Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 v ollut poissa työelämästä, nyt luultavasti työllistyminen edessä, en edes muista miten työhakemus tehdään

Vierailija
17.12.2023 |

kaikki ahdistaa ja stresaa. pelkään että nolaan itseni. Sairastan myös sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Voitteko auttaa

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksen tekoon löytyy ohjeet ja valmiita malleja googlaamalla. Teet niiden mukaan omasi.

Vierailija
2/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhakemuksen tekoon löytyy ohjeet ja valmiita malleja googlaamalla. Teet niiden mukaan omasi.

ups, tarkoitin työsopimus.. Eli mitä papereita tarvii ja mitä tulee kysyä esim palkoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että sairastat lorvikatarria. Se onneksi paranee työnteolla. Nyt alat ponnistelemaan työllistyäksesi mahdollisimman nopeasti jotta palaat tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi kuten aikuisen ihmisen kuuluu.

Vierailija
4/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ups, tarkoitin työsopimus.. Eli mitä papereita tarvii ja mitä tulee kysyä esim palkoista

Työnantaja sen työsopimuksen tekee, sinä allekirjoitat jos haluat ottaa työn vastaan. Ai mitä tulee kysyä palkoista? No mitäpä luulisit, mikä niissä saattaisi kiinnostaa? Suuruus ehkä? 🤦🏼

Vierailija
5/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin otsikon perusteella et ap on ollut viimäset 10v ammattiurheilija tms tavalla elättänyt itsensä.

Vaikka arvasin aivan väärin ja toivotan onnea matkaan, varmasti on monenmoista työtä josta selviät!

Vierailija
6/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Sama aika ja olen mennyt askel kerrallaan. Hain keikkatyötä. Joka ikinen askel on ollut hermoja raastavaa ja omien pelkotilojen kohtaamista. Nyt vain pitäisi uskaltaa painaa hyväksy nappia tarjottuun keikkaan. Sen jälkeen pitää mennä sinne. Tiedän, että jännittäminen ja ahdistus loppuu kun vain menen sinne sen yhden kerran. Loput sitte hoituu itsestään. Yritän muistaa mitä psykologini sanoi, että arvostan muita ihmisiä liikaa ja liian vähän itseäni. Minun pitää oppia katsomaa ihmisiä vähän niin kuin ne olisi tyhmempiä kuin minä.

Vierailija
7/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkasiko mies kustantamasta kotona makoilua?

Vierailija
8/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä malli:

Hei töynanttajaja

Voninko tula telile töhin? Pitä saadda iso palka, paljoon lomia ja enintä 4 tunita tötiä päviässä, vikonlopput vapa.

Tervisenin

Minä.

Vierailija
9/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sama aika ja olen mennyt askel kerrallaan. Hain keikkatyötä. Joka ikinen askel on ollut hermoja raastavaa ja omien pelkotilojen kohtaamista. Nyt vain pitäisi uskaltaa painaa hyväksy nappia tarjottuun keikkaan. Sen jälkeen pitää mennä sinne. Tiedän, että jännittäminen ja ahdistus loppuu kun vain menen sinne sen yhden kerran. Loput sitte hoituu itsestään. Yritän muistaa mitä psykologini sanoi, että arvostan muita ihmisiä liikaa ja liian vähän itseäni. Minun pitää oppia katsomaa ihmisiä vähän niin kuin ne olisi tyhmempiä kuin minä.

Jep jep.. Mitä esim sanoa haastattelussa miksi on ollut noin pitkään työtön? Voiko sanoa suoraan että ollut mielenterveysongelmia koska senhän takia olen ollut työtön..

Vierailija
10/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä tarvitse mitään papereita työsopimuksen tekoon ja se palkka on määritelty siinä sopimuksessa eli ei siitä tarvitse sen kummemmin kysyä, jos ei ole epäselvästi ilmoitettu. Vai tarkoititko sittenkin työhaastattelua? Otat sinne mukaan kopiot työtodistuksista ja tutkintotodistuksesta. Ei niitä aina kysytä, mutta hyvä olla mukana. Jos haastattelija ei kerro itse palkkauksesta, voit siitä hyvin kysyä. Ihan samoin voit kysyä työajasta tai muusta sinua askarruttavasta asiasta, mikä ei ole tullut ilmi työpaikkailmoituksessa. 

