Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku antaa samoja lahjoja vuodesta toiseen?

Vierailija
28.01.2026 |

Lähipiiriini kuuluu henkilö, joka antaa vuodesta toiseen lahjaksi samoja tuotteita (kosmetiikkaa). Minulla ei ole käyttöä näille tuotteille, ja havahduin äskettäin siihen että kaapeissani on kirjaimellisesti kymmeniä saman brändin purkkeja ja puteleita, joita on kertynyt lahjaksi vuosien aikana. En ole mielestäni koskaan antanut sellaista kuvaa, että nämä lahjat tulisivat minulla käyttöön, vaikka olen ottanut ne vastaan kohteliaasti kuten mielestäni kuuluu tehdäkin. Olen saanut henkilöltä lahjaksi kylläkin myös sellaista mitä olen varta vasten toivonut, ja sehän on mukavaa, mutta lisäksi saan aina näitä tuotteita.

Pitää varmaan sopivassa kohtaa vihjaista, että varastoa on nyt tarpeeksi? Loukata en halua, mutta roskiinkaan en raaskisi tavaraa heittää ja toisaalta kosmetiikkaa on vaikea saada annettua eteenpäin.

Mistä on kysymys kun annetaan aina samoja lahjoja, vaikka ei ole tiedossa että saaja niistä tykkäisi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Mistä on kysymys kun annetaan aina samoja lahjoja, vaikka ei ole tiedossa että saaja niistä tykkäisi?+

No sun tapauksessa kyse on selvästi siitä, että ei ole tiedossa myöskään, että sinä ET tykkäisi niistä.  Seuraavalla kerralla hymyilet kauniisti, kiität kohteliaasti ja annat lahjan takaisin antajalle todeten, että olen huomannut että nämä eivät sovin minulle, mutta ehkä sinulla itselläsi on niille paremmin käyttöä?

Tämän jälkeen varmaankin saat jotain ihan muuta, tai sitten et saa mitään, mutta et varmaan ainakaan noita.

Vierailija
2/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin tyhmä aloitus, että annetaan olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+Mistä on kysymys kun annetaan aina samoja lahjoja, vaikka ei ole tiedossa että saaja niistä tykkäisi?+

No sun tapauksessa kyse on selvästi siitä, että ei ole tiedossa myöskään, että sinä ET tykkäisi niistä.  Seuraavalla kerralla hymyilet kauniisti, kiität kohteliaasti ja annat lahjan takaisin antajalle todeten, että olen huomannut että nämä eivät sovin minulle, mutta ehkä sinulla itselläsi on niille paremmin käyttöä?

Tämän jälkeen varmaankin saat jotain ihan muuta, tai sitten et saa mitään, mutta et varmaan ainakaan noita.

Eikö lahjan antajalla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että selvittää onko lahjalle edes käyttöä? Siis jos aikoo antaa saman lahjan vuodesta toiseen? Ymmärrän sellaiset tilanteet, kun lahjan saaja on selvästi ilmaissut, että lahja on mieluinen ja tulee tarpeeseen, totta kai silloin voi hyvin antaa saman lahjan vaikka joka joulu.

Mutta suoraan päin naamaako pitäisi töksäyttää, että näistä viidestä joka joulu saamastani tuotteesta mikään ei sovi minulle? Unohdinko kenties aloituksessa mainita, että en halua loukata lahjan antajaa?

Vierailija
4/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lahjan antajalla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että selvittää onko lahjalle edes käyttöä? Siis jos aikoo antaa saman lahjan vuodesta toiseen? Ymmärrän sellaiset tilanteet, kun lahjan saaja on selvästi ilmaissut, että lahja on mieluinen ja tulee tarpeeseen, totta kai silloin voi hyvin antaa saman lahjan vaikka jok

Tämä siis ap.

Vierailija
5/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down

Vierailija
7/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus ennen joulua käymässä kotona (vanhemmat eronneet, äiti hoitokodissa, isä vielä kotona). Su-iltana menin käymään isän luona, oli naisvieras kylässä ja paketoi joululahjoja, pyyhkeitä: viikkasi ne ja laittoi sisälle joko suklaalevyn tai konvehtirasian. Sai paketit valmiiksi, kysyi sitten isältä: Miksi sinä aina annat noita samoja pyyhkeitä? Isä suuttui siitä ja huusi: Koita itse keksiä jotain tarpeellista/käyttökelpoista.

