Kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?
Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen.
Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää.
Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin.
Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.
Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa.
Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.
Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)
Kommentit (126)
En jaksa lukea koko ketjua, mut aloittajalle; alhainen verenpaine kuuluu myös vajaatoimintaan. Kai se on jotenkin siitä kun mikään kropassa ei jaksa toimia, niin ei edes verenpaine. Käykää ihmiset ihmeessä niissä verikokeissa jos yhtään tuntuu että olisi kilpirauhasongelmia. Ja pyytäkää aina verikoetulokset itsellenne, älkää tyytykö lääkärin "ovat viitearvoissa" -kommentteihin. Esim. se TSH-arvo 3 on jo vajaatoimintaa, vaikkei Suomen lääkärit sitä usko. Ei kannata pilata elämäänsä sairaudella, jonka lääke on suunnilleen maailman halvin. Älkää venyttäkö lääkityksen aloitusta liian pitkälle, kuten allekirjoittaneen kohdalla kävi diagnoosin puuttuessa, nyt loppuelämä pilalla.
Itsellä tyypillistä että ajatus ei kulje ja koko ajan on ikään kuin hitaalla matkassa. Toisaalta välillä tulee sydämen tykytyksiä ja ihan paniikki. Pulssi on jatkuvasti noin 90. Krooninen kilpirauhastulehdus löytyy, TPO noin 600, mutta lääkitystä en saa kun muut arvot vielä viiterajoissa. Kaikki vajaatoiminnan oireet kyllä löytyy.
56: juu! Levy jää pyörimään tai joku kuva. Mulla väärällä kilpparilääkityksellä tai siis -annostuksella soi joku biisi päässä koko ajan tauotta jotain yli puoli vuotta. Pikkasen ärsyttävää mm. yöllä herätä vessaan ja päässä soi sama biisi kuin illalla viimeisenä nukahtaessa. Sitten kun annostus oli kohdillaan, biisit loppuivat. Luin tästä joskus joltain kilpparipalstalta, vajis aiheuttaa noita sähköisiä "kytkentähäiriöitä" päässä
60: ala heti syömään isoja annoksia kunnon Seleeniä (esim. Vida tai Solgar luontaistuotekaupasta) ja kirjaudu kilpirauhasinfoon ja etsi sieltä kunnon lääkäri että saat lääkityksen. Itse sain laskettua seleenillä vasta-aineita monta sataa yksikköä suht lyhyessä ajassa. Sulla on siis autoimmuunityreodiitti ja se ei parane koskaan. Ja sulla on harvinaisen tyhmä lääkäri!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä. [/quote] Ei ole arvot viitteiden sisällä, tarvitset lääkityksen. [/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä. [/quote] Lääkäri (Diacor) soitti, kuulema ei tarvetta lääkitykseen ja arvot normaalit. Selvitin vanhoja arvoja, THS ollut 3 jo 2009. Av-raadin mielestä kannattaisi kuitenkin kokeilla lääkitystä eli sisätautilääkäriä etsimään Helsingistä.. Onko suosituksia? :) Oireita on
[/quote]
Sulla on aivan päivän selvä vajaatoiminta. Tai sitten elämäntilanne ja ruokavalio aiheuttaa nuo oireet. Kilpirauhanen on herkkä elin ja häiriintyy todella helposti monista asioista. Ehdottomasti aika osaavalle endokrinologille, varmasti saat koelääkityksen.
[/quote] Oliko sulla kilpirauhasen vajaatoiminta? Syötkö seleeniä? Onko ketään kellä se ois toiminut niin että eron omassa olossa huomaa, ja mieluiten siten että lääkitystä ei olis, koska mulla itsellä sitä ei oo....