Vierailija
11/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelkoa.

ei kukaan valitse (töihin) ketään työtöntä.

..

luin kerran akateemisesta työnhakijasta: 

oli vuoden aikana tehnyt 500 hakemusta ja 'päässy 3 kertaa' haastatteluun..

..

ei syytä pelkoon

Vierailija
12/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep.. Mitä esim sanoa haastattelussa miksi on ollut noin pitkään työtön? Voiko sanoa suoraan että ollut mielenterveysongelmia koska senhän takia olen ollut työtön..

Terveydentilasta ei saa kysyä edes huijaten ihmistä vastaamaan. Suosittelen toteamaan jotain, että henkilökohtaisessa elämässäsi on ollut asioita ja tilanteita jotka on vaatineet huomiotasi.

Vierailija
13/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on muuttunut aika olennaisesti 10 vuodessa. Nyt käytetään enimmäkseen valmiita nettipohjia. Voit harjoitella esimerkiksi Valtiolle.fi-sivulla.

Älä missään tapauksessa katso muita ihmisiä kuin olisivat tyhmempiä kuin sinä! Se on ehdottoman huono neuvo. Mutta älä aliarvioi itseäsi. Muista se, että olet jo yksi parhaista, kun olet tullut valituksi haastatteluun tai aloittamaan jonkun keikkatyön. 

Vierailija
14/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata. Pyydä ChatGTP tekoälyä kirjoittamaan hakemus puolestasi.

Muutaman oikean tiedon kun heittää sinne, niin lopun diipadaapan se generoi puolestasi.

Vierailija
15/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko ammattiliittoon? Ammatiliitossa voi käydä näyttämässä työsopimusta ja konsultoida palkasta sekä muista ehdoista.  

Vierailija
16/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydentilasta ei saa kysyä edes huijaten ihmistä vastaamaan. Suosittelen toteamaan jotain, e

Miten siis sanoa, se haastatelussa? En voi kirjakieltä puhua haastattelussa...

Vierailija
17/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP netistä löytyy ohjeita ja neuvoja. Googlaat vaan. Onnea matkaan, sitä me kaikki tarvitsemme.

Vierailija
18/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuksesta kannattaa tarkistaa palkka, mitä työehtosopimusta (TES) noudatetaan vai noudatetaanko mitään. Työn tuntimäärä kuukausittain. Kannattaa huomioida lukeeko sopimuksessa "enintään 120 tuntia kuulaudessa", se tarkoittaa sitä että työnantajan ei ole pakko tarjota työntekijälle 120 tuntia kuukaudessa eli kyseessä on silloin nollasopimus. Ammattiliittoni mainostaa että heillä kannattaa käydä tarkistuttamassa työsopimus ennen sen allekirjoittamista. Itse en ole tehnyt niin. 

Vierailija
19/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on se, joka tekee työsopimuksen eikä työntekijä. Sinun asiasi on pitää huoli siitä , että siinä on nämä asiat:

- työtehtävät ja -paikka

- työaika

- palkka

- irtisanomisaika (myös pitkissä määräaikaisissa!)

Jos työssä on joku tietty kelpoisuusehto, tarvitset siitä todistuksen. Ja jos olisi tulossa jotain kokemuslisiä, niitä varten tarvitset työtodistukset. Muuten ei papereita juuri tarvita.

Vierailija
20/24 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä tarvitse mitään papereita työsopimuksen tekoon ja se palkka on määritelty siinä sopimuksessa eli ei siitä tarvitse sen kummemmin kysyä, jos ei ole epäselvästi ilmoitettu. Vai tarkoititko sittenkin työhaastattelua? Otat sinne mukaan kopiot työtodistuksista ja tutkintotodistuksesta. Ei niitä aina kysytä, mutta hyvä olla mukana. Jos haastattelija ei kerro itse palkkauksesta, voit siitä hyvin kysyä. Ihan samoin voit kysyä työajasta tai muusta sinua askarruttavasta asiasta, mikä ei ole tullut ilmi työpaikkailmoituksessa. 

Työnantaja tarvitsee verokortin palkan maksua varten. Lisäksi voi kysyä työssä tarvittavista korteista; esim. hygieniapassi, anniskelupassi, työturvallisuuskortti. Joskus minulta on kysytty henkkarit työsopimusta tehdessä.