Mitä haluaisitte syödä häissä, ja mitä ette?
Onko kivoja/kauheita muistoja häistä?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:35"]Mikä olisi raikasta marjajuttua? :) Vastikään olin häissä, jossa jälkiruokana oli marjakiisseliä (vähän hyytelömäistä) kermavaahdon kanssa, ja sitä en ehkä omiin häihin halua. Mutta hankala miettiä mikä olisi paras vaihtoehto mahdollisimman monelle, en ole itse makean ystävä joten ei ole asiasta vankkaa mielipidettä.
[/quote]
Esim kerros kiisselit, vaikka puolukka ja päällä vanilja.
Sahanpurulla täytettyä suistonevan lahnaa, retiisirelishiä, sammal-smoothie ja pääruokana grillatuilla heinäsirkoilla glaseerattu graniittipintainen granaattiomena.
Jälkiruoaksi tupakkaa.
Jos tarjolla on lihaa, niin mieluummin jotain riistaa kuin perus possua/nautaa.
Haluan syödä graavilohta. Sitä pitää olla, muuten ei ole bileet eikä mitkään. Mutta se on totta, että sit ei mitään uunilohta eikä VARSINKAAN lohikeittoa lämpimänä ruokana, kiitos.
Minä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä koko kattaus pitäisi olla juuri heidän makunsa mukainen. Ei se homma voi niin toimia. Riittää kun jokaiselle löytyy yksi makea ja yksi suolainen. Jos sitten ei tykkää, se on voi voi.
Mitäkö haluaisin? No hirvi- tai peurapaistia tai pyyn rintafileitä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:50"]
Sulhanen on yhdysvaltalainen, vieraita ei ole valitettavasti sieltä suunnalta paljon tulossa, mutta kyllä sieltäkin voisi ammentaa ideoita ruokapöytään. Toisaalta olisi kiva, että anoppi saisi tuntumaa suomalaiseen ruokaan (siinä mielessä paahtopaisti vähän tylsä). -ap
[/quote]
Karjalanpiirakat uppoaa hyvin yhdysvaltalaisen mieheni suvulle. Oletko harkinnut poroa, se on siellä eksoottista, samoin lohi, joka siellä on melko kallista. Jenkkilän suunnalta voisi harkita leivonnaispuolta, jenkkikakut esim. ovat todella suussasulavia. Mitä alkuperää sulho on? Etelän porukoilla voi olla eri maku kuin pohjoisen ja etninen alkuperä tai uskonto voi muokata makua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:04"]
Parasta olisi pöytiin tarjoiltu kolmen ruokalajin menu. Valittavana liha tai kala
[/quote]
Olen samaa mieltä. Ikävintä häissä on jonottaminen, töniminen, ruokien pudottelu ja juomien läikyttely buffetissa (josta ne ruuat yleensä vielä tuppaavat loppumaan kesken). Ylellistä olisi, kun saisi istua omalla paikallaan, jonne tarjoiltaisiin kolmen ruokalajin ateria: alkuruoka, pääruoka (vaihtoehtoina kala/liha/kasvis) ja jälkiruoka. Ah, sellaisissa häissä olin juuri viimeksi, ja ihanaa oli.
Kärpäset uppoaa hyvin mieheni ugandalaiselle suvulle. Ovat tottuneet niihin siellä päin muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:29"]
Keitot ovat aika kohtalokkaita ruokia, jos tungos ruokapöydän ympärillä on suuri. Varmasti joku saa niskaansa tai syliinsä hernerokan tai lihakeiton. Ei kiva! Harvalla on vaihtovaatteet autossa mukana.
Karjalanpaisti on juhlaruokaa ainakin täällä Itä-Suomessa. Se samoin kuin palapaisti ovat tavallisia pitoruokia, oli sitten häät tai hautajaiset. Ne kovin erikoiset tapakset sun muut hörselöt voitte tarjota sitten, kun kaverit tulevat tutustumaan nuoren parin uuteen kotiin. Hääväki on koostumukseltaan toisenlaista. Silloin kannattaa välttää kovin ekstravagantteja tarjoiluja. Mieluummin sitä perinteistä paistia kylmänä tai kuumana tykötarpeineen.
[/quote]
ehkä kannattaa miettiä kulttuuria. Täällä.helsingissä karjalanpaisti tai palapaisti luokitellaan arkiruoaksi, jota harva viitsii edes arkena syödä. Itse en viitsi sitä maistaa kuin lusikallisen. Voin syödä niitä työpaikalla, mutta häissä kuuluu olla vaikkapa sushia. Jotain, mitä ei ihan joka päivä syö.
[/quote]
Sushi on ainakin pääkaupunkiseudulla hyvin arkipäiväistynyttä ruokaa. Ei sitä nyt ihan joka päivä syödä, mutta erilaisia sushiravintoloita on suomalaisissa kaupungeissa nykyään paljon. En valitsisi hääruoaksi, koska kaikki eivät pidä, toiset syövät muutenkin solkenaan sitä ja joillekin se on umpivierasta ja pelottavaa.
Häissä panostaisin laatuun ennemmin kuin seitsemääntoista eri sorttiin. Esim. cocktail-alkupalat, joihin liha-, kala- ja kasvisvaihtoehtoja, pääruoaksi hyvälaatuinen pihviliha ja kerma-konjakki-mustapippurikastike / riistaa esim. poro jne. Kasvisvaihtoehto pitää olla. Pääruokana kala on riski, koska kaikki eivät pidä ja moni on kalalle allerginen. Kala on sitä paitsi erittäin vaikea valmistaa laadukkaasti lämpimäksi ruoaksi seisovaan pöytään, se on niin helppo ylikypsyttää. Jäliruoaksi voisin kuvitella kakun tilalle hääleivokset ja macaron-keksit tms. Macaronit menisivät kyllä kakunkin sivussa. Lisäksi laadukkaat viinit ja alkoholittomat vaihtoehdot.
Kouluruoka häissä olisi hirveää. Yllättävän moni pitopalvelu ei pysty sen korkeammalle tasolle. Siksi pitopalveluja kannattaa kilpailuttaa ja vaatia menulle testimaistiaisia.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:11"]
Kärpäset uppoaa hyvin mieheni ugandalaiselle suvulle. Ovat tottuneet niihin siellä päin muutenkin.
[/quote]
Lisänä jauhomatokastike ja makarooni
Uudet perunat, kalaa ja lihaa kylminä, erilaisia salaatteja. Jälkiruuaksi puolukka- tai karpalojäädykettä. Kahvin kanssa ainoastaan täytekakku lakkatäytteellä.
Raikasta marjajuttua voisi olla vaikka mustikkakakku. Itse olin viime kesänä häissä, joissa oli mustikkakakkua ja se oli parasta kakkua ikinä.