Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajat pitävät opiskelijoita ilmaisena työvoimana?

Vierailija
06.04.2014 |

ev

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa opiskelija vain vie muiden työaikaa, eikä todellakaan ole mitään "ilmaista työvoimaa".

Vierailija
82/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:40"]

Edelleen kukaan ei vastaanut miksi ottaa harjoittelijoita, jos heistä ei näytä olevan hyötyä, vaan pelkkää ajanhukkaa. Antakaapa kun arvaan? Haluatte hyvää hyvyyttänne ja jalomielisyyttänne antaa tälle yhteiskunnalle jotain arvokasta omastanne?

[/quote]

Meille otetaaan harjoittelijoita usein. Siksi, että koulu löytää heille paikat pakollisiin harjoittelujaksoihin. Ja siksi, että parhaat heistä palkataan jos tarve, yleensä ainakin kesätöihin. Olemme tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa ja kaikilla työpaikkaohjaajakoulutus.

"Hyötyä" opiskelijasta ei ole, muuten kuin tulevaisuutta ajatellen. Ala on vaarallinen, emmekä edes saisi jättää opiskelijaa yksin. Oppiminen kestää työskennellessä vuosia. Joten kyllä hän syö työpanosta eikä tuo, vaikka ehkä itsestä siltä tuntuisi. Hän tekee myös koulutehtäviään ohessa ja esim näyttötyön.

Täysin naurettava ajatus, että siitä vielä maksettaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:30"]

Tosiasiassa opiskelija vain vie muiden työaikaa, eikä todellakaan ole mitään "ilmaista työvoimaa".

[/quote]

No mitäs vittua se sitten oikein on? Opiskelija vain vie tosiasiassa muilta työaikaa ja todellakaan häntä ei siis käytetä hyväksi?

[/quote]

Siis mitä et ymmärtänyt? 

Ei käytetä hyväksi, vaan hän saa sen harjoittelujakson, ja me mahdollisesti tulevaisuudessa työntekijän jos hän hyvältä tyyppinä vaikuttaa.

Varmasti monetkin yritykset tekevät yhteistyötä koulujen kanssa juuri siksi, että alalle valmistuu osaajia. Todellinen osaaminen tulee työssä, koulu antaa pohjan.

Jos vieläkin vaikea ymmärtää, niin yritän selventää.. 

ohjaajan aikaa kuluu opettamiseen, eli hän ei voi täysipainoisesti tehdä työtään.

Joku kysyi mitä alaa ei muka opi muutamassa viikossa.. :D Varmaankin aika montakin sellaista. 

Vierailija
84/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää palsta oikeesti ihan teinien?

Lueskelin nyt suurimman osan kirjotuksista, ja valtaosan mielestä opiskelija ilmaista työvoimaa. Teidän kaikkien täytyy opiskella todella yksinkertaisella alalla että mielipide voi olla tuollainen. Vaativilla aloilla saisitte olla kiitollisia että saatte sen harjoittelupaikan. Moni työnantaja ei edes ota.

Vierailija
85/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 15:44"]

Onko tää palsta oikeesti ihan teinien?

Lueskelin nyt suurimman osan kirjotuksista, ja valtaosan mielestä opiskelija ilmaista työvoimaa. Teidän kaikkien täytyy opiskella todella yksinkertaisella alalla että mielipide voi olla tuollainen. Vaativilla aloilla saisitte olla kiitollisia että saatte sen harjoittelupaikan. Moni työnantaja ei edes ota.

[/quote]

Ja jatkaa vielä.. vai kohdellaan huonosti? Meinaako joku tosissaan, että jos jossain kohdellaan huonosti, näin on kaikkialla. 

Tää on todella absurdi ketju.

Vierailija
86/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 18:57"]ev

[/quote]

Koska opiskelija on heille ilmainen ja koulu maksaa työnantajille siitä että ottavat sen opiskelijan töihin. Opiskelija voi tosin anoa kelalta opintorahaa työharjoittelunsa ajaksi, näin ainakin itse tein ja sainkin vuosina 2002-2005.

Vierailija
87/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otamme päiväkotiin harjoittelijoita/tet-koululaisia/kesäkoululaisia, koska haluamme antaa nuorille/opiskelijoille mahdollisuuden tutustua päiväkodissa tehtävään työhön ja sitä kautta löytää oma alansa. 

Joskus opiskelijoista on myös iloa, mutta ei ollenkaan aina. Heitä ei voi jättää yksin lasten kanssa. Heille ei näytetä luottamuksellisia papereita. Koitamme keksiä heille puuhaa monipuolisesti päiväkodin tehtäviä.

Vierailija
88/153 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]

Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.

Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.

[/quote]

Onko käyty työssäoppijan valmennuskoulutus?

