kärpäsen surinaa palkatta.
Kyllä joskus opiskelijoista on niin paljon vaivaa että oikein huokaistaan helpotuksesta, että harjoittelu päättyi. Helpompaa hoitaa työt ammattitaitoisten kesken kun koko ajan neuvoa ja korjata virheitä.
Ekan vuoden opiskelijat ovat luonnollisesti niitä "vaivoja". Valmistuvat ovat jo melko hyviä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:59"]
Eikö se ole itsestään selvää, että opiskelijalla on opiskelijan työtahti? Oikeasti, jos työpaikalla odotetaan opiskelijan suoriutuvan töistä samalla tasolla ja nopeudella kuin vakituisen työntekijän, niin siellä työpaikalla on ymmärretty koko harjoittelun idea väärin.
[/quote]
Nopeaa ja hyvää opiskelijaa turhauttaa työskennellä hitaasti, kun voisi painaa nopeammin, kuin palkattu väki. Vaan hölmö hikoilee palkatta.
Onhan se turhauttavaa notkua työpaikalla harjoittelemassa hidasta.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]
Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.
Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.
[/quote]
Onko käyty työssäoppijan valmennuskoulutus?
Vai ihan muuten vain ohjailet työssäoppijoita ilmaisen työn onnelassa?
[/quote]
Missä helvetin onnelassa?
En ole käynyt koulutusta. Olen alallani etevä ja mielelläni opetan taitoni eteenpäin.
Meillä on harjoittelijat aina viihtyneet tosi hyvin ja halunneet jäädä töihin meille.
En ymmärrä tällaista asennetta kuin sinun? Mitä riistoa se muka on että koulutat toista, niin että hänestä tulee taitava ja että hän saa työpaikan?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:45"]
Kauheita laiskureita löytyy täältä! Itse olen harjoitteluissa ollessani ollut kiitollinen saamastani avusta ja opista.
[/quote]
Apua saa, kun pyytää ja oppia voi myös palkattunakin. Ei se laiskuutta ole vaan hölmöyttä, jos tekee työtä palkatta. Aasiko olet vai ihminen.
Mitä hyötyä on opettaa opiskelijalle tekemään työtä palkatta?
Millaista moraalia se kasvattaa?
Palkaton työ on mielestäni hyvin sosialistinen ajatus eikä mahdu minun kokoomuslaiseen koppaani.
[/quote]
Hahaha :D en ole aasi, mutta en todellakaan odota rahaa siitä, että minua opetetaan!
Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.
Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.
[/quote]
Sä et maksa käyttämisestäsi ajasta hänen kouluttamiseen, vaan hänen työpanoksestaan sinulle. Tai tulisi maksaa. Ihme ettet todella tajua. Ei tainut menettää se nainen yhtään mitään vaikket häntä koulutakaan. Ei taida kapasiteetti riittää.
[/quote]
Ääliö. Miten niin en menetä rahaa, kun käytän aikaani toisen kouluttamiseen? Hän ei tuottaisi minulle aluksi rahaa penniäkään ja kouluttaessani en voisi itse tehdä työtäni.
Mä en ymmärrä miten sä et nyt tätä tajua??!
[/quote]
Sanoinko ettet menettäisi yhtään rahaa tai aikaa? En. Mutta aivan varmasti harjoittelija sulle tuottaa omalla työpanoksellaan. Tai sitten voi melkein miettiä onko vika ehkä ohjauksessa, jos pitkän päivän aikana harjoittelija saa mitään järkevää ja hyödyllistä aikaseksi? Alkaa kiinnostamaan millä alla oikein olet...
Tosi fiksun kuvan annat muuten itsestäsi. Toivon ettei "epäkiitolliset harjoittelija-retkut" epäonnekseen eksy töihin teille.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:13"]
Meille ei kyllä ainakaan pystyttäisi ottamaan yhtään harjoittelijaa, jos heille pitäisi vielä palkkaakin maksaa.. Ei voi mitään, mutta siinä kyllä menee aika pitkään, kunnes alallani voi tehdä itsenäisesti hommia niin, että jonkun ei tarvitse tarkistaa ja olla vieressä katsomassa..
Niin ja mä muuten komppaan tuota yrittäjää kaikessa!
[/quote]
Kerro ala, kun olet nyt anonyyminä liikenteessä. Kiinnostaa ihan tietää mikä ala on niin vitun vaikea keskiverto ihmiselle. Ihmiset, kun oppii nykyään lähes kaiken hetkessä ja koko systeemi on suunniteltu niin ettei hommat ole vaikeita.
[/quote]
En ole se jolta kysyit, mutta vastaan silti.
