Halosen kannattajat ja demarit! Vastaisitteko ystavallisesti tahan yhteen kysymykseen? Tama keskustelu ei koske muita aiheita, vain tata yhta. Kysymys kuuluu:
Miten hyvinvointivaltio eli laaja tukijärjestelmä tulevaisuudessa rahoitetaan, kun suomalainen väestörakenne on eliniän pidentymisen ja syntyvyyden laskemisen myötä jatkuvasti menossa siihen suuntaan, että tuen tarvitsijoita on enemmän kuin sen maksajia?
Kiitos paljon asiallisista kommenteista!
Kommentit (164)
siksi että " tuet menee" .
Vierailija:
Kevennät verotusta? Muutenhan ex-työtön joutuu edelleen hakemaan asumistukea, toimeentulotukea yms ja se maksaa yhteiskunnalle. Jos kevennät verotusta, siitä hyötyy eniten suurituloiset ja yhteiskunnalta jää saamatta paljon veroeuroja nykyiseen verrattuna.
Haluat kuitenkin säilyttää palvelut ja tuet vanhuksille, sairaille ja lapsille. Millä ajattelit maksaa ne, kun yhteiskunnan verotulot pienenevät huomattavasti verotuksen kevennyttyä? Vanhukset ja lapsiperheet ovat nimenomaan juuri ne yksilöt yhteiskunnassa joiden palveluihin verorahoja eniten menee.
Mutta mun oikeustajuuni se ei kertakaikkiaan sovi, että yhä pienenevä työssäkäyvien joukko elättää yhä suurempaa joukkoa niitä, jotka eivät pysty/halua työssä käydä. Eli veroprosenttia nostetaan niiltä henkilöiltä/yrityksiltä jotka tekevät työtä, jotta saadaan katettua yhä kasvavat sosiaalimenot.
Kyllä mun mielestä näin valtavat ongelmat tulee ratkaista jotenkin muuten kuin veroja nostamalla.
Vierailija:
Mutta mun oikeustajuuni se ei kertakaikkiaan sovi, että yhä pienenevä työssäkäyvien joukko elättää yhä suurempaa joukkoa niitä, jotka eivät pysty/halua työssä käydä. Eli veroprosenttia nostetaan niiltä henkilöiltä/yrityksiltä jotka tekevät työtä, jotta saadaan katettua yhä kasvavat sosiaalimenot.Kyllä mun mielestä näin valtavat ongelmat tulee ratkaista jotenkin muuten kuin veroja nostamalla.
Minusta olisi oikein, että yrityksiä verotettaisiin tuotannon, ei työntekijämäärien mukaan. Nythän firmat saneeraa väkeä pihalle heti, kun liikeVOITTO vähän notkahtaa.
On kyse demarista tai porvarista kaiken kaikkiaan oma lompakko on lähinnä. Kun kansanedustajat nostivat palkkoja samaan aikaan kuin muita kehotettiin maltillisuuteen ... Tai kun nyt taas leikataan tukia ja läkekorvauksia eikä uskalleta edes myöntää että valtionyhtiöiden optiot ovat olleet ylimitoitettuja. Kuinka paljon olisimme rahoittaneet niilläkin 500 miljoonalla eurolla. Mutta kaverin pussiin ei uskalla koskea vaikka olisikin oikeuden mukaista