Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5341)
Vierailija kirjoitti:
Oliko Myrtillä silmälasit vain leffoissa, vai myös kirjoissa?
Kirjoissa mys.
Mitähän eläintensuojelu sanoo siitä että Tylypahkassa oppitunneilla käytetään koe-eläimiä? Siellä varmasti on kuollut / vammautunut eläin jos toinenkin oppilaiden huolimattomien taikomisien takia. Oliko se Neville joka vahingossa liiskasi sammakon kyynärpäällään oppitunnilla? Englannin eläintensuojelu RSPCA:lla mahtaisi olla sanomista asiaan jos he olisivat Tylypahkan toimista tietoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän eläintensuojelu sanoo siitä että Tylypahkassa oppitunneilla käytetään koe-eläimiä? Siellä varmasti on kuollut / vammautunut eläin jos toinenkin oppilaiden huolimattomien taikomisien takia. Oliko se Neville joka vahingossa liiskasi sammakon kyynärpäällään oppitunnilla? Englannin eläintensuojelu RSPCA:lla mahtaisi olla sanomista asiaan jos he olisivat Tylypahkan toimista tietoisia.
Vale-Vauhkomielikin komennutti, kidutti ja vielä tappoi hämähäkkejä omien sanojensa mukaan Dumbledoren hyväksynnällä.
Siis siinä Azkabanin vangissa, Punurmio sanoo Nevillelle että kun tämän kuppi menee rikki, että hän ottaisi seuraavaksi vaaleanpunasen kupin (ensimmäinen oli siis sininen) no sittenhän Neville rikkoo sen kupin. punurmiohan oli kirjoissa huijari joka ei osannut ennustaa, mutta kuitenkin tiesi tän.
Eikä hän mennyt silloin samanlaiseen "transsiin" kuin silloin kun ennusti sen Harrya koskevan ennustuksen, vaan puhui ihan normi äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan ymmärtänyt sitä, että samaan aikaan kun jästeillä on älypuhelimet ja tietokoneet, joista löytyy salamannopeasti vastaus lähestulkoon kaikkeen, mutta velhojen pitää etsiä kaikki tieto hemmetin vaikeasti kirjastosta käymällä läpi kaikki mahdolliset kirjat.
Tälle kirjoittajalle ja muillekin:
Huomioikaa että Potterit sijoittuvat 90-luvulle. Viisasten Kivessä eletään vuotta 1991. Eipä ollut silloin kovin kummoisia hakumahdollisuuksia puhelimella tai tietokoneella, vaan kyllä suurin osa tiedosta haettiin kirjoista.
Elää ne velhot vielä 2010-luvullakin :)
Kirotussa lapsessa on Ronin ja Hermionen ammatitkin menneet uusiksi, alun perin Rowling kirjoitti Hermionen menneen koulun jälkeen Taikaolentojen sääntö -ja valvontaosastolle ja Ron kai Harryn tavoin auroriksi tai taikalainvartijaksi. Toki Hermione sopii pääministeriksikin, ei siinä mitään mutta aika alentavaa on ollut näytelmän kirjoittajilla tehdä Ronista "vain" vitsikaupan pitäjä ja suht tyhmän oloinenkin kaiken lisäksi.
Kaikki kunnia Kapari-Jatan suomennoksille, mutta hirvi on kyllä tökerö suomennos Harryn suojelius- ja Jamesin animaagimuodolle. Hirvestä tulee väkisinkin mieleen sellainen kaksimetrinen lapiosarvi, joita ei käsittääkseni edes ole Britanniassa. Englanniksihan se onkin stag, mikä tarkoittaa ennemminkin peuraa tai saksanhirveä. Liekö kyseessä suomennosvirhe vai onko mahdollisesti haluttu tehdä kirjoista helpommin lähestyttäviä suomalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnia Kapari-Jatan suomennoksille, mutta hirvi on kyllä tökerö suomennos Harryn suojelius- ja Jamesin animaagimuodolle. Hirvestä tulee väkisinkin mieleen sellainen kaksimetrinen lapiosarvi, joita ei käsittääkseni edes ole Britanniassa. Englanniksihan se onkin stag, mikä tarkoittaa ennemminkin peuraa tai saksanhirveä. Liekö kyseessä suomennosvirhe vai onko mahdollisesti haluttu tehdä kirjoista helpommin lähestyttäviä suomalaisille?