[/quote] Siis tuo aikaisempi, joka kehottaa endolle menoa olen minä ja mulla on vajaatoiminta. Lisäravinteita on hyvä syödä, mutta sitten täytyy tutkia ne omat arvot verikokein. Liikaa syötynä esim. Seleenistä voi saada myrkytyksen. Itsekin söin vuoden ja onneksi mittasin arvoni koska se oli kohonnut jo hälyttävästi. Hyviä lisäravinteita ja vitamiineja vajaatoimintaiselle ovat B-vitamiinit, C-vitamiini, D-vitamiini (hormoni), ja mahdollisesti magnesium, seleeni, sinkki ja kupari. Omega-3 eli kalaöljy on myös suositeltavaa. Lisäravinteiden kohdalla täytyy muistaa kohtuus sekä se, että maksan täytyy antaa välillä levätä pitämällä välipäiviä tai viikkoja.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:01"]Itsellä tyypillistä että ajatus ei kulje ja koko ajan on ikään kuin hitaalla matkassa. Toisaalta välillä tulee sydämen tykytyksiä ja ihan paniikki. Pulssi on jatkuvasti noin 90. Krooninen kilpirauhastulehdus löytyy, TPO noin 600, mutta lääkitystä en saa kun muut arvot vielä viiterajoissa. Kaikki vajaatoiminnan oireet kyllä löytyy.
[/quote] Se sun tulehdus tuhoaa kilpirauhasta koko ajan. Monilla on auttanut tulehdukseen gluteeniton ruokavalio. Keliakiaa on vajaatoiminnasta kärsivillä todella usein. Se on myös autoimmuunitauti ja usein aiheuttaa sen tulehduksen.
En nyt löytänyt enää oliko tässä ketjussa, mutta joku sanoi että pitäisi yrittää muistaa kirjoittaa ylös näitä oireitaan lääkärikäyntiä varten. Vajiksilla kun tää muisti ei ole sieltä parhaasta päästä niin yhtäkkiä niitä oireita ei meinaa muistaa sit lainkaan. Kilpirauhanen.com -sivulla -> Tietopankki -> Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika hyvä listaus vajisoireista, kannattaa vaikka tulostaa se ja yliviivata omat oireet. Vielä parempi oirelista oli joskus Armour Thyroidia käsittelevällä sivustolla mutten löydä sitä enää mistään.
Ja tosiaan ne oireet voivat vaihdella niin että jollain on noita liikatoiminnan tyypillisiä oireita vaikka onkin vajaatoiminta. Mulla on lukuisten oireiden muassa ollut myös täällä mainittua kaulan hikoilua öisin (tai oikeastaan koko kropan niin ettei mulla kuitenkaan itsellä ole kuuma. Joku vaihdevuosioireista kärsivä joskus sanoi että sullahan on kuin hänen kuumat aallot, minä silloin alle 30v.), verenpurkaumia ja mustelmia ilman syytä, sydänongelmia, tajuton monta päivää kestävä krapula vaikkei edes joisi paljoa, kuiva iho, katkeilevat ohuet kynnet jne.jne.jne. Mutta pahimpana ehdottomasti tuo olematon muisti, tekisin melkein mitä vain että saisin muistin takaisin. Ja puutumistakin on ollut, mutta lähinnä oikeastaan nyt kun en voi enää syödä kilpirauhaslääkettä, se lääke tekee mulle tuota(kin).
Polttava kysymys! Onko kellään vajaatoimintaisella täällä ollut polttavaa tunnetta rintalastassa, siis sellaista kuumottavaa tunnetta (kaula/rintalasta) ja kehon lämpötilavaihteluja....joko tosi kuuma...Itsellä yleensä liian kuuma tai sit kylmä...ja vaikuttaako kilppari verenkiertoon?
Mulla myös paljon em. Oireita. Parikin kertaa otettu testit ja tk lääkärin mielestä ei syytä huoleen kun srvot juuri viitetsjalla.
Ärstyttää, 4 kk pyöräillyr 25 km / päivä. Ja syönyt terveellisesti.. paino laskenut 0 kg. Toki turvotusta hieman lähtenyt. Uutena oireena liikuntasuorituksen aikana megahikoilu.