(Tunnistettavuuden vuoksi en erittele tämän tarkemmin.) Teemme yksilöllisiä tuotteita sellaisille asiakkaille, joille valmiit eivät sovi esimerkiksi jonkin vamman tai muun fyysisen poikkeavuuden vuoksi. Harjoitteluun tuleva opiskelija osaa yleensä kasata tuotteen kun hänelle antaa tarvikkeet, mutta hän ei osaa suunnitella yksittäisen tuotteen rakennetta, siihen parhaiten soveltuvia materiaaleja jne. Taito oppia hahmottamaan asiakkaan fyysisiä ominaisuuksia ja suunnitella niihin parhaiten sopiva ratkaisu syntyy vain vuosien kokemuksella.
[/quote]
MAKSA MULLE NIIN VEDÄN 2 VIIKON PÄÄSTÄ PAREMMIN KUIN SINÄ.
[/quote]
En maksa, koska et vedä :)
[/quote]
En vedä koska et maksa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:45"]
Kauheita laiskureita löytyy täältä! Itse olen harjoitteluissa ollessani ollut kiitollinen saamastani avusta ja opista.
[/quote]
Apua saa, kun pyytää ja oppia voi myös palkattunakin. Ei se laiskuutta ole vaan hölmöyttä, jos tekee työtä palkatta. Aasiko olet vai ihminen.
Palkaton työ on mielestäni hyvin sosialistinen ajatus eikä mahdu minun kokoomuslaiseen koppaani.
[/quote]
Hahaha :D en ole aasi, mutta en todellakaan odota rahaa siitä, että minua opetetaan!
[/quote]
[/quote]
Ääliö. Miten niin en menetä rahaa, kun käytän aikaani toisen kouluttamiseen? Hän ei tuottaisi minulle aluksi rahaa penniäkään ja kouluttaessani en voisi itse tehdä työtäni.
[/quote]
Sanoinko ettet menettäisi yhtään rahaa tai aikaa? En. Mutta aivan varmasti harjoittelija sulle tuottaa omalla työpanoksellaan. Tai sitten voi melkein miettiä onko vika ehkä ohjauksessa, jos pitkän päivän aikana harjoittelija saa mitään järkevää ja hyödyllistä aikaseksi? Alkaa kiinnostamaan millä alla oikein olet...
Tosi fiksun kuvan annat muuten itsestäsi. Toivon ettei "epäkiitolliset harjoittelija-retkut" epäonnekseen eksy töihin teille.
[/quote]
No johan on asenne sinulla.
Meillä olleet harjoittelijat kyllä viihtyvät ja tulevat takaisin jos vain pystyvät.
Myöskin, meidän ala on sellainen, että sä et voi tehdä rahaa tuottavaa työtä ennen kuin sen todella osaat. Eli sä vaan harjoittelet.
Eikä harrasteta mitään riistoa tai juoksutusta, vaan opetellaan uusia asioita hyvässä hengessä.
Annat myöskin itsestäsi älykkään kuvan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.
[/quote]
Millä perusteella olen hirveä ihminen?
Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.
[/quote]
Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa.
[/quote]
Yeaaah right
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.
[/quote]
[/quote]
:D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.
Keskimäärin opiskelijan tekemän työ varmaan tuottaa yritykselle sen verran, että tuloksella kuitataan harjoittalijan ohjaamiseen kulunut työaika. Toki tämä riippuu todella paljon alasta ja harjoittelijasta itsestään, mutta noin keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:11"]
[/quote]
[/quote]
En vedä koska et maksa.
[/quote]
Haluaisinpa nähdä, kuinka oppisit kahdessa viikossa paremmaksi modistiksi kuin minä. Siitä ilosta voisi vaikka vähän maksaakin, edellyttäen että korvaat tuhoamasi tarvikkeet.
ohis
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:11"]
[/quote]
[/quote]
En vedä koska et maksa.
[/quote]
Haluaisinpa nähdä, kuinka oppisit kahdessa viikossa paremmaksi modistiksi kuin minä. Siitä ilosta voisi vaikka vähän maksaakin, edellyttäen että korvaat tuhoamasi tarvikkeet.
ohis
[/quote]
Haluatko oikeasti nähdä, kun renesanssi-ihminen tulee ja näyttää ja tekee kaiken spagaatissa käsillä seisoen? Luulen että itsetuntosi ei ole vielä valmis kohtaamaan niin lahjakasta taituria, kuin minä olen.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"]
[/quote]
[/quote]
:D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.
[/quote]
Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!
Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.
Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.
On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä.
[/quote]
[/quote]
Yeaaah right
[/quote]
Ja sinä olet oikein rakastettava yksilö myöskin. :)
Kyllä yliopistossa opiskelevat saa työharjoittelusta palkkaa, tosin yleensä sen minimin eli käteen n. 800e/kk
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]