Hyvä esimerkki tästä on seiskakirjassa, kun kuolonsyöjät luulevat Aberforthin vuohisuojeliusta Harryn suojeliukseksi. Aika yksinkertaisia saavat kyllä olla, jos luulevat kaksimetristä lapiosarvea vuoheksi. Sen sijaan peura/kauris/saksanhirvi saattaa epäselvästi nähtynä hyvinkin näyttää samalta.
Tän ketjun innoittamana aloin kuuntelemaan youtubesta äänikirjoja ja päätin katsoa myös leffat, vaikka en niistä ikinä ole kyllä tykännyt. Eka leffa katottu ja mieleen nousi kysymys: leffan lopun shakki-kohtauksessa, Ron määrää Harrylle ja Hermionelle paikat, eli toinen on tyyliin torni ja toinen lähetti. Ron itse on ratsu. Shakkilaudalla oli siis kaksi tyhjää paikkaa eli kaksi nappulaa puuttui. Oliko se näin kirjoissakin. Sillä jos oli, niin miten ihmeessä Oraven onnistui päästä laudasta läpi, jos yksi shakkinnappula puuttui? Olettaen että hän itse oli se toinen puuttuva.
Vierailija kirjoitti:
Tän ketjun innoittamana aloin kuuntelemaan youtubesta äänikirjoja ja päätin katsoa myös leffat, vaikka en niistä ikinä ole kyllä tykännyt. Eka leffa katottu ja mieleen nousi kysymys: leffan lopun shakki-kohtauksessa, Ron määrää Harrylle ja Hermionelle paikat, eli toinen on tyyliin torni ja toinen lähetti. Ron itse on ratsu. Shakkilaudalla oli siis kaksi tyhjää paikkaa eli kaksi nappulaa puuttui. Oliko se näin kirjoissakin. Sillä jos oli, niin miten ihmeessä Oraven onnistui päästä laudasta läpi, jos yksi shakkinnappula puuttui? Olettaen että hän itse oli se toinen puuttuva.
Juuri eilen luin tämän kohdan ekasta kirjasta! Siinä pelilaudalla oli kaikki nappulat. Ron määräsi minkä nappuloiden tilalle Harry ja Hermione menevät, ja nappulat siirtyivät laudalta pois.
Jee kiitos! Mietinkin että se oli saattanut kirjassa mennä toisin, leffat kun on mitä on. Siitä on pari vuotta kun oon ekan kirjan lukenut viimeksi, niin ei tullut mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Jee kiitos! Mietinkin että se oli saattanut kirjassa mennä toisin, leffat kun on mitä on. Siitä on pari vuotta kun oon ekan kirjan lukenut viimeksi, niin ei tullut mieleen.
Ekat kaksi onkin vielä ihan ok.
Mua häiritsee tosi paljon kun Durmstrang on sellainen sekasikiö! Rowling on ilmeisesti jossain haastattelussa sanonut että se sijaitsee Ruotsissa tai Norjassa, mutta koulun nimi kuulostaa lähinnä saksalaiselta ja oppilaiden nimet sekä kulttuuriviittaukset slaavilaisilta. Öh? Mitähän kieltä siellä oikein puhutaan?