Vai ihan muuten vain ohjailet työssäoppijoita ilmaisen työn onnelassa?

[/quote]

Missä helvetin onnelassa?

En ole käynyt koulutusta. Olen alallani etevä ja mielelläni opetan taitoni eteenpäin.

Meillä on harjoittelijat aina viihtyneet tosi hyvin ja halunneet jäädä töihin meille.

En ymmärrä tällaista asennetta kuin sinun? Mitä riistoa se muka on että koulutat toista, niin että hänestä tulee taitava ja että hän saa työpaikan?

[/quote]

Mikä ihmeen ala on kyseessä, jos ihmiset eivät muka mitään osaa ennen tuota tarjoamaasi harjoittelua. En pysty kuvittelemaankaan. Tai edes opiskelijoina ovat ihan tyhjiä tauluja, ennen tämän "perehdyttäjäyrittäjän" avuliasta taitojen jakamista :/

[/quote]

Esim merenkulkualalla, koneessa, kannella ja keittiöpuolella harjoittelijat eivät osaa oikein muuta kuin teoriaa. Eli kädestä pitäen pitää opettaa asiat. Alalla ei ole mitään mahdollisuutta päästä ilman palkattomia harjotteluita, joita pitää olla 360 päivää täynnä ennen kuin valmistuu. Tietenkin kaikki teoria ja käsientaitotunnitkin pitää olla tehtynä ja kaikki kurssit suoritettuna. Mutta vaikka kaikki kurssit olisi koulussa suorittanut, mutta työharjoittelut jääneet väliin, niin sitten ei valmistukkaan. Työharjoittelusta koulu maksaa varustamoille, jotta ottavat oppilast duuniin. Työharjoittelua on jopa kesällä, jouluna ja hiihtolomilla, riipouen siitä miten lukkari menee. Harjoittelua on max 6 viikkoa kerrallaan, ellei ano lisää. Palkkaa ei makseta, mutta ruoka ja asuminen on ilmaista laivalla. Kaiken lisäksi työssäoppimisen ajaksi saa anottua opintorahaa, jos harjoittelu on esim kesälomalla. Merenkulkualalla noita lomia ei kouluissa pahemmin ole, kun kurssit ja harjoittelut pyritään pitämään putkeen, jotta opiskelijat valmistuisivat ajoissa. Jos harjoittelu on mennyt hyvin, voi saada sitten työpaikan kyseisestä laivasta koulun jälkeen. Yleensä hyvät harjoittelijat saavat vakituisen duunin.

Vierailija
89/153 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:14"]

Työharjoitteluitako tarkoitat? No, sitähän ne opiskelijat ovat työnantajan kannalta. Miten heihin sitten sinun mielestäsi pitäisi suhtautua?

[/quote]

Vierailija
90/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahinta on se että opiskelijan pitäisi vielä olla nöyrääkin nöyrempi ja suorastaan miellyttää väkisinkin työnantajaa sen takia että monesti työharjoittelu vielä arvostellaan ja on tärkeä osa opiskelijan tutkintoa. Voi olla että arvostelu ei perustu ollenkaan työtaitoihin tai yksinkertaisesti arvostelijoilla voi olla hyvin eri tasoiset vaatimukset opiskelijoille jolloin opiskelijat voivat joutua hyvin eriarvoiseen asemaan.

Normityöntekijä voi olla pois sairaslomalla eikä tarvitse ottaa haukkuja vastaan kun käyttää oikeuttaan tähän lakisääteiseen oikeuteen kun taas työharjoittelijan sairaspoissaolo voi vaikuttaa hyvinkin negatiivisesti arvosteluun.

Tavallaan työnanatajalla on "kiristysote" opiskelijaan koska työharjoittelupaikalla on valta hyväksyä ja arvostella työharjoittelu ihan omien näkemysten mukaan. Jos sattuu tavallista huonompi työharjoittelupaikka niin aika kamala tilanne opiskelijalle kun ei niitä paikkojakaan niin helposti kesken kaiken vaihdeta. Opiskelijallakin pitäisi olla oikeus päätää siitä ketä hänen työskentelyään tulee arvostelemaan jos tuntuu että joku mättää harjoittelupaikassa.

Vierailija
91/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 15:41"]Kaikkein pahinta on se että opiskelijan pitäisi vielä olla nöyrääkin nöyrempi ja suorastaan miellyttää väkisinkin työnantajaa sen takia että monesti työharjoittelu vielä arvostellaan ja on tärkeä osa opiskelijan tutkintoa. Voi olla että arvostelu ei perustu ollenkaan työtaitoihin tai yksinkertaisesti arvostelijoilla voi olla hyvin eri tasoiset vaatimukset opiskelijoille jolloin opiskelijat voivat joutua hyvin eriarvoiseen asemaan.