Arvaatte montako pyyhettä mulla on? :)) .... Ne ei ole mitään halpoja rättejä vaan esim. Finlaysonia (eli arvo?). ... Nyt olen joutunut heittämään niitä jo pois kun osa on niin kulunut (et "päivä paistaa läpi"). Nyt sitten ymmärrän, mitä se faija oikein ajoi takaa - eipä tarvinnut itse ostaa, säästin siinä sievoisen summan.

Vierailija
8/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama mitä niillä purkeilla teet. Rakenna torni.

Vierailija
9/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lahjan antajalla pitäisi olla sen verran pelisilmää, että selvittää onko lahjalle edes käyttöä? Siis jos aikoo antaa saman lahjan vuodesta toiseen? Ymmärrän sellaiset tilanteet, kun lahjan saaja on selvästi ilmaissut, että lahja on mieluinen ja tulee tarpeeseen, totta kai silloin voi hyvin antaa saman lahjan vaikka jok

Joo, sun oitää sanoa, että ne ei sovi. Jos joka kerran vaan hymyilet ja kiittelet, toinen tietenkin sutomaattisesti olettaa, että ne sopivat!

Eikä sun tietenkään tarvitse (tai pidä) sanoa sitä sopimattomuutta loukkaavasti. Jos sulla on itselläsi vähänkään pelisilmää, keksit varmasti keinon sanoa siitä ystävällisesti ja korostamatta sitä, että näin on ollut koko ajan.

Vierailija
10/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä hyödyllisestä kommentista.

Kerro vielä miksi annat aina niitä samoja purkkeja lahjaksi tutuillesi, kun triggeröitymisen määrästä päätellen niin teet?

Ap

Vierailija
11/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vielä miksi annat aina niitä samoja purkkeja lahjaksi tutuillesi, kun triggeröitymisen määrästä päätellen niin teet?

Ap

Annan lisää kun otat ne niin kiltisti vastaan. Ostan vielä ison laatikon samaa merkkiä minne voit niitä varastoida.

Vierailija
12/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Annan lisää kun otat ne niin kiltisti vastaan. Ostan vielä ison laatikon samaa merkkiä minne voit niitä varastoida.

Eli oikeampi tapa ottaa epämieluinen lahja vastaan olisi murahtaa yrmysti?

Vierailija
13/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli oikeampi tapa ottaa epämieluinen lahja vastaan olisi murahtaa yrmysti?

Olet siis sellainen joka käy täällä itkemässä kun äiti tai anoppi vaan kantaa krääsää kotiisi vaikka postiluukun tai ikkunan kautta kun siihen et stoppia saa.

Vierailija
14/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan tosi paljon samoja lahjoja vuodesta toiseen, koska mun mielestäni toistuvissa juhlassa aikuiselle annettavat lahjat ei ole niin tärkeitä että sitä miettisi aina uudestaan, vaan enemmän kun on kerran keksinyt jotain joka näyttää toimivan niin antaa sitten kerta toisensa jälkeen sen lahjan.

Jos toi henkilö olisi niin kun minä, niin silloin toisen lahjan saamiseksi voisit yksinkertaisesti joskus sopivasti ennen seuraavaa lahjojen antoa pyytää.

Tuossa kuitenkin ilmeisesti on tilanne että jos sä pyydät jotain muuta lahjaa, niin hän saattaa antaa sen, ja antaa silti sen lisäksi kosmetiikkaa? Silloin hänellä on varmaan joku muu syy miksi hän antaa aina sen saman vakiolahjan kun mitä mulla on, jolloin mun neuvoistani ei varmaan ole sulle mitään hyötyä.

Vierailija
15/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan tosi paljon samoja lahjoja vuodesta toiseen, koska mun mielestäni toistuvissa juhlassa aikuiselle annettavat lahjat ei ole niin tärkeitä että sitä miettisi aina uudestaan, vaan enemmän kun on kerran keksinyt jotain joka näyttää toimivan niin antaa sitten kerta toisensa jälkeen sen lahjan.

Jos toi henkilö olisi niin kun minä, niin silloin toisen lahjan saamiseksi voisit yksinkertaisesti joskus sopivasti ennen seuraavaa lahjojen antoa pyytää.

Tuossa kuitenkin ilmeisesti on tilanne että jos sä pyydät jotain muuta lahjaa, niin hän saattaa antaa sen, ja antaa silti sen lisäksi kosmetiikkaa? Silloin hänellä on varmaan joku muu syy miksi hän antaa aina sen saman vakiolahjan kun mitä mulla on, jolloin mun neuvoistani ei varmaan ole sulle mitään hyötyä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tosiaan tilanne on juuri se, että henkilö kysyy myös lahjatoiveita, ja antaa ne lahjat joita olen toivonut, mutta lisäksi aina nämä samat kosmetiikkalahjat. Sitä en kertakaikkiaan tajua. Ymmärrän tosi hyvin tuon sinun lähestymistapasi, ja itsekin saatan antaa samoja lahjoja silloin kun tiedän, että lahjat eivät jää saajalla vain nurkkiin pyörimään. Siis tyyliin henkilön lempisuklaata jollekin. Sehän on tosiaankin helppoa silloin, kun saaja itse ei ole toivonut mitään erityistä.

Sitten itse koen, että juuri kosmetiikka on tosi henkilökohtaista, enkä itse lähtökohtaisesti antaisi sitä lahjaksi ellei saaja ole nimenomaan toivonut ja esittänyt tuotteille edes jotain speksejä. Ehkä antaja sitten jotenkin ajattelee, että lahjoja pitää olla paljon (minulle ei tarvitse) ja yrittää väkisin täydentää konttia tällä kosmetiikalla.

Ap

Vierailija
16/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset anna niitä meikkejä eteenpäin? Varmasti sulla on kavereita joille ne kelpais. Kääri vielä lahjapakkaukseen ja anna synttärilahjaksi. 

Vierailija
17/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täti on samanlainen, että hän antaa aina kasan erilaisia purtiloita jouluksi ja lahjaksi. Täti on niin ihastunut saman valmistajan tuotteisiin, pitää niitä laadukkaina, tarkoittaa hyvää, joten ei mies niistä anna palautetta. Kaikki tuoksut käytetään vessan raikastukseen, koska mies ei niitä halua omalle iholleen suihkutella. Mökillä menee kiitettävästi nestesaippuat ja käsirasvat.

Vierailija
18/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä myy oriflamea ja toinen tilaa demasol vai mitä nää on. Mun kummit tuntee jonkun, joka on joku pomo hesessä. Kummit ovat viim 10 v antaneet hesen lahjakortin joululahjaksi ja nää 2 tietyn firman kosmetiikkaa. Ilolla otetasn vastaan.

Jos et tykkää, älä jemmaa vaan laita eteenpäin

Vierailija
19/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kosmetiikan kohdalla on varmaan kyse siitä, että on ollut helpotus löytää tuollainen ilmeisen hyödyllinen, käytössä kuluva mutta silti "hienompi" lahja, jonka voi antaa vaikka monta kertaa uudelleen, jos se on todettu sopivaksi. Ja sitten antaja on vain olettanut, että se tuli sinulla käyttöön, kun et ole sanonut mitään.

Kosmetiikkahan on nykyään brändätty ihan loistavaksi lahjaksi, jopa arjen luksukseksi, jota on mukava antaa lahjaksi kun saaja ei välttämättä malta sitä itse ostaa. Sokoksen läpi kun kävelee ennen joulua, ei voi kääntyäkään törmäämättä kosmetiikan lahjapakkauksiin ja joulukalentereihin. Monille kyseisten lahjapakkausten ostajille ei varmaan tule mieleenkään, että jotkut ovat tosi valikoivia käyttämänsä kosmetiikan suhteen.

Vierailija
20/20 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saan aina 1000€ syntymäpäivä ja joululahjaksi. En tykkää yhtään. Antaisi jotain kivaa muuta. Tosi tylsä vaari minulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi