Kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?
Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen.
Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää.
Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin.
Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.
Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa.
Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.
Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:42"]
Tiedättehän, että sinne kokeisiin voi itse varata ajan ilman lähetettäkin. Tutkimus maksaa alle 20 euroa. Vastaukset saa tekstarilla puhelimeen ja sitten voi ottaa yhteyttä lekuriin, jos arvot heittää edes vähän.
[/quote]
No en tiennyt! Mistä tuollaisen voi varata?
27 on muuten myös ap.
-ap
[/quote]
laboratorio.fi
[/quote]
Kiitos tästä! Itse asun Helsingissä, joten tuosta ei oikein apua nyt ole, mutta itseasiassa mulla on kyllä tosi hyvä omalääkäri, joten varmaan saan helposti nuo kokeet sitäkin kautta kunhan nyt ensin mittailen nuo lämmöt valmiiksi.
-ap
Juttelin juuri äitini kanssa. Hänellä on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa ja se on testattu, sitä ei ollut. Ja nyt äidin äiti on kuulemma saanut lääkityksen vajaatoimintaan, vaikka testissä ei vajaatoimintaa ollut. Oireiden perusteella nyt lääkitystä kokeillaan.
Äitini oli ehdottomasti sitä mieltä, että mun pitää varata aika lääkärille, että pääsisin noihin kokeisiin ja varasinkin. Olipahan taas vaan niin mukava nainen puhelimen toisessa päässä. "Se voi sitten kuule olla, että lääkäri on sitä mieltä, ettei sinua mikään vaivaa. Kesä tekee turvotusta!" :(
-ap
Kannattaa googlata myös lisämunuaisten uupumus
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:15"]
Hei kysyisin teiltä onko teillä ollut vajaa toiminnassa, käsi-ja jalkasuonten esiin tulemista. Mulla on itsellä lievä vajaatoiminta ja jalkapohjan ja nilkan alueella myös ranteissa ja käsissä verisuonet pullahtaneet todella törkeän näköisesti esille. Aloitin kin yhden ketjun aiheesta, mutta jäi mainitsematta kilpirauhasarvot. Myös aamujäykkyys ja jalkojen turpoileminen on tuttua. Ja mitkä ne on ne hyvät arvot sitten, itsellä t4v 9 ja tsh 2 ...On ollut hengen ahdistusta, alavireisyyttä, jaksamattomuutta, aamulla vaikeuksia päästä sängystä ylös ja tuntuu, että on krapulassa koko ajan...vaikken juurikaan juo. Ihon kynnet katkeilevat ja ovat huonossa kunnossa, atopia, ja uni on sellaista että heräilee öisin koko ajan...Ja miksi lääkärit ei anna lääkitystä tähän??? Voisiko joku tietävä selittää..
[/quote]
Sulla on ihan selvä vajaatoiminta. Mitkä on T4V:n viitteet? Tuo 9 on kyllä aivan surkea, oli viite mikä tahansa! Eikä TSH mikään huippuhyvä myöskään ole...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:55"]
Mulla oli myös just noita oireita (tajuton väsymys/uupumus, hiustenlähtö, silmien kuivuminen jne), kävin kokeissa ja ths oli 0,4 :) eli voi ne oireet muustakin johtua!
[/quote]
Sulla voi myös olla aivolikeperäinen vajjatoiminta, jossa TSH on normaali tai matala. Onko T4V:tä tutkittu? Pelkällä TSH:n mittaamisella ei voida sanoa kilpirauhasen toiminnasta yhtään mitään. Todella epäpätevä lääkäri, jos pelkkä TSH on mitattu!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:59"]
Te kenellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, onko teillä todettu myös tuota lisämunuaisten uupumusta?
[/quote]
On.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:43"]
Voiko vajaatoiminnan oireet vaihdella? Vai onko sitten kyse jostain muusta? Mulla on jotenkin kausittaista, välillä osa oireista voimakkaina, välillä taas toiset oireet voimakkaina.
[/quote]
Mä oon itseasiassa miettinyt samaa. Joskus meinaan tuntuu, ettei pariin päivään kasvot ole kovin turvonneet ja esim nyt taas on jo yli viikon ollut naama turvoksissa, varsinkin leuan alta.
-ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä. [/quote] Ei ole arvot viitteiden sisällä, tarvitset lääkityksen. [/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä. [/quote] Lääkäri (Diacor) soitti, kuulema ei tarvetta lääkitykseen ja arvot normaalit. Selvitin vanhoja arvoja, THS ollut 3 jo 2009. Av-raadin mielestä kannattaisi kuitenkin kokeilla lääkitystä eli sisätautilääkäriä etsimään Helsingistä.. Onko suosituksia? :) Oireita on
[/quote]
Sulla on aivan päivän selvä vajaatoiminta. Tai sitten elämäntilanne ja ruokavalio aiheuttaa nuo oireet. Kilpirauhanen on herkkä elin ja häiriintyy todella helposti monista asioista. Ehdottomasti aika osaavalle endokrinologille, varmasti saat koelääkityksen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:04"]
Mun miehellä arvo TSH arvo on ollut välillä 4.3-6,4. Lääkärin. Mukaan se on ok. Hänellä on mielestäni kyllä kaikki sopivat oireet, väsymys, palelu, masennus. Hiukset lähtee ja paino nousee, eka kertaa, koko ikänsä ollut liki alipainoinen.
[/quote]
Ja tässäkin päivänselvä vajaatoiminta! Mistä näitä todella huonoja lääkäreitä oikein tulee, jotka ei tajua perus asioista yhtään mitään! huhhuh
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä. [/quote] Ei ole arvot viitteiden sisällä, tarvitset lääkityksen. [/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä. [/quote] Lääkäri (Diacor) soitti, kuulema ei tarvetta lääkitykseen ja arvot normaalit. Selvitin vanhoja arvoja, THS ollut 3 jo 2009. Av-raadin mielestä kannattaisi kuitenkin kokeilla lääkitystä eli sisätautilääkäriä etsimään Helsingistä.. Onko suosituksia? :) Oireita on
[/quote]
Sulla on aivan päivän selvä vajaatoiminta. Tai sitten elämäntilanne ja ruokavalio aiheuttaa nuo oireet. Kilpirauhanen on herkkä elin ja häiriintyy todella helposti monista asioista. Ehdottomasti aika osaavalle endokrinologille, varmasti saat koelääkityksen.
[/quote]
Mä en tiedä miten luin nuo aikaisemmat tekstit, mutta sain käsityksen, että sun T4V olisi ollut 9. No, ei tuo 14 mikään kovin hyvä myöskään ole. Tämä on tätä vajaatoimintaisen arkea, sitä lukee ihan mitä sattuu :D Sori!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:37"]Miten se vointi koheni sitä seleeniä syödessä? Pitäiskö se arvo tarkastuttaa lääkärissä ennenkö aloittaa sen syönnin? Entä jos se on normaali niin mitä sitte,tietoa kellään? Ja siis jos on lievä vajaatoiminta. Ei lääkitystä.
[/quote] Seleeni vaikuttaa T4 myyntiin T3:ksi ja on myös antioksidantti. Muutoin tarvitaan myös jodia ja kuparia muistaakseni. Arvot kannattaa aina mittauttaa. Seleeni myrkytys ei ole leikin asia. Ei sitä varmasti heti tule, mutta epätasapainotila saattaa syntyä helposti jos sitä on jo tarpeeksi elimistössä. Googlaa ruokavalio hoitoa vajaatoimintaan, silläkin on paljon vaikutusta monille.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:29"]Ihana oli taas tulla katsomaan, kun vastauksia oli tullut näin paljon! Mä olen yrittänyt toitottaa päähäni tuota "vikalistaa" mistä voin sitten kertoa tk lääkärille, jotta pääsisin niihin testeihin. Mutta tuntuu, että unohdan kokoajan suurimman osan oireistani. Päälimmäisenä on vaan nuo turvotukset ja särky ja jäykkyys mielessä ja muut meinaa unohtua. Jopa se väsymys.
Täällä oli tullut esille sellanen "pökkelö" olo. Mulla on myös sellainen usein. Ja muutaman kerran esimerkiks kauppareissulla mun on pitänyt lähteä kaupasta pois sen olon takia. Se on vähän sellanen olo kuin olisin sekottanut pääni jollain aineella. Olen siinä, mutten vaan toimi. En pysty kohdistamaan katsetta kunnolla ja keskittymään siihen tilanteeseen ja joskus alkaa lisäksi huimaamaan.
Mulla oireet on oikeestaan alkanut raskauksien jälkeen jossain vaiheessa, joten en ole osannut niitä oireiksi ymmärtää. Kuvitellut vain, että vanhentuminen on sitä. Raskauskilot tekee sitä, kun niistä ei ole päässyt eroon. Ja ylipäätänsä synnytyksen jälkeinen aika voi olla sellaista. Nyt muksut on 4 ja 2v ja olo mennyt mulla oikeastaan vaan pahemmaksi.
Tänään oli aamulämpö eilistä korkeampi (eilen siis mittasin 2 x 35.7) Tänään mittasin ensin 35.8 ja toisen kerran perään 36.0
-ap
[/quote] Tuota pökkelöä oloa kutsutaan myös aivosumuksi. Yksi tyypillinen oire vajaatoiminnasta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:37"]Miten se vointi koheni sitä seleeniä syödessä? Pitäiskö se arvo tarkastuttaa lääkärissä ennenkö aloittaa sen syönnin? Entä jos se on normaali niin mitä sitte,tietoa kellään? Ja siis jos on lievä vajaatoiminta. Ei lääkitystä.
[/quote] Seleeni vaikuttaa T4 myyntiin T3:ksi ja on myös antioksidantti. Muutoin tarvitaan myös jodia ja kuparia muistaakseni. Arvot kannattaa aina mittauttaa. Seleeni myrkytys ei ole leikin asia. Ei sitä varmasti heti tule, mutta epätasapainotila saattaa syntyä helposti jos sitä on jo tarpeeksi elimistössä. Googlaa ruokavalio hoitoa vajaatoimintaan, silläkin on paljon vaikutusta monille.
[/quote] Huh kun sekavaa tekstiä. Myyntiin=muuntoon ja muutoin= muuntoon. Sori.
Ajattelin juuri laittaa tästä asiasta ketjun mutta sitten huomasinkin tämän ketjun täällä, joten kysynkin/avaudun tässä:
Olen 23v nainen ja minulla on useita kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita ollut jo pitkään, yleisinä varmasti tajuton väsymys ja uupumus joka on viime aikoina alkanut vaikuttaa sosiaaliseen elämäänikin, en jaksa työpäivän jälkeen tehdä mitään muuta kuin nukkua ja välillä joudun todenteolla raahaamaan ja pakottamaan itseni ylös sängystä. Jalat on jäässä kokoajan, nukun kesät talvet villasukat jalassa ja välillä sekään ei tunnu auttavan, vaan joskus en saa sen takia edes unta ja olen laittanut jalat kuumaan veteen joka helpottaa hetkeksi, kuitenkin taas hikoilen välillä tajuttomasti kasvoista ja kaulasta. Silmät on arat ja kuivat sekä punoittaa.
Paino ei putoa sitten millään vaikka kuinka terveellisesti söisin ja välillä unohdan kokonaan syödäkin kun en jaksa ajatella mitään. Pidän itseäni normaalipainoisena mutta liikakiloja on tullut noin 5-7kg. Muutenkin sellainen ns. epätodellinen olo lähes kokoajan, unohtelen sanoja ja ja jotkut itsestään selvät sanat saatan lausua väärin.
Pitkän mietinnän jälkeen rohkenin ottaa työpaikan terveydenhoitajaan yhteyttä ja sanoin kerrotua hänelle näistä oireista (tosin tuntui että siinä tilanteessa unohdin mainita yli puolet oireista) ja hän suostui laittamaan minut labraan kokeisiin, josta sain seuraavat arvot:
TSH 0.6 (viite 0.4-4) ja S-T4-V 16.61 (viite 10-21).
Lääkäri soitti minulle kokeiden jälkeen ja sanoi "viitteet rajojen sisällä, hyvää päivän jatkoa!"