Kyllä huomaa että kirjailija on britti... :D
Tajusin vasta eilen Feeniksin Kiltaa lukiessani (taas kerran :D ) tämän outouden: hormipulveri! Miten velhot mahtuvat seisomaan tavallisessa takassa? Näkemäni avotakat eivät todellakaan ole tarpeeksi suuria jotta aikuinen ihminen mahtuisi sinne seisomaan tai edes kiipeämään. Entäs kakluunit sitten? Siitä luukustahan ei mahdu lapsikaan, saati sitten täysikasvuinen velho. Ovatko velhojen takat tavallista suurempia? Vai seistäänkö takassa puolet vartalosta savupiipun sisässä, ja miten silloinkaan sinne mahtuu kiipeämään?
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta eilen Feeniksin Kiltaa lukiessani (taas kerran :D ) tämän outouden: hormipulveri! Miten velhot mahtuvat seisomaan tavallisessa takassa? Näkemäni avotakat eivät todellakaan ole tarpeeksi suuria jotta aikuinen ihminen mahtuisi sinne seisomaan tai edes kiipeämään. Entäs kakluunit sitten? Siitä luukustahan ei mahdu lapsikaan, saati sitten täysikasvuinen velho. Ovatko velhojen takat tavallista suurempia? Vai seistäänkö takassa puolet vartalosta savupiipun sisässä, ja miten silloinkaan sinne mahtuu kiipeämään?
Velhojen takat ovat varmasti erilaisia jästitakkoihin verrattuna. Eiväthän heidän luudatkaan ole mitään tavallisia lakaisuluutia, vaan nimenomaan liikenteeseen (tai no, pääasiassa urheiluun) soveltuviksi muotoiltuja kapistuksia. Ja eikö se ollut Arthur Weasley, kun teki jästien taksiin vaivihkaisen sisäsuurennusloitsun, että he mahtuivat autoon sisään kaikkine kamppeineen? Tällaisestakin voisi olla kyse.
Hyvä podinnan aihe :) Itse kuitenkin arvelen, että siinä missä jästien takat on suunniteltu pelkästään lämpöä ja tunnelmaa tuomaan, niin velhojen takat suunnitellaan noiden lisäksi myös kulkuvälineiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee tosi paljon kun Durmstrang on sellainen sekasikiö! Rowling on ilmeisesti jossain haastattelussa sanonut että se sijaitsee Ruotsissa tai Norjassa, mutta koulun nimi kuulostaa lähinnä saksalaiselta ja oppilaiden nimet sekä kulttuuriviittaukset slaavilaisilta. Öh? Mitähän kieltä siellä oikein puhutaan?
Ehkä Durmstrang on jossain entisn Itä-Saksan pohjoisosassa? Tosin turkisviittojen perusteella sen pitäisi olla pikemminkin Siperiassa... Ja Grindelwald taas on paikkakunta Sveitsissä.
Kuinka muistiloitsu toimii? Voiko sillä halutessaan poistaa koko muistin, pelkän lähimuistin vai vaan halutun osan muistista? Liekehtivässä pikarissa huispauksen mm-kisojen leirintäalueella herra Weasley maksaa leirintää jästirahoilla, ojentaa rahat leirintäalueen pitäjälle herra Robertsille ja herra Roberts jää rahat kädessä miettimään että ompa kummallista sakkia leiriytymässä. Sitten kun hän on puhunut jonkin aikaa, tulee ministeriön velho paikalle ja tyhjentää robertsin muistot. Tämän jälkeen roberts kuitenkin antaa vaihtorahat eli muistaa mikä summa piti antaa takaisin? Onko muistista poistettu vain ne osat mitä roberts sanoi ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Durmstrang on jossain entisn Itä-Saksan pohjoisosassa? Tosin turkisviittojen perusteella sen pitäisi olla pikemminkin Siperiassa... Ja Grindelwald taas on paikkakunta Sveitsissä.
Mä oon aina ajatellut että Durmstrang nimenomaan on jossain venäjän pohjoisosissa. Se vaatetus ja niiden olemus on jotenkin vahvasti sen kaltaisia.
Oliko Myrtillä silmälasit vain leffoissa, vai myös kirjoissa?