Tulokset tuli jo. Kaikki normaalia ja ei vajaatoimintaa. TSH 1.91mU/l
Muut tulokset:
-Leuk 7.1, Hb 140, ALAT 22, Gluk 5.5, Krea 48l
Jäljelle jää vissiin vaan se stressi, joka aiheuttaa kaikki mun oireet :(
-ap
107: no ainakin tuo sinun T4V on ihan vajaatoimintaa, eikä siihen yhdistettynä tuo THS:kaan ole ihan paras mahdollinen. Etsi kunnon lääkäri kilpirauhasinfosta ja käy pyytämässä tältä toinen mielipide.
113: en osaa sanoa noihin tuloksiisi oikein mitään, mutta etsi sinäkin osaava lääkäri, oireet voivat johtua mm. lisämunuaisten uupumisesta tai sit vaikka B12-vitamiinin puutteesta
stressi voi myös väliaikaisesti nostaa TSH arvoa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:19"]Mulla oli viimeksi TSH 5,80 ja T4V 14. Kuulemma pitää seurata. Ainakaan pelkän TSH-arvon perusteella ei kai vajaatoimintaa aleta hoitamaan. Tai siis näin taisi lekuri sanoa. Oireet on kyllä selvät ja sukurasitetta löytyy äidin ja tämän sisarien sekä tätien puolelta. Aina väsyttää, paino noussut, tukkaa irtoaa, iho ja hiukset kuivat ja karheat, ääni "painuksissa", uniongelmia, en hikoile helposti jne. Mutta seuraillaan nyt sitten.
[/quote]
Älä seuraile, mene endolle. Koelääkitys ainakin.
Joo samaa mieltä 116:n kanssa, anteeksi että unohdin kommentoida sinun 110 verikoetuloksia, aivan selvä vajaatoiminta
T: 114
Kiitos teille 114 ja 116. Nyt olen varanut erikoislääkärille ajan.
Krea 481? Onko viitearvot muuttuneet? Tuo on munuaisten vakava vajaatoiminta.!!
Ei ihme että voit huonosti jos munuaisten on brakanneet.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 19:35"]
Krea 481? Onko viitearvot muuttuneet? Tuo on munuaisten vakava vajaatoiminta.!!
[/quote]
Krea 48 l siis. Mutta tosiaan nyt kun katselin, niin ei sekään vissiin ihan siellä ole missä hyvä olis olla, kun terveyskirjasto sanoo, että naisilla sen tulis olla 50 - 90 l. Pitääkin katsella tarkemmin noita, vaikka eipä tuo paljoa tuolta heitä. :P
Ja oireet tosiaan vaan jatkuu, enkä oikeastaan koe olevani kovin stressaantunut. Tänään en saanut lastenruoka purkkia auki omin käsin kun sormet on kipeet ja turvonneet. :/
-ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä. [/quote] Ei ole arvot viitteiden sisällä, tarvitset lääkityksen. [/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä. [/quote] Lääkäri (Diacor) soitti, kuulema ei tarvetta lääkitykseen ja arvot normaalit. Selvitin vanhoja arvoja, THS ollut 3 jo 2009. Av-raadin mielestä kannattaisi kuitenkin kokeilla lääkitystä eli sisätautilääkäriä etsimään Helsingistä.. Onko suosituksia? :) Oireita on
[/quote]
Sulla on aivan päivän selvä vajaatoiminta. Tai sitten elämäntilanne ja ruokavalio aiheuttaa nuo oireet. Kilpirauhanen on herkkä elin ja häiriintyy todella helposti monista asioista. Ehdottomasti aika osaavalle endokrinologille, varmasti saat koelääkityksen.
[/quote] Oliko sulla kilpirauhasen vajaatoiminta? Syötkö seleeniä? Onko ketään kellä se ois toiminut niin että eron omassa olossa huomaa, ja mieluiten siten että lääkitystä ei olis, koska mulla itsellä sitä ei oo....