Mitä mieltä te olette? Olen lueskellut nyt viime aikoina paljon asiasta netistä ja ainakin silmiini on pistänyt että yleensä vajaatoiminnassa tuo tsh on korkea? Minullahan se oli siis alarajoilla. Luin myös että alhainen tsh voi olla kilpparin liikatoimintaa mutta sen oireita luettuani niistä piti kohdallani paikkaansa vain pari.
Huhhuh tulipa avauduttua! Tämä oli lääkärin ohella ensimmäinen kerta kun avaudun aiheesta missään, en ole viitsinyt puhua asiasta kenellekkään lähipiiristäni koska yleensä yritän viimeiseen saakka skarpata itseäni ja vasta kotona romahdan suoraan sänkyyn. Ja vaikka olen joskus sanonut oireistani ohimennen niin vastaukset ovat olleet luokkaa "nukut liian vähän, laita patterit kovemmalle" tms.
Voi eei, koko teksi tuli näköjään yhtä putkeen vaikka laitoin kyllä välit :( Johtuukohan siitä että kirjoitin tekstin puhelimella
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:15"]
Hei kysyisin teiltä onko teillä ollut vajaa toiminnassa, käsi-ja jalkasuonten esiin tulemista. Mulla on itsellä lievä vajaatoiminta ja jalkapohjan ja nilkan alueella myös ranteissa ja käsissä verisuonet pullahtaneet todella törkeän näköisesti esille. Aloitin kin yhden ketjun aiheesta, mutta jäi mainitsematta kilpirauhasarvot. Myös aamujäykkyys ja jalkojen turpoileminen on tuttua. Ja mitkä ne on ne hyvät arvot sitten, itsellä t4v 9 ja tsh 2 ...On ollut hengen ahdistusta, alavireisyyttä, jaksamattomuutta, aamulla vaikeuksia päästä sängystä ylös ja tuntuu, että on krapulassa koko ajan...vaikken juurikaan juo. Ihon kynnet katkeilevat ja ovat huonossa kunnossa, atopia, ja uni on sellaista että heräilee öisin koko ajan...Ja miksi lääkärit ei anna lääkitystä tähän??? Voisiko joku tietävä selittää..
[/quote]
Sulla on ihan selvä vajaatoiminta. Mitkä on T4V:n viitteet? Tuo 9 on kyllä aivan surkea, oli viite mikä tahansa! Eikä TSH mikään huippuhyvä myöskään ole...
[/quote] Mä voin huomenna kirjoittaa tänne vuosilta mun kaikki arvot omahoidosta jos joku on kiinnostunut lukemaan. :)
Onko kellään vajaatoimintaisella sellaista, että ajatukset jää pyörimään päähän ikävällä tavalla välillä? Ja samaan aikaan saattaa olla semmonen huippaava olo päässä ja joskus myös sellanen, että tulis paniikkikohtaus....vai voiko se vaan olla että ku vireystaso on alhainen niin sitte sitä on vaan niin pökkelä olo koko ajan...Onko kellään?
Kyllä on taas niin lääkäreitä että....
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:35"]Entäs nämä oireet:
-hikoilen myös pelkästään kasvoista ja rintakehästä, en kainaloista tai selästä ollenkaan
- hiukset ohentuneet selvästi ja katkeilevat, ovat kuivat
- tajuton uupumus
- lämpö kainalosta aina alle 36, vaikka suusta olisi yli 37
- painoa tullut vuodessa 25 kg
- iho kuiva, silmäoireet moninaiset, vuotavat, kuivuvat, kirvelevät, punoittavat
- väsyn helposti, heräämis- ja nukahtamisongelmia.
[/quote] Samoja oireita, ei nuihin edes tajua kiinnittää huomiota, ja asunto ei oo liian kuuma, että se selittäis nuo myöskään. Rintakehä itsellä myös märkä, entä alkoholi? Itsellä ei kärsi juuri ollenkaan juoda. Jopa yhdestä saan krapulan ja olenkin välttänyt koko alkoholin ottamisen. Sen verran pitkään menee toipua. Onko kellään silmän alukset tummat? Entä iholle ilmestynyt ylimääräisiä verenpurkaumia. Omalle iholle on ja iho näyttää kuivana sellaiselta suomuiselta...yäk! Pitää rasvasta koko ajan ettei vaan pääse kuivumaan.