Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5341)
Vierailija kirjoitti:
Lilyllähän ei ollut taikasauvaa silloin kun voldemort hyökkäsi. Kerrottiin viimeisessä kirjassa eli rakkaus oli se voima.
Tämä siis viittasi siihen kun joku puhui Lilyn suojanneen Harryn loitsulla kun Volde hyökkäsi
kysäsin jo toisessa keskustelussa mut sit muistin tän ja on näköjään ollu aktiivisempi;
Miksei Neville nähnyt thestraleja? Tai ainakaan ei maininnut asiasta sanaakaan kun Harry ihmetteli ja Luna selitti asiaa.
Neville ei ole nähnyt kenenkään kuolevan. Nevillen vanhemmat ovat elossa, tosin tuntuvat olevan liki aivokuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Neville ei ole nähnyt kenenkään kuolevan. Nevillen vanhemmat ovat elossa, tosin tuntuvat olevan liki aivokuolleita.
Näkihän se ne, mainitsi Pimennolle henkilönkin jonka oli nähnyt kuolleen.
Vierailija kirjoitti:
Luen kakkoskirjaa ja tää on aina saanu mut todella kärttyiseksi koska loppu on niin hölmö. Kun Ginny viedään Salaisuuksien kammioon ja Harry ja Ron menee Lockhartin huoneeseen, se kertoo ettei se oikeesti ole mitään sankaruuksia tehnyt. Miksi maailmasessa ne pikkulapset ei sitten lähteneet suorinta kyytiä McGarmivan puheille ja kertonu, että ne tietää mikä hirviö siellä koulussa on ja mistä se kammio löytyy? Sit McGarmiwa olisi voinu t hälyttää apua ministeriöstä ja ne olis tappaneet sen basiliskin. Tää on ainoo kirja, jonka lopussa ei mun mielestä mitään järkeä ja siksi en tykkää siitä :D
Ja sit vähän offtopick: Luen nyt kaikkia kirjoja englanniksi ekaa kertaa. Suomennokset olen lukenut varmaan 10 kertaa jokaisen ihan valehtelematta, nyt on vierähtänyt viitisen vuotta siitä kun luin ne viimeksi. Vaikka osaan englantia hyvin ja luen paljon kirjoja englanniksi, kyllä suomenkielistä saa huomattavasti enemmän irti koska se on kuitenkin äidinkieleni. Siinä ymmärtää jokaisen sanan ja nimen. Jos lukisin englanniksi, nimet eivät välttämättä toisi yhtään minkäänlaista mielikuvaa. Esim juuri McGarmiwa, Luihuinen (Slytherin ei tuo mielikuvaa mistään luihusta, juonittelevasta tai ylimielisestä tyypistä), Hufflepuff (ei tule samanlaista mielikuvaa kuin Puuskupuhista), Haisku, Ilkiö, Kolkko, Huispaus, sieppi, kaato, ryhmy, Orave plus tuhat muuta. Kirjoista jää aika paljon paitsi jos ei tajua noiden nimiä englanniksi, minä en ainakaan tajua. Ei olisi tullut mieleenkään että Orave on vähän niinkuin orava eli squirrel vai miten se nyt kirjoitetaankaan :D Ja toki aina välillä tulee väkisinkin sanoja vastaan joita ei ymmärrä, joskus jopa lauseita.
Aika hyvä enkunkielen taito täytyy olla jos saa ihan oikeasti englanninkielisistä kirjoista yhtä paljon irti kuin omalla äidinkielellä kirjoitetuista.
No ainakin minä, joka olen ollut vaihto-oppilaana USA:ssa ja saanut sen jälkeen kympin enkusta ja ällän kirjoituksista, ja teen työtä englanniksi, en osaa englantia tarpeeksi hyvin saadakseni kirjallisuudest irti ihan kaikkea: englantini on enintään dekkaritasoa. Olen joskus lukenut kaunokirjallisia teoksia englanniksi kun ENSIN osaan ne hyvin suomeksi.
Potter (samoin kuin muuten Discworld) on aika vaikeaa, koska niissä on paljon outoja ja odottamattomia asioita ja koska sanoilla on juuri noita mainitsemiasi piilomerkityksiä.
"Slytherin" muistuttaa sanaa "slither", luikerrella, jota moni sujuvaa englantia puhuva suomalainen ei ehkä tiedä. Mielestäni Jaana Kapari-Jatta on tehnyt uskomattoman loistavaa työtä suomentaessaan sanan ja piilomerkityksen samalla kertaa, vaikka lopputulos joskus muuttuukin (esimerkiksi Slytherinin viittaus luikerteluun onkin muuttunut Luihusen viittaukseksi luihuun)
Hauska ketju!
Siitä on jonkin aikaa kun luin Potterit viimeks, mut pari outoa asiaa muistuu mieleen kuitenkin.
Edellisellä sivulla joku sanoi tosta Vauhkomielen mörköjutusta, oon miettinyt samaa, outo juttu :D
Ja lisäks oikeesti häiritsee neloskirjan lopussa hautausmaalla se kohta, kun Harryn taikasauva pakottaa Voldemortin sauvan paljastamaan edelliset loitsunsa käänteisessä järjestyksessä (priori incantatem tms loitsuilmiö). Ensimmäisenä sauvasta putkahtaa Cedricin hahmo, sitten se Frank-ukko, Bertha Jorkins, seuraavaksi James ja sitten Lily, jos oikein muistan - muistaakseni James tosiaan ilmestyi ensin ja sanoi: "Äitisi tulee kohta."
Jos kerta ensimmäisenä tulee viimeksi tapettu jne., niin miks James ilmestyy sauvasta ennen Lilyä? Voldemorthan tappoi ekana Jamesin jo Pottereiden piilopaikkaan astuessaan ja sitten vasta Lilyn Harryn kehdon äärellä. Hölmö virhe.
Googlailin näin jälkikäteen ja näköjään toi hahmojen sauvasta putkahtaminen tolleen väärinpäin oli ihan rehellinen virhe ja korjattu uudempiin painoksiin!
http://scifi.stackexchange.com/questions/58861/why-are-james-and-lily-r…
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju!
Siitä on jonkin aikaa kun luin Potterit viimeks, mut pari outoa asiaa muistuu mieleen kuitenkin.
Edellisellä sivulla joku sanoi tosta Vauhkomielen mörköjutusta, oon miettinyt samaa, outo juttu :D
Ja lisäks oikeesti häiritsee neloskirjan lopussa hautausmaalla se kohta, kun Harryn taikasauva pakottaa Voldemortin sauvan paljastamaan edelliset loitsunsa käänteisessä järjestyksessä (priori incantatem tms loitsuilmiö). Ensimmäisenä sauvasta putkahtaa Cedricin hahmo, sitten se Frank-ukko, Bertha Jorkins, seuraavaksi James ja sitten Lily, jos oikein muistan - muistaakseni James tosiaan ilmestyi ensin ja sanoi: "Äitisi tulee kohta."
Jos kerta ensimmäisenä tulee viimeksi tapettu jne., niin miks James ilmestyy sauvasta ennen Lilyä? Voldemorthan tappoi ekana Jamesin jo Pottereiden piilopaikkaan astuessaan ja sitten vasta Lilyn Harryn kehdon äärellä. Hölmö virhe.
Eikö se kuitenkin ollut niin, että Lilyn hahmo ilmestyi ensin ja sanoi, että "isä tulee kohta"?
Tietääkö Hagrid, että hänelle potkut Tylypahkasta järjestänyt oppilas ja Pimeyden lordi ovat sama henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju!
Eikö se kuitenkin ollut niin, että Lilyn hahmo ilmestyi ensin ja sanoi, että "isä tulee kohta"?
Laitoinkin tohon ylle, että tosiaan siinä oli ensin laitettu väärinpäin, mutta huomasivat virheen jälkikäteen ja korjasivat seuraaviin painoksiin - mulla on sit vaan vanhempi painos kirjahyllyssä :D
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö Hagrid, että hänelle potkut Tylypahkasta järjestänyt oppilas ja Pimeyden lordi ovat sama henkilö?
Eiköhän.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olettaa että tiesi, ainakin hän tiesi Voldemortin kuuluneen Luihuiseen, hänhän mainitsi asiasta Harrylle heidän keskustellessaan tuvista Viistokujalla ennen Harryn ensimmäistä Tylypahkan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olettaa että tiesi, ainakin hän tiesi Voldemortin kuuluneen Luihuiseen, hänhän mainitsi asiasta Harrylle heidän keskustellessaan tuvista Viistokujalla ennen Harryn ensimmäistä Tylypahkan vuotta.
Sanoi myös että "hyvin kauan sitten".
Miksi Harrylla on silmälasit? Eikö likinäköisyyden voisi helposti korjata jollain loitsulla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Harrylla on silmälasit? Eikö likinäköisyyden voisi helposti korjata jollain loitsulla?
Tätä minäkin oon miettinyt. Todennäköisestihän Harryn lasit on vieläpä tosi huonot, koska miksipä Dursleyt olisi hankkineet Harrylle kunnolliset lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin oon miettinyt. Todennäköisestihän Harryn lasit on vieläpä tosi huonot, koska miksipä Dursleyt olisi hankkineet Harrylle kunnolliset lasit.
Eikä Harry ole edes ainoa lasimies/nainen sarjassa. Eiköhän ne alkuperäiset lasit korjaantuneet viimeistään sitten kun Weasleyn isä korjasi ne rajun hormimatkustuksen jälkeen Entistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä Harry ole edes ainoa lasimies/nainen sarjassa. Eiköhän ne alkuperäiset lasit korjaantuneet viimeistään sitten kun Weasleyn isä korjasi ne rajun hormimatkustuksen jälkeen Entistuksella.
Onhan velhomaailma monella muullakin tapaa aika takapajuinen sulkakynineen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan velhomaailma monella muullakin tapaa aika takapajuinen sulkakynineen yms.
Ja lisäyksenä, että onhan velhomaailmassa vaikka minkänäköistä tallaajaa. Miksi esimerkiksi pyylevät henkilöt (kuten Mrs. Weasley) eivät tee jotain hoikennustaikaa yms. Ehkä vartaloa tai sen "virheitä" ei voikaan noin vaan muokata taioilla?
Johtuukohan velhomaailman takapajuisuus siitä että kun velhot piiloutuivat jästeiltä niin samalla lakkasivat seuraamasta miten jästien keksinnöt kehittyivät?
Lilyllähän ei ollut taikasauvaa silloin kun voldemort hyökkäsi. Kerrottiin viimeisessä kirjassa eli rakkaus oli se voima.