Normityöntekijä voi olla pois sairaslomalla eikä tarvitse ottaa haukkuja vastaan kun käyttää oikeuttaan tähän lakisääteiseen oikeuteen kun taas työharjoittelijan sairaspoissaolo voi vaikuttaa hyvinkin negatiivisesti arvosteluun.

Tavallaan työnanatajalla on "kiristysote" opiskelijaan koska työharjoittelupaikalla on valta hyväksyä ja arvostella työharjoittelu ihan omien näkemysten mukaan. Jos sattuu tavallista huonompi työharjoittelupaikka niin aika kamala tilanne opiskelijalle kun ei niitä paikkojakaan niin helposti kesken kaiken vaihdeta. Opiskelijallakin pitäisi olla oikeus päätää siitä ketä hänen työskentelyään tulee arvostelemaan jos tuntuu että joku mättää harjoittelupaikassa.

[/quote]

No ei meillä kyllä mitään nöyristelyä oleteta! :D ja harjoittelijat tulee ja menee niinkuin itse tykkää. Jos on pois niin sitten on. Ei vaikuta arvosteluun.

Meille harjoittelijat haluaa tulla. Olen itsekkin sitä mieltä että paikalla on väliä. Harjoittelusta ei ole hyötyä jos joudut huonoon paikkaan.

Ilkeäriistäjäyrittäjä :D

Vierailija
92/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvän työharjoittelun järjestäminen/tarjoaminen on työnantajalle myös riesa ja vaiva! Itse olen ollut "jaloissa pyörimässä" tänä keväänä ja saanut ohjausta työhön tuntikausia...

Vierailija
93/153 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 00:13"]

Meille ei kyllä ainakaan pystyttäisi ottamaan yhtään harjoittelijaa, jos heille pitäisi vielä palkkaakin maksaa.. Ei voi mitään, mutta siinä kyllä menee aika pitkään, kunnes alallani voi tehdä itsenäisesti hommia niin, että jonkun ei tarvitse tarkistaa ja olla vieressä katsomassa.. 

Niin ja mä muuten komppaan tuota yrittäjää kaikessa! 

[/quote]

Kerro ala, kun olet nyt anonyyminä liikenteessä. Kiinnostaa ihan tietää mikä ala on niin vitun vaikea keskiverto ihmiselle. Ihmiset, kun oppii nykyään lähes kaiken hetkessä ja koko systeemi on suunniteltu niin ettei hommat ole vaikeita.

[/quote]

En ole se jolta kysyit, mutta vastaan silti.

(Tunnistettavuuden vuoksi en erittele tämän tarkemmin.) Teemme yksilöllisiä tuotteita sellaisille asiakkaille, joille valmiit eivät sovi esimerkiksi jonkin vamman tai muun fyysisen poikkeavuuden vuoksi. Harjoitteluun tuleva opiskelija osaa yleensä kasata tuotteen kun hänelle antaa tarvikkeet, mutta hän ei osaa suunnitella yksittäisen tuotteen rakennetta, siihen parhaiten soveltuvia materiaaleja jne. Taito oppia hahmottamaan asiakkaan fyysisiä ominaisuuksia ja suunnitella niihin parhaiten sopiva ratkaisu syntyy vain vuosien kokemuksella.

[/quote]

MAKSA MULLE NIIN VEDÄN 2 VIIKON PÄÄSTÄ PAREMMIN KUIN SINÄ.

[/quote]

En maksa, koska et vedä :)

Vierailija
94/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:22"]

Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.

[/quote]

Uusi sukupolvi jotenkin pitää palkatonta työharjoittelua itsestään selvyytenä eikä arvosta työnharjoittelua. Vanha sukupolvi taas ei oikein voi ymmärtää palkattomuuden logiikkaa. Minun nuoruudessa ei olisi tullut hevosestakaan paskaa, jos työstä ei olisi saanut palkkiota (oli se sitten työharjoittelua).

Siis tahdon sanoa että olisi jäänyt ura tekemättä aikoinaan.

Vierailija
95/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:45"]

Kauheita laiskureita löytyy täältä! Itse olen harjoitteluissa ollessani ollut kiitollinen saamastani avusta ja opista.

[/quote]

Apua saa, kun pyytää ja oppia voi myös palkattunakin. Ei se laiskuutta ole vaan hölmöyttä, jos tekee työtä palkatta. Aasiko olet vai ihminen.

Mitä hyötyä on opettaa opiskelijalle tekemään työtä palkatta?

Millaista moraalia se kasvattaa?

Palkaton työ on mielestäni hyvin sosialistinen ajatus eikä mahdu minun kokoomuslaiseen koppaani.

[/quote]

Hahaha :D en ole aasi, mutta en todellakaan odota rahaa siitä, että minua opetetaan!

Minä olen tänäpäivänä yrittäjä ja pyrin todella opettamaan harjoittelijoitamme ja tarjoan työpaikkaakin jos he valmistumisensa jälkeen ovat kiinnostuneita.

Kerran meillä poikkesi töissä nainen, joka kertoi haluavansa alalle ja kysyi minua kouluttamaan häntä. Sanoin suostuvani, mutta en tietenkään maksa hänelle palkkaa siitä. Nainen tokaisi tuohtuneena, että häbenkö pitäisi tehdä minulle ilmaiseksi töitä?! Nauratti ihan, että häneen käyttämästäni ajastako minun pitäisi vielä maksaa?? Ei mene kyllä mun jakeluun tämä logiikka.

[/quote]

Oikeesti säkö et hyödy siitä mitään et joku tulee sulle harjoitteluun? 

Täällä on esitetty ihan kohtuuttomia työnantajan vaatimuksia harjoittelijalle. Harjoittelijaa ei ole saa riistää.

Vierailija
96/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko käyty työssäoppijan valmennuskoulutus?

Vai ihan muuten vain ohjailet työssäoppijoita ilmaisen työn onnelassa?

Vierailija
97/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 20:45"]

Kauheita laiskureita löytyy täältä! Itse olen harjoitteluissa ollessani ollut kiitollinen saamastani avusta ja opista.

[/quote]

Apua saa, kun pyytää ja oppia voi myös palkattunakin. Ei se laiskuutta ole vaan hölmöyttä, jos tekee työtä palkatta. Aasiko olet vai ihminen.

Mitä hyötyä on opettaa opiskelijalle tekemään työtä palkatta?

Millaista moraalia se kasvattaa?

Palkaton työ on mielestäni hyvin sosialistinen ajatus eikä mahdu minun kokoomuslaiseen koppaani.

[/quote]

Hahaha :D en ole aasi, mutta en todellakaan odota rahaa siitä, että minua opetetaan!

[/quote]

Sä et maksa  käyttämisestäsi ajasta hänen kouluttamiseen, vaan hänen työpanoksestaan sinulle. Tai tulisi maksaa. Ihme ettet todella tajua. Ei tainut menettää se nainen yhtään mitään vaikket häntä koulutakaan. Ei taida kapasiteetti riittää.

Vierailija
98/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelijat OVAT ilmaista työvoimaa (siis jos tarkoitit harjoitteluja/työssäoppimisjaksoja). Miten muuten heihin voisi suhtautua...??? En oikeesti nyt ymmärrä. Vastalahjaksi opiskelija oppii työelämästä ja saa ilman vastuuta kokeilla ja harjoitella taitojaan. Olin itse juuri harjoittelusta. Olen NIIIIIn kiitollinen, että ohjaaja jaksoi päivästä toiseen opastaa minua. Valmistun kuukauden päästä. Harjoittelu oli tosi tärkeä osa ammattitaitoni kehittymistä. Ohjaajani sai koululta (yliopistolta) korvauksen, että ohjasi minua. Olen hänelle tosi kiitollinen. Harjoittelupaikkaa oli tosi vaikea saada.

Vierailija
99/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tämä ajattelu, että saahan opiskelija opintotukea, ei sille työharjoittelusta tarvi maksaa. Itse saan opintotukea 470 euroa kuukaudessa, ja se on aikalailla maksimi mitä voi saada. Ja luonnollisesti lähes koko summa menee vuokraan. Että koittakaapa itse kuinka kivaa on koittaa elellä tollasella summalla kuukaudessa, ja tehdä siihen päälle vielä ilmaiseksi töitä. Ja itse ainakin koen, että tähän mennessä kaikkissa harjoittelupaikoissa missä olen ollut minusta on ollut enemmän hyötyä kuin vaivaa yritykselle. 

Että semmosta!

Vierailija
100/153 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:17"]

Miksi oppimisesta pitäisi maksaa palkkaa? Työharjoittelut ovat osa opintoja ja työkokemuksen saaminen on niissä se tärkein asia.

[/quote]

Ja sitä paitsi harjoittelun ajalta maksetaan opintotukea. Se on se palkka mikä opiskelijalle kuuluu.

[/quote]

No siinä tapauksessa opiskelijan työaika ja työtahti on myös opiskelijan tahti. Eli opiskelija tekee 15% teholla töitä.

Moni opiskelija tietää tämän ja tekee hidasta työtä, kun huomaa millainen esimies hänellä on, hän saattaa laskea tehoa vielä 5%.

[/quote]

Eikö se ole itsestään selvää, että opiskelijalla on opiskelijan työtahti? Oikeasti, jos työpaikalla odotetaan opiskelijan suoriutuvan töistä samalla tasolla ja nopeudella kuin vakituisen työntekijän, niin siellä työpaikalla on ymmärretty koko harjoittelun idea väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi